چه افرادی برای دوستی گزینه مناسبی نیستند؟

دوستی یکی از ارتباطات انسانی مهم است و بر اساس ارزش‌ها، اعتقادات و شخصیت‌های متفاوت می‌تواند نمایانگر تفاوت‌های بزرگی باشد. در این مقاله، به افرادی که باید از دوستی با آن‌ها دوری کرد پرداخته شده است. با راسخون همراه باشید.
سه‌شنبه، 31 مرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
چه افرادی برای دوستی گزینه مناسبی نیستند؟
تاثیر بسزایی بر وضعیت اجتماعی فرد بگذارد. یک دوست خوب و باشخصیت، نعمتی است که به واسطه آن می توانیم نقاط ضعف و قوت شخصیتمان را بشناسیم. او کمک می کند تا نقاط ضعف شخصیتی مان را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم.زمانی که فرد در کنار دوستش احساس آرامش می کند ناخودآگاه او را موجودی منطقی و قابل اعتماد تصور می کند. به همین دلیل به رفتار هایی که دوستش دارد گرایش پیدا می کند و شخصیتش تحت تاثیر رفتار های طرف مقابل قرار می گیرد.
 

نقش دوستان در سرنوشت انسان

شخصیت هر انسانی در جهت مثبت یا منفی متأثر از عوامل گوناگونی است، وراثت محیط، آموزش و پرورش و… اموری هستند که نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در تکوّن شخصیت انسان ها ایفا می کنند و هر کدام سهم قابل توجهی در سعادت یا شقاوت، تکامل یا سقوط علمی، اخلاقی، فکری و رفتاری انسان را برعهده دارند، امّا در میان همه عوامل هیچ عاملی به اندازه دوستان در سرنوشت انسان مؤثر نیستند.

دوست، همنشین و رفیق بالاترین تأثیر را در ساختار شخصیت انسان می گذارد، زیرا اثر پذیری افراد از دوستان خویش از هر چیز دیگر زیادتر است، براین اساس اگر دوستان انسان، افراد باایمان، مذهبی، خوش رفتار و دارای صفات نیک و اخلاق حسنه نظیر صداقت، امانت، عفت، سخاوت، ایثار، شجاعت، جوانمردی و… باشند، انسان نیز به حکم اثر پذیری به همین صفات متصف خواهد شد.

اگر دوستان انسان، اشخاصی بی عقیده، سست مذهب بد رفتار، آلوده و دارای اخلاقی زشت و اوصافی حیوانی باشند، قهراً به حکم اثرگذاری در دوستان، انسان را در همین وادی قرار داده و به  سقوط می کشانند.

مکتب اسلام که فوق العاده خواستار سعادت و کمال انسان هاست، توصیه و تأکید فراوان نموده تا انسان ها در انتخاب دوستان خویش حساس باشند، افراد مثبت، شایسته، با عقیده، خوش رفتار، خوش خلق را برای دوستی برگزینند، تا در سایه دوستی با آنان، رفیق راه سعادت داشته، به سعادت دنیا و آخرت دست پیدا کنند.
 

چه افرادی به هیچ وجه مناسب دوستی نیستند؟

فراد بیش‌‌ازحد رقابت‌جو:

صحنه‌ی زندگی پر است از رقابت و تلاش اما دوستی با شخصی که مدام می‌خواهد با شما مسابقه بدهد و در رقابتی تنگاتنگ امتیازات بیشتری نسبت‌به شما کسب کند، اصلا کار عاقلانه‌ای نیست. با کسی که چشم دیدن موفقیت شما را ندارد و مدام می‌خواهد از شما جلو بزند، دوستی‌ را ادامه ندهید.
 

افراد منفی‌باف و بدبین:

افرادی که مدام نیمه‌ی خالی لیوان را می‌بینند، انرژی و آرزوهایتان را خراب خواهند کرد. این دسته از دوستان همیشه با جملات ناامیدکننده و بدبینی باعث می‌شوند روحیه‌تان را از دست بدهید. دور این دوستان را نیز سریع خطی قرمز بکشید.
 

افراد پنهان‌کار:

در هر رابطه‌ای درصدی از پنهان‌کاری وجود دارد، اما وقتی این پنهان‌کاری بسیار عیان و محسوس است، لزومی به ادامه‌ی دوستی وجود ندارد. پنهان‌کاری‌های متداوم نشان از بی‌میلی طرف مقابل از راه دادن شما به بخشی از زندگی‌اش دارد. در این موقعیت بهتر است خودتان دست‌به‌کار بشوید و زودتر از فردی که اصطلاحا دوست‌تان است، رابطه را پایان بدهید.
 

مشوقان عادات بد:

اگر دوست شما مدام شما را به کارهایی تشویق می‌کند که مانع پیشرفت‌تان می‌شود باید با او نیز خداحافظی کنید. فرض کنید عصر باید به کلاس زبان بروید و او از شما می‌خواهد که به‌جای کلاس زبان با او به کافه بروید یا مثلا درحال ترک سیگار هستید و او با اینکه می‌داند باز هم به شما سیگار تعارف می‌کند. این افراد ارزش دوستی ندارند و نه‌تنها موجب پیشرفت‌تان نمی‌شوند، بلکه همچون وزنه‌ای به پا اسیرتان می‌کنند.
 

افراد اهل غیبت و بدگویی:

کسی که پشت سر دیگران با بدزبانی غیبت می‌کند، لایق دوستی نیست. او به‌احتمال زیاد پشت سر شما هم همین کار را خواهد کرد. پس سعی کنید خیلی سریع از معاشرت با چنین افرادی دور بشوید.
 

افراد دمدمی‌مزاج:

بعضی‌ها یک روز دوست‌تان دارند و روز دیگر حوصله سلام دادن به شما را هم ندارند. روزی برای‌تان از شدت علاقه می‌میرند و روزی دیگر کم‌محلی می‌کنند. این قبیل رفتارها به‌اندازه‌ی کافی در دوران کودکی و نوجوانی همه‌ی ما وجود داشته است. اما اکنون که بزرگسال و بالغ هستیم، هیچ لزومی به تحمل نیست.سریعا دور این دسته از دوستان خط بکشید. این افراد دوستان واقعی نیستند و جز آزار برای شما چیزی به‌همراه نخواهند داشت.
 

افراد خودخواه:

بعضی از دوستان نیز فقط به فکر خودشان هستند. افراد خودخواه پیش از آنکه به‌دنبال دوستی حقیقی و شکل‌دهی رابطه‌ای دوطرفه باشند، به‌دنبال گوش مفت هستند تا از دغدغه‌ها و مشکلات و نگرانی‌هایشان بگویند و خود را تخلیه کنند. دوستی با این افراد چیزی در پی ندارد. آنها شما را نمی‌بینند و احترامی برای روابط دوطرفه قائل نیستند. پس به آنها نیز بدرود بگویید و تمام.
 

اثرات یک دوستی سمی عبارتند از:

افزایش اضطراب یا استرس در مورد دوستی شما.
کناره گیری از دوستی ها یا فعالیت های دیگر.
مدام در تلاش برای «حدس زدن» آنچه دوست شما نیاز دارد.
کم شدن خواب، اشتها یا سایر اختلالات بدنی.
مسائل مربوط به سلامت روان را تشدید می کنند.
 

گزینه هایی برای دوستی های سمی

بهبود یک رابطه سمی آسان نیست و معمولاً به دو انتخاب منجر می شود. می توانید سعی کنید ارتباط را اصلاح کنید یا آن را به پایان برسانید. راه درست یا غلطی برای ادامه کار وجود ندارد، اما بسیاری از مردم اغلب قبل از قطع رابطه، اولین گزینه را امتحان می کنند و تلاش میکنند رابطه را اصلاح کنند.
 

درستش کن:

ابتدا روی آنچه می توانید کنترل کنید تمرکز کنید. سپس، واکنش‌های معمول خود را نسبت به دوستان سمی خود مرور کنید. آی مرزهای جدیدی وجود دارد که باید اعمال کنید؟ آیا وقتی احساس ناراحتی می کنید از طرف خودتان صحبت می کنید؟ آیا در مورد اینکه دوستی تان چه احساسی در شما ایجاد می کند صحبتی داشته اید؟ انجام این مراحل و دیدن اینکه دوستتان چگونه پاسخ می دهد  می تواند اطلاعات لازم را در مورد اینکه آیا می خواهید سعی کنید ارتباط خود را ترمیم کنید یا خیر به شما بدهد.
 

ولش کن:

تحقیقات نشان می دهد که بیشتر دوستی ها به پایان می رسد. شما حق دارید به یک رابطه مسموم پایان دهید. شما توضیحی به دوستان سمی خود بدهکار نیستید، اگرچه ممکن است بخواهید توضیحی به آنها بدهید. اگر تصمیم به پایان دادن به رابطه دارید، یک رویکرد بدون تماس را در نظر بگیرید. دوستان سمی را از شبکه های اجتماعی حذف کنید. از پاسخ دادن به تماس یا پیام آنها خودداری کنید. بدون توجه به شرایط، از درگیر شدن در هر گونه ارتباط خودداری کنید.

چه افرادی برای دوستی گزینه مناسبی نیستند؟
 

فواید دوست خوب داشتن

دوستی‌ها زندگی را معنادارتر می‌کند و برای سلامت روحی ما مفید است. دوستان خوب ما را حمایت عاطفی می‌کنند و باعث می‌شوند ما حس دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه کنیم. این‌ها عناصر حیاتی سلامت روانی و اجتماعی ما هستند. به همین دلیل بسیار مهم است که باید دوستانمان را عاقلانه انتخاب کنیم و با آن‌ها خوب رفتار کنیم.

با این حال، گاهی اوقات پیدا کردن حتی یک دوست خوب ممکن است سخت باشد. علاوه بر این برای بسیاری از مردم، دوست‌یابی در بزرگ‌سالی سخت‌تر است. ما اغلب نمی‌دانیم دوستی کجا ممکن است شکل بگیرد. در واقع شاید آشنایان معمولی زیادی برای ارتباط داشته باشیم، اما تعداد دوستان نزدیک و صمیمی ما ممکن است بسیار کم باشد.

زندگی شلوغ است و حواس انسان‌ها به راحتی پرت می‌شود. اما در این لحظات، شناخت ویژگی‌های یک دوست خوب از اهمیت بیشتری برخوردار است. در حقیقت زمانی که کار استرس‌زا است یا مشکلات شخصی ما را تحت فشار قرار می‌دهد، بیشتر به حمایت یک دوست خوب نیاز پیدا می‌کنیم.

چه دوستان صمیمی زیادی داشته باشید و چه هنوز به دنبال یک یا دو دوست خوب هستید، در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد انتخاب یک دوست واقعی بدانید آورده شده است؛ اینکه کدام دوستی ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.
 

کلام آخر

باید دیدگاهی متعادل نسبت به انتخاب دوستان داشته باشیم. برخی از این ویژگی‌ها ممکن است در شخصیت‌های ما متفاوت باشد ولی تحت هر شرایطی مهم است به خوبی بررسی کنیم که کدام ارتباطات برای ما مفیدتر و سالم‌تر هستند. انتخاب دوستان با دقت و شعور به ما کمک می‌کند در زندگی بهتر و موفق‌تری پیش برویم.

در نهایت، نتیجه می‌گیریم که انتخاب دوستان مناسب در زندگی بسیار مهم است. افرادی که عقیده‌ها، ارزش‌ها و هدف‌های ما را احترام می‌گذارند، ما را در رشد و پیشرفت تشویق می‌کنند و به ما انرژی و امید می‌بخشند.

به همین دلیل، ما باید با دقت افرادی را انتخاب کنیم که ما را در مسیر رشد و بهترین نسخه از خودمان یاری کنند. دوستانی که ما را به سمت موفقیت هدایت می‌کنند و بازتاب مثبتی در زندگیمان ایجاد می‌کنند.
 

منابع

https://saednews.com/.post/dost-che-nqshi-dar-zndgi-ma-dard
https://ketabejamkaran.ir
https://vista.ir/w/a/13/n4twl
https://niniban.com/fa/news
 https://www.digikala.com/mag/important-qualities-of-a-good-friend


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط