راهنمای خرید باند مناسب هیئت و مساجد

در این مقاله قرار است تا با یکی از موثرترین اعضای سیستم صوتی مساجد و هیئت یعنی باندها و بلندگوها آشنا شویم.
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
راهنمای خرید باند مناسب هیئت و مساجد
اگر شما از مجریان برگزاری مراسمات مذهبی در مساجد و هیئت هستید، قبل از هر چیزی باید دغدغه‌های حضار را در نظر بگیرید. یعنی به گونه‌ای هماهنگی‌های لازم را انجام دهید تا علی‌رغم کیفیت بالای مراسم، آسایش و رضایت حضار نیز تضمین شود.

مسائل و دغدغه‌های شرکت‌کنندگان از مکان و زمان برگزاری مراسم گرفته، تا شدت و کیفیت صدای‌ خروجی از بلندگوها شامل می‌شود. فلذا علاوه بر آماده کردن فضا و ظرفیت کافی و مناسب برای حضار و مهیا کردن وسایل پذیرایی، بایستی عالی‌ترین کیفیت صدای در حال پخش از باندها و بلندگوها را تامین کرد.

چه بسا بارها به دلیل وجود فیدبک، نویز و قطع و وصلی‌های مکرر در صدا یا عدم وضوح و یکنواختی در پخش، شدت زیاد صدا در برخی نقاط و یا بالعکس میزان صدای بسیار پایین و ... نارضایتی حضار منجر به ترک مجالس شده است.

در این مقاله قرار است تا با یکی از موثرترین اعضای سیستم صوتی مساجد و هیئت یعنی باندها و بلندگوها آشنا شویم.

طبیعی است که سوالات بسیاری در ذهن شما شکل گرفته است. مثلا کدام بلندگوها برای سیستم صوتی هیئت و مسجد مناسب‌اند؟ چه تعداد بلندگو نیاز داریم؟ بلندگو مداحی یا بلندگو مختص سخنرانی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ قیمت سیستم صوتی هیئت و مسجد و باندهای آن چه قدر است؟ و ... . پس با ما همراه شوید.
 

کدام باندها در سیستم صوتی هیئت و مساجد استفاده می‌شوند؟

یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده در سیستم صوتی هیئت و مساجد باندها و بلندگوها هستند. زیرا این دستگاه‌ها وظیفه پخش صدایی شفاف و باکیفیت را به عهده دارد. انتخاب مناسب‌ترین و بهترین باندها به عوامل بسیاری بستگی دارد.

اینکه از باندها چه استفاده‌ای می‌کنیم و آن‌ها در کجا نصب می‌شوند از نکاتی هستند که باید حین انتخاب باند مناسب به آن توجه شود. در بین همه انواع بلندگوها باندهای اکتیو و پسیو یکی از پرکابردترین اسپیکرهای مسجدی و هیئتی هستند. این باندها به ‌صورت فول‌رنج یا تووی عرضه می‌گردند.
 

اما باند اکتیو و پسیو در هیئت چه تفاوت‌هایی دارند؟

باند اکتیو

باند اکتیو هیئت یک اسپیکر پاوردار و مجهز به آمپلی‌فایر داخلی است. در واقع عمده‌ترین تفاوت باند اکتیو و پسیو داشتن تقویت‌کننده داخلی است که سیگنال‌های‌خروجی را قوت می‌بخشد. در این باندها با وجود آمپلی‌فایر داخلی و نزدیکی درایورها و تقویت‌کننده، سیم‌کشی خارجی و داخلی کمتری می‌خواهیم. فلذا صدایی شفاف‌تر و با تداخل ‌سیگنال کمتر خواهیم داشت.

از طرفی به سادگی می‌توان آن‌ها را درکنار هم قرار داد و با هم ترکیب کرد. همچنین یک یا چند بلندگوی داخلی از نوع تیوتر و ووفر برای بازتولید دامنه‌های فرکانسی متنوع دارد. از دیگر تفاوت‌های این باند عدم ارتقایابی آمپلی‌فایر و تغییر تعداد آن است. همچنین باند اکتیو وزن و قیمت بیشتری دارد. برای راه‌اندازی باند اکتیو کافی است آن را به برق یا منبع صوتی وصل کنید.

این باندها سیگنال صوتی دیجیتال یا آنالوگ را از منبع صوتی دریافت می‌کنند. باند اکتیو با وجود وزن سنگین‌تر و بدلیل کابل‌های کمتر دارای امکان جابجایی بیشتر و نصب متحرک است. درحقیقت باند اکتیو مناسب زمانی است که کابل‌کشی طویل دشوار و هزینه‌بر است.


 
راهنمای خرید باند مناسب هیئت و مساجد

 

باند پسیو

برخلاف باندهای اکتیو که تقویت صدا در درون‌شان اتفاق می‌افتد، در باند پسیو هیئت به یک آمپلی‌فایر خارجی احتیاج داریم. فلذا بدلیل کابل‌کشی گسترده‌تر احتمال وجود نویز و فیدبک بیشتر از انواع اکتیو است.

علاوه براین وجود آمپلی‌فایرها و سایر تجهیزات صوتی در باند پسیو منجر به اشغال فضای بیشتری می‌شود. این بلندگو که از انواع بلندگوهای ساده و رایج هستند تعدادی ورودی و خروجی بر روی بدنه دارند برقراری ارتباط با سایر دستگاه‌‌های صوتی را ممکن کرده است.


همچنین در این مدل از باندها به راحتی کابل‌ها و اسپیکرها میکس و هماهنگ می‌گردند. مهم‌تر از همه اینکه این باندها قابلیت بروزرسانی دارند. چون سیگنال‌ها در باندهای پسیو به صورت دستی قابل‌تنظیم هستند، مدیریت صدای‌خروجی راحت‌تر و بهم‌ریختگی صدا کمتر خواهد بود. از طرفی باندهای پسیو به دلیل اینکه وزن سبک‌تری دارند جابجایی‌شان آسان‌تر است.


 
راهنمای خرید باند مناسب هیئت و مساجد


 

کاربرد باند اکتیو و باند پسیو در سیستم صوتی مساجد و هیئت چیست؟

از باند اکتیو و پسیو فول رنج یا تووی می‌توان در محیط‌های سر بسته همچون داخل مسجد، راهروها، حسینیه‌ها در فضاهای باز مانند حیاط مسجد و هیئت استفاده کرد. معمولا زمانی استفاده از باندهای پسیو در اولویت قرار می‌گیرد که وسعت و ظرفیت مسجد و هیئت زیاد باشد و به تعداد بالایی از باندهای قوی‌تر احتیاج داشته باشیم.

در بین باندهای پسیو استفاده از انواع فول‌رنج در مساجد و هیئت متداول‌تر است زیرا علی‌رغم پرتاب صدای بالاتر، اقتصادی هستند. بنابراین گزینه مناسبی برای دسته‌ها و هیئات خیابانی محسوب می‌شوند. اما اگر برای مسجد و هیئت خود می‌توانید بیشتر هزینه کنید و بلندگوهای با کیفیت‌تر و با وضوح بیشتری را تهیه کنید، باند پسیو تووی بهتر است.

انواعی از باندهای اکتیو و پسیو مناسب سیستم صوتی مساجد و هیئت با ویژگی‌های منحصر به فرد، در ابعاد و اشکال مختلف و از برندهای معتبر دنیا در فروشگاه اینترنتی ویس‌کده قابل مشاهده و خریداری هستند. در ادامه شما می‌توانید با چندین مدل از بهترین و ارزا‌ن‌ترین باندهای اکتیو و پسیو موجود در بازار با پیشنهاد و معرفی ویس‌کده آشنا شوید.
 

 
راهنمای خرید باند مناسب هیئت و مساجد


 

معرفی بهترین باندهای مناسب هیئت و مساجد

1-باند اکتیو جاسکو 1600:
برند باسابقه جاسکو نوعی از باندهای اکتیو تووی ارزان و در عین حال باکیفیت با مدل 1600 را تولید کرده است که توان خروجی حداکثری آن 800 وات می‌باشد. این باند اکتیو با وزن 27.3 کیلوگرم و بدنه‌ای سیاه رنگ در محدوده 20-50 کیلوهرتز پاسخ فرکانسی دارد. همچنین ورودی‌های USB، میکروفن و بلوتوث نیز در آن دیده می‌شود.


2-باند اکتیو جاسکو 2004:
باند اکتیو تووی 2004 بلوتوثی یکی از درجه‌یک‌ترین باندهای اکتیو بازار است که توسط برند حرفه‌ای جاسکو تولید می‌شود. این باند با ووفر 15 اینچی و تیوتر 4.4 اینچ دارای حداکثر قدرت‌خروجی1200وات و آمپدانس 4 اهم می‌باشد. فرکانس پاسخگویی آن نیز بین ۴۵ هرتز الی ۲۰ کیلوهرتز است. این باند اکتیو با بدنه پلاستیک و وزن 22.8 کیلوگرم به ورودی USB و میکروفن مجهز شده است.


3-باند پسیو جاسکو 2003:
کمپانی جاسکو باند پسیو 2003 تووی را با وزن 18 کیلوگرم و بدنه فایبرگلاس تولید کرده است تا با توان خروجی 1200 وات بالاترین کیفیت و وضوح صدا را در مساجد و هیئات ارائه نماید. این باند پسیو دارای 125 دسی بل حساسیت و تیوتر و ووفر 1.5 و 15 اینچ است. فرکانس پاسخگویی آن نیز در محدوده  45 هرتز - 20 کیلوهرتز می‌باشد.
 
 
 
4-باند پسیو جاسکو901:
یکی از محصولات معتبر و حرفه‌ای شرکت جاسکو است که دارای قدرت خروجی800 وات می‌باشد. سایز تیوتر و ووفر باند پسیو تووی جاسکو901 به ترتیب 4.4 و 15 اینچ است. این محصول وزنی برابر با 24.5 کیلوگرم دارد که به کمک سه دستگیره در چپ، راست و بالای آن حمل و نقل آن تسهیل شده است. علاوه بر این دارای آمپدانس 8 اهم و فرکانس‌پاسخگویی ۵۰ هرتز الی ۲۰ کیلوهرتز است.

خرید سیستم صوتی مسجد و هیئت

می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین فاکتورها در ساخت و طراحی مساجد، هیئت، حسینیه‌ها و نمازخانه‌ها و نیز برگزاری مراسمات مذهبی اعم از مداحی، نوحه‌خوانی، مولودی‌خوانی، سخنرانی، اجرای تعزیه، برگزاری نماز جماعت و ...، تهیه سیستم صوتی باکیفیت و مناسب است.

انتخاب، طراحی و راه‌اندازی بهترین سیستم صوتی برای مسجد و هیئت نیازمند تجربه و تخصص کافی است برای همین بهتر است که این کار را به طراحان، مهندسین و متخصصین خبره ویس‌کده بسپارید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.