دستور تهیه نان بدون مخمر (نان سودا)

در این مطلب قصد داریم یک مدل نان بدون مخمر را به شما همراهان عزیز آموزش دهیم، خمیر این نان بدون مخمر و به کمک جوش شیرین و دوغ عمل می آید. اگر شما هم جزء کسانی هستید که وقت کافی ندارید اما می خواهید آخر هفته ها یک نان خوشمزه درست کنید و با اعضای خانواده سر میز صبحانه میل کنید، همراه ما باشید تا با دستور پخت آن آشنا شوید.
جمعه، 9 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه نان بدون مخمر (نان سودا)

مواد لازم برای تهیه خمیر نان

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده)، به علاوه مقداری بیشتر برای آرد پاشی دست و سطح کار چهار و یک چهارم پیمانه (531 گرم)
نمک یک و نیم قاشق چای خوری
جوش شیرین یک و نیم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، آب شده چهار قاشق غذا خوری (یک چهارم پیمانه؛ 60 گرم)
عسل یا شکر گرانول سفید دو قاشق غذا خوری (40 گرم)  یا (25 گرم)
دوغ، به اضافه یک قاشق غذا خوری برای رومال یک و سه چهارم پیمانه (420 میلی‌لیتر)
اختیاری:یک قاشق غذاخوری جو کامل ویا نمک درشت برای تزئین


طرز تهیه نان بدون مخمر (نان سودا)

در این مطلب قصد داریم یک مدل نان بدون مخمر را به شما همراهان عزیز آموزش دهیم، خمیر این نان بدون مخمر و به کمک جوش شیرین و دوغ عمل می آید. اگر شما هم جزء کسانی هستید که وقت کافی ندارید اما می خواهید آخر هفته ها یک نان خوشمزه درست کنید و با اعضای خانواده سر میز صبحانه میل کنید، همراه ما باشید تا با دستور پخت آن آشنا شوید.
این دستور پخت تنها به شش ماده ساده نیاز دارد و در عرض پنجاه و پنج دقیقه آماده می شود، که ده دقیقه بابت آماده سازی مواد اولیه و چهل و پنج دقیقه بابت پخت صرف می شود.

دستور تهیه نان بدون مخمر (نان سودا)

مرحله اول: روشن کردن فر و آماده کردن قالب
ابتدا فر را با دمای 400 درجه فارنهایت (204 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود. چند گزینه برای تابه پخت دارید. اول اینکه سینی فر را با یک ورقه پخت سیلیکونی یا کاغذ روغنی بپوشانید، دوم اینکه از یک تابه چدنی 10 تا 12 اینچی چرب شده استفاده کنید، یا یک قالب کیک یا قالب پای 9 تا 10 اینچی را چرب کنید و کنار بگذارید.
نکته: با اینکه ضروری نیست اما می‌توانید ماهیتابه را از قبل در فر گرم کنید.

مرحله دوم: درست کردن خمیر نان
چهار و یک چهارم پیمانه (531 گرم) آرد، یک و نیم قاشق چای خوری نمک و یک و نیم قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک کاسه بزرگ ریخته و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.
بعد در یک کاسه متوسط دیگر چهار قاشق غذا خوری (یک چهارم پیمانه؛ 60 گرم) کره ذوب شده و دو قاشق غذا خوری (40 گرم) عسل یا(25 گرم) شکر گرانول سفید را با هم مخلوط می کنیم و داخل مخلوط آرد می ریزیم و هم می زنیم تا خوب مخلوط شوند. (مواد در این مخلوط کاملاً با هم ترکیب نمی شوند زیرا مواد خیس بسیار کم و آرد بسیار زیاد است.) یک و سه چهارم پیمانه (420 میلی‌لیتر) دوغ را در 2 تا 3 مرحله اضافه می کنیم و هر بار به مدت 15 تا 20 ثانیه بعد از هر افزودن مخلوط می کنیم. بعد از اینکه کل دوغ را اضافه کردیم، به آرامی مواد را مخلوط می کنیم تا خمیری سفت و کمی مرطوب ایجاد شود.
نکته: اگر از عسل استفاده کنید به نان طعم بی نظیری می دهد.

دستور تهیه نان بدون مخمر (نان سودا)

مرحله سوم: شکل دادن به خمیر
خمیر را روی سطح کار آرد پاشی شده قرار می دهیم و با دست‌های آردپاشی شده، آن را به شکل توپ درمی آوریم و تا حد امکان آن را به شکل یک دیسک (تقریباً) ۷ تا ۸ اینچی پهن می کنیم (ارتفاع آن حدود ۲ اینچ خواهد بود).
نکته: اگر خمیر خیلی چسبناک بود، کمی آرد اضافه کنید.

دستور تهیه نان بدون مخمر (نان سودا)
 
مرحله چهارم: منتقل کردن خمیر به ماهیتابه
خمیر فرم گرفته را به ماهیتابه از قبل آماده شده منتقل می کنیم. روی کل نان یک قاشق غذا خوری دوغ می مالیم و با استفاده از یک چاقوی بسیار تیز، یک X به عمق سه چهارم اینچ در سطح خمیر ایجاد می کنیم. در آخر جو دوسر و یا نمک درشت که هر دو اختیاری هستند را روی نان می پاشیم.

دستور تهیه نان بدون مخمر (نان سودا)

مرحله پنجم: پختن نان
ماهیتابه یا سینی را در داخ فر گذاشته و حدود 45 دقیقه یا تا زمانی که نان طلایی و وسط آن پخته به نظر برسد، می پزیم. روی نان را با فویل آلومینیومی می پوشانیم تا قبل از اینکه مرکز فرصت پخت پیدا کند، روی آن بیش از حد قهوه ای نشود.

مرحله آخر: برش زدن، سرو و نگهداری نان
نان را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم حداقل 5 دقیقه بماند و خنک شود سپس آن را برش می زنیم و سرو می کنیم. برای نگهداری نان هم آن را می پوشانیم و به مدت 3 روز در دمای اتاق و تا 1 هفته در یخچال نگهداری می کنیم.
نکته: برای داشتن بهترین طعم، اجازه دهید نان حداقل 30 دقیقه قبل از برش دادن و سرو کردن خنک شود.
نکته: اگر یک نان ساده درست کرده اید و روی آن جو دوسر ونمک نریخته اید برش ها را با کره عسل رومال کنید که بسیار خوشمزه می شود. برش ها طعم سوخاری فوق العاده ای نیز دارند!

نکاتی برای بهتر شدن دستور پخت
دستورالعمل‌های انجماد: نان پخته و خنک شده را می توانید تا ۳ ماه به راحتی فریز کنید. کل نان یا تک تک برش ها را می توانید فریز کنید. برای یخ زدایی هم کافی است نان را در یخچال قرار دهید یا به دمای اتاق برسانید، سپس به دلخواه گرم کنید.
دوغ: استفاده از دوغ سرد بهتر است. دوغ کلید طعم، بافت و برآمدگی نان است. نان بدون آن پف نمی کند. اگر دوغ در دست ندارید، می توانید به جای آن از شیر کامل یا شیر با چربی 2 درصد استفاده کنید. اگر دوست دارید در خانه دوغ درست کنید طبق این روش پیش بروید: یک قاشق غذا خوری آب لیمو یا سرکه سفید را در یک پیمانه اندازه گیری مایع بریزید سپس آنقدر شیر به آن اضافه کنید تا یک پیمانه پر شود. با همزن بزنید، سپس اجازه دهید 5 دقیقه بماند و بعد از آن استفاده کنید.
آردهای جایگزین: بدون نیاز به تغییر دیگری در دستور پخت می توانید به جای آرد همه منظوره از همان مقدار آرد نان استفاده کنید. اگر می خواهید به جای آرد همه منظوره از آرد کامل گندم استفاده کنید، باید بدانید که نان حاصل از آن یک نان بسیار متراکم و سنگین است. برای کسب نتیجه بهتر، توصیه می کنیم نیمی از آردی که استفاده می کنید آرد همه منظوره باشد و نیمی دیگر آرد گندم کامل.
افزودنی‌های اختیاری برای طعم بیشتر: با مخلوط کردن هر یک از موارد زیر یا ترکیبی از آن ها با آرد در مرحله 2، می‌توانید طعم خاصی به نان اضافه کنید: دو قاشق غذا خوری رزماری تازه خرد شده یا سایر گیاهان تازه خرد شده، 1یک فنجان پنیر پارمزان تازه رنده شده یا سایر پنیرهای رنده شده، نصف قاشق چایخ وری فلفل سیاه تازه آسیاب شده، یک عدد هالاپینو خرد شده، دو قاشق چای خوری چاشنی ایتالیایی یا سایر چاشنی های آسیاب شده گیاهی، دو حبه سیر خرد شده،  یک پیمانه زغال اخته خشک، کشمش، یا میوه های خشک کوچک دیگر، یک قاشق غذا خوری شکریا عسل اضافه، یا ترکیب یک پیمانه کشمش و دو قاشق چای خوری دارچین آسیاب شده.
بهترین تابه برای استفاده: ما ترجیح می دهیم از یک تابه معمولی استفاده کنیم زیرا دسترسی به این نوع تابه ها آسان است. در اینجا تابه نان را توصیه نمی کنیم زیرا ممکن است نان به طور یکنواخت داخل آن پخته نشود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما