روش دم کردن زعفران با آب جوش

رایحه دلپذیر زعفران، جزو جدا نشدنی انواع شیرینی ها و خورش های ایرانی است. البته در بعضی از غذاهای خارجی هم از زعفران استفاده می شود اما ایرانی ها به شکلی ماهرانه زعفران را در انواع شهد و شربت و خوراک استفاده می کنند. با راسخون همراه باشید.
چهارشنبه، 15 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
روش دم کردن زعفران با آب جوش

برای آنکه بتوانید یک زعفران بسیار خوش رنگ و خوش عطر داشته باشید در درجه اول باید از کیفیت و اصل بودن محصول اطمینان حاصل کنید، سپس با روش های دم کردن آن آشنا باشید. اما چگونه زعفران دم کنیم؟ سؤالیست که شما را برای خواندن این محتوا ترغیب کرده است.اگر می خواهید بهترین زعفران دم کرده را درست کنید با ما همراه باشید، در این محتوا قدم به قدم به شما طریقه دم کردن زعفران با روش های مختلف را آموزش خواهیم داد.
 

روش اصولی دم کردن زعفران با آب جوش

روش‌های مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید برای دم کردن زعفران با آب جوش استفاده کنید. استفاده از هر کدام از این روش‌ها به شما این امکان را می‌دهد که زعفران دم کرده ای با رنگ عالی داشته باشید. هرچند طعم زعفران دم کرده را نمی‌توان در هر یک از این حالت‌ها نادیده گرفت.
 

روش اول دم کردن زعفران با آب جوش

برای اینکه زعفران را دم کنید، کافی است مقداری زعفران را با توجه مقدار برنج یا خوراکی که قرار است زعفران را به آن اضافه کنید، در هاون بریزید و کمی شکر به آن اضافه کنید. پس از آن به خوبی زعفران را بسابید تا به اندازه کافی خرد شود. سپس آب جوشیده به مقدار نصف استکان به آن اضافه کنید و آن را در قابلمه برنج در حال دم کشیدن یا روی قوری حاوی آب جوشیده قرار دهید. با توجه به اینکه رنگ زعفران به آرامی باز می‌شود، باید مدت زمان طولانی به دم کردن زعفران اختصاص دهید.
 

روش دوم دم کردن زعفران با آب جوش

دومین نحوه دم کردن زعفران با آب جوش مانند دم کردن چای است، به این شکل که کمی زعفران در ظرف مخصوص دم کردن زعفران یا قوری بریزید و سپس آب جوشیده به مقداری مشخص به آن اضافه کنید. سپس این قوری یا ظرف را روی سماور در حال جوش بگذارید تا بر اثر حرارت و بخاری که به آن وارد می‌شود، دم بکشد.
 

روش سوم دم کردن زعفران با آب جوش

روش دیگری وجود دارد که شما با کمک آن می‌توانید زعفران را با سرعت بالایی دم کنید. کافی است زعفران را با کمک زعفران ساب، به خوبی بسابید. سپس آن را در ظرف مخصوص دم کردن زعفران بریزید. پس از آن مقداری آب جوش روی این زعفران بریزید. مانند تهیه کردن دمنوش‌های مختلف، باید حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا زعفران دم بکشد.
توجه داشته باشید که دم کردن زعفران به صورت فوری می‌تواند کار شما را راه بیندازد اما در شیوه اصولی دم کردن زعفران تأکید می‌کنند که زمان کافی به دم کردن زعفران اختصاص دهید.

روش دم کردن زعفران با آب جوش
 

نحوه دم کردن زعفران با یخ

اگرچه پیش از اینکه روش‌های رایج و شناخته شده را برای دم کردن زعفران شرح دادیم اما روش دم کردن زعفران با یخ به عنوان روشی اصولی شناخته شده است. فارغ از اینکه زعفران دم کرده چه کاربردی برای شما دارد، استفاده از یخ برای دم کردن گیاه زعفران، باعث وارد شدن شکی به آن خواهد شد که رنگ و طعم آن بیشتر می‌شود.
 

روش اول دم کردن زعفران با یخ

اولین روشی که برای دم کردن زعفران با یخ وجود دارد، به این شکل است که چند قالب کوچک یخ (با توجه به میزان مورد نیاز) روی زعفران سابیده شده می‌ریزید. سپس باید صبر کنید که یخ به آرامی آب شود و رنگ زعفران هم همزمان با آب شدن یخ، باز شود. بعد از اینکه آب و زعفران سابیده مخلوط شدند، مقداری آب جوشیده روی زعفران اضافه می‌کنیم. اکنون نوبت به آن است که ظرف حاوی زعفران را روی سماور در حال جوش قرار دهید تا دم بکشد.
 

دومین روش دم کردن زعفران با یخ

بسیاری از افرادی که سعی می‌کنند کار دم کردن زعفران را با سرعت بالایی انجام دهند، دیگر از فرآیند بن ماری برای دم کردن زعفران استفاده نمی‌کنند. تنها زعفران را به خوبی می‌سابند و چند قالب کوچک یخ درون ظرف می‌گذارند، سپس آب جوش را روی یخ‌ها می‌ریزند تا رنگ دادن زعفران با سرعت بیشتری انجام شود.
 

نحوه دم کردن زعفران برای برنج

استفاده از زعفران دم کرده برای خوش رنگ و عطر شدن برنج در میان ایرانیان محبوبیت بسیاری دارد. برای همین نحوه دم کردن زعفران با آب جوش و یخ مورد استقبال عموم مردم قرار دارد. در توضیح این موضوع که چگونه می‌توان زعفران را برای آماده کردن برنج دم کرد، باید بگوییم که اولین روش دم کردن زعفران با آب جوش برای این بخش کاربرد دارد..

کافی است شما زعفران را با کمی شکر یا یکی دو حبه قند به خوبی بسابید، سپس روی آن آب جوش بریزید. پس از آن باید ظرف زعفران را در گوشه ای از قابلمه برنج قرار دهید تا همزمان با دم کشیدن برنج، زعفران هم دم بکشد.

در روش دیگر، هنگامی که زعفران را خوب سابیدید و روی آن آب جوش ریختید، باید زعفران را در گوشه ای از قابلمه ریخته و با برنج ترکیب کنید. همزمان با آماده شدن برنج، رنگ و عطر زعفران هم به برنج اضافه می‌شود.
 

نکات بسیار مهم برای سابیدن زعفران

شاید این سؤال برای شما هم وجود دارد که هنگام سابیدن زعفران باید به چه نکاتی توجه کرد. در توضیح باید بگوییم که:

•    زعفرانی که برای سابیدن انتخاب می‌کنید باید کاملاً خشک باشد. برای اینکه زعفران کاملاً خشک شده را انتخاب کنید، بهتر است، زعفران را روی کاغذی خشک قرار داده و آن را کاملاً ببندید. در این حالت باید صبر کرد تا رطوبت زعفران به کاغذ منتقل شود. سپس این زعفران را در هاون سابید.

•    ظرفی که برای سابیدن زعفران انتخاب می‌کنید، باید کاملاً خشک و بدون هیچ گونه رطوبتی باشد. اگر ظرف رطوبت داشته باشد، کار سابیدن زعفران را برای شما دشوار خواهد کرد. بنابراین علاوه بر خشک بودن زعفران، باید به خشکی ظرف سابیدن زعفران هم توجه کنید.

•    انتخاب هاون مناسب نکته دیگری است که باید هنگام سابیدن زعفران مد نظر قرار دهید. برای سابیدن زعفران، می‌توانید از هاون سنگی و چوبی استفاده کنید که هاون سنگی کار را برای شما آسان تر خواهد کرد.

•    توجه داشته باشید که کار سابیدن زعفران باید به آرامی انجام شود. بهتر است در ابتدا مقدار کمی زعفران در هاون سنگی بریزید و آن را به شکلی آرام و کامل بسابید. سپس مقدار زعفران را اضافه کنید.

•    این نکته را در نظر داشته باشید که به جای هاون، می‌توانید زعفران را در یک کیسه فریزر قرار داده و با وردنه یا دسته هاون آن را به آرام و البته به طور کامل بکوبید. به این ترتیب فشار بیشتری روی زعفران وارد شده و به طور کامل خرد می‌شود. این روش میزان رنگ دهی زعفران را بیشتر می‌کند.

•    هنگام سابیدن زعفران به کاربرد آن توجه داشته باشید. برای مثال وقتی که می‌خواهید زعفران را برای غذاهایی مانند قیمه نثار یا ته چین بسابید و دم کنید، باید کاملاً پودر شود. اما برای اینکه در دسر یا کیک استفاده شود، باید کمی درشت تر باشد و آن را به میزان کمتری بسابید.

•    این موضوع را از خاطر نبرید که زعفران به راحتی طعم و عطر خود را بعد از سابیده شدن باز می‌کند. اگر خیلی زود زعفران را بسابید و فرآیند دم کردن زعفران با تأخیر انجام شود، شاید رنگ و عطر کمتری را حس کنید.

روش دم کردن زعفران با آب جوش
 

عوامل مؤثر در رنگ‌دهی زعفران

از عواملی که در رنگی زعفران مؤثر است خالص بودن و اصل بودن زعفران است به همین علت توصیه ما در دهکده موفقیت این است که زعفران را از مراکز معتبر تهیه کنید. به همین منظور یک مقاله برای  تشخیص زعفران اصل از تقلبی  آماده کرده‌ایم.

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که هرگز زعفران پودر شده را خریداری نکنید؛ کلاله‌های زعفران باید کاملاً قرمز و بدون شکستگی باشند. وقتی زعفران پودر شده تهیه می‌کنید به سختی می‌توانید اصل بودن آن را تشخیص دهید و بدین ترتیب احتمال تقلب را افزایش می‌دهید.

دومین عامل مؤثر، روش نگهداری زعفران است. اگر زعفران را به خوبی نگهداری نکنید علاوه بر اینکه عطر و طعم خود را از دست می‌دهد، حتی ممکن است باعث کپک زدن آن و ازبین‌رفتن هزینه‌ای که صرف کرده‌اید هم شود. در رنگ‌دهی، طرز سابیدن زعفران و شیوه ی دم کردن زعفران نیز بسیار تأثیرگذار است.
 

نکات لازم برای دم کردن زعفران

— توجه کنید که از آب زیاد برای دم کردن زعفران استفاده نکنید زیرا زعفران حالت آبکی پیدا کرده و اگر برای برنج از آن استفاده کنید برنج را خیس می‌کند.
— زعفران را به اندازه دم کنید و اگر اضافه آمد آن را در فریزر نگهداری کنید.
— برای اینکه زعفران عطر خودش را از دست ندهد به میزان نیاز خود آن را آسیاب کنید و مقدار اضافی را در ظرف های دربسته ای که اجازه ورود هوا را نمی دهد نگهداری کنید.
— سابیدن زعفران با هاون فلزی یا با سرعت زیاد باعث سوزاندن کلاله زعفران می‌شود.
— سابیدن زعفران با قند یا شکر موجب کاهش رنگ‌دهی زعفران می‌شود اما گزینه مناسبی برای کسانی است که در مناطق مرطوب زندگی می‌کنند هست تا بتوانند به راحتی زعفران را پودر کنند. قند و شکر می تواند رطوبت اضافی را بگیرد و مقداری شیرینی نیز به زعفران اضافه می کند.
 

جمع بندی

امیدواریم در این محتوا توانسته باشیم، پاسخ مناسبی به سؤال چگونه زعفران دم کنیم؟ داده باشیم. در این محتوا سعی شد تمامی روش های معمول و حرفه ای دم کردن زعفران اصل به شما آموزش داده شود. چنانچه شما تجربه دم کردن زعفران با روش های بالا و یا روش خاصی برای درست کردن زعفران دارید، در صورت امکان آن را با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما تا انتهای این مقاله بی نهایت سپاسگزار می باشیم.
 

منابع

https://tavakolisaffron.com/how-to-brew-saffron
https://snapp.market/blog/brewing-saffron-water-ice
https://dehkadeco.com/brewing-saffron


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
دستبند بر دستان علم
play_arrow
دستبند بر دستان علم
حمایت سیاه‌پوستان آمریکا از اعتراضات ضدصهیونیستی
play_arrow
حمایت سیاه‌پوستان آمریکا از اعتراضات ضدصهیونیستی
عملیات کمین حزب‌الله در "رویسات العلم"
play_arrow
عملیات کمین حزب‌الله در "رویسات العلم"
کودکان همچنان در بانک اهداف بمباران‌های غزه
play_arrow
کودکان همچنان در بانک اهداف بمباران‌های غزه
پرچم ایران در دست تظاهرکنندگان ایالت اوتاوا آمریکا
play_arrow
پرچم ایران در دست تظاهرکنندگان ایالت اوتاوا آمریکا
کلیپ صوتی | کار کارگر؛ قدرت و قوت جامعه
music_note
کلیپ صوتی | کار کارگر؛ قدرت و قوت جامعه
سروده‌ی افشین علا درباره عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب
music_note
سروده‌ی افشین علا درباره عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب
سروده‌ی میلاد عرفان‌پور در استقبال از غزل رهبر انقلاب که بیتی از آن را در آستانه عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی خواندند
music_note
سروده‌ی میلاد عرفان‌پور در استقبال از غزل رهبر انقلاب که بیتی از آن را در آستانه عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی خواندند
پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
play_arrow
پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
بمباران خونین شب گذشته در رفح
play_arrow
بمباران خونین شب گذشته در رفح
نماز خواندن دانشجوی مسلمان در آمریکا پس از دستگیری
play_arrow
نماز خواندن دانشجوی مسلمان در آمریکا پس از دستگیری
این میدان در تهران به محل ارسال پیام برای اسرائیل تبدیل شده!
play_arrow
این میدان در تهران به محل ارسال پیام برای اسرائیل تبدیل شده!
حکمت | قرآن سفره و ادبستان خداست / استاد توکلی
music_note
حکمت | قرآن سفره و ادبستان خداست / استاد توکلی
حکمت | نگرش یعنی همه چیز! / استاد عالی
music_note
حکمت | نگرش یعنی همه چیز! / استاد عالی
خلاصه بازی آلومینیوم 10-9 پرسپولیس
play_arrow
خلاصه بازی آلومینیوم 10-9 پرسپولیس