چرا نمیتوانیم دوست پیدا کنیم؟ چند توصیه مهم

داشتن کسی که بتوانید درباره تمام جنبه‌های زندگی با او صحبت کنید، به سلامت روان شما کمک خواهد کرد. برای آن که با کسی دوست شوید ابتدا باید خود را بهتر شناخته و در صدد یافتن فرصت‌هایی برای ملاقات با افرادی که یک وجه اشتراک با شما دارند باشید.
پنجشنبه، 19 مرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
چرا نمیتوانیم دوست پیدا کنیم؟ چند توصیه مهم

نیاز انسان به دوست

انسان موجودی است اجتماعی که عشق و علاقه به زندگی توام با رفاقت و دوسـتـی و انـس بـا دیگران یکی از ضرورت های سازمان وجودی او اسـت.
هیچ انسانی با قطع پـیـونـدهـای دوسـتـانه و بریدن از هم نوع و انزواگرایی و گوشه گـیـری، احـسـاس آرامش نمی کند. اگر در مواردی خاص دیده می شود بـرخـی افراد به انزواطلبی که نوعی بیماری است و یا زندگی فردی روی می آورند، بدون شک علت یا علل آن را باید در جایی دیگر جست وجـو کرد. به همان میزان که انسان از ارتباط دوستانه با دیگران همراه با صفا و صمیمیت و یک رنگی لـذت می برد و احساس آسایش و راحتی می کند، از تنگناهای ناشی از فقدان زندگی جمعی و قطع رشته مودت و دوستی با دیگران رنجور و آشـفـتـه و مـضطرب می گردد.
 

دلایلی که چرا نمی توانیم دوست پیدا کنیم؟

اگر احساس می‌کنید هیچ دوستی ندارید یا با احساس تنهایی دست و پنجه نرم می‌‌کنید، باید بدانید که در این موقعیت تنها نیستید. به‌عنوان یک بزرگسال، ممکن است ایجاد ارتباطات جدید دشوار یا غیرممکن به نظر برسد اما اگر بخواهید، می‌توانید ارتباطات جدیدی شکل دهید.

در ادامه‌ این مطلب همراه ما باشید؛ به دلایل احتمالی عدم موفقیت افراد در تلاش برای دوست پیدا کردن می پردازیم.

اضطراب:

یک دلیل بسیار رایج برای این مشکل این است که بسیاری از افراد در هنگام ملاقات با افراد جدید درجاتی از اضطراب را تجربه می کنند. این اضطراب ناشی از ترس از طرد شدن یا قضاوت شدن توسط دیگران است.

برای برخی از افراد، این نگرانی‌ها می‌توانند در توانایی آن‌ها برای برقراری ارتباط با طرف مقابل اختلال ایجاد کنند، زیرا تمرکز و شرکت در یک مکالمه زمانی که احساس عصبی بودن یا عدم اطمینان نسبت به خود داریم، بسیار چالش برانگیز است.

این احساسات ناخوشایند ممکن است ما را ترغیب کند که از دوست یابی اجتناب کنیم. دفعه بعد که سعی می کنید دوست پیدا کنید، افکار و احساسات خود را بررسی کنید تا ببینید آیا احساس عصبی، ترس یا عدم اطمینان می کنید. سپس از خود بپرسید که آیا این افکار یا احساسات به توانایی شما برای دوست یابی کمک می کند یا مانع آن می شود.
 

اجتناب:

آیا فرصت هایی وجود دارد که ممکن است آنها را رد کنید یا از آنها اجتناب کنید زیرا می خواهید از مشکلات ناشی از دوست یابی اجتناب کنید؟ اغلب اوقات اجتناب ما از چیزهای سخت می تواند مورد توجه یا بدون تردید باشد. بنابراین، وقتی فرصت‌های اجتماعی را رد می‌کنید، از خود بپرسید چرا. حواستان به آن تصمیم و اینکه از کجا می آید باشد. وقتی خودتان را برای انجام این کار به کار نمی گیرید، پیدا کردن دوستان جدید دشوار است.
 

برای دوست‌شدن با همه افراد به خودتان فشار می‌آورید:

بعضی از افراد برای جلب رضایت همه، خودشان را تحت‌فشار قرار می‌دهند. آنها تصور می‌کنند هرچه دوستان بیشتری داشته باشند بهتر است. البته معمولا بعد از مدتی احساس تنهایی می‌کنند و از خود می‌پرسند: «چرا من دوست صمیمی ندارم؟»

نیازی نیست تعداد دوستانتان آن‌قدر زیاد باشد که بتوانید ورزشگاه آزادی را با آنها پر کنید! گاهی اوقات یک دوست قابل‌اعتماد و صمیمی می‌تواند همه نیازهای شما را برآورده کند و رابطه اجتماعی عمیق و باکیفیتی برایتان بسازد.
 

تصور می‌کنید رابطه دوستی خودبه‌خود شکل می‌گیرد:

بسیاری از ما در دوران کودکی موقع بازی با بچه‌های همسایه دوست پیدا می‌کردیم. در دوران مدرسه هم معمولا با دانش‌آموز بغل‌دستی صمیمی می‌شدیم. در دانشگاه هم برقراری ارتباط با سایر دانشجویان راحت بود. پیداکردن دوست معمولا زمانی دشوار می‌شود که از این اجتماعات خارج می‌شویم.

ما باید موقعیت‌هایی برای برقراری ارتباط با دیگران ایجاد کنید، مثل:
ثبت‌نام در کلاس‌های ورزشی؛
مشارکت در فعالیت‌های تفریحی با همکاران؛
انجام فعالیت‌های داوطلبانه خیریه.
 

 تمایلی به ادامه رابطه را نشان نمی‌دهید:

تصور کنید در مهمانی با فردی ملاقات می‌کنید و به او علاقه‌مند می‌شوید. احتمالا در طول مهمانی با او صحبت می‌کنید و از او می‌خواهید چند روز بعد، ملاقات دیگری داشته باشید. در روابط دوستی هم چنین تمایلی نیاز است. گاهی اوقات در مهمانی یا جلسه با کسی برخورد می‌کنید که می‌تواند دوست خوبی برای شما باشد، اما تمایلی به ادامه ارتباط با او نشان نمی‌دهید، در نتیجه ارتباطی که تازه شکل گرفته است در همان مجلس تمام می‌شود و دیگر دوست‌تان را نمی‌بینید.
 

معیاری برای دوست‌یابی ندارید:

معیار دوستی در کودکی این بود که دوست‌تان با شما همسایه باشد و بتواند در ساعات مشخصی با شما بازی کند. در بزرگ‌سالی، انسان‌ها ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی را بروز می‌دهند، و جایگاه‌های اجتماعی متفاوت و فرهنگ‌های گوناگونی دارند. پس مهم است که دوست‌تان در زمینه‌های مختلف با شما هماهنگ باشد. پیداکردن دوست صرفا بر اساس اینکه مثلا کسی همکار شماست، شدنی نیست. باید معیارهایی برای دوستی عمیق داشته باشید و با کسی دوست شوید که ویژگی‌های مدنظرتان را داشته باشد.
 

نمی‌خواهید مسئولیت صمیمیت با دیگران را بپذیرید:

صمیمیت با دیگران به‌رغم تمام مزیت‌هایش، ایرادهایی هم دارد. وقتی با شخصی صمیمی می‌شوید، ماجراهای مختلفی را در کنار هم از سر می‌گذرانید و در شادی و غم یکدیگر شریک خواهید شد. بعضی از افراد دوست دارند فقط در روزهای شادی با دوست صمیمی‌شان همراه باشند و مسئولیت دوستی را در تمام مواقع قبول نمی‌کنند؛ به همین دلیل روابط دوستانه عمیق و موفقی ندارند.

چرا نمیتوانیم دوست پیدا کنیم؟ چند توصیه مهم
 

چند توصیه مهم در پیدا کردن دوست

ترس از آشنایی با افراد جدید را در ذهنتان از بین ببرید:

یشتر افراد خجالتی از روبه‌رو شدن با افراد جدید می‌ترسند. آن‌ها مدام فکر می‌کنند که نباید به مردم اعتماد کرد. در قدم اول باید این تصور را از ذهن خود بیرون کنید. مردم ترس ندارند، آن‌ها مثل خود شما هستند و به هیچ‌کس آسیب نمی‌رسانند.
 

صمیمی‌تر شدن را از دوست‌های معمولی خود استارت بزنید:

اما اگر خیلی خجالتی هستید و این کار برای شما این کارها سخت است بهتر است از حلقه درونی دوستان و آشنایان خود شروع کنید؛ افراد خجالتی معمولاً با خانواده خود نیز به سختی ارتباط برقرار می‌کنند.

چند قدم وجود دارد که می‌توانید برای گسترش ارتباط با اطرافیانتان از آن‌ها بهره ببرید را که توی دوره غیرحضوری شاه‌کلید هم راجع‌به آنها صحبت کردیم میتوانید استفاده کنید .
افراد خجالتی سعی می‌کنند اگر قرار ملاقاتی هم هست فقط در خانه باشد.این کار اشتباه است. از لاک خود بیرون بروید، دنیا جای ترسناکی نیست. آنقدر که مردم به هم کمک می‌کنند، به هم آسیب نمی‌رسانند.

با نزدیکان و دوستانتان برای صمیمی‌تر شدن برنامه مشترک و ثابت مانند دیدن فیلم، رفتن سینما، رستوران یا استخر بگذارید. این رفت و آمد های دائمی و منظم سطح رابطه شما را افزایش خواهد داد.
 

یک قدم شجاعانه بردارید:

در افراد خجالتی که می‌خواهد دنیای خود را تغییر دهند، مهم فرو ریختن ترسی است که از دیگران در ذهن خود ایجاد کرده‌اند. این نکته را بدانید. همه افرادی که در خیابان کنار شما قدم می‌زنند مثل شما هستند. نمی‌خواهد به کسی آسیب برسانند.

هرکدام از آن‌ها می‌خواهند یک دوست خوب داشته باشند و به راحتی می‌توانند با شما دوست شوند. برای اینکه خجالت خود را در ارتباط با دیگران از بین ببرید یک کار جالب انجام دهید. از فردا سعی کنید در اتوبوس، تاکسی، مترو یا محیط دانشگاه و کار سعی کنید به چند نفر سلام و احوال پرسی کنید.
 

 مجددا تلاش کنید و تجربه‌های گذشته را فراموش کنید:

در بیشتر افراد خجالتی، یک مفهوم از پیش تعیین شده درباره دوستی در ذهنشان وجود دارد.کسی برای شما گفته و شاید در کتاب یا یک فیلم دیده‌اید. شاید هم یک تجربه تلخ از یک دوستی ناکام داشته‌اید که حسابی به شما ضربه زده است.

بلکه فقط کافی است از آن‌ها درس بگیرید اما نباید آن‌ها را سنگ معیار هر رابطه‌ای قرار دهید. به هر رابطه جدید دوستی به عنوان یک هدیه جدید، یک اتفاق نو و منحصربه‌فرد نگاه کنید. هیچ‌کس در جهان بدون دوست نمی‌تواند باشد.
 

قدم به قدم پیش بروید و آسان بگیرید:

زمانی که دوست جدیدی پیدا می‌کنید قرار نیست فوراً با او صمیمی شوید.سعی کنید این کار را قدم به قدم انجام دهید. معمولاً در آغاز رابطه‌ها به خاطر اینکه شناخت کافی وجود ندارد.پس قدم به قدم پیش بروید.سعی کنید در هر ملاقات چیزی درباره شخصیت او متوجه شوید و خودتان هم چیزهایی که می‌خواهد طرف مقابلتان بدانید و در مورد شما رعایت کند را به او بگویید. شاید بیش از 6 ماه طول بکشد تا بتوانید با کسی احساس صمیمیت کنید. اصلاً در این را عجله نکنید.
 

خودت باش:

حتماً کسانی پیدا می‌شوند که از این خود شما خوششان بیاید؛ خودت را برای اینکه جذاب به نظر برسی اصلا تغییر نده. اصولاً این جمله غلط است که دوستان باید مثل هم باشند یا علایق مشترک داشته باشند !

خود من در هفته حداقل 6 روزش را در خانه و جلو لبتاب هستم اما صمیمی‌ترین دوست من کوه نورد است و بیشتر اوقات در سفر؛ اما رابطه ما آنقدر صمیمی و جالب است که کسی باور نمی‌کند. ما حرف‌های متفاوت و از جهان‌های متفاوتی داریم که وقتی برای هم تعریف می‌کنیم بسیار جذاب است.
 

برای دوستانت وجود داشته باش:

دوستی واقعی که به آن رفاقت میگوییم فقط احوال‌پرسی و گشت‌وگذار نیست.شما باید مثل یک حامی جدی برای دوستت باشی. بخصوص در شرایط سخت. همیشه بدان که دوستان در سختی‌ها به تو نزدیک‌تر می‌شوند و دوستان جعلی از تو دوری می‌کنند.
درنهایت باید گفت که پیدا کردن دوست و حفظ رابطه یک امر بسیار ضروری در دنیای امروز ماست.
 

کلام آخر

دوست یابی مستلزم آن است که خودتان با مردم ارتباط برقرار کنید. اگرچه این می‌تواند ترسناک باشد، اما به انتخاب محیط‌هایی که در آن راحت هستید و شروع آهسته کمک می‌کند. وقتی همه چیز برای شما خیلی ترسناک یا طاقت فرسا است، ممکن است به اجتناب بیشتر و به طور بالقوه افزایش اضطراب منجر شود. با برداشتن گام های کوچکتر به سمت هدف خود، ممکن است احساس موفقیت و انگیزه بیشتری داشته باشید تا با ایجاد ارتباطات نزدیک به جلو حرکت کنید.
 

منابع

https://hawzah.net/fa/Magazine/View
https://pezeshket.com/psychological-psychosis/psychology
https://www.chetor.com
https://sookhtejet.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.