نقش هاي خوب براي قصه هاي خوب

آن زمان ها که اين قدر کتاب هاي قصه متنوع با تصاوير خوش آب و رنگ در اندازه هاي مختلف براي کودکان وجود نداشت، يک کتاب بود که همه آن نداشته ها را جبران مي کرد. مجموعه «قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب» به طور قطع يک اثرماندگار در ادبيات کودک است اما آنچه کمتر در اين بين ناديده گرفته شده، تصويرسازيهاي بي نظير و
يکشنبه، 4 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش هاي خوب براي قصه هاي خوب

نقش هاي خوب براي قصه هاي خوب
نقش هاي خوب براي قصه هاي خوب


 

نويسنده:امين مويدي




 
آن زمان ها که اين قدر کتاب هاي قصه متنوع با تصاوير خوش آب و رنگ در اندازه هاي مختلف براي کودکان وجود نداشت، يک کتاب بود که همه آن نداشته ها را جبران مي کرد. مجموعه «قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب» به طور قطع يک اثرماندگار در ادبيات کودک است اما آنچه کمتر در اين بين ناديده گرفته شده، تصويرسازيهاي بي نظير و هنري اين کتاب است. بي مناسب نيست اين روزها که روايتگر خوب دوران کودکي مان را از دست داده ايم، نگاهي به تصويرسازي سه نفر از بزرگان گرافيک و تصويرسازي براي اين کتاب بيندازيم.

مرتضي مميز
 

کمتر کسي است که پدر گرافيک ايران را نشناسد. او متولد 1315 تهران و فارغ التحصيل رشته نقاشي از دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است. او همچنين در سال 1968 ميلادي در مدرسه عالي هنرهاي تزئيني پاريس در رشته طراحي غرفه و ويترين و معماري داخلي ادامه تحصيل داد و پس از بازگشت به ايران، به فعاليت در زمينه تصويرسازي و گرافيک پرداخت .در 45 سال گذشته،مدير هنري و گرافيست بسياري از نشريات ادبي و فرهنگي معتبر ايران بوده و طراحي صحنه و لباس 14 نمايش و دو فيلم سينمايي را انجام داده است. ايده هاي منحصر به فرد و تکنيک هاي متعدد و بي بديل او، تاثير زيادي در پهنه گرافيک و تصويرسازان ايران گذاشته است. شايد تعبير آيدين آغداشلو به بهترين نحو، تاثير مميز را بر گرافيک ايران نشان دهد که گفته است پيش از مميز چيزي به نام «گرافيک معاصر» در ايران وجود نداشت. مرتضي مميز پنجم آذرماه سال 1384 در 69 سالگي بر اثر سرطان درگذشت.

فرشيد مثقالي
 

فرشيد مثقالي، نقاش، گرافيست، تصويرگر و انيماتور قديمي، متولد 1322 در اصفهان است. در سال 1350 از رشته نقاشي دانشگاه تهران فارغ التحصل شده و کار حرفه اي خود را با تصويرگري مجله نگين در سال 1343 آغاز کرد. او تصويرگر کتاب هاي زيادي است و جوايز متعددي و معتبري از جمله بولونيا، براتيسلاوا وهانس کريستين اندرسون را دريافت کرده است. در سال 1349 به کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان مي پيوندد و به همراه آراپيک باغدارساريان، بخش انيميشن کانون را پايه گذاري مي کند. از جمله ويژگي هاي آثار مثقالي استفاده از پشتوانه فرهنگ ايراني است.

علي اکبر صادقي
 

علي اکبر صادقي متولد 1316 تهران و فارغ التحصيل دانشکده هاي هنرهاي زيباي تهران است. فعاليت حرفه اي اش را در سال 1348 در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان با فيلم انيميشن «هفت شهر» آغاز کرد. او در زمينه تصويرگري کتاب کودک تجربه موفقي داشته است و جوايز زيادي در زمينه تصويرگري کتاب کودک و انيميشن کسب کرده است. نقاشي هاي علي اکبر صادقي تابع يک نوع سوررئاليسم ايراني است که بر پايه شيوه نقاشي سنتي و قهوه خانه اي بنا شده است. او در نقاشي هايش از اساطير و فرهنگ ايراني بهره مي گيرد. در بسياري از نقاشي ها و تصويرگري هاي صادقي، يک يا چندين سلحشور با پوشش هاي جنگاوران ايران باستان حضور دارند.
وابستگي علي اکبر صادقي به نقاشي در تصويرگري هاي او کاملاً مشهود است. نگاه نقاشانه صادقي به تصويرسازي و استفاده از تکنيک هاي خاص براي جذاب تر کردن خطوط از ويژگي هاي تصويرسازي اين استاد قديمي است اين تصويرسازي ها مربوط به کتاب قصه هاي شيخ عطار است.
منبع: همشهري جوان، شماره 221



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.