کالری عناب چقدر است؟ + ارزش غذایی

میوه عناب سرشار از خواص و فواید متعددی است که در مکاتب طب سنتی کشورهای گوناگون از جایگاه ویژه ای برای کمک به سلامت و درمان بیماریها برخوردار است. عناب حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی همانند ویتامین C، کاروتنوئیدها و فلاوونوئید می باشد. همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.
پنجشنبه، 13 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری عناب چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی عناب در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 79 کالری
کربوهیدرات 20 گرم
پروتئین 1.2 گرم
چربی 0.2 گرم
آب 77.86 گرم 
فیبر 0 گرم
قند 0 میلی گرم
کلسترول 0 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در عناب در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 2.00 میکروگرم
ویتامین D 0 میکروگرم
ویتامین E 0 میکروگرم
ویتامین K 0 میکروگرم
ویتامین C 69.0 میلی گرم
تیامین (B1) 0.020 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.040 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.900 میلی گرم
کولین (B4) 0 میکروگرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0 میکروگرم
ویتامین B6 0.081 میلی گرم
فولات (B9) 0 میکروگرم
ویتامین B12 0 میکروگرم
 

مواد معدنی موجود در عناب در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 21.00 میلی گرم
آهن 0.48 میلی گرم
منیزیم 10.00 میلی گرم
فسفر 23.00 میلی گرم
پتاسیم 250.00 میلی گرم
سدیم 3.00 میلی گرم
روی 0.05 میلی گرم
مس 0.07 میلی گرم
منگنز 0.08 میلی گرم
سلنیم 0.00 میکروگرم
 

عناب برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
درمان بی خوابی
اگر شما هم از بی خوابی های شبانه خسته شدید حتما از میوه عناب استفاده کنید چرا که ترکیبات طبیعی ای که در این میوه وجود دارد ذهن شما را آرام میکند و یک خواب رویایی را به شما هدیه میدهد.
 
تنظیم کردن گردش خون
میوه عناب دارای مقادیر بسیاری آهن و فسفر است که عناصر بخصوص سلول‌ های قرمز خون به شمار می آیند. اگر دارای کم خونی هستید و علائمی مانند ضعف عضلانی، خستگی، سوء هاضمه، سرگیجه و سردرگمی شناختی را تجربه میکنید حتما از عناب استفاده کنید چرا که به افزایش میزان جذب آهن و فسفر کمک میکند و گردش خون را تنظیم میکند.
 
تقویت استخوان‌ ها
یکی دیگر از خواص عناب تقویت استخوان ها میباشد. وجود مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر و آهن در عناب به تقویت استخوان‌ ها کمک میکند. میتوانید با خوردن عناب از پوکی استخوان در دوران پیری جلوگیری کنید.
 
کمک به کاهش وزن
عناب با داشتن کالری کم و پروتئین و فیبر بسیار میتواند شما را در روند کاهش وزن کمک کند چرا که از این طریق سبب برآورده شدن نیازهای غذایی میشود و احساس گرسنگی را کمتر میکند.
 
تقویت سیستم ایمنی بدن
عناب با داشتن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان همانند ویتامین C، ویتامین A و ترکیبات و اسید های مختلف آلی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. عناب با با داشتن این آنتی اکسیدان‌ ها سبب خنثی شدن رادیکال‌ های آزاد میشود، که عامل بسیاری از اختلالات و بیماری‌ های مزمن در بدن هستند. ویتامین C همچنین موجب افزایش تولید گلبول‌ های سفید، که به عنوان اولین خط دفاعی سیستم ایمنی بدن شناخته میشوند را تحریک می‌ کند.
 
استرس و اضطراب را کاهش می‌ دهد
عناب در کاهش اضطراب و استرس به شما کمک شایانی میکند. این میوه بر روی سطح هورمونی تاثیر گذار است و سبب احساس آرامش در ذهن و بدن میشود. اگر شما هم مدام استرس و اضطراب دارید حتما از این میوه در طول روز استفاده کنید.
 
کنترل فشار خون بالا
عناب دارای مقدار زیادی پتاسیم میباشد که به بهبود عملکرد رگ‌ های خونی کمک میکند و همینطور سبب کم شدن فشار خون بالا می‌ شود و از این طریق خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و عروقی را کاهش می‌ دهد.
 
کمک به پیشگیری از سرطان
طبق یک تحقیق مقدماتی که در سال 2008 برای ارزیابی خاصیت عناب در پیشگیری از سرطان  انجام شد مشخص گردید که این میوه می‌تواند در کشتن سلول‌های مضر تومور نقش بسزایی ایفا کند. با این که هنوز هم مکانیسم‌های دقیق و روابط خاصی که بین عناب و سرطان وجود دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما نتایج اولیه نشان دهنده نتایج مثبت بین ترکیبات عناب و کاهش در گسترش سلول‌های سرطانی می باشد. طبق همان مطالعه در سال 2013 مشخص گردید که میوه عناب می تواند یک عامل شیمی درمانی در سرطان پستان به شمار آید.طبق یک آزمایش انجام شده که در مؤسسه ملی بهداشت آمریکا انجام شده است، اثبات گردید که وجود ترکیباتی مثل اسیدهای تری‌ تروپنیک و پلی ساکاریدها در میوه عناب، خاصیت ضد سرطانی و ضد پرولیفراتیو بر روی رده‌ های سلولی مختلف سرطان دارد. این نظریه یک دست آورد مهم است چرا که آپوپتوز (Apoptosis) یکی از عوامل مهم برای پیشگیری از شیوع سرطان می باشد.
 
مراقبت از پوست
از فواید عصاره عناب اگر به صورت موضعی مورد استفاده قرار گیرد میتوانیم به  درمان انواع تحریکات و التهابات پوستی همانند پسوریازیس، اگزما و آکنه اشاره کنیم. اگر اهل خوردن عصاره های میوه نیستید میتوانید با مصرف میوه عناب از این خاصیت برخوردار شوید. به علاوه برای پیشگیری  از به وجود آمدن چین و چروک و افزایش سرعت  ترمیم زخم‌ ها می توانند  از میوه  عناب کمک بگیرید.
 
درمان کهیر و خارش‌ های پوستی
اگر شما از عارضه خاصی همانند کهیر یا خارش‌های پوستی رنج میبرید برای شما یک پیشنهاد عالی داریم. میتوانید از میوه عناب کمک بگیرید. اگر شما هم بر روی پوست بدن خود کهیر دارید میتوانید برای حدودا 10 الی 50 عدد عناب را کوبیده و در آب بجوشانید و به هنگام صبح به صورت ناشتا از آن استفاده کنید.
 
به هضم کمک می‌ کند
اگر بخواهیم به دیگر فواید میوه عناب اشاره کنیم کمک به بهبود فرآیندهای گوارشی بدن و عملکرد بهتر آن ها  است. عناب دارای فیبر فراوان است و از این طریق می تواند به هضم بهتر غذا کمک کند. علاوه بر این ساپونین‌ ها و تری‌ پپنوئیدهایی که در عناب وجود دارند می‌توانند موجب بهینه سازی جذب مواد مغذی و بهبود عملکرد حرکات روده شوند.
 
پاکسازی خون
ساپونین‌ها و آلکالوئیدهایی که در میوه عناب وجود دارد دارای خاصیت تصفیه خون و پاکسازی سموم بدن هستند. این اثر آنتی اکسیدانی که ساپونین ها و آلکالوئید ها دارند سبب پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ ها می شود. به علاوه این آنتی اکسیدان ها موجب کاهش استرس سیستم ایمنی و لنفاوی در بدن می‌ شوند.
 
درمان کم خونی
یکی از فواید بسیار مهم میوه عناب کمک به درمان کم خونی و بهتر شدن عملکرد  گردش خون در بدن است. میوه عناب دارای مقادیر بسیار بالای آهن و فسفر است که از این طریق در تولید افزایش تولید گلبول‌ های قرمز و بهبود گردش خون در بدن نقش بسزایی دارد. 
 
مفید برای زنان باردار
عناب دارای  ویتامین‌ های متعدد و فلانوئید‌ها بسیار است که به رشد جنین کمک شایانی می‌ کند. به علاوه عناب حاوی مقادیر بالای فولات است که سبب رشد سیستم عصبی جنین می‌ گردد. استفاده از عناب در دوره بارداری سبب تنظیم فشار خون در زنان باردار میشود.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.