طرز تهیه موس کیک شکلاتی تیره

در این مطلب قصد داریم طرز تهیه کیک شکلاتی تیره فوق‌العاده مرطوب که از ترکیب کاکائوی طبیعی و کاکائوی تیره به دست می آید را به شما عزیزان آموزش دهیم.
سه‌شنبه، 20 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه موس کیک شکلاتی تیره

مواد لازم برای تهیه مایه موس کیک شکلاتی تیره

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) یک و سه چهارم پیمانه (219 گرم)
پودر کاکائو طبیعی شیرین نشده سه چهارم پیمانه (62 گرم)
شکر گرانول سفید یک و سه چهارم پیمانه (350 گرم)
جوش شیرین دو قاشق چای خوری
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
نمک یک قاشق چای خوری
پودر اسپرسو (اختیاری) دو قاشق چای خوری
روغن کانولا یا گیاهی یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده دو عدد
خامه ترش پر چرب، به دمای اتاق رسیده سه چهارم پیمانه (180 گرم)
دوغ، به دمای اتاق رسیده یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
آب داغ یا قهوه یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
اختیاری: شکلات چیپسی نیمه شیرین معمولی یک پیمانه (180 گرم)
تزیین اختیاری: انواع توت های تازه ویا شکلات رنده شده به مقدار لازم


مواد لازم برای تهیه موس شکلاتی

مواد غذایی مقدار
آب داغ یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
پودر کاکائو شیرین نشده یک چهارم پیمانه (22 گرم)
شکلات نیمه شیرین با کیفیت ، ریز خرد شده دو تکه چهار اونسی (هر کدام ۱۱۳ گرم)
خامه غلیظ یا خامه فرم گرفته دو پیمانه (480 میلی لیتر)
شکر قنادی دو قاشق غذا خوری (15 گرم)
عصاره وانیل خالص یک دوم قاشق چای خوری


مواد لازم برای تهیه گاناش شکلاتی

مواد غذایی مقدار
شکلات نیمه شیرین با کیفیت ، ریز خرد شده دو تکه چهار اونس (هر کدام 113 گرم)
خامه غلیظ یا خامه فرم گرفته یک پیمانه (240 میلی لیتر)


طرز تهیه کیک موس شکلاتی تیره

موس کیک در واقع یک نوع دسر از نوع کیک بستنی است که ابتدا کیک پخته می شود وبین لایه های کیک را با موس شکلاتی ساده پر می کنیم و روی آن را با گانش شکلاتی نیمه شیرین می پوشانیم. این کیک می تواند کیک مورد علاقه همه به خصوص کودکان باشد، پس پیشنهاد می کنیم با راسخون همراه باشید و حتما این کیک را برای دورهمی ها و جمع خانوادگی تهیه کنید و از خوردن آن نهایت لذت را ببرید.
برای تهیه این کیک در کل به شش ساعت زمان نیاز داریم که دو ساعت و سی دقیقه از آن برای آماده سازی مواد اولیه و بیست و پنج دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کردن صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای دوازده نفر کیک آماده کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب ها
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود.  سپس چهار قالب کیک 8 یا 9 اینچی را چرب می کنیم و داخل آن ها را با کاغذ روغنی می پوشانیم سپس کاغذ روغنی ها را نیز چرب می کنیم.
نکته: کاغذ روغنی به کیک کمک می کند تا به راحتی از قالب آزاد شود.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
یک و سه چهارم پیمانه (219 گرم) آرد، سه چهارم پیمانه (62 گرم) پودر کاکائو، یک و سه چهارم پیمانه (350 گرم) شکر، دو قاشق چای خوری جوش شیرین، یک قاشق چای خوری بکینگ پودر، یک قاشق چای خوری نمک و دو قاشق چای خوری پودر اسپرسو (در صورت استفاده) را در یک کاسه بزرگ ریخته و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه جداگانه دیگر و با استفاده از یک همزن دستی یا برقی یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) روغن، دو عدد تخم مرغ و سه چهارم پیمانه (180 گرم) خامه ترش را با سرعت متوسط ​​می زنیم و باهم مخلوط می کنیم. سپس یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) دوغ و دو قاشق چای خوری وانیل را اضافه می کنیم و هم می زنیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد خشک با مواد تر (درست کردن مایه کیک)
مواد خیس را به آرامی داخل مواد خشک الک شده می ریزیم، یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) آب داغ یا قهوه داغ را هم اضافه می کنیم و با دور کند هم می زنیم تا مواد کاملا باهم مخلوط شوند. در صورت استفاده، یک پیمانه (180 گرم) چیپس شکلاتی را هم داخل آن می ریزیم و مخلوط می کنیم.

طرز تهیه موس کیک شکلاتی تیره

مرحله پنجم: ریختن مایه در قالب ها و پختن کیک
مایه کیک را به طور مساوی بین 4 قالب آماده شده از قبل تقسیم می کنیم و ه کدام را روی سطح کار می کوبیم تا هوای اضافی آن ها خارج شود. سپس در داخل فر گذاشته و به مدت 19 تا 23 دقیقه آن ها را می پزیم.
نکته اول: در فرهای مختلف زمان پخت متفاوت است، بنابراین مراقب زمان خود باشید.
نکته دوم:  کیک ها زمانی درست می شوند که خلال دندانی که در مرکز آن فرو کرده اید تمیز بیرون بیاید.

مرحله ششم: خنک کردن کیک ها
کیک ها را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم کمی داخل قالب بمانند و خنک شوند سپس از قالب خارج کرده و روی توری سیمی قرار می دهیم و اجازه می دهیم کاملا خنک شوند.
نکته: ممکن است با سرد شدن کیک ها کمی وسط آن ها حالت تو رفتگی داشته باشد نگران نباشید این طبیعی است.

مرحله هفتم: آماده کردن موس شکلاتی
نکته: در زمانی که کیک ها سرد می شوند موس شکلاتی را آماده می کنیم همچنین می توانیم برای راحتی بیشتر موس شکلاتی را یک یا دو روز زودتر آماده کنیم.
در یک کاسه متوسط یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) آب داغ و یک چهارم پیمانه (22 گرم) پودر کاکائو را ریخته و با استفاده از همزن هم می زنیم و کنار می گذاریم.
بعد چهار اونس (هر کدام ۱۱۳ گرم) شکلات تخته ای خرد شده را در یک قابلمه روی بخار آب بن ماری می کنیم تا آب شود یا از مایکروویو برای اینکار استفاده می کنیم.
نکته: اگر از مایکروویو استفاده می کنید شکلات خرد شده را در یک کاسه مقاوم در برابر حرارت بریزید و 20 ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا آب شود و بعد از چند ثانیه هم بزنید تا کاملا صاف و یکدست شود.
حالا مخلوط آب داغ  و کاکائو را داخل شکلات ذوب شده می ریزیم و هم می زنیم تا غلیظ و یکدست شود و کنار می گذاریم.

با استفاده از همزن دستی یا یک همزن برقی، دو پیمانه (480 میلی لیتر) خامه غلیظ، دو قاشق غذا خوری (15 گرم) شکر قنادی و یک دوم قاشق چای خوری عصاره وانیل را با سرعت متوسط ​​رو به بالا حدود سه الی چهار دقیقه هم می زنیم تا قله های متوسط ​​خامه ای تشکیل شود. (قله های متوسط ​​بین قله های نرم/شل و قله های سفت هستند. یعنی نه خیلی نرم هستند و نه خیلی سفت) سپس مخلوط شکلات را داخل آن می ریزیم و با قاشق یا کاردک پلاستیکی به آرامی هم می زنیم.
نکته: از مخلوط کردن بیش از حد که می تواند موس را شل کند، خودداری کنید.
روی آن را می پوشانیم و حداقل دو ساعت و حداکثر دو روز در یخچال می گذاریم. حدود چهار و نیم پیمانه موس شکلاتی درست می شود.

مرحله هشتم: مونتاژ کردن کیک
قبل از تهیه گاناش شکلاتی، کیک را سر هم می کنیم به این ترتیب که ابتدا کیک‌ها را در صورت نیاز تراز می کنیم یعنی با استفاده از یک چاقوی دندانه‌دار بزرگ، لایه نازکی را از روی کیک‌ها برش می دهیم تا سطحی صاف ایجاد کنیم.
نکته: می توانید خرده های کیک را دور بریزید (یا پودر کنید و به عنوان تزئین استفاده کنید!).

حالا یک لایه کیک را روی پایه کیک یا صفحه گردان کیک قرار می دهیدم و با استفاده از پالت، روی آن را به طور یکنواخت با حدود یک و نیم پیمانه موس شکلاتی می پوشانیم. این کار را برای لایه دوم کیک هم تکرار می کنیم سپس لایه سوم کیک را روی آن قرار می دهیم و یک و نیم پیمانه دیگر موس شکلاتی را روی آن می ریزیم و به صورت یکنواخت روی آن پخش می کنیم. در آخر لایه چهارم کیک را روی آن قرار می دهیم و باقی مانده موس را در اطراف و  کناره ها کیک به صورت یک لایه نازک می مالیم و کیک را حداقل 1 ساعت و حداکثر 4 ساعت در یخچال قرار می دهیم و می رویم سراغ آماده کردن گاناش.

طرز تهیه موس کیک شکلاتی تیره
 

مرحله نهم: آماده کردن گاناش شکلاتی
چهار اونس (هر کدام 113 گرم) شکلات خرد شده را در یک کاسه مقاوم در برابر حرارت می ریزیم و کنار می گذاریم. سپس یک پیمانه (240 میلی لیتر) خامه را در یک قابلمه کوچک ریخته و روی حرارت متوسط ​​قرار می دهیم تا به آرامی شروع به جوشیدن کند. (اجازه ندهید سریع بجوشد)
در ادامه خامه داغ را روی شکلات می ریزیم، سپس اجازه می دهیم دو تا سه دقیقه بماند و شکلات به آرامی نرم شود. با یک قاشق فلزی یا کاردک پلاستیکی کوچک، خیلی آرام آن را هم می زنیم تا شکلات آب شود و مخلوط یکدستی حاصل شود. حالا اجازه می دهیم به مدت بیست دقیقه در دمای اتاق بماند و خنک شود و سپس روی کیک خنک شده می مالیم.
نکته اول: هرچه شکلات را ریزتر خرد کنید سریع تر با خامه مخلوط می شود.
نکته دوم: اگر شکلات ذوب نشد، آن را در مایکروویو قرار ندهید.

طرز تهیه موس کیک شکلاتی تیره

مرحله دهم: تزئین کیک با گاناش شکلاتی و میوه
گاناش را با قاشق روی کیک سرد شده می ریزیم و از پالت خامه کشی استفاده می کنیم و اطراف و سطح کیک را کاملا با گاناش می پوشانیم و روی آن را با توت های تازه و شکلات رنده شده تزئین می کنیم

طرز تهیه موس کیک شکلاتی تیره

مرحله آخر: سرو و نگهداری موس کیک
کیک روکش شده را بلافاصله میل کنید یا قبل از سرو آن را 4 تا 6 ساعت در یخچال بگذارید و سرد کنید. حالا کیک را برش بزنید و سرو کنید و روی باقی مانده آن را هم محکم  بپوشانید و به مدت پنج روز در یخچال نگهداری کنید. نوش جان!
نکته: کیک را می توان در دمای اتاق یا سرد سرو کرد.

نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت
دستورالعمل‌های آماده کردن و انجماد: لایه‌های کیک را می توانید طبق دستور آماده کنید و خنک کنید و سپس محکم بپیچید و تا 2 روز در یخچال قرار دهید یا اینکه تا 3 ماه فریز کنید و در زمان مقرر به دمای اتاق برسانید و طبق دستور عمل کنید. همچنین می توانید موس و گاناش شکلاتی را از قبل آماده کنید. گاناش آماده شده را می توانید حداکثر ۲ تا ۳ روز در یخچال قرار دهید. قبل از پخش کردن روی کیک حتما باید به دمای اتاق برسانید.

کیک 3 لایه: این کیک را می توانید به صورت کیک 3 لایه نیز تهیه کنید. مایه کیک را بین سه قالب کیک 8 یا 9 اینچی تقسیم کنید و به مدت 22 تا 25 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندانی که در مرکز آن ها فرو کرده اید تمیز بیرون بیاید بپزید. بین هر لایه از حدود دو پیمانه موس شکلاتی استفاده کنید.

پودر اسپرسو یا قهوه: پودر اسپرسو و قهوه طعم کیک را شبیه قهوه نمی کنند، بلکه طعم شکلات را عمیق تر می کنند. ما هر دو را به شدت توصیه می کنیم. اگر قهوه مورد علاقه شما نیست، می توانید به جای قهوه داغ از آب داغ اضافی استفاده کنید.

پودر کاکائو: برای داشتن بهترین طعم شکلات تلخ در کیک، توصیه می کنیم از ترکیب پودر کاکائو طبیعی شیرین نشده (یک چهام پیمانه؛ 22 گرم) و پودر کاکائو (نصف پیمانه ؛ 43 گرم) استفاده کنید. در واقع از ترکیب پودر کاکائو طبیعی (یک اسید) و پودر کاکائو با فرآیند هلندی (یک پایه) استفاده کنید.

چرا دمای اتاق؟ همه اقلام در یخچال باید به دمای اتاق برسند تا مواد به راحتی و به طور یکنواخت با هم مخلوط شوند و مایه کیک یکدستی حاصل شود.

به جای خامه ترش می توانید از ماست ساده هم استفاده کنید.

دوغ: برای این دستور دوغ لازم است که اگر در دسترستان نیست می توانید در خانه آن را درست کنید. به این ترتیب که یک قاشق چای خوری سرکه سفید یا آب لیمو را به یک پیمانه اندازه گیری مایع اضافه کنید. سپس به اندازه کافی شیر کامل را به همان پیمانه اضافه کنید تا به نصف پیمانه برسد. آن را هم بزنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. "دوغ" خانگی تا حدودی دلمه شده و آماده استفاده در دستور پخت خواهد بود.

شکلات مورد نیاز برای تهیه موس و گاناش: در صورت نیاز می توانید از چیپس های شکلاتی با کیفیت بالا استفاده کنید، اما توصیه می کنیم از شکلات تخته ای خالص استفاده کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.