چگونگی تفسیر سونوگرافی هفته 18 بارداری

در این مقاله قصد داریم در رابطه با سونوگرافی آنومالی و نحوه تفسیر آن مطالبی را بیان کنیم، لطفا همراه ما باشید.
سه‌شنبه، 25 بهمن 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
چگونگی تفسیر سونوگرافی هفته 18 بارداری
سونوگرافی آنومالی یکی از انواع سونوگرافی می باشد که در دوران بارداری انجام می شود و با کمک آن پزشک می تواند  با نگاهی دقیق تر  کودک و رحم  مادر را بررسی کند. این سونوگرافی بیشتر در هفته های 18 تا 20 بارداری انجام می شود. هدف اصلی برای انجام سونوگرافی آنومالی در این است که ارزیابی شود، آیا کودک شما به طور عادی رشد کرده است  یا خیر، همچنین با استفاده از آن می توانید  از جنسیت جنین خود آگاه شوید .پس در ادامه با راسخون همراه باشید تا اطلاعات زیادی را در این رابطه کسب کنید.


چرا باید در هفته هجدهم بارداری سونوگرافی انجام دهید؟

همانطور که گفته شد سونوگرافی هفته هجدهم بارداری یا همان سونوگرافی آنومالی، با هدف بررسی هرگونه ناهنجاری در جنین در حال رشد انجام می شود. البته اگرچه این سونوگرافی به تنهایی نمی تواند در تشخیص بیماری های جنینی کارآمد باشد، اما از آنجا که به دقت تمامی اعضای بدن جنین، اعم از ارگان های داخلی و اندام های بیرونی را مورد بررسی قرار می دهد، بنابراین ممکن است پزشک را به وجود برخی شرایط خاص و بیماری ها در جنین مشکوک کرده تا او بتواند با انجام دادن بررسی های تکمیلی برای تایید این یافته ها، وضعیت سلامتی و یا بیمار بودن جنین را به دقت مشخص کند. 
از جمله مشکلاتی که ممکن است پزشک در سونوگرافی آنومالی اسکن به آن ها پی ببرد، موارد زیر است:
  • ناهنجاری های کانال عصبی مانند آنانسفالی (یک اختلال مغزی کشنده ناشی از بسته نشدن بخش انتهایی کانال عصبی که در پی آن بخش گسترده ای از مغز و جمجمه جنین تشکیل نمی شود) و اسپینا بیفیدا) اختلال در ستون فقرات و نخاع که منجر به بیرون زدگی می شود(
  • گاستروشزی (بیرون ماندن روده های جنین از شکم به دلیل نقص در دیواره شکمی)
  • فتق دیافراگمی  (ورود اندام های شکمی به داخل حفره قفسه سینه به دلیل نقص در روند تشکیل پرده دیافراگم)
  • ناهنجاری های کلیه ها از جمله آگنوزی دو طرفه کلیه (رشد نکردن کلیه های جنین که سبب مرگ او بعد از تولد می شود)
  • شکاف لب
  • مشکلات مربوط به دست ها و پاها
  • ناهنجاری های جدی قلبی
  • سندروم های ژنتیکی مانند سندرم ادواردز (تریزومی 18)، سندرم پاتو (تریزومی 13) و سندرم داون (تریزومی 21) و ....
  • هر نوع سوراخ در ماهیچه هایی که شکم و سینه را از هم جدا می کند. (این شرایط پزشکی بسیار رایج نیست و به ندرت در نوزادان مشاهده می شود. با این وجود، بررسی های سونوگرافی و احتمال وجود این شرایط پزشکی کار بسیار خوبی است.)
 
به علاوه سونوگرافی هفته هجدهم بارداری، با هدف بررسی وضعیت جفت، مایع آمنیوتیک و همچنین طول سرویکس انجام می شود.


سونوگرافی هفته هجدهم بارداری چقدر طول می‌کشد؟

سونوگرافی هفته هجدهم بارداری، به طور معمول در حدود 30 تا 45 دقیقه طول می کشد. البته بسته به موقعیت قرارگیری جنین و جفت و همچنین میزان چربی شکمی مادر، این زمان ممکن است طولانی تر هم بشود.


سونوگرافی هفته هجدهم بارداری چگونه انجام می شود؟

برای انجام این سونوگرافی نیازی به آمادگی خاصی ندارید. فقط کافی است تا پیش از انجام سونوگرافی، به میزان کافی آب بنوشید تا مثانه شما پر باشد. این کار برای گرفتن تصاویر بهتر و شفاف تر از جنین لازم است. نیازی به نوشیدن آب زیاد نیست، کافی است چند لیوان آب بنوشید تا مثانه پر شود.
بهتر است لباس راحت و گشادی بپوشید تا بتوانید به راحتی لباس را کنار بزنید و شکم را در معرض دید سونوگرافیست قرار دهید.
برای سونوگرافی، ابتدا سونوگرافیست مقداری ژل روی شکم شما می زد و دستگاه مبدل را روی شکم قرار می دهد. تصاویری که در زمان انجام سونوگرافی از جنین گرفته می شود دقیقا همان لحظه ی جنین را نشان می دهد. سونوگرافیست بخش های مختلف و اندام جنین را از روی تصاویر مانیتور به شما نشان داده و توضیح می دهد که جنین شما در چه وضعیتی قرار دارد.


در سونوگرافی هفته 18 حاملگی چه چیزهایی قابل مشاهده است؟

اگر مایل هستید تصاویر اسکن را روی صفحه مشاهده کنید، حتما پیش از سونوگرافی به تکنسین اطلاع دهید. اگرچه بیشتر بیمارستان ها یا مراکز بهداشتی این تسهیلات را فراهم می کنند که والدین بتوانند تصاویر را مشاهده کنند، اما همیشه اطلاع دادن بهتر است.
اگر برای اولین بار اسکن سونوگرافی داشته باشید، پزشک به شما می گوید که شما چند جنین را حمل می کنید و همچنین تاریخ زایمان شما چه زمانی است. همچنین ضربان قلب جنین را برای اولین بار خواهید شنید.
رادیولوژیست همچنین ممکن است صورت، دست ها و پاهای جنین شما را نشان دهد. با این وجود، ممکن است مشاهده کردن اندام جنین شما مشکل باشد، اما این چیز عجیبی نیست.
می توانید از رادیولوژیست بخواهید که به شما در درک بهتر اسکن کمک کند.
استخوان های جنین در هفته 18 سونوگرافی به رنگ سفید قابل مشاهده هستند، مایع آمنیوتیک سیاه به نظر می رسد و بافت های نرم به رنگ خاکستری ظاهر می شوند.
بعد از نشان دادن تصاویر به شما، رادیولوژیست صفحه را به سمت خود می چرخاند و ارزیابی های دیگری را انجام می دهد. پس از اتمام روند، یک نسخه مکتوب یا یک DVD از اسکن به شما می دهد.


آیا در سونوگرافی هفته هجدهم خطرات یا عوارضی برای بعدها وجود دارد؟

هیچ گزارشی از عوارض سونوگرافی وجود ندارد و می توانید به راحتی فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید. هیچ اشعه ی مضری برای به دست آوردن تصاویر وجود ندارد، در عوض از امواج صوتی با فرکانس بالا برای این منظور استفاده می شود. در مواردی که جنین از مبدل دورتر باشد، روند کمی دشوار می شود و ممکن است پروسه کمی طولانی تر شود. حتی ممکن است مجبور شوید پس از چند روز دوباره برای سونوگرافی به مراکز سونوگرافی مراجعه کنید. در صورت داشتن دوقلو و جنین های متعدد، پزشک ممکن است در بررسی ساختار جنین با مشکل روبرو شود و ممکن است از شما خواسته شود که بعد از چند روز دوباره برای سونو مراجعه کنید.


اگر نشانه ای از وجود مشکلی در سونوگرافی باشد چه می شود؟

در صورتی که رادیولوژیست نتواند جنین را به طور واضح در اسکن ببیند، در آینده برای اسکن مجدد به شما نوبت می دهد. در صورت چاق بودن مادر یا حضور بیش از حد جنین در اعماق رحم، ممکن است دوباره سونوگرافی انجام شود. با این حال، اگر پزشک شما هر نوع ناهنجاری گفته شده یا نقایص دیگر را مشاهده کند، در مورد آن ها با شما صحبت می کند. همچنین به شما می گوید که با یک متخصص زنان و زایمان حرفه ای مشورت کنید تا موارد لازم را به شما توضیح دهد.
در صورت بروز ناهنجاری های جدی، ممکن است به شما پیشنهاد شود که بارداری را خاتمه دهید. با این وجود، ممکن است برخی از ناهنجاری ها بلافاصله پس از تولد به مراقبت فوری پزشکی نیاز داشته باشند.
اسکن سونوگرافی در هفته 18 بارداری یک روش عالی برای آگاهی از سلامتی کودک متولد نشده شما می باشد. در مواردی که برخی والدین برای اسکن بسیار مشتاق هستند، برخی دیگر ممکن است تصمیم بگیرند که به دنبال اسکن نروند. این امر کاملاً بر عهده والدین است، که بخواهند اسکن سونوگرافی داشته باشند یا نه. ممکن است لازم باشد در مورد گزینه های پیش رو با پزشک خود صحبت کنید.


چه مادرانی باید سونوگرافی آنومالی را انجام دهند ؟

آیا من باید اسکن ناهنجاری داشته باشم؟ این سوال تمام مادران  هنگام مراجعه به  مرکز سونوگرافی است، شاید برای شما هم این سوال مطرح باشد. در پاسخ می توان گفت در صورتی که مادر از ابتدا بارداری پر خطری داشته باشد و در سونوگرافی های اولیه، مورد مشکوکی مشاهده  شده باشد با توجه به تجویز پزشک  نیاز است تا با سونوگرافی آنومالی  وضعیت جنین به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد .


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.