تاریخ انقضا و عمرمفید استفاده از انواع حوله

همه ما موظفیم که بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنیم. حوله یکی از مهم‌ترین لوازم بهداشتی است که انسان‌ها در طول روز از آن استفاده می‌کنند. حوله‌ها با سطح پوست ما در تماس‌اند؛ بنابراین بسیار مهم است که بهداشت آن را رعایت کرده و زمان مناسب تعویض حوله را بدانیم. با راسخون همراه باشید.
شنبه، 22 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
تاریخ انقضا و عمرمفید استفاده از انواع حوله

چرا دانستن زمان مناسب تعویض حوله مهم است؟

حوله حمام و حوله‌های دست و صورت از مهم‌ترین لوازم شخصی انسان‌ها هستند. طبق نظر همه متخصص‌ها و میکروبیولوژیست‌ها، حوله‌ها به دلیل مرطوب بودن، بهترین مکان برای رشد و تکثیر میکروب‌ها و باکتری‌ها محسوب می‌شوند.

در ‌واقع، سه عامل رطوبت، هوای گرم و وجود اکسیژن، شرایط مناسبی را برای زندگی باکتری‌ها ایجاد می‌کنند. برای مثال، می‌توان به رشد قارچ‌ها در فضاهای مرطوب اشاره کرد.

بنابراین بسیار مهم است که حوله‌ها هر چند وقت یک‌بار به‌خوبی شسته شوند. حتما بعد از شستن حوله آن را به‌طور کامل خشک کنید. کیفیت حوله نیز اهمیت فراوانی در سطح بهداشت آن دارد. با آگاهی از کیفیت و قیمت حوله تن پوش مناسب، انتخاب بهتری خواهید داشت.
 

چند وقت یکبار باید حوله خود را تعویض کنیم؟

حوله حمام معمولاً نباید خیلی پشت سر هم تعویض شود اما اگر چند سالی است که از حوله استفاده می کنید، حتماً باید این کار را انجام دهید. جهت جلوگیری از بروز میکروب به بدن حوله حمام را هر 2 سال تعویض کنید.

حوله دستی به دلیل تماس با دست آلودگی را به خود جذب می کند پس اگر در خانه به صورت مشترک برای تمام اعضا استفاده می شوند باید به صورت روزانه شسته و خشک شود و چند ماه یکبار تعویض گردد.

هنگامی که حوله ها خشک نمی شوند ، دیگر تاثیر مثبت ندارند و بدن شما را به طور کامل خشک نمی کنند و آلودگی و باکتری روی آن ها خانه می کند.
 

از کجا بفهمیم که اکنون وقت تعویض حوله هاست؟

عموماً متخصصان پیشنهاد می کنند که هر دو سال یکبار حوله را عوض کنید. اگر هنوز هم مطمئن نیستید به دنبال علائم زیر بگردید :
- برای اینکه بدن خود را خشک کنید ، چندین بار از حوله استفاده می کنید. فیبر های موجود در حوله، بعد از چندین بار استفاده، کم کم ضعیف شده و از بین می روند و آب را به خودش جذب نمی کند. اگر حوله شما هم به خوبی بدنتان را خشک نمی کند و باید خیلی از آن کار بکشید، احتمالا باید با آن خداحافظی کنید.

- حوله بعد از یک الی دو بار استفاده سریعاً بو می گیرد . این مورد هم علامت این است که باکتری داخل فیبر های حوله رفته است و به خوبی تمیز نمی شود .
- هر گونه حفره، سوراخ، پارگی و لبه های پریده روی حوله نشان دهنده این است که باید آن را عوض کنید.
 

طرز صحیح نگهداری از حوله‌ها

برای افزایش عمر مفید حوله و رعایت نکاتی برای داشتن حوله سالم و قابل استفاده:
- حوله‌ها را آویزان کنید.
بعد از اینکه از حوله استفاده کردید، حتما آن‌ها را آویزان کنید و آن را داخل کشو و یا روی زمین هر جای دیگر نیندازید. حوله باید آویزان باشد تا راحت‌تر خشک شود و جرم محیط اطراف را به خودش نگیرد.

- حوله را نپیچید و جمع نکنید.
برای این که بهترین نتیجه را بگیرید، حتما حوله‌ای را که تمیز کرده اید روی یک چوب لباسی اویزان کنید. هرگز آن را نپیچید یا تحت فشار نذارید و صبر کنید تا حوله به طور کامل خشک شود.

- حوله را در هوای آزاد خشک کنید.
هنگامی که حوله را بعد از حمام آویزان می‌کنید، سعی کنید که پنکه و کولر را خاموش کنید و اجازه دهید در معرض هوای آزاد و طبیعی خشک شود تا رطوبت و آلودگی و جرم‌های آن راحت‌تر گرفته شود.

تاریخ انقضا و عمرمفید استفاده از انواع حوله
 

دلیل اهمیت بالای تمیز کردن حوله

قطعا زمانی از حوله حمام استفاده می‌کنید که بدنتان در تمیز‌ترین حالت ممکن است بنابراین تنها چیزی که نمی‌خواهید وارد بدنتان شود، باکتری، جرم و آلودگی است. پس قطعاً در چنین حالتی دوست ندارید هیچ چیز کثیفی با پوستتان برخورد داشته باشد.

اما بسیاری از شما هرگز اطلاع ندارید حوله‌هایی که استفاده می‌کنید، بعد از حمام باعث ایجاد جرم و آلودگی روی پوستتان می‌شود، زیرا به خوبی شسته نشده است.حوله رطوبت را داخل خود نگه می‌دارد، در نتیجه مستعد رشد باکتری است. نه تنها فکر کردن به آن هم آزاردهنده است، بلکه این باکتری می‌تواند عامل ایجاد آکنه، عفونت قارچی و حساسیت باشد.

اگر فردی در خانه بیمار باشد و شما حوله را در چنین حالتی با او به اشتراک بگذارید، بیماری او به شما انتقال پیدا می‌کند. پس تنها راهکاری که پیش رو دارید، این است که حوله خود را تمیز نگه دارید.
 

حوله‌ها را باید چند وقت یکبار بشوییم؟

حوله‌ها را باید به طور مداوم شستشو دهید و احتمال رشد باکتری را در آن‌ها کاهش دهید و خود و خانواده تان را سالم نگه دارید. دمای آب مصرفی جهت شستن حوله باید حدود ۷۷ درجه سانتیگراد باشد.
 

دمای آب هنگام شستشوی حوله چه قدر باید باشد؟

بهتر است حوله ها در دمای بالا و با آبی با دمایی در حد جوش شسته شوند. بیشتر میکروب‏ها در دمای بالای 76 تا 77 درجه سانتی‏گراد از بین می‌روند و به همین علت بهتر است حوله‏ها در دمای آب با دمای بالاتر از این حد شسته شوند.
 

هنگام شستشوی حوله ‏ها لازم است حتما از مواد ضدعفونی‏کننده استفاده شود؟

این موضوع بستگی به شرایط افراد و شدت بیماری آنها دارد اما در شرایط عادی اگر حوله به‌طور مرتب شسته و به طور مناسب خشک شود، همان شستشو با مواد شوینده و آب با دمای بالا کافی است.
 

حوله‌ها‏ را باید جداگانه شست یا شستن آنها با لباس‏های دیگر هم مشکلی ندارد؟

بهتر است حوله‎ها به‌طور جداگانه شسته شوند اما معمولا به‌خاطر ظرفیت لباسشویی و زمان کم، این اتفاق نمی‏افتد و افراد حوله و لباس را با هم در لباسشویی می‎ریزند. نکته‏ای که باید به آن توجه داشت، این است که افراد مبتلا به بیماری‏های قارچی و میکروبی پوست، زگیل، عفونت قارچی کشاله ران برای پیشگیری از انتقال بیماری به سایر افراد باید حتما حوله‏هایشان را جدا از سایر افراد خانواده شسته، نگهداری و خشک کنند.
 

نکاتی برای هرچه بهتر شستن حوله‌ها

بعد از هر ۳ الی ۴ بار استفاده، حوله‌های حمام را بشویید، اما اگر زخم یا جراحتی در بدن وجود داشته باشد که میکروب‌های آن به حوله منتقل شود باید پس از استفاده شسته شود. حوله‌هایی که در هنگام ورزش استفاده می‌شود نیز باید پس از هر بار استفاده شسته شوند.

حتما حوله‌هایی که خریداری شده و نو هستند پیش از مصرف شسته شوند تا از باکتری‌های احتمالی که در روند تولید، بسته بندی و انتقال به حوله منتقل شده پاک شوند.اگر بعد از حمام حوله‌ها را داخل فضای مرطوب نگه می‌دارید، پس از هر بار استفاده باید آن را شستشو دهید، زیرا رطوبت به طور کامل از آن بیرون نمی‌رود و باکتری سریع‌تر رشد می‌کند.

هنگامی که قصد شستن حوله‌ها را دارید از آب داغ استفاده کنید و حتما دوبار حوله‌ها را شستشو دهید. می‌توانید یک بار با سرکه و آب و بار دیگر با شوینده‌های معمولی آن را شستشو دهید.
 

نکات نگهداری از حوله

10 نکته اساسی در نگهداری حوله
از روش نگهداری حوله و مراقبت از آن لازم است ، موارد زیر را مد نظر قرار دهید :
–  مهم تر از همه اینکه به دستور العمل های نگهداری و مراقبت از حوله ها که شرکت های تولید کننده به حوله ها دوخت می کنند توجه داشته باشیم.
–  در هنگام شستشو از آب با دمای ولرم بین 30 تا 45 درجه استفاده شود ، این دما از گسستگی الیاف حوله جلوگیری می کند.
–  در هنگام شستشو از مواد شوینده ملایم و مایع استفاده کنید تا تراکم بافت حوله حفظ شود.
–  در هنگام شستشو با دست ، آن را بیش از اندازه ورز ندهید. بهتر است حوله را در داخل تشتی همراه با مایع شوینده تا دو ساعت قرار دهید و بعد از ان آبکشی نمایید.
      باید دقت داشته باشید که نوع مواد شوینده حوله های رنگی با حوله های سفید متفاوت است.
–  هرگز از سفید کننده ها در مورد حوله ها استفاده نکنید. زیرا قدرت بالای این مواد ، به ساختار بافت و پرز حوله ها آسیب می رساند. بخصوص در مورد حوله تن پوش باید دقت لازم را بعمل آورید.
–  حوله ها را بعد از شتسشو حتما از رخت آویز ، آویزان کنید تا با عبور هوا از لابه لای پرزهای آن ، حالت پفی خود را بتوانند دوباره بدست آورند.
–  با توجه به اینکه بافت حوله ها با سایر لباس ها متفاوت است ، سعی نمایید جهت شستشو آنها را باهم در داخل ماشین لبسشویی قرار ندهید.
–  سعی نمایید از خشک کن جهت خشک کردن حوله ها استفاده نمایید.
– در استفاده از مواد نرم کننده نیز باید دقت داشته باشید. برخی از این موارد در مورد لباس ها تاثیر بسیار بهتری دارند تا حوله ها ، و باعث زبری و خشکی حوله ها می شوند.
 

منابع

https://www.mashreghnews.ir
https://www.mizanonline.ir
https://namnak.com
https://www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.