نکاتی که در سفر با اتوبوس باید رعایت کنیم

اتوبوس‌های بین‌شهری دارای دو نوع مختلف هستند؛ معمولی و VIP؛ هرکدام از آنها ویژگی‌ها و خصوصیات مربوط به خود را دارند
دوشنبه، 30 مرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
نکاتی که در سفر با اتوبوس باید رعایت کنیم
اتوبوس رایج‌ترین وسیله نقلیه برای انجام سفرهای بین‌شهری به‌حساب می‌آید. زیاد بودن تعداد سفرها باعث می‌شود مسافران برای خرید بلیط اتوبوس مشکلی نداشته باشند. برای کسانی که چندان تمایلی به سفر با اتوبوس ندارند نیز گاهی پیش می‌آید که این کار را انجام دهند. هنگام سفر با اتوبوس رعایت برخی نکات می‌تواند از دشواری سفر بکاهد.
 

به نوع اتوبوس توجه کنید

اتوبوس‌های بین‌شهری دارای دو نوع مختلف هستند؛ معمولی و VIP؛ هرکدام از آنها ویژگی‌ها و خصوصیات مربوط به خود را دارند. از اتوبوس‌های معمولی، تصویر روشن‌تری در ذهنمان است. این نوع اتوبوس‌ها سالیان درازی است که در جاده‌های کشور مسافران را جابه‌جا می‌کنند.

اتوبوس‌های VIP چند سالی است که راه خود را به جاده‌های کشور باز کرده‌اند. این اتوبوس‌ها همان‌طور که از نامشان پیدا است، امکانات بیشتری نسبت به انواع معمولی ارائه می‌دهند. شاید برای سفرهای کوتاه سه چهار ساعته نوع اتوبوس چندان اهمیت نداشته باشند.

زمانی انتخاب نوع اتوبوس اهمیت پیدا می‌کند که قرار باشد به یک سفر طولانی برویم. مانند وقتی که قصد خرید بلیط اتوبوس شیراز تهران را داریم.

رزرو بلیط اتوبوس‌های VIP نیز مانند نوع معمولی است. هر دو را می‌توان از طریق وب‌سایت اسنپ تریپ خریداری کرد. برخی از امکانات اتوبوس‌های VIP شامل فضای بیشتر برای مسافران، وجود یخچال، وجود مانیتور اختصاصی، پریز برق و ... است.

از برندهایی که به عنوان اتوبوس VIP در ایران کار می‌کنند، می‌توان به بوگی، ولوو، مان و بنز اشاره کرد.


همراه داشتن چمدان سبک و کیف دستی

هنگام سفر با اتوبوس، بهتر است وسایل زیادی (از نظر وزن) با خود حمل نکنید. میزان بار مجاز برای سفر کردن با اتوبوس 20 کیلوگرم در نظر گرفته شده است. اگر وزن چمدان شما بیشتر باشد، باید با راننده صحبت کنید و مجوز بگیرید.

به همین دلیل، توصیه می‌کنیم بار سنگین با خود حمل نکنید. چمدان را باید در صندوق حمل بار اتوبوس قرار دهید و در طول سفر به آن دسترسی نخواهید داشت. 

شما می‌توانید یک کیف دستی نیز به داخل اتوبوس ببرید. در کیف دستی خود حتما برخی لوازم ضروری خود را قرار دهید. اگر وسیله‌ای هست که در طول سفر احتمال نیاز به آن وجود دارد، آن را در کیف دستی خود قرار دهید. هیچ‌گاه در چمدان خود وسایل قیمتی مانند طلا حمل نکنید. چون اگر اتفاقی برای آن بیفتد، کسی مسئولیت آن را نخواهد پذیرفت.

 
نکاتی که در سفر با اتوبوس باید رعایت کنیم
 

همراه داشتن وسایل ضروری

همراه داشتن برخی وسایل در زمان سفر با اتوبوس بسیار ضروری است. این مسئله در زمان سفرهای طولانی مانند زمانی که بلیط اتوبوس شیراز تهران را از اسنپ تریپ  رزرو کرده‌اید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
 
  • هنگام سفر حتما با خود یک قرص ضد تهوع و مسکن داشته باشید. در سفرهای جاده‌ای احتمال این‌که دچار سردرد یا حالت تهوع بشویم، وجود دارد.
  • حتما با خود یک بالشت گردنی و یک چشم‌بند بردارید. این وسایل به شما کمک می‌کنند راحت‌تر استراحت کنید. انواع مختلفی از بالشت‌های گردنی وجود دارند. می‌توانید نوع بادی آن را تهیه کنید تا فضای زیادی را اشغال نکند.
  • حتما یک پتو نازک سفری با خود داشته باشید.
  • برداشتن بطری آب نیز ضروری است. کم‌آبی بدن در سفرهای طولانی باعث بروز سردرد می‌شود.
  • لوازم شناسایی مهم خود را در کیف دستی حمل کنید.
  • حتما با خود کمی خوراکی یا تنقلات داشته باشید تا در طول سفر احساس ضعف نکنید.  


از حمل شکستنی اجتناب کنید

سعی کنید در چمدان خود وسایل شکستنی حمل نکنید. همان‌طور که اشاره شد، چمدان شما در صندوق قرار می‌گیرد و ممکن است بر اثر جابه‌جایی یا فشار، وسایل درون آن آسیب ببینند. در صورت بروز چنین مشکلی، راننده مسئولیتی بابت آسیب وارده ندارد. به همین دلیل، بهتر است از قبل به این نکته توجه داشته باشید.


لباس راحت بپوشید

پوشیدن لباس‌های راحت باعث می‌شود در طول سفر زود خسته و کلافه نشوید. از پوشیدن لباس‌های تنگ و ضخیم اجتناب کنید. این مسئله در مورد کفش‌های پاشنه‌دار یا انواع بوت نیز صدق می‌کند. کفشی را انتخاب کنید که هوای کافی به پاهایتان برساند.


همراه داشتن وسیله سرگرمی

تا قبل از ظهور تلفن‌های هوشمند، سفر با اتوبوس می‌توانست بسیار خسته‌کننده باشد. امروزه به لطف این تکنولوژی، می‌توان تا حدود زیادی خود را در مسیر سرگرم کرد. اگر به سرگرمی خاصی مانند مطالعه علاقه دارید، حتما با خود کتاب یا مجله بردارید. این مسئله در سفرهای طولانی مانند زمانی که بلیط اتوبوس شیراز تهران را رزرو کرده‌اید، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

در طول سفر می‌توانید به موسیقی گوش دهید یا ویدیو تماشا کنید. بهتر است از قبل به شارژ گوشی یا تبلت نیز فکر کنید. با خرید بلیط اتوبوس VIP مشکلی از بابت شارژ نخواهید داشت. در

این حالت، تنها کافی است شارژر همراهتان باشد. اگر با اتوبوس معمولی سفر می‌کنید، بهتر است با خود پاور بانک به همراه داشته باشید.

 
نکاتی که در سفر با اتوبوس باید رعایت کنیم
 

 نصب یک برنامه مسیریاب

پیش از سفر می‌توانید یک برنامه مسیریاب روی گوشی خود نصب کنید. به‌این‌ترتیب، هر لحظه در جریان مسیری که پیموده‌اید و فاصله تا مقصد قرار خواهید گرفت. علاوه بر این، می‌توانید موقعیت خود را به خانواده یا دوستانتان اطلاع دهید.


هنگام توقف از اتوبوس زیاد فاصله نگیرید

در طول مسیر، اتوبوس چند بار (با توجه به طول مسیر) برای صرف غذا، استفاده از سرویس بهداشتی و ... توقف می‌کند. در این زمان، مسافران از اتوبوس پیاده می‌شوند. در هنگام توقف‌ها، تلاش کنید تا حد امکان از اتوبوس زیاد دور نشوید. در غیر این صورت، ممکن است اتوبوس را از دست بدهید.


جمع‌بندی

کسانی که تجربه کمتری در استفاده از اتوبوس برای سفرهای بین‌شهری دارند، بهتر است از قبل به برخی نکات توجه کنند. مهم‌ترین این نکات شامل همراه داشتن وسایل ضروری مانند آب، دارو، تنقلات، بالشت گردنی و همچنین پوشیدن لباس‌های راحت می‌شود.

خرید بلیط اتوبوس را نیز می‌توانید به راحتی از طریق وب‌سایت اسنپ تریپ انجام دهید. در این سامانه، به بلیط تمامی شرکت‌های مسافربری دسترسی خواهید داشت. تهیه بلیط از این وب‌سایت تنها یک دقیقه از وقت شما را خواهد گرفت.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.