مجبوب ترين مرد ناشناخته

نزديک به دو ده است که کميک استريپ ها تبديل به يکي از محبوب ترين و پرطرفدارترين رسانه هاي تصويري جهان شده اند . نويسندگان و تصويرگران زيادي طي سالهاي اخير به اين هنر و شيوه نگارشي و روايتي روي آورده اند . اگر از مخاطبين کتاب ها و داستان هاي کميک استريپ باشيد يا حتي از علاقمندان فيلم و سينما ، بعيد است تا به حال نام
شنبه، 17 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مجبوب ترين مرد ناشناخته

مجبوب ترين مرد ناشناخته
مجبوب ترين مرد ناشناخته


 






 

يک ساخته ساده براي روايت قهرماني دوست داشتني
 

نزديک به دو ده است که کميک استريپ ها تبديل به يکي از محبوب ترين و پرطرفدارترين رسانه هاي تصويري جهان شده اند . نويسندگان و تصويرگران زيادي طي سالهاي اخير به اين هنر و شيوه نگارشي و روايتي روي آورده اند . اگر از مخاطبين کتاب ها و داستان هاي کميک استريپ باشيد يا حتي از علاقمندان فيلم و سينما ، بعيد است تا به حال نام مارول به گوشتان نخورده باشد . مارول را مي توان به جرات تاثيرگذارترين نام در تاريخ کميک استريپ در جهان ناميد . شرکتي که به دليل خلق مجموعه هاي پر مخاطب و قهرمانان ، بسيار محبوب و ابر قهرمان هاي تسخير ناپذير خود ، جايگاهي محکم بين نوجوانان و جوانان غربي دارد . در ايران هم شايد نام مارول اندکي ناآشنا باشد ، اما قهرمانان و داستان هايش را بسياري مي شناسند و حتماً در مقطعي از زندگي ، يکي از مخاطبين آنها بودند .
مارول مشهور است به خلق و سرايش داستان هاي زائر علمي تخيلي با ته مايه هاي اسطوره اي و قهرماناني بزرگ و البته فانتزي و غير واقعي که همواره پرچمداران جبهه خوبي بر عليه بدي هستند . مردان يا زناني که براي پيروزي آن چيزي که به پندار غرب نيکي و خير است ، تنها و يک تنه به دل هزاران دشمن و پليدي مطلق مي زنند و هميشه بدون آنکه کاملاً موفق به نابودي شر و بدي شوند ، پيروز و ستودني باقي مي مانند . اينکه مارول در هدف خود که شکل دادن به تخيل نوجوانان است ، موفق بوده است ، اصلاً جاي شک ندارد . آنها در حرفه خود بهترين ها هستند .
از مجموع داستان هاي مختلف مارول ، X-MEN از مشهورترين و پرطرفدارترين آنهاست . ده ها کتاب و چندين و چند فيلم سينمايي بلند و چند نسخه بازي که همگي در گيشه نيز موفق بوده اند تا به امروز از اين عنوان توليد و به مخاطبين عرضه شده است . X-MEN روايت زندگي و مبارزات چندين قهرمان فرازميني با قدرت هاي مافوق طبيعي است که هر کدام با داشتن ويژگي منحصر به فرد سعي در رسيدن به هدف خود دارند .
آنها که همگي دست پرورده و به شکلي مخلوقات مردي به نام پروفسور X هستند ، در طي داستان هاي مختلف بارها و بارها به مبارزه و جدال با يکديگر پرداخته و سعي در رسيدن به اهداف گاه مشترک و گاه متفاوت خود دارند . در ميان تمام مردان X که همگي به شکل و گونه هاي خاص طرفداران و هواداران خود را دارند ، Wolverine از همه مشهورتر بوده و به نوعي محبوب و سردمدار تمام مردان ناشناخته به شمار مي آيد .
قهرماني که در بسياري از بخش هاي داستان محور اصلي قرار گرفته و يک تنها داستان را پيش مي برد . محبوبيت Wolverine تا حدي است که به تدريج خالقين ، داستان ها و ماجراهايي از سري مجموعه X-MEN را به او اختصاص داده اند . آخرين ساخته ي سينمايي اين نام با عنوان X-MEN ORIGINS:WOLVERINE نيز که هم اکنون در سينماهاي جهان در حال اکران است ، به داستان زندگي لوگان يا همان Wolverine در دوران جنگ هاي داخلي آمريکا و جنگ ويتنام و ماجراهاي بعد از آن مي پردازد . به رسم گذشته ، همزمان با انتشار فيلم ، سازندگان اقدام به توليد نسخه بازي آن کرده اند که علاوه بر روايت داستان فيلم ، ماجراهايي جانبي را نيز از پشت پرده ماجرا به تصوير مي کشد .
در مورد داستان بازي شايد همان چند جمله پاراگراف قبل کافي باشد . از آنجا که احتمالاً بسياري از شما در آينده اي نزديک به تماشاي نسخه سينمايي Wolverine خواهيد نشست ، پس ترجيح مي دهم درباره ي داستان توضيح بيشتري ندهم و تجربه و لذت آن را به عهده خود شما بگذارم .
در توصيف بازي Wolverine مي توان به آن رتبه متوسط داد . بازي يک اکشن سوم شخص است که هدف اصلي در آن انجام گونه اي مبارزات خياباني و کشتن تعداد بي شماري از دشمنان است . شما در تمام طول بازي هدفي غير از ورود به اتاق ها و مکان هاي مختلف و کشتن دشمنان نداريد و اين کار را معمولاً به کمک چنگک هاي رعب انگيز و ضربات مرگ آور Wolverine انجام مي دهيد . چند دکمه پشت سر هم و تعداد زيادي دشمن که نيست و نابود مي شوند . سخت است بخواهيم به روند بازي Wolverine چيزي غير از اين را اضافه کنيم .
نه نياز به فکر کردن است و نه حتي يک درگيري ساده با معمايي کوچک !! البته از ديد بسياري ، همين مبارزات ساده و قدرت نمايي هاي اتاق به اتاق ، خود سرگرمي جالبي است و مي تواند ساعت ها مخاطب را به دنبال خود بکشاند . به هر حال Wolverine اصلاً بازي پيچيده اي نيست و روندي بسيار ساده و پيش و پا افتاده دارد .

مجبوب ترين مرد ناشناخته خشونت در Wolverine مشهود و گاهي آزار دهنده است .
 

اگر خشونت را به دو دسته خشونت مفهومي و خشونت ظاهري و بصري تقسيم بندي کنيم در Wolverine از گونه دوم به فراواني يافت مي شود . آنقدرها که گاهي بازي لوس و بي معني مي شود .
اينکه براي توانمند و قدرتمند بودن Wolverine تا اين حد اغراق و خشونت به بازي افزوده شود . گاهي اوقات غير ضروري است . هنوز مشخص نيست که درجه بندي بازي از سوي اسرا( نهادي وابسته به بنياد ملي بازي هاي مختلف را در کشور بر عهده دارد ) مشخص نيست . اما بعيد است اين بازي در صورت تاييد ، براي سنين پايين و زير هجده سال مناسب باشد . شک نيست که خشونت از ديد بسياري از سينماگران و بازي سازان ، يکي از عوامل موثر در جذب مخاطب و ايجاد حس لذت است .
در Wolverine نيز گاهي اين باور غلط سازندگان را از خود بي خود کرده و خشونت را به محرک ترين عامل براي کشش مخاطب بدل مي کند .
از ديد تکنيکي Wolverine يک بازي بسيار ساده ، بي آلايش و معمولي است . در اين نسل تعداد بازي هايي که به مراتب بهتر از Wolverine است . کم نيست و اين بازي از نگاه بصري بسيار ساده است و به راحتي مي توان گفت نيم نسل از بازي هاي روز دنيا عقب است . در ساخت بازي از کمترين ميزان ذوق هنري استفاده شده و جاي خالي تکنيکها و شگردهاي گرافيکي روزدنيا به خوبي خودنمايي مي کند .
حرکات و انيميشن بازي بسيار ساده است و گاهي اوقات اندکي مصنوعي و تصنعي جلوه مي کند . شيوه ي مبارزات بازي هم پس از اندکي پيشروي ، کاملاً تکراري مي شود . ضربات سبک ، سنگين و کشتن فقط با يک ضرب ، سه شگردي هستند که مي توانيد با ترکيب آنها به هر دشمني چيره شويد . با پيشرفت بازي به تدريج Wolverine نيرومندتر مي شود و جالب اينجاست که ميزان پيشرفت و به قولي ارتقاء سطح او از دشمنان بيشتر بوده و اين گونه احساس مي کنيد که با هر پيشروي در مراحل ، بازي ساده تر و مبارزه ها آسان تر مي شوند . در مراحل پاياني ضربات Wolverine به اندازه اي مهلک شده اند که تصور مقاومت در برابر آنها واهي و بي معني است .
بعيد است بازي هايي که بر اساس فيلم هاي سينمايي ساخته مي شوند ، نمونه هاي خوبي از کار درآيند . حداقل حافظه من در اين مورد ياري نمي کند . King Kong شايد در چند سال اخير بهترين نمونه اي باشد که به خاطر مي آورم که حتي آن نيز به هيچ وجه بازي کامل و تمام عياري نيست . در اين روند که به تدريج دارد به قانوني نانوشته تبديل مي شود ، Wolverine نيز استثناء نيست.
شايد بتوان ادعا کرد که ديگر اين روزها کمتر بازي تا اين حد ساده و پوچ است . به نظر مي رسد سازندگان فقط به اين که نسخه بازي يک فيلم مشهور و معروف را مي سازند ، دل خوش کرده اند . چيزي شبيه اين که مجبور باشيد حتماً يک بازي نيز همزمان با اکران فيلم راهي بازار کنيد .
به هر حال مردان ناشناخته مارول هوادار دارند و اين تعداد بي شمار هوادار را بايد راضي نگه داشت . فقط به آن دسته از علاقمندان به بازي که قصد تماشاي نسخه سينمايي Wolverine را دارند توصيه مي کنم که اول فيلم آن را تماشاکنند . اين توصيه اي است که تا به امروز جرات نکرده ام در هيچ موردي بر عکسش را توصيه کنم !
منبع:نشريه عصر شبکه ،شماره 88



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط