فرزندان را در انجام تكاليف ياري دهيد

اگر فرزندي داريد كه در حال تحصيل است موضوع كمك به انجام تكاليف وي مسأله‌اي آشنا براي شماست. همان گونه كه مي‌دانيم والدين نقشي مهم در پيشرفت تحصيلي فرزندانشان ايفا مي‌كنند. شما نيز با مشاركت در امور آموزشي و تحصيلي فرزندتان مي‌توانيد بر روي شكاف بين خانه و مدرسه پلي ايجاد كنيد به اين طريق موفقيت فرزندتان
يکشنبه، 14 شهريور 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرزندان را در انجام تكاليف ياري دهيد

فرزندان را در انجام تكاليف ياري دهيد
فرزندان را در انجام تكاليف ياري دهيد


 






 
اگر فرزندي داريد كه در حال تحصيل است موضوع كمك به انجام تكاليف وي مسأله‌اي آشنا براي شماست. همان گونه كه مي‌دانيم والدين نقشي مهم در پيشرفت تحصيلي فرزندانشان ايفا مي‌كنند. شما نيز با مشاركت در امور آموزشي و تحصيلي فرزندتان مي‌توانيد بر روي شكاف بين خانه و مدرسه پلي ايجاد كنيد به اين طريق موفقيت فرزندتان را در امر تحصيل و زندگي تضمين نماييد.
ميزان مناسب تكليف خانه براي هر دانش‌آموز، بستگي به سن و مهارت‌هاي او دارد. انجمن‌هاي اوليا و مربيان چنين نظر داده‌اند كه مقدار زمان مفيدي كه بچه‌هاي كودكستان تا پايه دوم ابتدايي مي‌توانند به انجام تكاليف اختصاص دهند، 10 تا 20 دقيقه در هر روز مدرسه است. در پايه سوم تا ششم اين ميزان مي‌تواند 30 تا 60 دقيقه در يك روز مدرسه باشد.
به علت اينكه قرائت متون، به ويژه در محيط خانه، براي بچه‌ها بسيار مفيد است، زماني كه براي تكاليف خواندني اختصاص داده مي‌شود مي‌تواند بيش‌تر از موارد پيشنهاد شده در بالا باشد.
توجه داشته باشيد كه چگونه فرزندتان تكليفش را در خانه انجام مي‌دهد. ملاحظه كنيد كه ميزان تلاش او در زمان انجام تكليف چقدر است. آيا او در هنگام انجام تكاليف خيالبافي مي‌كند؟ آيا او مرتباً بر مي‌خيزد و مي‌نشيند يا اين كه همه حواس او به انجام تكاليفش است؟ اين دقت نظر مي‌تواند به شما كمك كند كه براي صحبت كردن با معلمش در مدرسه آماده شويد.

فرزندان را در انجام تكاليف ياري دهيد

- اگر مي‌خواهيد بدانيد آيا تكاليفي كه فرزندتان دارد كافي است يا خير، مي‌توانيد با معلم فرزندتان در مورد خط مشي او در مورد تكاليف و ميزان تكليفي كه از نظر او پذيرفتني است، صحبت كنيد.
- با معلم فرزندتان در مورد رويه‌اي كه او براي تكاليف در پيش مي‌گيرد، صحبت كنيد. مطمئن شويد كه هدف از انجام اين تكاليف را مي‌دانيد و از ميزان وقتي كه بايد صرف انجام آن‌ها شود و اينكه معلم چگونه مي‌خواهد شما، خود را در انجام تكاليف فرزندتان درگير سازيد، اطلاع داريد.
- با فرزندتان در مورد زماني كه او در هر روز بايد به تكاليفش اختصاص دهد توافق كنيد.
- اطمينان حاصل كنيد كه فرزندتان براي مطالعه و انجام تكاليفش مكاني ثابت، نسبتاً ساكت و مناسب از نظر روشنايي در اختيار دارد. فرزندتان را تشويق كنيد كه در پشت ميز تحرير مطالعه كند و تكاليفش را انجام دهد، به جاي اينكه در كف اتاق يا بر روي مبل و صندلي راحتي اين كار را بكند. با تماشاي تلويزيون يا صحبت تلفني با دوستان، موجبات حواس پرتي وي را فراهم نكنيد.
- مطمئن شويد كه فرزندتان مواد و وسايل لازم براي انجام تكاليف مثل اوراق كاغذ، كتاب‌ها، مدادها، يك لغت‌نامه، دايره‌المعارف و كامپيوتر (در صورت لزوم) را در اختيار دارد. به فرزندتان نشان دهيد كه چگونه از كتاب‌هاي منبع يا برنامه‌هاي كامپيوتري و وب‌سايت‌هاي مناسب استفاده كند. از فرزندتان بخواهيد اگر وسيله خاصي براي انجام تكاليف لازم دارد كه بايد آن را از قبل آماده يا تهيه كند شما را مطلع سازد.
- با فرزندتان در مورد تكاليفش صحبت كنيد و ببينيد آيا مفهوم آن‌ها را درك كرده است يا خير.
- وقتي فرزندتان از شما مي‌خواهد كه به او كمك كنيد، او را راهنمايي كنيد نه اينكه پاسخ را برايش بگوييد.
- انجام تكاليف براي فرزندتان به او كمك نخواهد كرد كه آن‌ها را بفهمد و از آن اطلاعات استفاده كند، همچنين باعث نخواهد شد كه وي به توانايي‌هايش اعتماد كند و دلگرم شود.
- اگر شما قادر نيستيد كه در موضوعي به فرزندتان كمك كنيد، از يكي از اقوام كمك بخواهيد، همچنين ببينيد كه مدرسه، كتابخانه يا يك انجمن يا سازمان مذهبي در چه زمينه‌هايي مي‌توانند در انجام تكاليف به فرزندتان كمك كنند.
- بررسي كنيد و ببينيد كه آيا فرزندتان همه تكاليفش را انجام داده است يانه. چنانچه مدرسه يا معلم فرزندتان لازم مي‌داند، در پايان تكاليفش علامت بگذاريد.
- به علامت‌ها، امضاها و نوشته‌هايي كه نشانه شكست يا كوتاهي در انجام تكاليف است، نظارت كنيد. اگر خاطر فرزندتان به سبب يك تكليف آشفته شده است، به او اجازه دهيد كه دوباره آرامش خود را به دست آورد سپس در مورد آن با او صحبت كنيد.
- پيشرفت فرزندتان را پاداش دهيد. اگر فرزندتان در كامل كردن يك تكليف موفق بود و تلاش مجدانه‌اي براي انجام آن به عمل آورد يا در يك مسابقه برنده شد (براي مثال خواندن داستان كامل)، كوشش‌هاي مثبت او را تشويق كنيد.
- توضيحات معلم را در مورد تكليف فرزندتان كه در زير تكليف يادداشت مي‌كند، بخوانيد. اگر مشكلي پيش آمده است، يك قرار ملاقات با معلم ترتيب دهيد و برنامه‌اي طراحي كنيد تا مشكل را حل كنيد.
منبع: www.hegmataneh.org



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.