آرايش چشم‌ به شرط سلامت

اگر اهل استفاده از لوازم آرايش چشم هستيد، بايد بدانيد که 3 قانون کلي براي استفاده از اين محصولات وجود دارد که اگر از آنها غفلت کنيد، ممکن است سلامت‌ چشم‌هايتان تهديد شود.
يکشنبه، 7 شهريور 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آرايش چشم‌ به شرط سلامت

آرايش چشم‌ به شرط سلامت
آرايش چشم‌ به شرط سلامت


 

نویسنده : اکرم خواجوند



 
اگر اهل استفاده از لوازم آرايش چشم هستيد، بايد بدانيد که 3 قانون کلي براي استفاده از اين محصولات وجود دارد که اگر از آنها غفلت کنيد، ممکن است سلامت‌ چشم‌هايتان تهديد شود.

واتروپروف براي چشم
 

اينکه لوازم آرايشي چشمي کاملا واترپروف باشند، جاي ترديد دارد اما فرآورده‌هايي که به عنوان واترپروف تبليغ مي‌شوند، بيشتر از ديگر فرآورده‌ها در جاي خود دوام مي‌آورند. اکثر لوازم آرايش واترپروف چشم، در ساده‌ترين نوع يا از رنگدانه‌هاي مومي محلول در حلال‌هاي فرار يا از رنگدانه‌هاي معلق در محلول صمغ يا رزين تشکيل شده‌اند. دو دسته از لوازم آرايشي واترپروف موجود است:
1) آنهايي که در مقابل اشک چشم، رطوبت هوا و عرق مقاوم هستند.
2) آنهايي که در مقابل همه اينها به اضافه آب و صابون معمولي مقاوم‌اند.
براي از بين بردن نوع دوم وسايل ديگري لازم است. فرآورده‌هايي که حاوي حلالي مثل روغن معدني يا روغني، مشابه آن باشند بهتر نتيجه مي‌دهند. اکثر کرم‌ها، چربي‌‌ها و لوسيون‌هاي تميزکننده صورت به علاوه اکثر پاک‌کننده‌هاي آرايشي حاوي يک يا چند تا از اين حلال‌ها به‌عنوان ماده اصلي هستند لذا هر کدام از اين فرآورده‌ها به‌طور موثر اکثر آرايش‌هاي واترپروف چشمي را از بين مي‌برند. افرادي که لنز تماسي دارند، بهتر است از پاک‌کننده‌هاي آرايشي غير روغني استفاده کنند نه از کرم‌ها و يا روغن‌ها زيرا کرم‌ها به آساني به لنز چسبيده و ديد را تار مي‌کنند.

آرايش چشم‌ به شرط سلامت

ريمل براي اهل لنز
 

ريمل معمولا ترکيبي از صابون و موم، يا مايع و دانه‌هاي رنگي براي رنگ کردن مژه‌ها است. ريمل‌ها در اشکال کرم و مايع موجودند. ريمل‌هاي کرمي امولسيون‌هاي آبي هستند که با يک برس به مژه‌ها زده مي‌شوند. ريمل‌هاي مايع شبيه نوع کرمي هستند اما معمولا در سيلندرهاي محکمي بسته‌بندي شده‌اند که داراي يک برس سرخود است. اين نوع ريمل‌ها بيشتر واترپروف هستند. ريمل‌هاي «مژه‌دار» ريمل‌هاي مايع با الياف ظريف مصنوعي مي‌باشند. با تبخير مايع ريمل، الياف به مژه‌هاي خيس مي‌چسبند و آنها را کلفت‌تر و بلندتر به نظر مي‌آورند. افرادي که لنز متحرک دارند، بايد از ريمل‌هاي «مژه‌دار» اجتناب کنند زيرا ممکن است فيبرها، داخل چشم رفته و زير لنز ايجاد تحريک کنند. فرآورده‌هاي مخصوص براي افرادي که لنز دارند ريمل‌هاي مايع هستند که الياف «مژه» ندارند. همچنين ممکن است اينها حفاظت‌کننده‌هايي غير از ريمل‌هاي معمولي داشته باشند.
ممکن است افرادي که لنز تماسي دارند از اسيد فنيل مرکوريک که محافظي در فرآورده‌هاي ديگر چشمي است، دچار حساسيت گردند زيرا برخي از محلول‌هاي تميزکننده لنز، حاوي اين ماده هستند لذا ريملي که به عنوان بي‌خطر معرفي مي‌شود، نبايد براي کساني که لنز دارند، حاوي اسيد فنيل مرکوريک باشد. لنز تماسي بايد قبل از به کار بردن آرايش در چشم گذاشته شود و قبل از پاک کردن آرايش چشم بايد برداشته شود.

امانت دادن و گرفتن لوازم آرايش، ممنوع است
 

امانت گرفتن لوازم آرايشي ديگران قابل توصيه نيست زيرا ممکن است باعث عفونت چشم شوند. حتي اپيدمي تراخم چشمي به علت استفاده از لوازم آرايش ديگران ديده شده است. محافظ‌ها در لوازم آرايش چشم و ديگر وسايل زيبايي براي کم کردن خطر آلودگي است لکن اين محافظ‌ها از استفاده تا تاثيرگذاري به زمان نياز دارند. غلظت محافظ‌ها براي بي‌خطري شيميايي و ميکروبيولوژيکي و در رابطه با استفاده معمولي از اين فرآورده‌ها تنظيم شده است. تنها تعداد معدودي از محافظ‌هاي قوي و با غلظت بالا مي‌توانند فرآورده‌هاي زيبايي را به خصوص براي مدت زمان کوتاهي پس از استفاده، در سطح نزديک به استريل نگاه دارند اما چون استفاده از اين محافظ‌ها با غلظت بالا در لوازم آرايش، مطلوب نيست لذا براي اجتناب از عفونت، لوازم آرايشي را رد و بدل نکنيد. لوازم آرايشي چشم نبايد در معرض گرما، روي رادياتور يا داخل جعبه و دستکش قرار گيرند. آلودگي ميکروبي از چند منشا ممکن است رخ دهد بنابراين:
1) هيچ چيز نا آشنا نبايد داخل يا بيرون فرآورده‌هاي چشمي قرار دهيد.
2) هرگز آرايش خود را با هيچ چيز حتي آب رقيق نکنيد.
3) وقتي از وسيله آرايشي استفاده نمي‌کنيد، در جعبه آن را ببنديد.
4) از نوع دوباره پرشدني که استفاده مجدد برس اصلي و آپليکاتور را ضروري مي‌سازد، نخريد.
5) براي خيس کردن ريمل سفت و خط چشم، از آب دهان استفاده نکنيد.
خط چشم نبايد تا کانتوس يعني گوشه‌هاي چشم (نواحي که پلک بالا و پايين به هم برمي‌خورد) ادامه يابد زيرا مي‌تواند به راحتي با رطوبت موجود در آنجا وارد چشم گردد. خط چشم نبايد همچنين در پلک بين مژه‌ها و کره چشم به کار برده شود.
بالاخره به ياد داشته باشيد که در به کار بردن لوازم آرايش چشم دقت خاص مبذول داريد. چشم را در خانه آرايش کنيد نه در اتومبيل يا هر جايي که در حال حرکت هستيد. التهابات جدي و شديد چشم به دنبال خراش قرنيه با برس آپليکاتور که به‌طور تصادفي به چشم خورده، رخ داده است.
منبع:http://www.salamatiran.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.