طرز تهیه کیک نارگیل و لیمو

در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه یک نوع کیک لایه ای بسیار خوشمزه به اسم کیک نارگیل و لیمو آشنا کنیم.
پنجشنبه، 6 بهمن 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک نارگیل و لیمو

مواد لازم برای تهیه مایه کیک نارگیل و لیمو

مواد غذایی مقدار
آرد کیک الک شده سه پیمانه (315 گرم)
بیکینگ پودر یک قاشق غذا خوری
جوش شیرین نصف قاشق چای خوری
نمک نصف قاشق چای خوری
شیر نارگیل کنسرو شده، به دمای اتاق رسیده نصف پیمانه (120 میلی لیتر)
دوغ، به دمای اتاق رسیده نصف پیمانه (120 میلی لیتر)
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک و نیم پیمانه (345 گرم؛ 3 چوب)
شکر گرانول سفید یک پیمانه (200 گرم)
شکر قهوه ای روشن بسته بندی شده نصف پیمانه (100 گرم)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده پنج عدد
عصاره وانیل خالص یک قاشق غذا خوری (15 میلی لیتر)
اختیاری: عصاره نارگیل یک قاشق چای خوری
نارگیل خرد شده شیرین شده شش اونس (حدود دو پیمانه بسته بندی شده)
کشک لیموی خانگی یک و نیم پیمانه


مواد لازم برای تهیه کشک لیمو

مواد غذایی مقدار
زرده تخم مرغ بزرگ چهار عدد
شکر گرانول سفید دو سوم پیمانه (134 گرم)
پوست لیمو یک قاشق غذا خوری (حدود 1 عدد لیمو)
آب لیموی تازه یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) (آب حدود 2 تا 3 عدد لیمو)
نمک یک هشتم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق شش قاشق غذا خوری (86 گرم)


مواد لازم برای تهیه فراستینگ خامه پنیری

مواد غذایی مقدار
پنیر خامه ای پرچرب، نرم شده در دمای اتاق هشت  اونس (225 گرم)
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق نصف پیمانه (115 گرم)
شکر قنادی سه پیمانه (360 گرم)
شیر نارگیل یا خامه غلیظ دو قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
نمک به مقدار لازم
رویه: نارگیل خرد شده و برشته شده و برش های لیمو شیرین شده برای تزئین به مقدار لازم


طرز تهیه کیک نارگیل لیمویی

کیک نارگیل و لیمو یکی از کیک های خوشمزه و بی نظیر است که می توانید در دورهمی های دوستانه درست کنید و به عنوان دسر از مهمانانتان پذیرایی کنید. پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه راسخون باشید تا با دستور پخت آن آشنا شوید.

این کیک از لایه های کیک نارگیلی، کشک لیمو، نارگیل برشته شده و پنیر خامه ای تشکیل می شود و در کل به چهار ساعت زمان نیاز دارد که سی و پنج دقیقه آن برای آماده سازی مواد اولیه، بیست و پنج دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کردن صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای دوازده الی چهارده نفر کیک آماده کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب ها
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود. سپس در ادامه سه قالب کیک 9 اینچی را چرب کرده و داخل آن ها را با کاغذ روغنی می پوشانیم سپس کاغذ روغنی را نیز چرب می کنیم.
نکته: کاغذ روغنی به کیک ها کمک می کند تا به راحتی از قالب ها جدا شوند.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
سه پیمانه (315 گرم) آرد کیک، یک قاشق غذا خوری بیکینگ پودر، یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه بزرگ ریخته و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن شیر نارگیل و دوغ
نصف پیمانه (120 میلی لیتر) شیر نارگیل و نصف پیمانه (120 میلی لیتر) دوغ را با هم در یک کاسه کوچک یا پیمنه اندازه گیری مایع می ریزیم و ترکیب می کنیم و آن ها را هم کنار می گذاریم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد تر
با یک همزن دستی یا برقی، یک و نیم پیمانه (345 گرم؛ 3 چوب) کره را با سرعت بالا در یک کاسه بزرگ  حدود یک دقیقه می زنیم تا یکدست و کرم رنگ شود. سپس یک پیمانه (200 گرم) شکر گرانول سفید و نصف پیمانه (100 گرم) شکر قهوه ای را اضافه می کنیم و با دور تند سه الی چهار  دقیقه هم می زنیم تا کرم رنگ شوند. در صورت نیاز کناره ها و کف کاسه را با کاردک پلاستیکی می تراشیم و هم می زنیم.

در ادامه همزن را با سرعت پایین روشن می کنیم  و پنج عدد تخم مرغ را یکی یکی اضافه می کنیم و بعد از هر بار مواد را هم می زنیم تا مخوط شوند، سپس یک قاشق غذا خوری (15 میلی لیتر) عصاره وانیل و یک قاشق چای خوری عصاره نارگیل (در صورت استفاده) را به آن اضافه می کنیم و همه را  با سرعت متوسط ​​رو به بالا می زنیم تا مخلوط شوند. در صورت نیاز باز هم کناره ها و کف کاسه را با لیسک می تراشیم و وس کاسه جمع می کنیم.

مرحله پنجم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر (درست کردن مایه کیک)
در حالی که همزن با سرعت کم کار می کند، مواد خشک الک شده را در سه مرحله به طور تناوبی و به همراه مخلوط شیر نارگیل و دوغ به مواد تر اضافه می کنیم و هر یک از مواد را تا زمانی که ترکیب شوند  مخلوط می کنیم.
نکته: مایه کیک را بیش از حد مخلوط نکنید. در صورت نیاز از یک لیسک برای از بین بردن توده های بزرگ استفاده کنید. مایه کیک کمی غلیظ خواهد شد.
در نهایت شش اونس (حدود دو پیمانه ) نارگیل خرد شده را داخل آن می ریزیم و هم می زنیم حالا مایه کیک ما آماده است.

طرز تهیه کیک نارگیل و لیمو

مرحله ششم: ریختن مایه کیک در قالب
مایه کیک را به طور مساوی در قالب هایی که از قبل آماده کرده ایم می ریزیم و روی سطح کار می کوبیم تا هوای داخل آن ها گرفته شد.
نکته: برای اطمینان از هم اندازه بودن طبقات کیک می توانیم بعد از ریختن مایه کیک قالب ها را وزن کنیم.

مرحله هفتم: پختن کیک
قالب ها را داخل فر می گذاریم و حدود 22 تا 25 دقیقه یا تا زمانی که کیک ها کاملا پخته شوند آن ها را می پزیم.
نکته: به یاد داشته باشید که قالب ها را بعد از گذشت نیمی از زمان پخت بچرخانید تا کیک ها به یک اندازه  و یکنواخت بپزند. نکته: برای تست پخت، یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو ببرید اگر تمیز بیرون بیاید، کیک پخته است.

مرحله هشتم: خنک کردن کیک ها
کیک ها را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم در قالب هایشان بمانند و کمی خنک شوند سپس از قالب بیرون می آوریم و روی توری سیمی می گذاریم تا کاملا خنک شوند.
نکته: کیک ها باید قبل از فراستینگ و مونتاژ شدن کاملا خنک باشند.

مرحله نهم: درست کردن کشک لیمو
ابتدا داخل یک قابلمه به ارتفاع 1 تا 2 اینچ آب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم می کنیم (قابلمه همچنان روی حرارت باقی می ماند). سپس چهار عدد زرده تخم مرغ، دو سوم پیمانه (134 گرم) شکر گرانول سفید، یک قاشق غذا خوری پوست لیمو، یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) آبلیمو و یک هشتم قاشق چای خوری نمک را در یک قابلمه دیگر می ریزیم و با استفاده از همزن سیلیکونی مواد را هم می زنیم تا کاملا مخلوط شوند، بعد آن را روی قابلمه آب جوش می گذاریم و به هم زدن ادامه می دهیم تا کشک بپزد. (هم زدن مداوم از سفت شدن زرده تخم مرغ جلوگیری می کند.) حدود 10 دقیقه هم می زنیم و می پزیم تا مخلوط غلیظ شود و شبیه بافت سس هلندیز شود.
نکته: اگر کشک غلیظ نشد، حرارت را زیاد کنید و مدام هم بزنید.

حالا قابلمه را از روی حرارت برمی داریم و شش قاشق غذا خوری (86 گرم) کره را به 6 تکه جداگانه برش می دهیم و داخل کشک می ریزیم و هم می زنیدم. کره بر اثر حرارت کشک آب می شود. کشک را در یک شیشه یا کاسه می ریزیم و یک تکه پلاستیک را مستقیماً روی آن قرار می دهیم تا با روی کشک تماس داشته باشد. (این کار از پوسته شدن روی آن جلوگیری می کند.) کشک همچنان که سرد می شود به غلیظ شدن ادامه می دهد. پس از خنک شدن، پوشش پلاستیکی را جدا می کنیم.
نکته: کشک را می توانید حدود 10 روز در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه کیک نارگیل و لیمو

مرحله دهم: آماده کردن فراستینگ
در یک کاسه بزرگ و با استفاده از همزن دستی یا برقی، هشت  اونس (225 گرم) پنیر خامه ای و نصف پیمانه (115 گرم) کره را با سرعت متوسط حدود دو دقیقه ​​هم می زنیم تا یکدست شوند.
در ادامه سه پیمانه (360 گرم) شکر قنادی، یک قاشق غذا خوری ( 15 میلی لیتر) شیر نارگیل یا خامه غلیظ، یک قاشق چای خوری عصاره وانیل و مقداری نمک برای مزه دار کردن به آن اضافه می کنیم و با سرعت کم هم می زنیم سپس سرعت را زیاد می کنیم و سه دقیقه دیگر هم می زنیم تا مواد خوب باهم مخلوط شوند.
نکته: در صورت تمایل یک قاشق غذا خوری ( 15 میلی لیتر) شیر نارگیل یا خامه غلیظ  به فراستینگ اضافه می کنیم تا رقیق شود.

مرحله یازدهم: تراز کردن کیک ها
در این مرحله با استفاده از یک چاقوی دندانه دار بزرگ، یک لایه نازک از روی کیک ها جدا می کنیم تا سطحی صاف ایجاد شود. اصطلاحا به این کار تراز کردن کیک گفته می شود.
نکته: می توانید خرده های کیک را دور بیندازید و یا پودر کنید و به عنوان تزئین روی کیک استفاده کنید.

مرحله دوازدهم: مونتاژ و فراستینگ کیک
یک لایه از کیک را روی پایه کیک یا صفحه گردان قرار می دهیم و روی آن را به طور یکنواخت با یک لایه نازک از فراستینگ می پوشانیم، سپس نیمی از کشک لیمو را روی آن می ریزیم و پخش می کنیم.
لایه دوم را روی آن قرار می دهیم و روی آن را هم به طور یکنواخت با یک لایه نازک از فراستینگ می پوشانیم و سپس کشک لیموی باقی مانده  را روی آن می ریزیم و در آخر با لایه سوم کیک کار را تمام می کنیم و مابقی فراستینگ را روی سطح و کناره ها پخش می کنیم و با پالت خامه کشی آن را صاف می کنیم و روی آن را با برش های نارگیل وبرش هایی از لیمو تزئین می کنیم.
نکته: قبل از برش دادن کیک، آن را حداقل 45 دقیقه در یخچال قرار می دهیم وگرنه ممکن است در حین برش، کیک از هم بپاشد.

طرز تهیه کیک نارگیل و لیمو

مرحله آخر: سرو کیک
کیک تزئین شده را به یک ظرف مناسب منتقل می کنیم و برش می زنیم و به همراه یک لیوان چای یا یک فنجان قهوه و در کنار عزیزانمان سرو می کنیم و نهایت لذت را  می بریم.

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل‌ آماده کردن کیک از قبل: لایه‌های کیک را می‌توانید از شب قبل بپزید، خنک کنید و محکم بپوشانید. به همین ترتیب، می توانید فراستینگ را آماده کنید و سپس روی آن را بپوشانید و یک شب در یخچال قرار دهید. کیک را در روز بعد که مونتاژ  و آماده سرو کردید روی آن بریزد.

دستور العمل انجماد: کیک خامه کشی شده را می توانید تا 2 ماه به راحتی فریز کنید. برای یخ زدایی کافی است کیک را یک شب در یخچال قرار دهید و قبل از سرو به دمای اتاق برسانید. البته که کیک هر چه تازه تر باشد خوش طعم تر خواهد بود.

آرد: آرد کیک را با آرد همه منظوره جایگزین نکنید. چون در این صورت کیک شما متراکم و سنگین خواهد شد.

شیر: این دستور غذا با مقادیر مساوی شیر نارگیل و دوغ آزمایش شده است. توصیه می کنم از شیر نارگیل کنسرو شده پر چرب استفاده کنید، نوعی که برای پخت و پز استفاده می کنید. اگر نمی توانید از کنسرو شیر نارگیل استفاده کنید، می توانید به جای آن از یک پیمانه دوغ استفاده کنید و اگر به دوغ دسترسی ندارید می توانید آن را  درست کنید. به این ترتیب که دو قاشق چای خوری سرکه سفید یا آب لیمو را به یک پیمانه اندازه گیری مایع اضافه کنید. سپس به اندازه کافی شیر کامل را به همان پیمانه اضافه کنید تا به یک پیمانه برسد. (در مقادیر کم، می توانید شیر کم‌چرب را جایگزین شیر کامل کنید، اما کیک مزه‌ای مرطوب یا غنی نخواهد داشت.) آن را هم بزنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. دوغ خانگی تا حدودی دلمه شده و آماده استفاده در دستور پخت خواهد بود.

طعم لیمو بیشتر: برای افزایش طعم لیمو، به راحتی پوست یک عدد لیمو را به مایه کیک نارگیلی اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که این کار طعم نارگیلی کیک را از بین می برد. همچنین برای
طعم بیشتر لیمو می توانید پوست یک عدد لیمو را به فراستینگ پنیر خامه ای اضافه کنید.

طعم نارگیل بیشتر: برای افزایش طعم نارگیل، از عصاره نارگیل ذکر شده استفاده کنید همچنین می توانید نصف قاشق چای خوری عصاره نارگیل را به فراستینگ اضافه کنید.

کیک ورقه ای: مایه کیک حاصل شده از این دستور پخت را به سادگی می توانید در قالب 12×17 اینچی بریزید و حدود 20 دقیقه یا تا زمانی که کاملا پخته شود بپزید و سپس رول کنید و همچنین می توانید مایه کیک را در قالب کیک 9×13 اینچی بریزید و حدود 40 تا45 دقیقه یا تا زمانی که کاملا پخته شود، بپزید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.