کاخ توپکاپی از جاذبه های تاریخی استانبول

در این مقاله به معرفی کاخ و موزه توپکاپی می‌پردازیم و تاریخچه آن را مرور می‌کنیم.
پنجشنبه، 11 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
کاخ توپکاپی از جاذبه های تاریخی استانبول
استانبول، شهر کاخ‌ها و عمارت‌های عظیم و شکوهمند است. این شهر روزگاری محل حکومت امپراتوری عثمانی بود و حالا بازمانده‌های آن دوره در اقصی نقاط استانبول به چشم می‌خورند.

کاخ توپکاپی یا توپقاپی یکی از زیباترین کاخ‌های ترکیه است که بیش از چهار قرن محل اقامت سلاطین عثمانی بود. این کاخ شاهد رویدادهای تاریخی بسیاری بوده و اکنون به یکی از موزه‌های پرطرفدار ترکیه تبدیل شده است.

در این مقاله به معرفی کاخ و موزه توپکاپی می‌پردازیم و تاریخچه آن را مرور می‌کنیم. اگر از مطالعه درباره تاریخ و آثار باستانی لذت می‌برید و بازدید از این اماکن را در برنامه تور استانبول خود قرار داده‌اید، لطفا تا انتهای مطلب پیش‌رو همراه ما باشید.
 
 
کاخ توپکاپی از جاذبه های تاریخی استانبول
کاخ توپکاپی در نزدیکی تنگه بسفر
 

تاریخچه کاخ توپکاپی؛ محل اقامت بیش از 30 پادشاه

در اوایل دهه 1450، سلطان محمد دستور ساخت کاخ توپکاپی را دارد و از سال 1478 در آن ساکن شد. پس از مرگ سلطان محمد، حاکمان بعدی به وسعت کاخ افزودند و همچنین تغییراتی در آن ایجاد کردند.

توپکاپی بیش از 400 سال محل حکومت سلاطین عثمانی بود و حدود 30 سلطان در این کاخ زندگی کردند. گفته‌‌ها حاکی از آن است که حدود 1000 تا 4000 نفر در کاخ توپکاپی زندگی می‌کردند که از این تعداد نزدیک به 300 نفر در حرمسرا ساکن بوده‌اند.

یکی از جذابیت‌های کاخ توپکاپی برای ایرانیان، نسخه‌های خطی و آلبوم‌های نگارگری هنرمندان ایرانی است که در دوره عثمانی از ایران غارت شدند. این آثار هنری ارزش بالایی دارند و روایتگر فرهنگ غنی ایرانیان هستند.

حیاط‌های چهارگانه و موزه سلطنتی کاخ توپکاپی نیز قابل بازدید هستند. این کاخ در سال 1924 به دستور آتاتورک به موزه تبدیل شد. سالانه بیش از سه میلیون نفر اقدام به بازدید این کاخ و موزه می‌کنند.

 
کاخ توپکاپی از جاذبه های تاریخی استانبول
ورودی کاخ توپکاپی استانبول
 

آشنایی با معماری کاخ توپکاپی؛ یکی از قدیمی‌ترین کاخ‌ها در امپراتوری عثمانی

دیوارهای کاخ توپکاپی حدود 5کیلومتر طول دارند و مساحت داخلی کاخ نزدیک به 700هزار مترمربع است. این کاخ عظیم در زمان خود، بزرگ‌ترین کاخ جهان بوده است؛ البته پس از ساخت‌وسازهای سلاطین عثمانی در حیاط داخلی، مساحت کاخ به 80هزار مترمربع کاهش پیدا کرد. این ساختمان‌های متعدد، توپکاپی را به یک هزارتو تبدیل کرده و جذابیت آن را افزایش داده است.

کاخ توپکاپی شامل صدها سالن و اتاق است؛ اما در حال حاضر فقط بخش‌های اصلی آن قابل بازدید برای عموم هستند. یکی از این بخش‌ها، کلیسای باستانی ایاایرنه با قدمت 1500ساله است. در این کلیسا موزائیک‌های قدیمی و بسیار زیبایی را مشاهده خواهید کرد.

پس از بازدید از کلیسا به سراغ حرمسرای کاخ توپکاپی بروید. این حرمسرا بیش از 400 اتاق، شامل اتاق زایمان، اتاق مخصوص ختنه اطفال پسر، چندین حمام ترکی و یک بیمارستان را در خود جای داده و بسیار عظیم و شگفت‌انگیز است. همسران عقدی، همسران صیقه‌ای، مادر شاه، فرزندان شاه و کنیزان در حرمسرا اقامت داشتند و نگهداری از آن‌ها برعهده خواجه‌های سیاه بود.

یکی دیگر از بخش‌هایی که نباید دیدن آن را از دست دهید، تالار اصلی کاخ است. این تالار محل برگزاری جشن‌ها بوده و یک تخت طلایی با تعدادی صندلی در وسط آن جای گرفته است. سلاطین عثمانی و همسرانشان در جشن‌ها و دورهمی‌ها روی این تخت و صندلی‌ها می‌نشستند.

معماری اسلامی در کاخ توپکاپی به وضوح مشاهده می‌شود. این بنا در ابتدا به شکل یک کیوسک دنباله‌دار بود که ساخت آن در سال 1472 به پایان رسید؛ سپس در سال 1478 باروهای بسیار بلندی در دروازه دوم که به نام‌های باب ‌السلام و باب ‌الدرود شهرت داشتند، ساخته شد.

ساخت دروازه سوم یا باب السعد نیز در همین سال به اتمام رسید. این دروازه رو به خزانه‌داری باز می‌شود. دروازه اصلی کاخ توپکاپی نیز که دروازه سلطنتی یا باب همایون نام دارد، رو به مسجد ایاصوفیه گشوده می‌شود.
 

 
کاخ توپکاپی از جاذبه های تاریخی استانبول
معماری داخلی کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی کجاست؟ چگونه از تکسیم به کاخ توپکاپی برویم؟

کاخ توپکاپی در بخش اروپایی استانبول و در محله مشهور سلطان احمد واقع شده است. انواع وسایل نقلیه مانند مترو، تاکسی، تراموا و اتوبوس برای رفتن به این محله در دسترس هستند. از آنجا که اغلب گردشگران ایرانی هتل‌های اطراف میدان تکسیم را برای اقامت انتخاب می‌کنند، این سوال برای آن‌ها ایجاد می‌شود که چگونه از تکسیم به کاخ توپکاپی برویم؟

کافی است در میدان تکسیم سوار مترو شده و در ایستگاه گولهانه و سلطان احمد از قطار پیاده شوید. پس از پنج دقیقه پیاده‌روی به کاخ توپکاپی خواهید رسید.

ساعات کار و قیمت ورودی کاخ توپکاپی استانبول

کاخ و موزه توپکاپی همه روزه به غیر از سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ عصر به روی عموم مردم و گردشگران باز است؛ البته این ساعت در فصل‌های مختلف سال تغییر می‌کند.  برای بازدید از موزه، حرم‌سرا و کلیسا باید هزینه جداگانه بپردازید. اگر قصد بازدید از کل مجموعه را داشته باشید، به ازای هر نفر، ۵۰۰ لیر نیاز دارید.

پیش از مراجعه به توپکاپی، حتما حدود سه تا چهار ساعت زمان خالی برای بازدید از مجموعه در نظر بگیرید تا با خیال آسوده از کل کاخ دیدن کنید؛ البته توپکاپی یکی از پربازدیدترین کاخ‌های استانبول است که در زمان اوج سفر گردشگران با صف‌های طولانی مواجه خواهید شد؛ اما مطمئن باشید که انتظار در این صف‌ها ارزشش را دارد.
 

اماکن دیدنی اطراف توپکاپی

پس از بازدید از کاخ توپکاپی می‌توانید به سراغ سایر اماکن دیدنی اطراف آن بروید. مسجد ایاصوفیه، آب انبار باسیلیکا، موزه باستان شناسی، مسجد سلطان احمد و پارک گولهانه، همگی در فاصله بسیار کمی از کاخ قرار گرفته‌اند و با یک پیاده‌روی کوتاه به آن‌ها دسترسی خواهید داشت.

اگر قصد اقامت در نزدیکی این کاخ را دارید نیز هتل‌های باکیفیتی در اطراف توپکاپی موجود هستند. از این بین می‌توان به هتل‌های سیتادل، پوینت آپارات، دابل تری بای هیلتون و آرمادا استانبول اولد سیتی اشاره کرد.

حتما پس از گشت‌وگذار در این کاخ تماشایی، خسته و گرسنه خواهید شد؛ رستوران‌های قصر ایپلیکچی، کونیالی و سرای بورنو آسکری کازینو، مکان‌های مناسبی برای صرف غذا و نوشیدنی هستند که در فاصله بسیاری کمی از کاخ توپکاپی واقع شده‌اند.
 

برای بازدید از کاخ‌های باستانی با تورهای الفبای سفر به ترکیه بروید!

توپکاپی یکی از ده‌ها کاخ‌های موجود در استانبول است که امپراتوری عثمانی بیش از ۴۰۰ سال در آن اقامت داشته‌اند. این کاخ شاهد رویدادهای بسیاری بوده و بازدید از آن همچون سفر به قلب تاریخ ترکیه است. در این مقاله اطلاعات لازم درباره کاخ توپکاپی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم تا در صورت سفر به استانبول، مشکلی برای بازدید از کاخ نداشته باشید.

برای تهیه بلیط هواپیما و خرید تورهای داخلی و خارجی و همچنین تور استانبول نوروز ۱۴۰۲، همین حالا از طریق سایت الفبای سفر اقدام کنید و با استفاده از خدمات باکیفیت و ارزان قیمت این مجموعه، سفری شیرین و خاطره‌انگیز را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با کارشناسان حاضر در مجموعه در تماس باشید. همچنین برای رزرو تور های ترکیه و دیگر انواع تورهای خارجی و رزرو هتل استانبول به سایت آژانس هواپیمایی الفبای سفر  www.alefbatour.com مراجعه کنید.

الفبای سفر عرضه کننده انواع تور داخلی و خارجی است. همچنین امکان رزرو بلیط هواپیما و هتل به صورت کاملا آنلاین از طریق سامانه الفبای سفر میسر است

منبع:
الفبای سفر|www.alefbatour.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.