چگونه کتاب صوتی بسازیم؟

امروزه نداشتن یک نسخه صوتی از کتابتان مانند این است که شانس خود را برای موفق شدن از دست بدهید که به این معنی است باید یاد بگیرید که چگونه کتاب صوتی تولید کنید زیرا به‌عنوان یک نویسنده شما باید این نیاز را برآورده کنید و اگر به‌طور موفقیت‌آمیز این کار را انجام بدهید، نتیجه آن را در گزارشات فروش کتاب خود خواهید دید.
پنجشنبه، 1 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مریم توفیق
موارد بیشتر برای شما
چگونه کتاب صوتی بسازیم؟

چگونه کتاب صوتی بسازیم؟


ما امروزه در دوره پادکست‌ها، اپلیکیشن‌های رادیویی و کتاب‌های صوتی هستیم که بهترین دوره برای تبدیل کتاب‌های خود به نسخه صوتی می‌باشد. ولی بسیاری از نویسندگان حتی از فکر کردن به ساختن کتاب‌های صوتی می‌ترسند چون این کار یک پروژه بزرگ و سنگین به نظر می‌رسد.
شاید با شنیدن اینکه می‌خواهیم یک کتاب صوتی تولید کنیم این سؤالات به ذهنتان خطور کند که چگونه کتاب صوتی تولید کنم؟ تولید کتاب صوتی، روش هزینه‌بری است؟ ساخت کتاب صوتی زمان خیلی زیادی نمی‌برد؟ از کجا شروع کنیم؟


معرفی کتاب صوتی

همه ما به نوعی با مفهوم کتاب صوتی آشنا هستیم. ایجاد کتاب صوتی کار سختی نیست و با کمی تمرین و یادگیری نرم افزار مربوطه هر کسی می تواند در کمتر از یک روز به یک سخنران حرفه ای تبدیل شوید. لذا کتاب صوتی همان فایل های صوتی می باشد که توسط افراد مختلفی ضبط شده اند. یعنی شخصی تمامی قسمت های یک کتاب را با صدای مناسب خوانده و ضبط کرده است.

اکنون فایل صوتی ضبط شده یک کتاب صوتی محسوب می شود. این افراد در اکثر مواقع صاحب و نویسنده کتاب نیستند، بلکه تنها آن را به فایل صوتی تبدیل کرده اند. بیشتر افراد اقدام به ترجمه کتاب های خارجی می کنند. کتاب هایی که طرفداران بسیار زیادی دارند و سپس فایل صوتی آن را آماده می کنند. اگر دانش ترجمه انگلیسی به فایل را نداشته باشید، می توانید از کتاب های آماده که قبلا ترجمه شده اند ، استفاده کنید.

واقعیت این است که، بسیاری از مردم کتاب نمی خوانند، و بسیاری هم وجود دارند که طرفدار و عاشق کتاب هستند. هر دو دسته از کتاب های صوتی خوششان می آید. برای همین است که زمینه کاری کتاب صوتی به سرعت رشد کرده است. امروزه افراد زیادی در حال کسب درآمد با کتاب‌های صوتی هستند. پس هر کسی می تواند با تولید این کتاب ها و فایل های صوتی یک شغل ایده آل و پردرآمد برای خود راه اندازی کنید. امروزه کسب درآمد با گویندگی فیلم و کتاب یکی از شیوه ها و مشاغل پولساز محسوب می شود.


تولید کتاب صوتی

اگر بگویم در عصر پادکست‌ها و کتاب صوتی زندگی می‌کنیم، سخنی بیراه و گزافه نگفته‌ام. آمار دقیقی از وضعیت کتاب صوتی در ایران نداریم. اما در آمریکا از بین سه دسته کتاب چاپی، کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی، کتاب صوتی بیشترین میزان رشد را در سال ۲۰۱۶ داشته است. فقط در سال ۲۰۱۶ در آمریکا ۷۷ میلیون نفر به کتاب صوتی گوش داده‌اند و اغلب مشتری‌های کتاب صوتی به بیش از ۱۵ کتاب در سال گوش می دهند.

این سوال مطرح می شود ، که آیا به گوینده کتاب صوتی نیاز است؟ معمولا فروشندگان کتاب صوتی با ناشران کتاب صوتی مانند ناشران کتاب الکترونیکی همکاری می‌کنند. ناشران کتاب صوتی با ناشران کتاب و گاهی با نویسنده‌های کتاب‌ها هماهنگ می‌کنند و در ازای پرداخت کپی رایت، کتاب را به صورت صوتی تولید و منتشر می‌کنند. تولید کتاب صوتی یکی از مدل های کسب و کار اینترنتی پولساز محسوب می شود.

ناشرهای کتاب صوتی در بیشتر موارد از گوینده‌‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنند و برای بخش‌های مختلف کتاب موسیقی متن می‌گذارند. دقیقا چیزی شبیه یک نمایش رادیویی.
بر اساس قانون کپی رایت می‌توان نهایتا تا ۱۰ درصد از محتوای یک کتاب را بدون پرداخت هزینه کپی رایت منتشر کرد. بنابراین اگر خودتان ناشر و یا نویسنده کتاب نیستید، باید در گام اول به قانون کپی رایت احترام بگذارید و با ناشر هماهنگ کنید و اجازه کار را بگیرید.


انتخاب کتاب مناسب:

 

کتاب‌های مرجع
کتاب‌هایی با محوریت گردآوری نقل قول
کتاب‌های طراحی داخلی و محوطه‌آرایی
هر گونه کتاب‌های تصویر محور
کتاب‌های آشپزی
راهنماهای سفر

در عوض بعضی از کتاب‌ها  برای تولید کتاب صوتی گزینه خوبی هستند و بهتر است برای ضبط کتاب صوتی سراغ این نوع کتاب ها بروید:
کتاب‌های اصول موفقیت و خودیاری
کتاب‌های بیوگرافی و تاریخی
کتاب‌های ژانر وحشت و معمایی
کتاب‌های ژانر فانتزی و علمی- تخیلی
کتاب‌های سلامت و تناسب اندام
کتاب‌های عاشقانه
کتاب‌های حوزه کسب و کار


چگونه کتاب صوتی بسازیم؟

 

امروزه کتاب‌های صوتی در رده بالایی از جستجوها قرار دارند و اگر شما نویسنده‌ای هستید که هنوز این فرمت از کتاب را تولید نکرده‌اید شما مخاطبانی را که می‌توانستند از داستان شما لذت ببرند از دست داده‌اید. در اینجا چند مرحله برای تولید کتاب صوتی قرار داده‌ایم:
 

محتوای کتاب الکترونیکی خود را برای ساخت کتاب صوتی آماده کنید:

اگر شما از ابتدا شروع کرده‌اید، ممکن است که ندانید چطور محتوای خود را به صوت تبدیل کنید. قدم اول برای شما این است که کتاب الکترونیکی خود را برای تبدیل به کتاب صوتی آماده کنید.
این محتوای تولیدشده‌ای هست که شما می‌توانید از روی آن برای آماده‌سازی کتاب صوتی خود استفاده کنید و از روی آن بخوانید
اگر نمی‌خواهید هنگام خواندن متن با مشکل مواجه بشوید نیاز دارید که هرآنچه را که با کتاب صوتی مرتبط نیست را پاک کنید مانند هایپر لینک‌ها، پاورقی‌ها و تصاویری که در کتاب استفاده کرده‌اید.
هنگامی که محتوای جدید را تولید کردید برای آخرین بار از روی آن بخوانید و مطمئن بشوید که در قالب صوتی معنادار است و کاملاً چیزهای بی‌ربط را حذف کرده‌اید. مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید چیزهایی که در خواندن ممکن است غیرطبیعی باشد را حذف کنید یا بازنویسی کنید به شکلی که در کتاب صوتی طبیعی‌تر به نظر برسد.


تصمیم بگیرید که چه کسی می‌خواهد کتاب صوتی شما را ضبط کند:

قدم بعدی برای شما ضبط کتاب است ولی قبل از آن شما باید تصمیم بگیرید که چه کسی کتاب صوتی شما را ضبط کند.
می‌توانید از بین گزینه‌های زیر انتخاب کنید:
یا باید کسی را استخدام کنید که کتاب صوتی شما را ضبط کند.
یا باید به یک استودیو بروید و کار ضبط را خودتان انجام دهید.
یا با یک شرکت تولیدکننده کتاب صوتی همکاری کنید.
یا این کار را خود در خانه انجام بدید.
 

حالا می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام راه را انتخاب می‌کنید.

اگر شما داستان یا پیامی راجع به زندگی خودتان نوشتید شاید بخواهید که خودتان گوینده کتاب باشید با این حال اگر شما احساس راحتی در ضبط و گویندگی کتاب صوتی نمی‌کنید یا نمی‌توانید کتاب صوتی را با کیفیت بالا تولید کنید همواره می‌توانید کسی را برای ساخت کتاب صوتی استخدام کنید.
حال اگر شما نویسنده یک رمان تخیلی باشید شاید بخواهید کسی را استخدام کنید که مهارت‌های گویندگی خاصی داشته باشد.

یک گوینده استخدام کنید

اکثر نویسندگان دریافته‌اند که استخدام یک گوینده ماهر برای ضبط کتاب صوتی خود سریع‌ترین و کم دردسرترین مسیر است.
شما ممکن است نگران هزینه استخدام یک فرد ماهر باشید اما متعجب می‌شوید اگر بدانید که هزینه استخدام یک گوینده نسبتاً معقول است.
 

استخدام یک گوینده ماهر چقدر هزینه‌ بر است؟

هزینه استخدام یک گوینده ماهر که کتاب شما را تبدیل به کتاب صوتی کند نصف هزینه‌ای است که خودتان باید پرداخت می‌کردید تا کتابتان تبدیل به کتاب صوتی شود. شاید این موضوع به‌خاطر این باشد که دیگر نیازی نیست شما وسایلی را برای ضبط تهیه کنید.بسیاری از فریلنسرها برای تبدیل کامل کتاب الکترونیکی به صوتی (کتاب‌های غیرداستانی) هزینه پایینی را اعلام می‌کنند؛ بنابراین اجازه ندهید که هزینه بالا شما را منصرف کند.


کتابتان را خودتان ضبط کنید

گزینه دیگر این است که خودتان کتاب صوتی خود را در استودیو ضبط کنید اما در نظر داشته باشید که ضبط شخصی کتاب ممکن است هزینه‌های زیادی از نظر هزینه مالی، وقت، تلاش‌های پی‌درپی داشته باشد.
توصیه می‌کنیم مدت‌زمان قابل‌توجهی را برای تکمیل کتاب صوتی ضبط شده خود صرف کنید.
 

در اینجا یک جدول زمانی خوب برای تولید کتاب صوتی ضبط شده توسط خود نویسنده آورده شده است:

استودیوی ضبط خود را سه هفته زودتر رزرو کنید.
کتاب خود را در استودیو ضبط کنید. برای حداکثر شانزده ساعت زمان ضبط استودیو برنامه‌ریزی کنید.
برای حداقل دو هفته ویرایش پس از ضبط برنامه‌ریزی کنید.

البته که این تایم‌ها بیشتر برای راهنمایی است این جدول زمانی ممکن است با شروع پروژه شما تغییر کند. به‌طورقطع کتاب‌های قطورتر، زمان بیشتری هم برای ضبط و ادیت صرف می کنند.
بر این اساس این جدول زمانی برنامه‌ریزی کنید و به خودتان زمان زیادی برای ادیت، ویرایش و نهایی کردن یک محصول حرفه‌ای بدهید.


با یک شرکت تولیدکننده کتاب صوتی همکاری کنید

 

گزینه دیگر برای ساخت یک کتاب صوتی این است که با یک شرکت تولیدکننده ماهر کتاب صوتی همکاری کنید. اگر هیچ‌وقت تابه‌حال یک کتاب صوتی تولید نکرده‌اید، همکاری با یک شرکت تولیدکننده کتاب صوتی می‌تواند به شما در حل مشکلاتی که ممکن است برایتان به وجود بیاید کمک کند.
یک شرکت تولیدکننده کتاب صوتی می‌تواند کیفیت فایل‌های صوتی کتاب شما به بهترین نحو برای محصول نهایی تضمین کند.
شما می‌توانید شرکت‌های تولیدکننده کتاب صوتی (مهندسین کتاب صوتی) را در سایت های فریلنس مانند پونیشا پیدا کنید.


سخن پایانی کسب درآمد با کتاب‌های صوتی

 

برخلاف تولید کتاب‌های کاغذی که به مواد و انرژی زیاد برای چاپ و انتشار نیاز دارد، تولید کتاب صوتی یا کتاب گویا مقرون به صرفه تر می‌باشد. بهتر است برای تولید کتاب صوتی، از فرمت جدید و بهینه اوپاس و صدای مونو استفاده شود تا حجم فایل نهایی کاهش چشمگیری یابد و در عین حال از کیفیت مطلوب و خوبی برخوردار باشد.
کتاب صوتی، متن کتابی است که توسط یک یا چند گوینده خوانده و به صورت ضبط شده درمی‌آید. می‌تواند به صورت نمایشنامه اجرا شود و یا ممکن است با موسیقی یا جلوه‌های صوتی همراه باشد. گاهی اوقات نویسنده با صدای خودش کتاب را می‌خواند و گاهی گویندگان حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند.
توجه کنید که کتاب صوتی مانند کتاب کاغذی شامل قوانین حق تألیف یا کپی رایت می شود. تمامی حقوق این حق‌تألیف بنا بر نوع قرارداد میان نویسنده (صاحب اثر) و تولیدکننده یا سرمایه‌گذار و پخش‌کننده تقسیم می‌شود. توصیه‌ٔ هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ قانونی این است که اگر تصمیم به تولید کتاب صوتی و فروش آن گرفته اید، حتماً با اجازهٔ‌ نویسنده و ناشر کتاب این کار را انجام دهید و به صورت قانونی مراحل را طی کنید.
نکته آخر کسب درآمد با کتاب‌های صوتی اینکه ، ایده خرید و فروش کتاب های صوتی اینترنتی جزو پولسازترین مشاغل اینترنتی می باشد، البته اگر علاقه زیادی به فعالیت در زمینه کتاب و تولید فایل های آموزشی دارید. ایده کتاب صوتی انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود که بتوانید به کسب درآمد اینترنتی بالا و پایدار برسید.


منابع
https://poolyabi.ir/
https://www.motekhassesan.com
https://ketaabkhan.com/
https://taaghche.com/
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.