طرز تهیه کیک گیلاس و بادام

در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه یک نوع کیک عصرانه بسیار خوشمزه که با بادام و گیلاس درست می شود، آشنا کنیم.
سه‌شنبه، 18 بهمن 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک گیلاس و بادام

مواد لازم برای تهیه مایه کیک

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) یک و یک سوم پیمانه (166 گرم)
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک دوم پیمانه (115 گرم)
شکر گرانول سفید سه چهارم پیمانه (150 گرم)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده دو عدد
خامه ترش پر چرب، به دمای اتاق رسیده یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
عصاره بادام سه چهارم قاشق چای خوری
گیلاس تازه نصف یا ربع شده یک و نیم پیمانه (335 گرم)


مواد لازم برای تهیه رویه

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره یک چهارم پیمانه (31 گرم)
شکر قهوه ای روشن یا تیره بسته بندی شده یک چهارم پیمانه (50 گرم)
دارچین آسیاب شده یک چهارم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، ذوب شده دو قاشق غذا خوری (30 گرم)
پرک بادام (بادام خرد شده) یک چهارم پیمانه (22 گرم)


طرز تهیه کیک گیلاس و بادام

دستور تهیه و پخت این کیک بسیار آسان است و می توانید آن را بسیار سریع آماده کنید و از طعم و عطر آن نهایت لذت را ببرید. پس همره راسخون باشید تا با دستور پخت این کیک خوشمزه آشنا شوید.
برای تهیه این کیک بی نظیر در کل به یک ساعت و پانزده دقیقه زمان نیاز داریم که بیست دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه، چهل دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کردن کیک صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای هشت نفر کیک آماده کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود.
در ادامه یک قالب پای عمیق 9 اینچی، یک قالب فنری 9 اینچی یا یک تابه فر مربعی 8 اینچی را چرب می کنیم.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
یک و یک سوم پیمانه (166 گرم) آرد، یک قاشق چای خوری بکینگ پودر و یک چهارم قاشق چای نمک را در یک کاسه متوسط می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه بزرگ و با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک دوم پیمانه (115 گرم) کره و سه چهارم پیمانه (150 گرم) شکر گرانول سفید را با سرعت بالا حدود دو دقیقه باهم مخلوط می کنیم تا یکدست و کرم رنگ شود. در صورت نیاز، کناره ها و کف کاسه را با یک کاردک پلاستیکی می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم.
سپس دو عدد تخم مرغ، یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) خامه ترش، یک قاشق چای خوری عصاره وانیل و سه چهارم قاشق چای خوری عصاره بادام را به آن اضافه می کنیم و با سرعت متوسط ​​ رو به بالا هم می زنیم تا مخلوط شوند. مخلوط ممکن است مانند کشک به نظر برسد، اشکالی ندارد.  دوباره کناره ها و کف کاسه را با لیسک می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم و تا زمانی که باهم مخلوط شوند هم می زنیم.  

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر (درست کردن مایه کیک)
در این مرحله همزن را با سرعت پایین روشن می کنیم و مواد خشک الک شده  را به مواد تر اضافه می کنیم و به آرامی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.
نکته: توجه کنید که نباید مود را بیش از حد مخلوط کنید، مایه کیک غلیظ خواهد شد.
در آخر یک و نیم پیمانه (335 گرم) گیلاس را با احتیاط به مایه کیک اضافه می کنیم و به آرامی و خیلی کم هم می زنیم تا باهم مخلوط شوند.
نکته: مایه کیک احتمالا رگه هایی از زنگ صورتی خواهد داشت.

طرز تهیه کیک گیلاس و بادام

مرحله پنجم: ریختن مایه کیک در قالب
مایه کیک به دست آمده را با استفاده از یک قاشق یا کاردک در قالبی که از قبل آماده کرده ایم می ریزیم و آن را پهن می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله ششم: آماده کردن رویه
یک چهارم پیمانه (31 گرم) آرد، یک چهارم پیمانه (50 گرم) شکر قهوه ای و یک چهارم قاشق چای خوری دارچین را در یک کاسه متوسط می ریزیم و با چنگال هم می زنیم تا باهم مخلوط شوند. در ادامه دو قاشق غذا خوری (30 گرم)  کره ذوب شده را به آن اضافه می کنیم تا گلوله های ریزی شکل بگیرد.
نکته: دقت کنید مواد را بیش از حد مخلوط نکنید زیرا مخلوط تبدیل به خمیر می شود. آن را همانطور به شگل گلوله های ریز نگه دارید.
در آخر یک چهارم پیمانه (22 گرم) بادام خرد شده به مخلوط اضافه می کنیم و هم می زنیم سپس آن را به طور مساوی روی مایه کیک می پاشیم.

طرز تهیه کیک گیلاس و بادام

مرحله هفتم: پختن کیک
حالا قالب را داخل فر می گذاریم و کیک را به مدت سی و هشت الی چهل و پنج دقیقه می پزیم.
نکته: زمان پخت در فرهای مختلف متفاوت است، بنابراین مراقب زمان خود باشید. کیک زمانی پخته می شود که خلال دندانی که در مرکز آن فرو برده اید تمیز بیرون بیاید.
نکته: اگر متوجه شدید که قسمت بالای کیک در فر خیلی سریع قهوه ای می شود، آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید.

مرحله هشتم: خنک کردن کیک
بعد از سپری شدن مدت زمان پخت قالب را از فر خارج می کنیم و روی توری سیمی قرار می دهیم و قبل از برش دادن کیک اجازه می دهیم حداقل پانزده دقیقه بماند و خنک شود.

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
می توانید در حالی که هنوز کیک گرم است سرو کنید و یا اینکه اجازه دهید کاملا خنک شود سپس برش بزنید و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو کنید و روی باقی مانده آن را محکم بپوشانید و تا پنج روز در یخچال نگهداری کنید.
نکته: به دلیل داشتن میوه تازه، کیک در چند روز اول طعم بهتری دارد.

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل انجماد: کیک پخته شده و خنک شده را می توانید تا 3 ماه در فریزر نگهدارید وقبل از سرو به دمای اتاق برسانید.

تابه پخت: برای پخت کیک گیلاس و بادام بهتر است از یک تابه مربعی 8 اینچی، یک ظرف پای عمیق یا یک قالب کمربندی 9 اینچی استفاده کنید. توجه کنید که قالب کیک گرد 9 اینچی کمی برای این کیک کوچک است. حتی می توانید از یک قالب مربعی 9 اینچی هم استفاده کنید، اما ارتفاع آن کم خواهد بود و بنابراین به زمان پخت کوتاه تری نیاز دارد.

خامه ترش: خامه ترش پر چرب یکی از مواد اصلی این کیک است. اگر به خامه ترش دسترسی ندارید از ماست پرچرب ساده هم می توانید استفاده کنید.

عصاره بادام و بادام: می توانید از عصاره بادام و بادام خرد شده صرف نظر کنید. اگر به عصاره بادام دسترسی ندارید، توصیه می کنیم برای داشتن طعم بهتر حدود یک قاشق چای خوری پوست لیمو اضافه کنید و اگر می‌خواهید بادام را با یک مغز دیگر جایگزین کنید، گردو یا گردو خرد شده گزینه خوبی خواهد بود.

گیلاس: ما در اینجا از گیلاس شیرین سیاه و تازه استفاده کرده ایم و توصیه می کنیم شما هم استفاده کنید. به این روش که آن ها را سوراخ کنید، سپس از وسط یا به چهار قسمت برش دهید و با سایر مواد رویه مخلوط کنید و یا اینکه آن ها را به صورت درسته در دستور پخت استفاده کنید. در صورت نیاز می توانید از گیلاس های یخ زده استفاده کنید، اما حتما آن ها را به دو یا چهار قسمت تقسیم کنید. اگر از گیلاس کنسرو شده استفاده می کنید، آن ها را آبکش کنید و تمام مایعات اضافی آن ها را بگیرید و قبل از استفاده از وسط نصف کنید. از کنسرو گیلاس در شربت سنگین استفاده نکنید زیرا قبلا شیرین شده اند. اگر می خواهید گیلاس را جایگزین کنید، می توانید آن را با همان مقدار زغال اخته (تازه یا منجمد) جایگزین کنید ما این کار را کرده ایم و باید بگوییم که فوق العاده بود. برای انکه طعم بهتری داشته باشد، هنگام اضافه کردن عصاره وانیل، یک قاشق چای خوری پوست لیمو اضافه کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما