يمن، از انقلاب اسلامي تا عصر ظهور
گفتاري از عصام العماد، محقق و دانشمند يمني الاصل
تلاش حکومت يمن در فتنهانگيزي ميان شيعيان جعفري و زيدي، با پروژه وحدت آفرين علامه حوثي خنثي شد و اين، يکي از دلايل اصلي عصبانيت حکومت يمن از علامه حسين حوثي بود.
علامه حوثي شيوه تربيتي ويژهاي داشت: تکتک جوانان طرفدار خود را کاملاً زير نظر داشت و از نظر تربيتي به آنها توجه ميکرد. او تلاش ميکرد طرفدارانش وقت بيهوده نداشته باشند و اوقات فراغت آنها را با برنامههاي سازنده تربيتي پر ميکرد. علامه حوثي در تبليغ ديني و سازماندهي تشکيلات جوانان مؤمن، از بهترين و جذابترين شيوههاي تربيتي استفاده ميکرد. در نتيجه محبوبيت و عشق جوانان به ايشان در تاريخ يمن کم نظير است.
علامه حسين حوثي توانست نگاه جامعي به تمامي جنبههاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، ديني و... در تربيت هواداران خود داشته باشد. او قرآن را محور حرکت تربيتي همه جانبه خود قرار داد و آنها را بر اساس مباني مکتب اهل بيت(ع) تربيت ميکرد. او بر بيداري و بصيرت سياسي تأکيد بسيار داشت. طرفداران خودش را دائماً به پي گيري اخبار و تحليلهاي شبکه المنار توصيه ميکرد. جلساتي در منزل خودش تشکيل ميداد و همراه شرکتکنندگان در جلسه، شبکه ماهوارهاي المنار را مشاهده ميکردند. سپس مطالب طرح شده را تحليل و بررسي ميکرد.
مردم يمن که با شيعه آشنا نبودند، با استفاده از آثار علامه حسين حوثي، شيعه را شناختند. به همين دليل من ايشان را پيشرو بيداري شيعه در يمن ميدانم. پيش از آغاز جنبش حوثي، ما از ترس حکومت، تشيع خودمان را آشکار نميکرديم، ولي امروز تبديل به قدرتي قابل توجه و تعيين کننده در عرصه سياسي يمن شدهايم.
امروزه در يمن بيداري بزرگي شکل گرفته است. اگر اين بيداري اسلامي به وجود نميآمد، حکومت عربستان به شيعيان يمن حمله نميکرد.
در واقع شيعيان در يمن از هستي و حق حيات خود دفاع ميکنند. حکومت يمن قصد دارد شيعيان را از بين ببرد؛ کتابهايشان را ميسوزاند؛ مساجدشان را ويران ميکند؛ شخصيتهايشان را تخريب ميکند؛ به شخصيت امام علي(ع) و امام حسين(ع) توهين ميکند... کتاب نهج البالغه و صحيفه سجاديه را ممنوع اعلام کرده... مراسم عيد غدير و مراسم عاشورا را ممنوع کرده است و... حکومت يمن همانند حکومت بعثي صدام در عراق با شيعيان رفتار ميکند. حکومت يمن و عربستان هر دو براي محو تشيع در يمن دست به دست هم دادهاند. آنان اين جنگ را عليه مذهب و طايفه شيعه به راه انداختهاند؛ هر چند ريشههاي سياسي دارد، ولي علل سياسي آن در درجه دوم است. البته نبايد فراموش کنيم عربستان در جنگ خود عليه شيعيان يمن، شيعيان را به ايران ربط ميدهد. هدف عربستان اين است که ذهن مردم را از خطر آمريکا و اسرائيل منحرف کرده و دشمني خيالي براي آنان بسازد. عربستان خطر ايران را جايگزين خطر آمريکا و اسرائيل کرده و ميخواهد جنگ را از مبارزه با آمريکا در خاورميانه، به جنگ ميان شيعيان و اهل سنت بکشاند.
رئيس جمهور مصر، حسني مبارک، قبل از جنگ يمن، درباره «هلال شيعه» و خطر رشد شيعيان براي خاورميانه سخن ميگويد. بسياري از رهبران سياسي از بيداري شيعيان در کشورهاي عربي و غيرعربي داد سخن دادهاند. دکتر يوسف قرضاوي از حرکت تبشيري شيعه و جنبش تحول به مذهب شيعه در جهان سخن گفته است. با توجه به همسايه بودن يمن با عربستان که مرکز اصلي وهابيت به شمار ميآيد، اين جنگ با عنوان جنگي پيشگيرانه براي محاصره تشيع در يمن آغاز شد. به تعبير آنها و تصريح رهبران ارتش يمن و عربستان، «تشيع ابتدا يمن و سپس عربستان را ميبلعد. قبل از اين اتفاق بايد آنها را قتل عامل کرد».
جنگ عليه شيعيان، به دلايل زير تا کنون به نفع تشيع در يمن بود:
1. بسياري از شيعيان انتساب ظاهري به تشيع داشتند و شيعه شناسنامهاي بودند؛ حتي برخي از آنها، اعتقاداتي مخالف تشيع پيدا کرده بودند، ولي اين جنگ باعث بازيابي هويت شيعه در يمن شد.
2. اين جنگ شيعان را به معادله سياسي يمن وارد کرد؛ تا جايي که حکومت يمن از شيعيان درخواست ميکند حزبي سياسي تشکيل دهند، در حالي که قبل از جنگ، حکومت يمن، وجود شيعيان را به رسميت نميشناخت.
3. اين جنگ به شيعيان جرئت داد تا وجود و محبت خود به اهل بيت(ع) را رسماً اعلام کنند، در حالي که قبل از اين جنگ، شيعيان ميترسيدند خود را به مذهب اهل بيت(ع) منتسب کنند.
4. پيروزيهاي بزرگي که شيعيان در جنگ عليه حکومت يمن و عربستان به دست آوردند به شيعيان يمن قداست بخشيده است. بسياري از پيروان مذاهب اسلامي ديگر، درباره علل مقاومت تعداد اندکي از شيعيان در مقابل ارتش مسلح يمن و عربستان تحقيق ميکنند. اين جنگ در قلب دشمنان مکتب اهل بيت(ع) در يمن، ترس و رعب افکنده است؛ چنان که قلوب پيروان اهل بيت(ع) در يمن، ترس و رعب افکنده است؛ چنان که قلوب پيروان اهل بيت(ع) در يمن را شاد کرد.
انقلاب اسلامي ايران باعث به وجود آمدن بيداري اسلامي در جهان اسلامي شده است؛ هم در ميان شيعيان و هم در ميان اهل سنت. بنابراين طبيعي است که شيعيان يمن هم تحت تأثير انقلاب اسلامي قرار بگيرند. ولي اين تأثيرپذيري فکري از انقلاب اسلامي تنها منحصر به شيعيان يمن نيست، بلکه بسياري از عالمان اهل سنت نيز از انقلاب اسلامي تأثير گرفتهاند. بسياري از رهبران فکري اهل سنت در جهان اسلام، مانند شيخ محمد غزالي، فتحي يکن، ابوالاعلي مودودي، راشد غنوشي و حسن ترابي را ديدهايم که از انقلاب اسلامي متأثر شده و از آن دفاع کردهاند. علامه حسين حوثي هم از اين قبيل عالمان است. ولي متأسفانه حکومت يمن و عربستان ميان تأثيرپذيري فکري از انقلاب و مسئله دريافت کمکهاي نظامي از ايران خلط کرده است. جهان انديشه از دنياي ارتباطات نظامي فاصله دارد. عجيب اين است که حکومت عربستان با بمبهاي فسفري که استفاده از آن در قوانين بينالمللي جنگي ممنوع است، شيعيان يمن را بمباران ميکند. عربستان به شکل رسمي و علني وارد يمن شده، ولي ايران را به دخالت در مسائل يمن متهم ميکند.
جنبش حوثي در منطقهاي استراتژيک قرار دارد که در دوران ظهور، محور برخي تحولات خواهد بود. بنابراين نميتوانيم به اين جنبش به چشم حرکات ديگر شيعيان، مثلاً در ليبي يا فرانسه بنگريم. در حقيقت، مسئله تشخيص مصداق در مورد «سيد يماني» که زمينه ساز ظهور حضرت مهدي(عج) است و در روايات به او وعده داده شده، و اينکه آيا يماني در ميان حوثيان هست يا نه، از امور غيبي است. ما نميتوانيم به شکل قطعي اين مسئله را اثبات يا رد کنيم، ولي ميتوانيم به قانون مهمي اشاره کنيم که بايد هميشه در نظر داشته باشيم. ما پيرو اهل بيت(ع) هستيم. به همين جهت بايد جنبشهاي پديد آمده در ايران، عربستان، عراق و يمن را به شکل ويژه مورد توجه قرار دهيم. چون حرکت حضرت مهدي(عج) و ياوران اصلي ايشان در ايران، يمن، عراق و عربستان هستند. همين مسئله باعث ميشود تا جنبش حوثي را به دقت بررسي و ارزيابي کنيم.
توجه من به اين جنبش به دليل اين نيست که يماني را در ميان حوثيها پيدا کرده باشم؛ نه. ولي آنچه در يمن ميگذرد قابل توجه است؛ زيرا اهل بيت(ع) به ما خبر دادهاند که يمنيها نقش مهمي در عصر ظهور دارند و با همکاري ايرانيها زمينه ساز ظهور حضرت مهدي(عج) خواهند شد. شکي نيست که جنبش حوثي، جنبشي پر برکت و ياري شده از جانب خداست، ولي اين دليل کافي نيست که ادعا کنيم يماني در اين مجموعه قرار دارد.
... اللهم عجللوليك الفرج!
منبع:نشريه امتداد- ش 48
/ن