کالری گندمک چقدر است؟ + ارزش غذایی

گندمک یکی از خوراکی های جدا ناپذیر در دوران مدرسه محسوب میشود چرا که علاوه بر مزه خوشمزه دارای خواص بسیاری است که میتواند کمک زیادی به دانش آموزان در مدرسه بکند. گندمک منبع غنی ویتامین B می باشد و برای تامین این ویتامین بسیار حائز اهمیت است. در مطلب زیر درباره ارزش غذایی، ویتامین ها ، مواد معدنی و خواص گندمک صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید
شنبه، 6 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری گندمک چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی گندمک در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 364 کیلوکالری
کربوهیدرات 79.60 گرم
پروتئین 14.70 گرم
چربی 1.20 گرم
آب 3.00 گرم
فیبر 4.40 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در گندمک در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 0.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.00 میکروگرم
ویتامین K 0.00 میکروگرم
ویتامین C 0.00 میکروگرم
تیامین (B1) 2.60 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 1.80 میلی گرم
نیاسین (B3) 35.30 میلی گرم
کولین (B4) 0.00میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.52 میلی گرم
ویتامین B6 0.17 میلی گرم
فولات (B9) 32.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در گندمک در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 28.00 میلی گرم
آهن 31.70 میلی گرم
منیزیم 145.00 میلی گرم
فسفر 355.00 میلی گرم
پتاسیم 348.00 میلی گرم
سدیم 4.00 میلی گرم
روی 2.36 میلی گرم
مس 0.41 میلی گرم
منگنز 1.76 میلی گرم
سلنیم 123.10 میکروگرم
 

گندمک برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
دارای مقادیر بالای ویتامین های B
ویتامین های B همگی محلول در آب هستند به‌ جز ویتامین B 12  که خیلی در بدن ذخیره نمی‌ شود به همین خاطر لازم است حتماً از طریق مصرف مواد غذایی مفید در برنامه غذایی رژیم غذایی دریافت شود. استفاده از ویتامین‌ های گروه B نقش حیاتی و مهمی در حفظ سلامتی و تندرستی دارند. ویتامین‌ های B به‌ عنوان اجزای سازندۀ بدن سالم ارتباط مستقیمی بر سطح انرژی، عملکرد مغز و متابولیسم سلولی دارند. فواید عمدۀ مصرف ویتامین‌ های گروه B شامل: سلامت سلول؛ رشد گلبول‌های قرمز خون؛ تنظیم سطوح انرژی؛ بینایی خوب؛ عملکرد مغز سالم؛ هضم و عملکرد صحیح دستگاه گوارش؛ تنظیم اشتها؛ عملکرد صحیح عصبی؛ تولید هورمون‌ها؛ سلامت قلبی‌عروقی و .... میشود.
 
مفید در بارداری
گندمک یک خوراکی مقوی در دوران بارداری محسوب میود چرا که به مادران باردار در تامین انرژی و افزایش مقدار شیر بسیار کمک میکند. شما میتوانید گندمک را در دوره بارداری با شیر  میل کنید.
 
دارای فیبر فراوان
همان طور که میدانید یکی از مواد غذایی اصلی برای سلامت گوارش فیبر میباشد. گندمک دارای مقادیر بالای فیبر است و از این رو میتواند کمک زیادی به سلامت گوارش بدن شما بکند. اگر شما هم از مشکلات گوارشی رنج میبرید حتما زیر نظر پزشک مصرف گندمک را فراموش نکنید.
 
جلوگیری از ضعف شدید
اگر شما هم دائما احساس گرسنگی دارید و از ضعف شدید رنج میبرید حتما از گندمک برای رفع این عارضه استفاده کنید. ولی باید دقت کنید که در مصرف آن زیاده روی نکنید چرا که 60 درصد خواص گندمک بعد از حرارت دیدن از بین میرود و دو سوم از مواد مغذی خود را از دست میدهد. 
 
خواص گندمک برای کودکان
گندمک یک میان‌ وعده خوشمزه و مقوی برای کودکان به شمار می رود. گندمک می‌ تواند در مدرسه، اداره، مسافرت، هنگام صبح و یا عصر یک منبع ویتامینه انرژی‌ زا محسوب گردد. کودکان می‌ توانند گندمک را جایگزین مصرف  انواع پفک ها، پفیلا، چیپس، شکلات بکنند و در زنگ تفریح مدرسه از آن استفاده کنند. خوردن گندمک میتواند انرژی از دست رفته کودکان را برگرداند. هم چنین گندمک به خاطر داشتن فیبر میتواند به کودکان در پیشگیری از عارضه های مربوط به دستگاه گوارش کمک شایانی بکند. کودکان میتوانند گندمک را به عنوان وعده صبحانه با شیر میل کنند و چند ساعت از احساس گرسنگی راحت باشند. حتما کودکان خود را به خوردن به اندازه گندمک تشویق کنید چرا که فواید بسیاری بای سنین کودکی دارد.
 
خواص قابل توجه گندمک در بدنسازی
گندمک دارای مقادیر بالایی از  مواد معدنی، کربوهیدرات و ویتامین‌ ها می باشد؛ به همین دلیل مناسب افرادی است که  ورزش‌ های سنگینی همانند بدنسازی را انجام می‌ دهند.  فیبری که در گندمک وجود دارد موجب کنترل اشتها، احساس سیری و کاهش وزن میگردد. به علاوه گندمک نقش بسزایی در تامین انرژی از دست رفته و استقامت بدنی دارد. گندمک دارای پروتئین گیاهی زیادی است که سبب میشود عضلات در بدن تقویت شوند. بدنسازان حتما باید در میزان مصرف کندمک با مربی خود مشورت کرده و از خوردن زیاد آن جلوگیری کنند چرا که مصرف بیش از اندازه آن موجب چاقی و اضافه وزن میشود.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.