نکات مهم در نگهداری از آبغوره خانگی

نگهداری آبغوره اگر به درستی انجام نشود، موجب کپک زدن و فاسد شدن سریع آن می‌شود. در اینجا روش‌های صحیح نگهداری آبغوره قبل از درست کردن آن تا بعد از ریختن در شیشه و نگهداری به صورت طولانی مدت به طور کامل توضیح داده شده است.
چهارشنبه، 15 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نکات مهم در نگهداری از آبغوره خانگی

آبغوره از دیرباز مورد استفاده ایرانیان بوده است و اغلب خانواده‌ها آن را در خانه درست می‌کنند. از جمله خواص آبغوره می‌توان به کاهش وزن و کاهش فشاره خون اشاره کرد. نحوه نگهداری آبغوره بسیار مهم است، زیرا آبغوره فاسد می‌تواند موجب خطرات زیادی مثل مسمومیت و حتی ابتلا به سرطان بشود.
 

نکاتی برای قبل از درست کردن آبغوره خانگی

قبل از درست کردن آبغوره، غوره‌های خراب را از غوره‌های سالم جدا کنید و سپس غوره‌های سالم را در ظرفی بریزید و بشویید و صبر کنید تا خشک شوند، برای خشک شدن غوره‌ها به ۱۴ الی ۲۴ ساعت زمان نیاز است. مرحله خشک کردن غوره اهمیت زیادی دارد، زیرا اگر آبی روی غوره بماند آبغوره کپک می‌زند.
 

برای نگهداری طولانی‌مدت از آبغوره چه کنیم؟

قبل از این که به سراغ روش‌هایی که برای نگهداری از آبغوره وجود دارد برویم، باید بگوییم که نگهداری از آبغوره‌ی خانگی به مراتب سخت تر از آبغوره‌هایی است که در فروشگاه وجود دارد و باید بیشتر از آن مراقبت کنید.

نکات مهم در نگهداری از آبغوره خانگی
 

1- بهترین نوع ظرف برای نگهداری آبغوره، ظروف شیشه‌ای است

اگر دقت کرده باشید، آبغوره‌های آماده و خریداری شده از فروشگاه را در ظروف شیشه‌ای نگهداری می‌کنند اما برعکس مغازه‌هایی که آبغوره‌ی تازه می‌گیرند آن را در بطری یا ظرف‌هایی از جنس پلاستیک می‌ریزند.

نگهداری و استفاده کردن از آبغوره‌ای که در ظروف پلاستیکی بوده است بسیار خطرناک است. به دلیل این که بعد از مدتی آبغوره به دلیل اسیدی بودن با ظرف وارد واکنش شیمیایی می‌شود و می‌تواند مواد سرطان زایی را آزاد کند! جدا از این که احتمال کپک زدن در ظرف پلاستیکی بیشتر است. پس حتما به این نکته دقت کنید که ظرف آبغوره را بعد از خرید اگر پلاستیک بود تعویض کنید.
 

2- ظرفی که قرار است آبغوره را در آن نگهداری کنید، بسیار مهم است

برای جلوگیری از کپک زدن آبغوره بهترین و ساده‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که آن را در ظرف شیشه‌ای نگهداری کنید. البته هر نوع ظرفی نیز مناسب نیست!
بهتر است انتخاب ظرف شما به صورتی باشد که کمترین راه را برای ورود اکسپژن داشته باشد و تا حد ممکن دهانه‌ی آن تنگ باشد. اگر ظرفی با این مشخصات را انتخاب کنید تا مدت‌ها می‌توانید از آبغوره نگهداری کنید و سطح کیفیت آن نیز حفظ خواهد شد.

همچنین اگر برایتان امکان پذیر است تا ظروف شیشه‌ای رنگی استفاده کنید، بهتر است. اگر دقت کرده باشید در گذشته چاشنی‌های ترش مانند آبغوره و آبلیمو را در ظرف شیشه‌ای رنگی با رنگ هایی مانند سبز یا قهوه‌ای نگهداری می‌کردند.

استفاده از این نوع ظرف بسیار هوشمندانه است چرا که سبب می‌شود تا کمترین میزان نور از ظرف عبور کند و سبب حفظ طعم و رنگ آبغوره شود.اما اگر به بطری رنگی دسترسی ندارید راهکار ساده‌تر این است که روی بطری و دور و اطراف آن را با کمک مقداری پارچه با پلاستیک تیره بپوشانید.
 

3- ظرف نگهداری از آبغوره را به طور کامل ضدعفونی کنید

اگر قرار است تا برای نگهداری از آبغوره از ظرفی استفاده کنید که قبلا چیز دیگری درون آن بوده است، یکی از راه های جلوگیری از کپک زدن آبغوره خانگی این است که ظرف را حتما تمیز بشویید و کاملا ضد عفونی کنید تا اثری از مواد غذایی یا بوی آن‌ها باقی نماند. سپس داخل آن را با استفاده از یک دستمال تمیز خشک کنید و در ادامه آبغوره را داخل آن بریزید. البته به این نکته نیز دقت کنید که ظرف را کاملا پر نکنید و اجازه دهید تا در حدود یک بند انگشت در فضای بالای ظرف خالی باقی بماند.
 

4- برای ماندگاری بهتر آبغوره بهتر است تا آن را پاستوریزه کنید

یکی از راه نگهداری بهتر نه تنها برای آبغوره بلکه برای تمام مواد غذایی، پاستوریزه کردن آن است. با انجام این کار علاوه بر این که از کپک زدن جلوگیری می‌کنید، عمر نگهداری و ماندگاری آبغوره را نیز بیشتر می‌کنید.

برای انجام این کار تنها کافی است تا چاشنی آبغوره را در ظرف موردنظرتان بریزید و بعد از این که درب ظرف را به صورت کاملا محکم بستید به مدت چند دقیقه آن را در ظرف حاوی آب جوش بیندازید و سپس خارج کنید. شما می‌توانید این تکنیک را برای نگهداری انواع ترشی و مربا نیز به کار برید و اگر نکات نگه داری مربا را نیز بخوانید متوجه می‎شوید که به این نکته اشاره شده است و اهمیت بالایی نیز دارد!
 

5- تا جایی که ممکن است آبغوره را بدون اکسیژن نگهداری کنید

یکی از اصلی ترین عامل‌های کپک زدن آبغوره، همانطور که در ابتدای کار نیز گفتیم، اکسیژن است. باید مراقب باشید تا درب ظرف را به شکل صحیح بیندید تا اکسیژن نتواند وارد آن شود. برای انجام بهتر این کار باید بعد از اینکه بطری را پر کردید، روی آن را با کمک  یک درپوش، بپوشانید و سپس دور آن را نیز کاملا محکم کنید. به عنوان درب پوش می‌توانید از پلاستیک یا پارچه استفاده کنید.
 

6- آبغوره را در جای خنک و به دور از نور نگهداری کنید

یکی از اصلی‌ترین ویتامین‌هایی که در چاشنی‌های ترشی مانند آبغوره وجود دارد، ویتامین سی است. اما متاسفانه ویتامین سی نسبت به نور و حرارت بسیار حساس است و این دو فاکتور به سرعت می‌توانند آن را تحت شعاع قرار داده و تخریب کنند.

به همین دلیل باید حتما آبلیمو و آبغوره را در ظروف تیره رنگ و جایی به دور از نور نگهداری کنید. همچنین برای این که کیفیت این مواد ثابت بماند بهتر است تا جای آن‌ها کاملا خشک و به دور از حرارت باشد. نگهداری در یخچال یا کابینت خنک بهترین انتخاب است.
 

7- مراقب وارد شدن جسم خارجی به ظرف آبغوره باشید

در برخی از موارد ممکن است یک جسم خارجی مانند مقداری غذا وارد ظرف آبغوره شود یا این که آبغوره ای را که از ظرف اصلی خارج کردید، بخواهید مجددا به ظرف برگردانید در این صورت آبغوره کپک خواهد زد و خراب می‌شود.

پس هرگز این کار را انجام ندهید. علاوه بر آبغوره یا آبلیمو بهتر است تا این کار را با هیچکدام از مواد غذایی انجام ندهید، چرا که اینکار سبب خرابی و فاسد شدن آن می‌شود. به طور مثال در مورد شیر نیز باید گفت که یک روش نگهداری شیر خام این است که باید مراقب باشید تا قبل از جوشاندن چیزی داخل ظرف آن نریزید، زیر سبب خراب شدن آن می‌شود.
 

شیشه مناسب برای نگهداری آبغوره چگونه باید باشد؟

از شیشه‌های کوچک برای نگهداری آبغوره استفاده کنید تا پس از باز کردن هر شیشه محتوی آن زود مصرف شود. شیشه انتخابی برای نگهداری آبغوره باید دهانه تنگ باشد تا آبغوره کپک نزند.
نکته: برای نگهداری آبغوره از بطری پلاستیکی استفاده نکنید، زیرا باعث واکنش مواد اسیدی آبغوره با دیواره بطری و موجب سرطان زا شدن آن می‌شود. بهترین ظروف برای نگهداری آبغوره، ظروف شیشه‌ای تیره هستند، زیرا این ظروف نور کمی از خود عبور می‌دهند.

 

نکات مهم تهیه و نگهداری از آبغوره

► غوره باکیفیت تهیه کنید؛ غوره عسکری برای این کار کاملا مناسب است، زیرا هسته ندارد و برای تهیه پودر غوره نیز در غذا مطلوب است.
► دم غوره‌ها را حتما بگیرید در غیر این صورت طعم آبغوره شما گس خواهد شد.
► با جوشاندن بیشتر آبغوره می‌توانید آن را غلیظ‌تر و ترش‌تر کنید و این کار به شما کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری بتوانید از آبغوره‌تان نگهداری کنید.
► آبغوره را در شیشه‌های کوچک بریزید تا بعد باز کردن درب آن را سریع مصرف کنید تا تمام شود و کپک نزند.
► شیشه‌هایی که می‌خواهید آبغوره را درون آن بریزید، از قبل استریل کنید.
 

خواص آبغوره

آبغوره خانگی برای دفع کرم روده و تقویت معده بسیار مفید است و می‌تواند در طولانی‌مدت درمان‌کننده پادرد و کمردرد نیز باشد و چربی‌های اضافی غذاهای چرب و سنگین را از بین ببرد و در درمان چاقی موثر است.

غوره سرد و قابض بوده و برای درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه‌ها توصیه شده است. آبغوره خوردن بلوغ دختران را جلو می‌اندازد، برای درمان سیاتیک و رماتیسم، کم‌کردن حرارت و صفرای بدن، برای از بین بردن ورم گلو و... بسیار مفید است.
 

فوت‌وفن خانه‌داری

► تفاله‌های غوره را دور نریزد و آنها را در سینی پهن کنید و جلوی آفتاب بگذارید تا خشک شوند و به عنوان چاشنی در غذاهایتان استفاده کنید و از آن لذت ببرید.
► به آبغوره نمک کمی اضافه کنید تا هم بتوانید به صورت شربت از آن استفاده کنید و هم فشار خونتان زیاد نشود.
با این نکات ساده اما مهم حتما آبغوره خانگی خوبی تهیه خواهید کرد که خراب نمی‌شوند و می‌توانید در طولانی‌مدت از آن استفاده کنید.
 

منابع

https://setare.com/fa/news/21716/
https://www.hamshahrionline.ir/news
https://blog.snappfood.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.