راهکارهای رفع بوی بد کفش و پا

بوی بد پا برای هیچ کس موضوع خوشایندی نیست. بروز این مشکل علل مختلفی دارد. به طور مثال زیاد راه رفتن در روز، پوشیدن کفش با جنس های مصنوعی و نا مناسب، تغییرات شدید هورمونی، استفاده از جوراب های نایلونی یا به طور کلی الیاف غیر طبیعی و برخی علل دیگر.
يکشنبه، 23 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای رفع بوی بد کفش و پا

چرا پا عرق می‌ کند؟

اصلی‌ترین عامل بو گرفتن پا، عرق کردن آن است. اما چرا پا عرق می‌کند؟

پای هر انسان، بدون در نظر گرفتن درجه حرارت بدن او، یا فصلی که در آن قرار دارد، ممکن است عرق کند. این موضوع به سن یا جنسیت افراد نیز چندان مرتبط نیست. اما نوجوانان و زنان باردار بیشتر در معرض عرق زیاد و در نهایت بو گرفتن پا هستند.

دلیل این موضوع تغییرات شدید هورمونی بدن این گروه از افراد است. همچنین کسانی که به هر دلیل تحت فشارهای روانی زیادی قرار می‌گیرند، به بیماری تعریق بیش از حد بدن یا هایپرهیدروزیس مبتلا هستند، یا به دلیل ویژگی‌های شغلی یا سبک زندگی خود ساعات طولانی‌تری از روز را می‌ایستند، به احتمال زیاد بیشتر دچار تعریق پا می‌شوند. همچنین ورزش کردن نیز منجر به عرق کردن و در نهایت بو گرفتن پا می‌شود.

پای شما در تمام طول روز درون کفش‌هایتان عرق می‌کند. آنقدر که مرطوب می‌شود. باکتری‌ها در محیط مرطوب، تاریک و گرم کفش به‌خوبی رشد می‌کنند. سپس وقتی کفش خود را درمی‌آورید و آن را در یک کمد تاریک یا جا کفشی قرار می‌دهید، آن‌ها به رشدشان ادامه می‌دهند.

سپس روز بعد که کفش خود را می‌پوشید، حتی اگر قبل از آن حمام کرده باشید، پای خود را درون کفش مرطوبی کرده‌اید که شرایط مناسبی برای رشد باکتری‌ها داشته است. به همین دلیل است که پای شما بلافاصله بعد از پوشیدن کفش، حتی در ابتدای روز بو می‌گیرد. و اغلب این چرخه معیوب پوشیدن کفش خیس، هرروز تکرار می‌شود.
 

چرا کفش بو می گیرد؟؟

پوشیدن کفش به مدت طولانی و عرق کردن پا موجب رشد باکتری ها و قارچ هایی داخل کفش می شوند و چون هیچ تهویه ای در داخل کفش وجود ندارد و فضا گرم است،موجب ایجاد بوی نامطلوب می شود. هر چقدر بیشتر از یک کفش استفاده کنید، معمولاً احتمال بد بو شدن آن نیز بیشتر خواهد شد ولی این به معنای به پایان رسیدن عمر آن نیست.
 

بهترین روش های رفع بوی بد کفش 

1. از بین بردن بوی کفش با شستن آن:

یکی از کارهایی که برای از بین بردن بوی بد کفش موثرست، شستن کفش آن هاست.برای این کار می توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید و آن ها را زیر نور آفتاب قرار دهید تا باکتری های آن به طور کامل از بین بروند. این کار برای از بین بردن بوی بد کفش بسیار مؤثر است.برای آشنایی با راهنمای جامع تمیزکردن کفش کلیک کنید.
 

2. از بین بردن بوی کفش با استفاده از جوش شیرین:

جوش شیرین یکی از بهترین موادی است که برای پاکسازی استفاده می شود.برای این کار می توانید شب کمی جوش شیرین را داخل کفش ها بریزید. سپس صبح جوش شیرین ها را از کفش خارج کنید و کفش هایتان را بپوشید.استفاده از جوش شیرین یکی از روش های خانگی برای ازبین بردن بوی کفش و پا است.
 

3. از بین بردن بوی کفش با استفاده از اسپری دئودورانت یا محلول بوبر:

اسپری دئودورانت یکی از بهترین راهکار برای از بین بردن بوی بد کفش و پا می باشد زیرا مانع عرق کردن پاها می شود و از طرفی از رشد قارچ ها جلوگیری می کند. برای این کار تنها لازم است مقداری از این اسپری را داخل کفش هایتان اسپری کنید. برای خرید اسپری دئودورانت،ازبین برنده بوی بد کفش و پا، با کیفیتی عالی و تضمین شده از کفش جوان کلیک کنید.
 

4. از بین بردن بوی کفش با استفاده از صابون معطر:

می توانید برای ازبین بردن بوی نامطبوع پا شب ها یک صابون معطر را داخل کفشتان قرار دهید و صبح آن را خارج کرده و بپوشید. این کار میتواند علاوه بر از بین بردن بوی بد آن، رایحه ی مطلوبی را ایجاد کند.
 

5. از بین بردن بوی کفش با استفاده از اسانس ها:

برخی از روش های گیاهی مانند استفاده روغن درخت چای یا اسطوخودوس یا اسانس اوکالیپتوس و یا گل میخک تأثیر فوق العاده ای برای کاهش بوی کفش دارد. برای این کار باید چند قطره از این روغن یا اسانس را داخل کفش بریزید و چندساعت صبر کنید تا بخوبی جذب آن شود و سپس آن را بپوشید.

شما می توانید از این روغن برای ماساژ کف پا استفاده کنید این کار علاوه جلوگیری از بوی بد پا می تواند خستگی ایجاد شده در طول روز را برطرف کند و باعث آرامش و راحتی پاها شود.
 

6. از بین بردن بوی کفش با استفاده از سرکه:

استفاده از سرکه یک روش مؤثر برای رفع بوی بد کفش است. برای این کار باید محلولی از ترکیب آب و سرکه را به مقدار مساوی درست کنید و داخل اسپری بریزید. سپس ۳۰ دقیقه تا نیم ساعت قبل از پوشیدن کفش ها داخل آن اسپری کنید. اجازه دهید داخل کفش کاملاً خشک شود و سپس آن را بپوشید.

اسپری کردن سرکه روی پا نیز مانع رشد باکتری ها و عرق بد بوی پا می شود. اسپری آب و سرکه یکی از روش های خانگی برای رفع بوی بد کفش است و براحتی قابل انجام است.
 

7. از بین بردن بوی کفش با استفاده از چای کیسه ای:

استفاده از چای کیسه ای یکی از ساده ترین روش های رفع بوی پا و کفش است.چای سیاه حاوی تانن است و برای از بین بردن باکتری های داخل کفش بسیار مؤثر است. برای این کار می توانید از چای کیسه ای خشک استفاده کنید یا اینکه چند چای کیسه ای را در قوری آب جوش قرار دهید.

اجازه دهید چند دقیقه بجوشند. سپس کیسه ها را بردارید و برای ۵ دقیقه داخل یک ظرف بگذارید تا خنک شوند. حال می توانید این کیسه های خنک شده را برای حدود نیم ساعت در کفش هایتان قرار دهید. بعد از این مدت کیسه ها را بردارید و داخل کفش را تمیز کنید.
 

8. از بین بردن بوی کفش با استفاده از عصاره مرکبات:

یکی از روش هایی که هم موجب از بین رفتن بوی بد کفش می شود و هم بوی خوبی به کفش هایتان می بخشد، استفاده از پوست لیمو و پرتقال در کفش است. برای این کار باید پوست مرکباتی مثل پرتقال یا لیمو ترش را جدا کنید و برای یک روز کامل در کفش ها قرار دهید و سپس کفش هایتان را تمیز کنید و بپوشید.
 

9. از بین بردن بوی کفش با استفاده از الکل:

یکی دیگر از روش های رایج برای رفع بوی بد کفش چرم و کتانی استفاده از الکل است. برای این کار می توانید یا از اسپری الکل و آب بصورت مساوی استفاده کنید و آن را داخل کفش ها اسپری کنید و سپس کفش ها را در یک محیط باز قرار دهید تا کاملاً خشک شوند یا پنبه های آغشته به الکل را داخل کفش خود قرار دهید به مدت یک شب تا داخل آنها کاملاً ضد عفونی و تمیز شود. الکل موجب از بین رفتن باکتری های می شود و از تجمع رطوبت و همچنین ایجاد بوی بد کفش جلوگیری می کند.
 

10. از بین بردن بوی کفش با استفاده از نمک:

استفاده از نمک یکی از مطمئن ترین روش ها برای رفع بوی پا است.نمک با جذب رطوبت کفش از ایجاد بوی بد جلوگیری می کندبرای استفاده از این روش سعی کنید هر چند روز یک بار مقداری نمک داخل کفش ها بریزید تا رطوبت موجود در کفش موجب ایجاد بوی نامطلوب نشود.
 

11. ازبین بردن بوی کفش با استفاده از پودر بچه:

شاید این روش در مقایسه با سایر روش های ذکر شده تأثیر زیادی در از بین بردن بوی بد کفش نداشته باشد، اما پاشیدن مقداری پودر بچه روی پاها، قبل از پوشیدن کفش موجب می شود تا پاهای شما بد بو نشود. بنابراین اگر از تمیز بودن کفشهایتان مطمئن هستید، می توانید برای جلوگیری از بوی بد پا می توانید از این روش استفاده کنید.
 

12. ازبین بردن بوی کفش با استفاده از فریز کردن آن:

اگر همه کارهای گفته شده در بالا را انجام دادید ولی باز هم از شر بوی بد کفش تان رها نشدید، کفش ها را در یک پاکت و یا کیسه در بسته قرار داده و آن را در فریزر قرار دهید. این کار را هر شب تکرار کنید. وقتی کفش ها را از فریزر درآوردید و بوی بد نمی داد، بگذارید تا یخ آن آب شود و سپس بپوشید. زیرا اکثر باکتری های موجود به ویژه آن هایی که در کفش ها قرار می گیرند، هرگز نمی توانند در دمای ها بسیار پایین زنده بمانند.
 

13. ازبین بردن بوی کفش با استفاده از دهان شویه:

دهان شویه‌های الکلی دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی هستند و میتوانند باکتری‌های بد کفش را نیز از بین ببرند. کافیست با استفاده از یک اسپری مقدار کمی دهان شویه را داخل کفش اسپری کنید و صبر کنید تا کاملا خشک شود.
 

14. ازبین بردن بوی کفش با استفاده از نور خورشید:

با قرار دادن کفش در محیط باز و در معرض نور خورشید، در عرض کمتر از دو ساعت، بیشتر بوی کفش از بین خواهد رفت. دلیل اصلی آن نیز، این است که باکتری‌ها و قارچ‌ها از نور فراری هستند و بر اثر تابیدن نور خورشید، به سرعت از بین خواهند رفت. البته نباید کفش ها را زیاد در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید زیرا نور خورشید موجب فرسایش کفش خواهد شد.
 

15. تمیز نگه‌داشتن پاها:

شستن روزانه پاها با صابون برای پاک بودن پاها و بوی آنها بسیار مفید است و می‌توانید پاهای خود را در محلول نمک اپسوم خیس کنید، این کار نه تنها باکتری‌ها را می‌کشد، بلکه به آرام سازی ماهیچه‌ها نیز کمک می‌کند.
 

16. خشک ماندن پاها:

دقت کنید که پاهای خود را قبل از پوشیدن جوراب یا کفش خشک کنید, به خصوص اگر دوش گرفته بودید. آب بین انگشت های پا یک عامل باکتر است.
 

17. انتخاب کفش‌هایی با تهویه خوب:

چرم طبیعی بیشتر از پلاستیک و یا لاستیک قابل نفس کشیدن است. " کفشی که سوراخ دارد یا موادی دارد که برای تنفس کفش طراحی شده‌اند، بهتر است.
 

18. کفش خود را کمی استراحت بدهید:

اگر به کفش‌هایتان اجازه دهید تا ۲۴ ساعت بعد از استفاده از آنها استراحت کنند، هوای داخلشان خارج می‌شود و بیشتر باکتری‌های فاسد می‌میرند.
 

19. جوراب عرق‌گیر و ضدبو:

همه طرفدار جوراب پوشیدن با کفش نیستند, اما جوراب‌های ساخته شده از پارچه پشمی، عرق را از بین می‌برد؛ این نوع جوراب‌ها تهویه خوبی هستند. اینها از مواد عرق گیر خوب، پشم مارینو، الفین یا مخلوط میکروفایبر تشکیل شده‌اند. به یاد داشته باشید که جوراب‌های خود را به طور مرتب تعویض کنید.
 

چگونه مانع بو گرفتن پای خود شویم؟

ما در ادامه این مطلب قطعاً به شما روش‌های ساده و کم هزینه‌ای برای رفع بوی بد کفش ارائه خواهیم کرد و به سوال برای رفع بوی پا و کفش چه کنیم پاسخ میدهیم. اما پیش از آن باید بدانید که مراقبت صحیح از پا، اصلی‌ترین مانع برای بو گرفتن آن است. بنابراین:

• اگر احساس می‌کنید که پای شما به نسبت دیگر اعضای خانواده بیشتر بو می‌دهد، حتماً برای شستشوی پای خود از صابون آنتی باکتریال استفاده کنید. این صابون‌ها باکتری‌های موجود روی پا، که اصلی‌ترین عامل بو گرفتن پا هستند را از بین می‌برند.

• هرگز دو روز پیاپی یک کفش را نپوشید. به دلیل آنچه پیش از این در ارتباط با تجمع باکتری ها در کفش خیس شرح داده شد، به شما توصیه می‌شود که حداقل دو کفش مناسب فصل داشته باشید تا مجبور نشوید هر روز یک کفش بپوشید.

• به هر کفش حداقل 24 ساعت فرصت بدهید که در فضای باز به طور کامل خشک شود.
• هرگز بعد از در آوردن کفش آن را بلافاصله در جاکفشی قرار ندهید.
• جوراب های خود را از جنس نخ پنبه انتخاب کنید و هرگز از جوراب های نایلونی یا دیگر الیاف مصنوعی استفاده نکنید.

• از جوراب های آنتی باکتریال استفاده کنید تا تولید باکتری های مولد بوی بد پا متوقف شود.
• ناخن های پای خود را همیشه کوتاه نگه دارید. چرا که ناخن های بلند فضای بسیار مناسبی برای رشد باکتری های مولد بوی بد پا دارند.
• پاهای خود را بعد از خروج از حمام به طور کامل خشک کنید.

• لای انگشتان پای خود را به منظور نبود قارچ یا دیگر مشکلات پوستی رایج بررسی کنید.
• هر از گاهی در حمام به پاهای خود سنگ ‌پا بکشید.

ما در این مطلب سعی کردیم تا بهترین راهکار برای از بین بردن بوی بد کفش و پا را ارائه دهیم،شما می توانید از با ارائه نظراتتان ما را در بهبود این مطلب یاری دهید.
 

منابع

https://www.topickshop.com
https://javanshoes.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.