طراحی بسته بندی محصولات کشاورزی

طراحی بسته بندی محصولات کشاورزی بخش مهمی از تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی است
دوشنبه، 1 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
طراحی بسته بندی محصولات کشاورزی
بسته بندی محصولات کشاورزی مانند سایر بسته بندی ها وظیفه ی محافظت از محصولات را به عهده دارد. زیرا بعضی از آنها مثل میوه ها (آناناس، موز) صادراتی هستند و مسافت طولانی را برای رسیدن به مقصد می پیمایند، اگر محافظ و بسته بندی مناسب نداشته باشند قطعا کیفیت خود را از دست می دهند.

علاوه بر وظیفه ی محافظت، بسته بندی وظیفه ی مهم تبلیغات را هم نیز به عهده دارد، که با خراب شدن و از بین رفتن کیفیت آن می تواند تاثیر مخربی در بازاریابی هم داشته باشد.

شرکت طراحی بسته بندی اگر درست انتخاب نشود ممکن است در طراحی بسته بندی دستکاری و تقلب هم افزایش پیدا کند. علاوه بر آن، آلودگی های محیطی مثل انواع ویروس، میکروب هم می تواند به داخل محصول نفوذ کند.

بسته بندی محصولات کشاورزی علاوه بر باکس ها و جعبه، نوعی دیگری از بسته بندی ها ( بسته بندی پلیمری) شامل می شوند.

از میان این بسته بندی ها می توان به انواع کارتن ها که در برابر رطوبت و آب مقاومت خیلی کمی دارند و انواع باکس های پلاستیکی و چوبی که مناسب محصولاتی مانند میوه ها و سبزیجاتی هستند اشاره کرد. که بعضی از آنها به صورت مستقیم از زمین های جالیز به دست توزیع کننده ها می رسد، که درصد کمی از محافظت را دارند.

کیسه های پلاستیکی که این نوع از بسته بندی باید تجزیه پذیر باشند تا به محیط زیست آسیبی وارد نکند. البته تکنولوژی ساخت کیسه های پلاستیکی هم بسیار مهم است، زیرا ممکن است از موادی مضر تشکیل شده باشند که در اثر آفتاب خوردگی و رطوبت آسیب ببینند.

بهترین نوع بسته بندی محصولات کشاورزی، بسته بندی های ساخته شده از پلیمر هستند که بسیار مقاومت بالایی دارند. در بعضی موارد میوه و سبزیجات نباید در کنار هم باشند و باهم برخورد کنند و به آن ها فشار وارد شود و بعضا نیاز به جداکننده دارند.

طراحی بسته بندی محصولات کشاورزی بخش مهمی از تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی است. همچنین در طراحی لیبل نیز می تواند این مورد از اهمیت بسیاری برخوردار باشد. 
 

عوامل مهم در طراحی بسته بندی محصولات کشاورزی

طراحی بسته‌بندی محصولات کشاورزی به عنوان یک بخش مهم از تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی اهمیت دارد. در طراحی بسته‌بندی محصولات کشاورزی، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
  • محافظت از محصول
بسته بندی باید محصولات را از آسیب و آلودگی محافظت کند. از مواد و ضخامت مناسب برای هر نوع محصول استفاده کنید.
  • ظاهر جذاب
طراحی بسته بندی باید توجه مشتریان را به خود جلب کند. انتخاب رنگ ها، تصاویر و نوشته های جذاب می تواند در این مورد موثر باشد همانطور که در طراحی کاتالوگ سعی می شود به این موارد توجه نمود.
  • اطلاعات محصول
اطلاعات مهم مانند نام محصول، تاریخ برداشت، منبع، وزن و اطلاعات تماس را روی بسته قرار دهید.
  • سهولت استفاده
بسته بندی باید به مشتریان اجازه دهد تا محصول را به راحتی باز کرده و استفاده کنند.
  • حفاظت از محیط زیست
تا حد امکان از مواد بسته بندی قابل بازیافت یا قابل استفاده مجدد برای کاهش اثرات منفی بر محیط زیست استفاده کنید.
  • توجه به نیازهای خاص
بسته بندی محصولات کشاورزی ممکن است نیازمند نیازهای ویژه باشد. به عناصر خاص مانند تهویه مناسب برای برخی میوه ها توجه کنید.
  • تست و بازخورد
قبل از راه اندازی محصول، بسته بندی را تست کنید و نظرات مشتریان را جمع آوری کنید.
 

انواع بسته بندی محصولات کشاورزی

  • بسته بندی کیسه ای
این نوع بسته بندی شامل استفاده از کیسه برای بسته بندی محصولات مختلف مانند حبوبات، سبزیجات، میوه ها و ... می باشد. این کیسه ها ممکن است شفاف یا مات باشند.
  • بسته بندی در جعبه
برخی از محصولات کشاورزی مانند سیب، پرتقال و خرما در جعبه های کاغذی یا چوبی بسته بندی می شوند.
  • بسته بندی محافظ
برخی از محصولات نیاز به بسته بندی محافظ دارند، به عنوان مثال، محصولات حساس به ضربه ممکن است در جعبه های فوم یا پلاستیکی باشند.
  • بسته بندی داخلی
در بسته بندی داخلی، محصولات در داخل بسته بندی دیگری مانند کیسه یا جعبه قرار می گیرند. این نوع بسته بندی معمولا برای محصولاتی استفاده می شود که در مقادیر زیاد خرده فروشی خریداری می شوند.
  • بسته بندی تهویه دار
برای محصولاتی که نیاز به تهویه دارند (مانند میوه ها و سبزیجات) از بسته بندی تهویه دار مانند کیسه یا جعبه دسته دار استفاده می شود.
  • بسته بندی یکبار مصرف
برخی از محصولات کشاورزی به صورت یکبار مصرف بسته بندی می شوند، به عنوان مثال کیسه های پلاستیکی که برای خرید میوه یا سبزیجات در نظر گرفته شده است.
  • بسته بندی محیطی
به منظور حفاظت از محیط زیست، برخی از بسته بندی ها از مواد قابل بازیافت یا کمتر آلاینده ساخته می شوند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.