مايكل جكسن(2009-1958)

ساعت يك نيمه شب بيست و پنجم ژوئن 2009 در ويلايي بسيار بزرگ ، پر از اتاق و گياه و گل، قلب مايكل جكسن مي ايستد و دو ساعت و نيم بعد از بيمارستاني لس آنجلس مي ميرد . اين پايان زندگي پر تلاطم و پرفراز و نشيبي است كه همه عمر او را در بر گرفته بود. مرگ اين خواننده و رقصنده پاپ ، انعكاس بسياري از حوادث سياسي جهان را در رسانه ها تا چند روز تحت الشعاع قرار دارد.
سه‌شنبه، 23 شهريور 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مايكل جكسن(2009-1958)

مايكل جكسن(2009-1958)
مايكل جكسن(2009-1958)


 






 

از آخر به اول :
 

ساعت يك نيمه شب بيست و پنجم ژوئن 2009 در ويلايي بسيار بزرگ ، پر از اتاق و گياه و گل، قلب مايكل جكسن مي ايستد و دو ساعت و نيم بعد از بيمارستاني لس آنجلس مي ميرد . اين پايان زندگي پر تلاطم و پرفراز و نشيبي است كه همه عمر او را در بر گرفته بود. مرگ اين خواننده و رقصنده پاپ ، انعكاس بسياري از حوادث سياسي جهان را در رسانه ها تا چند روز تحت الشعاع قرار دارد.

فيلم ها :
 

علاوه بر كليپ هاي روايتي او كه تا حداكثر بيست دقيقه يك ترانه را روايت مي كردند و كارگردانان مشهور هاليوود آن ها را مي ساختند ، مايكل جكسن در سال 1978 و 1988 در دو فيلم سينمايي بازي كرد. در سال 1979 در فيلمي به كارگرداني سيدني لومت به نام جادوگر كه در واقع نسخه ديگري از جادوگر شهر زمرد و بازيگران سياه پوست بود و موسيقي فيلم (كوئينسي جونز) و فيلمبرداري آن (اسوالد موريس) نامزد جايزه اسكار شدند: «دختري غمگين از خانه مي گريزد و با ماجراهايي در مي يابد كه شادي واقعي هميشه در همان جايي كه زندگي مي كرده وجود داشته است.» بازيگران فيلم مايكل جكسن، دايانا راس و نيپسي راسل بودند و موسيقي زيباي فيلم را از آهنگساز سياه پوست سينما كوئينسي جونز بود. او در سال 1988 نيز در فيلمي موزيكال به كارگرداني جري كرامر به نام همراهي در مهتاب در كنار مايكل سين لنون بازي كرد. جكسن در هنگام بازي در جادوگر بيست ساله و در همراهي مهتاب سي ساله بود. جادوگر فضايي فانتزي داشت و همراهي در مهتاب موزيكال و پر از رقص و آوازهايي بود كه توسط مايكل جكسن اجرا شد.

سال شمار زندگي :
 

1958 (بيست و نهم اوت): تولد مايكل جوزف جكسن. 1958 تا 1975: اوايل زندگي و تلاش براي خواننده شدن و پيوستن به برادرانش در گروه "پنج جكسن" . 1976 تا 1981 : تغيير مكان هاي فراوان و حركت به سوي شهرت و خواندن ترانه هاي جديد 1982 تا 1985: فروش سرسام آور آلبوم ها . 1989: آلبوم هايش به ركورد پنجاه ميليوني رسيد.1984: صورت او در جريان يك فيلم تبليغاتي دچار سوختگي شد و اين آغاز جراحي هاي متعدد روي پوستش شد. 1987: آلبوم "بد" كه پايان همكاري او با كوئينسي جونز بود، فروش خاطره انگيزي داشت.فروش آلبوم "بد" 26 ميليون كپي اعلام شد. 1993: براي اولين بار از طرف پدر يك پسر سيزده ساله به كودك آزاري متهم شد كه خارج از دادگاه حل و فصل شد. 1994: با ليزا ماريا پريسلي (دختر الويس پريسلي ، خواننده متوفي راك) ازدواج كرد. 1995: آلبوم "تاريخ" از او انتشار يافت . 1996: ازدواجش به طلاق انجاميد، در همين سال بايك پرستار 37 ساله به نام دبي اير در ماه نوامبر ازدواج كرد و در اكتبر 1999 از هم جدا شدند. جكسن از همسر دوم صاحب دو فرزند به نام هاي پريس مايكل و پاريس مايكل كاترين شد و پس از طلاق از زن دوم، فرزند سومش را نيز اعلام كرد، در شرايطي كه نام همسر جديد خود را فاش نكرد كه هنوز هم در پرده ابهام است.2003 : با انتشار آلبوم "برترين ها" دوباره در اوج شهرت قرار گرفت. در همان سال پليس اقامتگاه مايكل جكسن را اشغال كرد، اما از انگيزه و نوع اين پرونده سازي ، چيزي بروز نكرد و اين ماجرا هم در ابهام ماند. 2004: در شانزدهم ژانويه در نخستين جلسه دادگاه از تمام اتهامات تبرئه شد و بي گناهي اش در مورد كودك آزاري ثابت شد . اگر او در اين دادگاه محكوم مي شد ، حداقل 25 سال را بايد در زندان مي گذراند.2005: هوادارانش از او خواستند فرزند سوم خود را نشان دهد. در شرايطي كه انبوهي از دوستدارانش در كنار هتل محل اقامتش بودند ، در بالكن ظاهر شد و كودك خود را نشان داد،. ريزه كاري هاي زندگي خصوصي او بيشتر زير ذره بين بود. 2009: در پنجم مارس اعلام كرد كه دوباره كنسرت هايش را تداوم مي بخشد. در ماه مه همين سال كنسرت گذاران مايكل جكسن خبر دادند كه او در سلامت كامل است و كنسرت هايش را اجرا خواهد كرد. بليت فرشي از همان ماه آغاز شد كه البته اين كنسرت ها برگزار نشد و به مرگ او منتهي شد. در بيست و پنجم ژوئن 2009 در ويلايي عظيم و زيبا در پي يك ايست قلبي درگذشت.

سال هاي كودكي و نوجواني :
 

او فرزند هفتم يك خانواده سياه پوست آفريقايي تبار بود. از يازده سالگي با برادرهايش روي صحنه رفت و به رقصندگي و آوازخواني مشغول شد. در تمام طول كودكي مورد بي مهري و تحقير پدر واقع شد. شايد تحقير پدر باعث شد خود را به شهرت جهاني برساند و "سلطان پاپ" لقب بگيرد و در عالم خوانندگي با پيام هاي خيرخواهانه خود به نقش مارتين لوتركينگ در عرصه موسيقي معروف شود. خواهرش جنت جكسن به طور مستقل به فعاليت خوانندگي پرداخت و پيوسته شهرتش زير سايه مايكل بود، اما مستقل عمل كرده و مي كند. مايكل جكسن بعد از الويس پريسلي ، دومين هنرمندي است كه به تالار مشاهير راك اندرول راه يافته است. از دستاوردهاي ديگر او مي توان به ثبت ركوردهاي بي شمار در فهرست ركوردهاي جهاني گينس اشاره كرد. او بيشتر از هر هنرمندي از زمان پايه گذاري جدول صد اثر برتر پيوسته در اين جدول قرار داشت و تا مرگ، سيزده جايزه گرمي و سيزده تك آهنگ شماره يك سولو را در اجرا داشت. بالاترين رقم فروش واحدهاي موسيقي او 750 ميليون واحد بود. در نقاطي از جهان موسيقي كه سابقه اي داير دارند، جايي نمانده كه جايزه اي به مايكل جكسن اعطا نكره باشد . محل تولد مايكل جكسن آمريكا و سبك موسيقيايي او عبارت بودند از پاپ ، B&R ، راك اندرول. او در موسيقي استعداد خارق العاده اي داشت و خواننده ، رقصنده ، توليد كننده موسيقي ، تنظيم كننده موسيقي ، طراح رقص، بازيگر ، نويسنده ، تاجر و مدير مالي كارهايش بود. او همچنين به سازهاي گوناگون احاطه داشت و جز تسلطي تام بر سازهاي كوبه اي ، سازهاي گوناگون موسيقي پاپ را نيز مي نواخت. زمان فعاليت هنري او در فاصله 1967 تا مرگش 2009 به مدت 42 سال بود. او توسط بنياد خيريه خود از پشتيباني 39 جنبش خيرخواهانه ميليون ها دلاري برخوردار بود . اما با وجود ابعاد گوناگون زندگي ، شخصيت ظاهرا مدام در حال تغيير و رفتارش سبب ايجاد جنجال هاي غرض ورزانه اي مي شد كه به چهره خيرخواهانه او در خدمت خيريه ها صدمه مي زد.از اوايل دهه نود نگراني هايي درباره وضعيت سلامتي او وجود داشت و از اواخر دهه نود اخبار ضد و نقيضي درباره ثروت او منتشر مي شد. مايكل جكسن در سال 1971 در شرايطي كه عضو گروه بود ، تك خواني نيز مي كرد. پنج آلبوم پرفروش او به نام هاي "جدا از بقيه" ، "دلهره آور" ،"بد" ، "خطرناك" و "تاريخ" اوج كارهاي موسيقي آن زمان او را تشكيل مي دهند. در سال 1983 برترين نماد موسيقي پاپ و اولين سرگرمي ساز آمريكايي / آفريقايي شناخته شد كه برج قدرتمندي از ساختارشكني را بنيان گذاري كرد. آغاز شهرت و محبوبيت او از شبكه جهاني MTV آغاز شد . در اين شبكه ، مدام موزيك ويدئوهايي چون "بيلي جين" ، "بزن به چاك" ، "دلهره آور"("تريلر") و "فرعون" پخش مي شد و به شهرت او افزوده مي شد. او با حركات خود كه عمدتا تكنيكي بودند ، رقص هايي چون برك دنس ، روبات و مون واك را به محبوبيت رساند.

بيماري و مرگ:
 

بيماري او از زماني آغاز شد كه به شدت تصادف كرد و چند عمل جراحي روي بدنش انجام شد . به اين لحاظ تا اوايل دهه هشتاد ميلادي پوست بدنش قهوه اي بود ، اما كم كم روشن و روشن تر شد كه بعد معلوم شد به بيماري هاي برص و لوبوس مبتلا شده و بايد تحت نظر باشد و مسكن بخورد.مايكل جكسن در طول سال ها پزشكي را در استخدام داشت كه پابه پاي او در سفر بود. پس از مرگش اين پزشك اعلام كرد كه مجبور شدم با مشورت پزشكان ديگر ميزان داروهاي مسكن او را بالا ببرم ، شايد دليل مرگ و ايست قلبي او فراواني داروهاي مسكن بوده ، اما پليس اعلام كرد رازهايي است كه نمي توانيم ارائه دهيم. در ساعت اوليه مرگ او فروش آلبوهايش بار ديگر سير صعودي را طي كردند.
منبع: نشريه صنعت سينما شماره84



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.