ویژگی هایی که یک مدرسه خوب میتواند داشته باشد

آموزش مهم‌ترین ابزار ما برای تغییر زندگی و شکل دادن به آینده است. پیشرفت جامعه بدون کسب دانش و انتقال مهارت‌های اساسی زندگی ممکن نیست. به همین دلیل بیشتر پدر و مادرها به دنبال پیدا کردن یک مدرسه خوب هستند.
دوشنبه، 1 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
ویژگی هایی که یک مدرسه خوب میتواند داشته باشد
برخلاف آنچه که اغلب افراد فکر می‌کنند، بهترین مدرسه، لزوماً یک مدرسه غیرانتفاعی با شرایطی ویژه و قیمت‌های فضایی نیست؛ بلکه مدارس باید ویژگی‌هایی داشته باشند که اغلب این ویژگی‌ها فقط به رویکرد مناسب و مدیریت صحیح نیاز دارند. از این رو در این مقاله، نکات مهمی را برای انتخاب مدرسه معرفی می‌کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

قطعاً یک مدرسه خوب تاثیر بسزایی می تواند در پیشرفت دانش آموز در تمامی ابعاد داشته باشد. از آنجا که دانش آموزان حداقل ۶ ساعت از شبانه روز خود را در مدرسه سپری می کنند و سایر فعالیت های آنها در خانه وابسته به فعالیت‌های مدرسه است؛ باید در انتخاب مدرسه برای آنها توجه ویژه ای کرد.

دانش آموزان از هفت سالگی وارد مدرسه شده و دقیقاً حساس ترین سن رشدی خود را در مدرسه سپری می نمایند؛ اگر مدرسه ای که کودکان در آن ثبت‌ نام می‌شوند از تمامی جهات ممتاز باشد و به پرورش کودک به اندازه آموزش توجه شود؛ دانش‌آموز می‌تواند شخصیتی مثبت، مسئولیت پذیر همراه با اعتماد به نفس بالا به دست آورد. به همین سبب در ادامه به مهمترین ویژگی های یک مدرسه خوب اشاره می شود.
 

۲۵ ویژگی یک مدرسه خوب

مدرسه خانه دوم کودکان و نوجوانان است؛ زیرا آن‌ها بخش زیادی از روز را در این مکان و در کنار همسالان خود سپری می‌کنند. دانش‌آموزان به شدت تحت تاثیر آموزش‌هایی هستند که از مدرسه دریافت می‌کنند و آموخته‌های این دوران را تا پایان عمر همراه خود دارند. از آنجا که تحصیل در یک مدرسه خوب، نقشی اساسی در زندگی هر فرد ایفا می‌کند، در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های یک فضای آموزشی با کیفیت را معرفی می‌کنیم.

۱- مدیران حامی و معلمان با مهارت

دانش‌آموزان، راهنمایی‌ها و دستورات معلم و مدیران را درونی کرده و به کار می‌گیرند. در واقع آن‌ها نقش مهمی در شکل‌دهی نگرش و شخصیت دانش‌آموزان ایفا می‌کنند. از این رو مدیران و معلمان مدرسه باید آگاه، منصف، پر انرژی، صادق، خوش اخلاق، الهام بخش، ماهر و حامی باشند. 
 

۲- سازگاری با تغییرات اجتماعی

باید بپذیریم که امروزه تلفن‌های همراه، اینترنت، توسعه رسانه‌ای و سواد دیجیتال بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند. دیگر نمی‌توان مانند گذشته از روش‌های تربیتی سنتی استفاده کرد. مدارسی که خود را با تغییرات اجتماعی سازگار می‌کنند، سکوی پرش دانش‌آموزان هستند.
 

۳- کارکنان قابل اطمینان

یک فضای آموزشی باید در کنار معلمان با مهارت و مدیران با تجربه، کارکنان قابل اطمینانی در سمت مشاور، پرستار، مربی مسئول آزمایشگاه، مسئول کامپیوتر، نگهبان و غیره داشته باشد.
 

۴- تجهیزات مناسب

دانش‌آموزان باید از همان دوران دبستان، کم کم کار با تجهیزات آزمایشگاهی، کامپیوتر، وسایل ورزشی، کتابخانه و… را یاد بگیرند. از این رو مدارس باید تجهیزات مناسب را فراهم کرده و در اختیار آنان قرار دهند.
 

۵- محیط امن و سالم

هرچه دانش‌آموزان در فضای سالم و ایمن‌تری به تحصیل بپردازند، بیشتر می‌توانند بر یادگیری تمرکز کنند. آن‌ها همچنین در به پایان رساندن پروژه‌های درسی و رعایت نظم ممارست پیدا می‌کنند. از این رو به هیچ عنوان نباید در فضای مدرسه رفتارهایی مانند آزار و اذیت، قلدری و تبعیض اتفاق بیفتد.
 

۶- چشم انداز و خط مشی روشن

یک مدرسه خوب، اهداف یا چشم انداز روشنی برای رسیدن به موفقیت در همه جهات دارد. داشتن چشم‌انداز و دوراندیشی باعث رشد دانش‌آموزان می‌شود. زیرا آن‌ها از ابتدا می‌دانند که چه می‌خواهند و باید در چه مسیری گام بردارند.
 

۷- رعایت استانداردها و انتظارات بالا 

مدارس با کیفیت از ابتدای سال تحصیلی استانداردهایی را برای شیوه تدریس خود تعیین می‌کنند. زیرا اعتقاد آن‌ها بر این است که همه دانش‌آموزان لایق شایستگی هستند و می‌توانند عالی‌ترین خود را بروز دهند. در واقع انتظارات بالا باعث می‌شود که برنامه‌ریزی‌های آن‌ها در سطوح حرفه‌ای انجام شود.
 

۸- محیط تمیز و منظم

کودکان و نوجوانان در یک محیط تمیز، منظم و راحت که فضای سبز قابل قبولی هم داشته باشد، یادگیری بهتری خواهند داشت. فضای منظم، استرس دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد و تمرکز آن‌ها را بیشتر می‌کند.
 

۹- نظارت مکرر بر روند تدریس و یادگیری

در یک مدرسه خوب پیشرفت هر دانش‌آموز به طور جداگانه ارزیابی می‌شود. سپس، بر اساس این ارزیابی‌ها به افرادی که نیاز به کمک بیشتری دارند، راه‌کارهای موثری ارائه می‌گردد. 
 

۱۰- نظارت بر معلم و کادر اجرایی

مدارس حرفه‌ای نظارت خود را تنها بر دانش‌آموزان متمرکز نمی‌کنند. بلکه آن‌ها عملکرد معلمان و کادر اجرایی مدرسه را نیز زیر نظر دارند و بازخوردهای دانش‌آموزان را به طور مرتب دریافت می‌کنند.
 

۱۱- توجه به مشکلات شخصی دانش‌آموزان

بسیاری از دانش‌آموزان مشکلات روحی، روانی، اجتماعی و حتی تغذیه‌ای را تجربه می‌کنند. مدرسه باید توجه ویژه‌ای نسبت به این مسائل داشته باشد.
 

۱۲- ارتباط و همکاری  متقابل

بهترین مدارس معمولاً آن‌هایی هستند که بستری برای کار تیمی، تقویت مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله فراهم می‌کنند. این مدارس جلسات اولیا و مربیان را به طور مکرر برگزار می‌کنند.
 

۱۳- رویکرد تشویقی

مدارس خوب به جای رویکرد تنبیهی از تشویق، هدیه دادن و ارائه فرصت استفاده می‌کنند. افرادی که عملکرد پایین‌تری نسبت به بقیه دارند، با این رویکرد تشویقی بیشتر تلاش خواهند کرد.
 

۱۴- توجه به کنجکاوی و خلاقیت

تقویت کنجکاوی، خلاقیت، روحیه تغییر و کاوشگری مهم‌ترین اقدامی است که در مدارس صورت می‌گیرد. به نحوی که می‌توان گفت که توجه به خلاقیت دانش‌آموزان اصلی‌ترین پایه آموزش در مدارس محسوب می‌شود.
 

۱۵- عملکرد شفاف و روشن

صدور بیانیه‌های متعدد، استفاده از اصطلاحات آموزشی پیچیده، قوانین سفت و سخت و وعده‌های توخالی همه نشانگر یک مدرسه غیرحرفه‌ای هستند. فضای آموزشی باید دستورالعمل‌های شفاف و در عین حال جامع داشته باشد.
 

۱۶- ارزش قائل بودن برای همه اعضا

یک مدرسه خوب برای معلمان، مدیران، والدین و دانش‌آموزان به یک اندازه ارزش قائل است و یک فضای تعاملی برای موفقیت همه این افراد محسوب می‌شود.
 

۱۷- برابری

همه افراد با تفاوت‌هایشان، نژاد، سطح خانواده، علایق و گرایش‌های مختلف، برابر هستند. فضای مدرسه باید زمینه‌ای را فراهم کند که هر کس بتواند بدون هراس از قضاوت شدن استعدادهای خود را شکوفا کند.
 

۱۸- روحیه جمعی مثبت

مدرسه باید فضای همدلی، دوستی، هیجان و نقد سازنده باشد. دانش‌آموزان باید به آینده امید داشته باشند و توانایی‌های خویش را باور کنند. جو مثبت مدرسه نقش مهمی در بهبود خلق و خوی افراد دارد.
 

۱۹- انعطاف پذیری

فضای آموزشی باید به نحوی باشد که دانش‌آموزانی انعطاف‌پذیر تربیت کند. آن‌ها باید بتوانند همسو با تغییرات، از فرصت‌هایی که پیش روی آن‌ها قرار داده می‌شود استفاده کنند و همواره برای تطابق با شرایط جدید و مواجه شدن با چاالش‌ها آماده باشند.
 

۲۰- توجه به هنر، محیط زیست، ورزش و مهارت‌های روزمره

بسیاری از مدارس تمرکز خود را تنها بر پیشرفت دروس تخصصی دانش‌آموزان می‌گذارند. این در حالی است که یک مدرسه خوب به جنبه‌های مختلف زندگی انسان توجه می‌کند. هنر، محیط زیست، ورزش و یادگیری مهارت‌های روزمره از جمله مواردی هستند که باید مورد توجه همه مدارس قرار گیرد. همچنین نشان دادن اهمیت صنعت، میراث تاریخی و آشنایی با اهمیت دامداری و کشاورزی در برنامه‌های درسی بسیار مهم است.
 

۲۱- کتابخانه جامع

هیچ چیزی به اندازه کتاب خواندن و آشنایی با ذهنیت‌های مختلف بر آینده دانش‌آموزان تاثیرگذار نیست. فرزندان ما باید عاشق کتاب خواندن باشند. زیرا کتاب خواندن اثرات بی‌نظیری بر هوش، توانمندی‌های فکری و دایره واژگان آن‌ها دارد. از این رو مدارس خوب کتابخانه‌های بزرگ و جامعی دارند و در هر زمان که دانش‌آموزان بخواهند به آن‌ها کتاب امانت می‌دهند.
 

۲۲- اقتصادی بودن

برخی افراد تصور می‌کنند تحصیل در مدرسه خوب حتما پرهزینه‌تر است اما واقعیت این است که بسیاری از فعالیت‌های مدارس غیرانتفاعی غیر ضروری هستند و آنچه اهمیت دارد توجه به پایه‌های اساسی یادگیری یعنی خلاقیت، به چالش کشیدن دانش‌آموزان و آینده نگری است.
 

۲۳- قضاوت صحیح

یکی از مهم‌ترین کارکردهای مدرسه که اغلب نادیده گرفته می‌شود، نقش آن در ایجاد توانایی قضاوت کردن است. یک دانش‌آموز باید درک درستی نسبت به مهارت‌ها، شایستگی‌ها، انصاف و واکنش‌های خود داشته باشد. یک مدرسه خوب با تشویق شایستگی‌های دانش‌آموزان، قضاوت صحیح را به آن‌ها می‌آموزد.
 

۲۴- تعاملات محترمانه

فضای مدرسه باید محیطی برای رفتار محترمانه باشد. تعامل کادر مدرسه و دانش‌آموزان باید مبتنی بر حمایت متقابل باشد. رفتارهایی مانند تخریب شخصیتی در مدرسه به هیچ عنوان پذیرفته شده نیستند.
 

۲۵- هدف مشترک

داشتن یک هدف واضح و مشترک می‌تواند عملکرد دانش‌آموزان را به شکل قابل توجهی بهبود بخشد. به عنوان مثال، به دست آوردن یک جایگاه خاص در منطقه می‌تواند هدف خوبی باشد و منجر ‌شود که همه افراد در طول سال انرژی خود را برای رسیدن به موفقیت جمعی متمرکز کنند.

ویژگی هایی که یک مدرسه خوب میتواند داشته باشد
 

سایر ویژگی‌های یک مدرسه خوب

یک مدرسه خوب به زبان کودکان، خانواده‌ها و جامعه‌ای صحبت می‌کند که در آن خدمت می‌کند.
یک مدرسه خوب باعث می‌شود که تک‌تک دانش‌آموزان و خانواده‌ها احساس آرامش و درک شدن داشته باشند.
یک مدرسه خوب برای معلمان، مدیران و والدین به عنوان عوامل موفقیت دانش‌آموزان ارزش قائل است.
یک مدرسه خوب دانش‌آموزانی را تربیت می‌کند که امیدوار و توانمند باشند و نیازهای خود و کشورشان را بشناسند و برای رفع آنها فکر و ایده داشته باشند.
یک مدرسه خوب میهن پرستی، انسان دوستی و احترام به دیگران را به دانش‌آموزان خود می‌آموزد.
یک مدرسه خوب دانش‌آموزانی را تربیت می‌کند که می‌توانند همدلی کنند، دوست بدارند، نقد کنند، بسازند، طراحی کنند، الهام بگیرند، بازسازی کنند، و هر چیزی را درک کنند.
یک مدرسه خوب به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ماهیت دانش، انواع آن، کاربردها و فرصت‌های انتقال آن را درک کنند.
یک مدرسه خوب دانش‌آموزانی را پرورش می‌دهد که می‌توانند به طور انتقادی درباره هنر، صنعت، میراث فرهنگی، دامداری، کشاورزی و... فکر کنند و برای حل مشکلات راهکار ارائه دهند.
مدرسه خوب سرشار از شادی، کنجکاوی، امید، دانش و تغییر است.
 

و در پایان

دسترسی دانش‌آموزان به آموزش با کیفیت، کمک می‌کند که بهتر برای آینده و حضور در جامعه آماده شوند. تنها در یک فضای آموزشی حرفه‌ای است که دانش‌آموزان مهارت‌ها و تخصص خود را ارتقا می‌دهند. پیدا کردن یک مدرسه خوب نیازمند در نظر گرفتن یک سری ویژگی‌های ضروری است. از این رو در این مطلب مهم‌ترین شاخصه‌های یک مدرسه با کیفیت را بررسی کردیم. به نظر شما یک مدرسه خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.
 

منابع

https://pishroschool.ir
https://blog.filimo.school
https://alavi.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
دستبند بر دستان علم
play_arrow
دستبند بر دستان علم
حمایت سیاه‌پوستان آمریکا از اعتراضات ضدصهیونیستی
play_arrow
حمایت سیاه‌پوستان آمریکا از اعتراضات ضدصهیونیستی
عملیات کمین حزب‌الله در "رویسات العلم"
play_arrow
عملیات کمین حزب‌الله در "رویسات العلم"
کودکان همچنان در بانک اهداف بمباران‌های غزه
play_arrow
کودکان همچنان در بانک اهداف بمباران‌های غزه
پرچم ایران در دست تظاهرکنندگان ایالت اوتاوا آمریکا
play_arrow
پرچم ایران در دست تظاهرکنندگان ایالت اوتاوا آمریکا
کلیپ صوتی | کار کارگر؛ قدرت و قوت جامعه
music_note
کلیپ صوتی | کار کارگر؛ قدرت و قوت جامعه
سروده‌ی افشین علا درباره عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب
music_note
سروده‌ی افشین علا درباره عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب
سروده‌ی میلاد عرفان‌پور در استقبال از غزل رهبر انقلاب که بیتی از آن را در آستانه عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی خواندند
music_note
سروده‌ی میلاد عرفان‌پور در استقبال از غزل رهبر انقلاب که بیتی از آن را در آستانه عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی خواندند
پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
play_arrow
پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
بمباران خونین شب گذشته در رفح
play_arrow
بمباران خونین شب گذشته در رفح
نماز خواندن دانشجوی مسلمان در آمریکا پس از دستگیری
play_arrow
نماز خواندن دانشجوی مسلمان در آمریکا پس از دستگیری
این میدان در تهران به محل ارسال پیام برای اسرائیل تبدیل شده!
play_arrow
این میدان در تهران به محل ارسال پیام برای اسرائیل تبدیل شده!
حکمت | قرآن سفره و ادبستان خداست / استاد توکلی
music_note
حکمت | قرآن سفره و ادبستان خداست / استاد توکلی
حکمت | نگرش یعنی همه چیز! / استاد عالی
music_note
حکمت | نگرش یعنی همه چیز! / استاد عالی
خلاصه بازی آلومینیوم 10-9 پرسپولیس
play_arrow
خلاصه بازی آلومینیوم 10-9 پرسپولیس