روش حرفه ای پاک کردن لکه های قدیمی از روی لباس

برای پاک کردن لکه های روی لباس چکار باید بکنیم؟؟ این دغدغه همیشگی ماست که اتفاقا برای لباس‌هایی که بیشتر دوستشان داریم اتفاق میفتد، با ما همراه باشید تا ببینیم چه باید کرد.
چهارشنبه، 20 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
روش حرفه ای پاک کردن لکه های قدیمی از روی لباس

روشهایی برای تمیز کردن لکه های قدیمی

لباس های ما در معرض تماس با مواد مختلفی هستند که این مواد لکه هایی را روی لباس ها ایجاد می کنند. اگر پس از ایجاد لکه بر روی لباس اقدام به شستن آن کنید به راحتی لکه ها پاک و تمیز می شوند

امّا اگر لکه ها مدتی روی لباس باقی بمانند و خشک شوند به لکه های کهنه تبدیل می شوند که پاک کردن آن ها ساده نیست اما این کار با استفاده از روش هایی که در این بخش از راسخون ارائه کرده ایم، غیر ممکن نیست و شما می توانید از شر انواع لکه های کهنه خلاص شوید.


 

پاک کردن لکه های کهنه با جوش شیرین

برای پاک کردن لکه های کهنه جوش شیرین بسیار موثر است. دستور العمل به این شکل است که چهار قاشق جوش شیرین را با یک چهارم پیمانه آب ولرم مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد سپس این خمیر را با یک مسواک یا برس کوچک روی لکه بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. خمیر خشک شده را جدا کنید و لباس را بشویید.

 

پاک کردن لکه های قدیمی با سرکه

نحوه پاک کردن لکه هایی که ثابت شده و کهنه هستند و با هیچ مواد شوینده ای پاک نمی‌شود این است که :دو قاشق غذا خوری پودر لباسشویی، سه قاشق غذا خوری سرکه و یک لیتر آب گرم را با هم مخلوط می کنیم و لکه را با آن شستشو می دهیم. این روشف روش قوی است که اگر در پاک کردن لکه موفق نبود روش های دیگر به سختی می توانند لکه ی روی لباس شما را از بین ببرند.
 

پرکربنات سدیم برای پاک کردن لکه های کهنه

محصولات زیادی در بازار به عنوان لکه بر اکسیژنه یا سفید کننده اکسیژنه وجود دارند که می توانید آنها را از فروشگاه های لوازم بهداشتی تهیه کنید. انواع پودری این محصولات را که حاوی کربنات پتاسیم و پرکربنات سدیم با درصد بالا هستند انتخاب کنید.

ظرف مناسبی با توجه به اندازه لباس یا ملحفه و... انتخاب کنید و این ظرف را با آب گرم پر کنید زیرا سفید کننده های اکسیژنه نیاز به آب گرم دارند تا عمل کنند. اندازه کافی آب بریزید تا لباس کاملا داخل آب غوطه ور شود.

 
روش حرفه ای پاک کردن لکه های قدیمی از روی لباس



هر نوع از محصولات لکه بربه علت ترکیبات مختلف دستور خاصی برای استفاده دارند پس قبل از استفاده این دستورالعمل را به دقت بخوانید. سپس مقدار مناسب از ماده را داخل آب گرم بریزید و هم بزنید تا سریع تر حل شود.

قسمتی از لباس را که لک شده است داخل محلول بزنید و 30 دقیقه لباس را داخل آن قرار دهید.اگر می خواهید نتیجه بهتری بگیرید 5 تا 6 ساعت لباس را داخل محلول نگه دارید.

به منظور کاهش نیافتن فعالیت ماده شیمیایی سفید کننده در اثر خنک شدن تدریجی آب چند وقت یکبار کمی آب داغ به محلول اضافه کنید.

پس از محو شدن کامل لکه لباس را مانند همیشه بشویید و هنگام شستشو نیز کمی از پرکربنات سدیم را هم به آب اضافه کنید تا لکه های کهنه کامل پاک شود. اگر پس از شستن و آبکشی بخش هایی از لکه باقی ماند، دوباره از محلول سفید کننده اکسیژنه استفاده کنید.

تمیز کردن انواع لکه ها  

تمیز کردن لکه کهنه عرق روی لباس

برای تمیز کردن لکه کهنه عرق، با پشت قاشق سه عدد قرص بدون روکش آسپرین را پودر کنید و در نصف پیمانه آب ولرم حل کنید و سپس دو تا سه ساعت قسمت لک شده لباس را درون این محلول قرار داده و بعد آن را بشویید.
 

تمیز کردن لکه های کهنه خون لباس

بهترین ماده برای پاک کردن لکه های کهنه خون ماده ای است که برای ترد کردن گوشت در کبابی ها مورد استفاده قرار می گیرد زیرا ساختار پروتئینی را در هم می شکند. یک قاشق از این ماده را با دو قاشق آب مخلوط کنید و خمیر حاصل را روی لکه بمالید و پنج دقیقه صبر کنید سپس لباس را بشویید واگر تاثیر نداشت دوباره این کار را تکرار کنید و مدت بیشتری صبر کنید.

برای پاک کردن لکه های کهنه خون، لباس را با آب خیلی سرد خیس کنید و صابون را روی لکه بمالید سپس چند دقیقه صبر کنید و از فاصله زیاد روی لکه آب سرد بریزید و بعد لباس را بشویید.
 

پاک کردن لکه‌های مداد شمعی

از محصولی که مخصوص پاک کردن این نوع لکه‌ها ساخته شده استفاده کنید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند تا اثر کند. سپس سعی کنید لکه را پاک کنید، هر چند بار که لازم است این کار را تکرار کنید تا لکه کاملا برطرف شود.

پارچه را روی یک دسته دستمال کاغذی بگذارید طوری‌‌که سطح لکه‌دار روی دستمال باشد، یک روغن روی آن اسپری کنید و بگذارید ۵ دقیقه بماند. پارچه را برگردانید و مجددا اسپری کنید، ۵ دقیقه دیگر هم صبر کنید و سپس به‌خوبی آبکشی کنید.

مایع ظرف‌شویی همراه با آب گرم نیز برای پاک کردن لکه‌ی مداد شمعی مناسب است.

 
روش حرفه ای پاک کردن لکه های قدیمی از روی لباس

رفع لکه های قدیمی چمن از روی لباس

برای تمیز کردن لکه های کهنه چمن، مقداری سرکه سفید را درون ظرفی بریزید و سی دقیقه قسمت لک شده لباس را داخل آن خیس دهید. میزان سرکه باید طوری باشد که لک در آن غوطه ور شود. سپس لباس را بشویید و اگر لکه وجود داشت قبل از خشک کردن لباس دوباره همین کارها را تکرار کنید.

 

تمیز کردن لکه های قدیمی جوهر از روی لباس

برای پاک کردن لکه کهنه جوهر، یک دستمال کاغذی زیر قسمت لک شده بگذارید و با اسپری موکه حاوی الکل است روی آن اسپری کنید و وقتی که هنوز خیس است لکه را با یک دستمال تمیز و سفید پاک کنید. چندین بار این کار را انجام دهید تا لکه کاملا پاک شود و بعد لباس را بشویید.
 

پاک کردن لکه چای یا قهوه از روی لباس

برای از بین بردن لکه قهوه یا چای از روی لباس باید محلولی از 1/3 سرکه سفید و 2/3 آب درست کنید، لباس را به مدت 10 دقیقه در این محلول خیس کرده و سپس در آفتاب قرار دهید تا خشک شد. سپس این لباس را به روش معمول شست و شو دهید. به همین راحتی لکه چای و قهوه از روی لباس پاک خواهد شد.
 

پاک کردن لکه جوهر از روی لباس

برای پاک کردن لکه های سمج جوهر از روی لباس باید به سراغ اسپری مو بروید! اسپری مو را بر روی قسمت لکه شده لباس اسپری کنید و بعد لباس را شست و شو دهید.

برای از بین بدن باقی مانده اسپری مو از روی لکه لباس باید با استفاده از یک تکه اسفنج یا توپ پنبه ای، مقداری سرکه بر روی لباس بزنید تا قسمت دارای لکه جوهر بزنید تا هم لکه لباس به طور کامل برطرف شود و هم اثری از اسپری مو بر روی لباس باقی نماند.

 
روش حرفه ای پاک کردن لکه های قدیمی از روی لباس

پاک کردن لکه شکلات از روی لباس

لکه شکلات یکی از لکه هایی هست که معمولا بر روی لباس بچه ها ایجاد می شه و اگر این لکه بر روی لباس های سفید و روشن باشه، واقعا ناراحت کننده خواهد بود. برای از بین بردن لکه شکلات از روی لباس، باید اجازه دهید تا این شکلات روی پارچه لباس خشک شود و سپس تا جایی که امکان داد سعی کنید این لکه را با چاقو یا هر وسیله نوک تیز دیگر، به آرامی از روی لباس جدا کنید.


در این مرحله یک بار لباس را با مایع شوینده، بشویید و برای اینکه اثری از لکه شکلات بر روی لباس باقی نماند، بر روی لکه ای که روی لباس های رنگی ایجاد شده مقداری سرکه سفید و برای از بین بردن لکه شکلات بر روی لباس های سفید، از مقداری هیدروژن پر اکسید استفاده نمایید و بعد از 10 دقیقه لباس را با پودر انزیم دار و آب گرم شست و شو دهید.


در مرحله آخر و برای پاکسازی کامل لباس از لکه شکلات می توانید مقداری الکل را با توپ پنبه ای روی لکه لباس بمالید و بعد از 10 دقیقه لباس را به طور کامل آبکشی کنید.
 

برای پاک کردن لکه ی قهوه از روی لباس چه کارهایی انجام بدم ؟

برای برطرف کردن لکه قهوه، با یک محصول لکه‌بر روی لکه را بپوشانید و پس از ۱۰ دقیقه با استفاده از یک پودر آنزیم‌دار، با آب گرم بشویید.

با کمک مایع ظرف‌شویی و آب گرم سعی کنید لکه را پاک کنید.

اگر لکه‌ی موردنظر از شیر قهوه است، از محصولی استفاده کنید که حلال چربی باشد.

 

پاک کردن لکه روغن از روی لباس

لکه روغن معمولا بدترین نوع لکه ای هست که بر روی لباس ها ایجاد می شود و ظاهر لباس را نازیبا نشان می دهد. برای اینکه لکه روغن خیلی راحت از روی لباس پاک شود و اثری از ان باقی نماند باید خیلی سریع برای پاک کردن این لکه اقدام کنید. ابتدا لباس را در آب داغ و مقداری صابون رنده شده خیس کنید. معمولا بعد از گذشت 30 دقیقه، روغن از پارچه لباس خارج شده و لکه آن کم رنگ می شود. 

اما اگر لکه لباس قدیمی بود و بعد از انجام مرحله اول، هنوز هم لکه روغن بر روی لباس مشاهده می شد، لباس را در ظرف بزرگ تری قرار دهید، ظرف را با آب جوش پر کنید و سپس مقداری سرکه یا جوش شیرین به ظرف اضافه نمایید، لباس را درون این ظرف قرار داده و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه خیس شود. آب گرم تاثیر خیلی خوبی در از بین بردن لکه لباس دارد. بعد از گذشت این مدت زمان، لباس را با یک مسواک قدیمی و مقداری صابون شست و شو دهید.

 
روش حرفه ای پاک کردن لکه های قدیمی از روی لباس
 

در پایان

در نهایت، برای پاک کردن لکه‌های قدیمی روی لباس، می‌توانید از روش‌های حرفه‌ایی مانند استفاده از انواع شامپو و مواد شوینده خاص، استفاده از آب اکسیژنه، استفاده از اسپری پاک کننده و... استفاده کنید. همچنین، برای جلوگیری از تشکیل لکه‌های جدید، بهتر است در هنگام استفاده از لباس‌ها، از محافظت کننده‌های لباس مانند دستکش و آبگریز استفاده کنید. با رعایت این نکات، می‌توانید لباس‌های خود را به راحتی و با کیفیت بالا پاک کنید.
 

منابع: گروه مشاوره و بخش تحقیقات پرتال فرهنگی راسخون



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.