طرز تهیه کیک شطرنجی

در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه یک مدل کیک به اسم کیک شطرنجی آشنا کنیم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
چهارشنبه، 5 بهمن 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک شطرنجی

مواد لازم برای تهیه مایه کیک شطرنجی

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره الک شده سه و سه چهارم پیمانه (443 گرم)
بیکینگ پودر دو قاشق چای خوری
جوش شیرین سه چهارم قاشق چای خوری
نمک یک قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک و نیم پیمانه (3 چوب؛ 345 گرم)
شکر گرانول سفید دو پیمانه (400 گرم)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده پنج عدد
عصاره وانیل خالص سه قاشق چای خوری
دوغ، به دمای اتاق رسیده یک و سه چهارم پیمانه (420 میلی لیتر)
ترافل رنگی (کمی بیشتر برای تزئین) یک سوم پیمانه (50 گرم)
رنگ خوراکی آبی (یا هر رنگی که دلخواه شما باشد) دو تا سه قطره


مواد لازم برای تهیه باترکریم وانیلی

مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک و سه چهارم پیمانه (3 و 1/2 چوب؛ 400 گرم)
شکر قنادی هفت پیمانه (840 گرم)
خامه غلیظ شش قاشق غذا خوری (90 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
نمک یک چهارم قاشق چای خوری


طرز تهیه کیک شطرنجی

کیک شطرنجی یکی از کیک های خوشمزه و بین المللی است که با رسپی های متنوعی تهیه می شود. کیکی که امروز آموزش می دهیم با ظاهر زیبایی که دارد می تواند میهمانانتان را تحت تاثیر قرار دهد. پس با راسخون همراه شوید تا با دستور پخت آن آشنا شوید.

برای تهیه این کیک در کل به چهار ساعت و بیست و پنج دقیقه زمان نیاز داریم که چهار ساعت آن برای آماده سازی مواد اولیه و بیست و پنج دقیقه برای پخت صرف خواهد شد. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای ده الی دوازده نفر کیک آماده کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود. سپس چهار قالب کیک 9 اینچی را چرب کرده، وداخل آن ها را با کاغذ روغنی می پوشانیم و سپس کاغذ روغنی را نیزچرب می کنیم.
نکته: کاغذ روغنی به کیک ها کمک می کند تا به راحتی از قالب ها جدا شوند.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
سه و سه چهارم پیمانه (443 گرم) آرد، دو قاشق چای خوری بکینگ پودر، سه چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه بزرگ ریخته و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک و نیم پیمانه (3 چوب؛ 345 گرم) کره را با سرعت بالا حدود یک دقیقه هم می زنیم تا یکدست و کرم رنگ شود.
در ادامه دو پیمانه (400 گرم) شکر را اضافه می کنیم و پنج دقیقه کامل با دور تند هم می زنیم تا خوب کرم رنگ شوند. در صورت نیاز، کناره ها و کف کاسه را با یک کاردک پلاستیکی می تراشیم.
در این مرحله همزن را روی سرعت متوسط ​​رو به بالا قرار می دهیم و پنج عدد تخم مرغ را یکی یکی اضافه می کنیم و بعد از هر بار اضافه کردن خوب هم می زنیم.
در آخر سه قاشق چای خوری عصاره وانیل را به مواد اضافه می کنیم و هم می زنیم. در صورت نیاز، کناره ها و کف کاسه را با یک کاردک پلاستیکی می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر (درست کردن مایه کیک)
با سرعت کم همزن، مواد خشک الک شده را به همراه یک و سه چهارم پیمانه (420 میلی لیتر) دوغ در سه مرحله و به صورت تناوبی به مواد تر اضافه می کنیم و هم می زنیم تا همه مواد خشک با سایر مواد مخلوط و یکدست شود.
نکته: توجه کنید که نباید مواد را بیش از حد مخلوط کنیم.
نکته: مایه کیک صاف، مخملی و کمی غلیظ خواهد بود.

مرحله پنجم: رنگ کردن مایه کیک
در کل هشت پیمانه مایه کیک داریم، نیمی از آن را به کاسه دیگری منتقل می کنیم. یک سوم پیمانه (50 گرم) ترافل رنگی را به نصف مایه کیک و رنگ خوراکی را به نصف دیگر از مایه کیک اضافه می کنیم و هم می زنیم. حالا مایه کیک را به طور مساوی در قالب های از قبل آماده شده می ریزیم و پخش می کنیم و روی سطح کار می کوبیم تا هوای داخل آن ها خارج شود.

مرحله ششم: پختن کیک
قالب ها را داخل فر می گذاریم و حدود 25 دقیقه یا تا زمانی که کیک ها پخته شوند، می پزیم. برای تست پخت، از یک خلال دندان استفاده می کنیم به این ترتیب که آن را در مرکز کیک فرو می بریم اگر تمیز بیرون بیاید، کیک پخته است.

مرحله هفتم: خنک کردن کیک ها
بعد از سپری شدن مدت زمان پخت قالب ها را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم کیک ها کمی در قالب هایشان بمانند و خنک شوند سپس آن ها را از قالب خارج می کنیم و روی توری سیمی می گذاریم تا کاملا خنک شوند.
نکته: کیک ها باید قبل از فراستینگ و مونتاژ شدن کاملا خنک باشند.

مرحله هشتم: برش زدن کیک ها
ابتدا با استفاده از یک کاتر کوکی گرد 6 اینچی، یک دایره از وسط هر لایه کیک خنک شده برش می دهیم و بعد با استفاده از کاتر کوکی گرد 3 اینچی، قسمت برش خورده 6 اینچی را دوباره برش می دهیم.
نکته: شما 4 دایره 3 اینچی، 4 دایره 6 اینچی و 4 دایره 9 اینچی (که فقط یک طرح کلی از کیک باریک هستند، زیرا مرکزها از بین رفته اند) خواهید داشت.

مرحله نهم: درست کردن فراستینگ وانیلی
در یک کاسه بزرگ و با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک و سه چهارم پیمانه (3 و 1/2 چوب؛ 400 گرم) کره را حدود 2 دقیقه با سرعت متوسط ​​هم می زنیم تا کرم رنگ شود. سپس هفت پیمانه (840 گرم) شکر، شش قاشق غذا خوری (90 میلی لیتر) خامه، یک قاشق چای خوری عصاره وانیل و یک چهارم قاشق چای خوری نمک را اضافه می کنیم و کمی با سرعت پایین هم می زنیم سپس سرعت را بالا می بریم و به مدت 3 دقیقه کامل می زنیم تا خوب باهم مخلوط شوند.
نکته: اگر فراستینگ خیلی رقیق است، شکر بیشتری و اگر فراستینگ خیلی غلیظ است خامه بیشتری اضافه کنید.
نکته: فراستینگ را بچشید اگر خیلی شیرین است کمی نمک اضافه کنید.

مرحله دهم: مونتاژ و تزئین کیک
یک کیک 9 اینچی آبی رنگ از کیک را روی پایه کیک یا صفحه گردان قرار می دهیم، بعد داخل آن را با یک دایره 6 اینچی سفید و سپس یک دایره آبی 3 اینچی پر می کنیم. فراستینگ را به طور یکنواخت روی آن پخش می کنیم. برای لایه بعدی برعکس این کار را انجام می دهیم به این ترتیب که اول یک کیک 9 اینچی سفید روی آن می گذاریم و بعد داخل آن را با یک دایره 6 اینچی آبی رنگ و سپس یک دایره 3 اینچی سفید پر می کنیم و فراستینگ را به طور یکنواخت روی آن پخش می کنیم. دو لایه بعدی را به همین ترتیب تکرار می کنیم. بعد از گذاشتن آخرین لایه مابقی فراستینگ را در تمام قسمت های بالا و کناره ها پخش می کنیم و به کمک پالت خامه کشی صاف می کنیم و روی کیک را با ترافل های رنگی تزئین می کنیم.
نکته: کیک را حداقل یک ساعت قبل از برش و سرو در یخچال می گذاریم، این کار کمک می کند که کیک شکل خودش را هنگام برش زدن حفظ کند.

طرز تهیه کیک شطرنجی

طرز تهیه کیک شطرنجی

طرز تهیه کیک شطرنجی

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک تزئین شده را به یک ظرف مناسب منتقل می کنیم و برش می زنیم و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و باقی مانده آن را می پوشانیم و به مدت 1 تا 2 روز در دمای اتاق و تا یک هفته در یخچال نگهداری می کنیم.

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل‌ آماده کردن کیک از قبل: لایه‌های کیک را می‌توانید از شب قبل بپزید، خنک کنید و محکم بپوشانید و کنار بگذارید. به همین ترتیب، فراستینگ را می توانید آماده کنید و سپس روی آن را بپوشانید و یک شب در یخچال قرار دهید. در زمان مقرر فراستینگ را بیرون بیاورید و به دمای اتاق برسانید و بعد کیک را فیلینگ و مونتاژ کنید.

دستورالعمل انجماد: کیک خامه کشی شده را می توانید تا 2 ماه فریز کنید. برای یخ زدایی هم کافی است یک شب در یخچال قرار دهید و قبل از سرو به دمای اتاق برسانید.

ابزار مورد نیاز برای تهیه دستور پخت: میکسر پایه دار| قالب کیک گرد 9 اینچی | کاتر گرد 3 اینچی | کاتر گرد 6 اینچی | پالت خامه کشی

آرد: آرد را قبل از اندازه گیری حتما الک کنید.

دوغ: اگر به دوغ دسترسی ندارید، می توانید آن را در خانه درست کنید به این ترتیب که یک قاشق غذا خوری سرکه سفید یا آب لیمو را به یک پیمانه اندازه گیری مایع اضافه کنید. سپس به اندازه کافی شیر کامل را به همان پیمانه اضافه کنید تا به یک و سه چهارم پیمانه برسد. (در مقادیر کم، می توانید شیر کم‌چرب را جایگزین شیر کامل کنید، اما کیک مزه‌ای مرطوب یا غنی نخواهد داشت.) آن را هم بزنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. دوغ خانگی تا حدودی دلمه شده و آماده استفاده در دستور پخت خواهد بود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.