کالری مویز چقدر است؟ + ارزش غذایی

مویز، یکی از انواع کشمش ها مسوب میگردد که از خشک‌ کردن حبه‌ های انگور قرمز بی‌ دانه حاصل میشود. مویز نسبت به کشمش‌ های دیگر اندازه کوچک تری دارد و از طعم شیرین تری برخوردار می باشد. مویز جزو خشکبار محسوب میشود و طرفداران زیادی دارد. در مطلب زیر درباره ارزش غذایی، ویتامین ها، مواد معدنی و خواص این دانه صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.
شنبه، 6 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری مویز چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی مویز در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 283 کیلوکالری
کربوهیدرات 74.08 گرم
پروتئین 4.08 گرم
چربی 0.27 گرم
آب 19.21 گرم
فیبر 6.80 گرم
قند 67.28 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در مویز در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 4.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.11 میلی گرم
ویتامین K 3.30 میکروگرم
ویتامین C 4.70 میلی گرم
تیامین (B1) 4.70 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.14 میلی گرم
نیاسین (B3) 1.62 میلی گرم
کولین (B4) 1.62 میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.05 میلی گرم
ویتامین B6 0.30 میلی گرم
فولات (B9) 10.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در مویز در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 86.00 میلی گرم
آهن 3.26 میلی گرم
منیزیم 41.00 میلی گرم
فسفر 125.00 میلی گرم
پتاسیم 892.00 میلی گرم
سدیم 8.00 میلی گرم
روی 0.66 میلی گرم
مس 0.47 میلی گرم
منگنز 0.47 میلی گرم
سلنیم 0.70 میکروگرم
 

مویز برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
موثر در  سلامت دهان و دندان
مویز جزو  برترین خوراکی‌ های شیرین و لذیذ است که مورد تأیید دندان‌ پزشکان قرا گرفته است و اثبات گردیه نه تنها برای سلامت دهان و دندان مضر نمی باشد بلکه دارای خواص فراوانی نیز است.  مویز به خاطر داشتن ترکیباتی خاص با باکتری های مضر دهان مبارزه کرده و از عفونت لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری میکند. بله درست شنیدید مویز علاوه بر مزه شیرین می تواند شما را در سالم نگه داشتن دهان و دندان کمک کند.
 
تقویت گردش خون
مویز دارای آهن بسیار است. همان طور که میدانید آهن یک ماده معدنی حیاتی در بدن محسوب میشود  چرا که نقش مهمی در بهبود گردش خون دارد. افزایش آهن در بدن سبب رفع و پیشگیری از کم خونی میشود، مویز به خاطر داشتن آهن بسیار می تواند شما را در حل این مشکل بسیار کمک کند.
 
منبعی ایده‌ آل برای تامین انرژی
مویز غنی از کربوهیدرات می باشد و به همین خاطر، سبب افزایش انرژی در بدن میشود و موجب میگردد شما بتوانید انرژی لازم برای کار و فعالیت روزانه خود را تامین کنید. به علاوه مویز دارای ویتامین های گروه B می باشد که در تبدیل غذا به انرژی بسیار موثر هستد می‌ تواند به شما انرژی لازم برای کار و فعالیت‌های روزانه را فراهم کند. همچنین، مویز حاوی ویتامین‌های گروه B است که نقش زیادی در تبدیل غذا به انرژی دارند. با مصرف مویز می توانید کل روز پر انرژی و شاداب باشید و ذره ای احساس خستگی نکنید.
 
حفظ سلامت چشم
یکی از فواید موثر مویز، حفظ سلامت چشم می باشد. این خشکبار به خاطر داشتن  انواع آنتی‌ اکسیدان‌ ها از شبیکیه چشم محافظت کرده و موجب  ترمیم سلول‌ های آسیب‌ دیده می شود. به علاوه، ویتامین A و کاروتنوئید‌های که در مویز وجو دارد مانع از ابتلا به بیماری‌ های چشمی مثل تباهی لکه زرد و  نابینایی می شود.
 
پیش‌ گیری از فشار خون 
مویز، به دلیل داشتن فسفر و سلنیوم فراوان  شهرت بسیاری در پیشگیری از فشار خون بالا دارد. همان طور که می دانید فسفر و سلنیوم نقش بسزایی در کنرل فشار خون دارند. مویز به دلیل داشتن این دو ماده برای افراد دارای فشار خون بالا توصیه میگردد. ولی باید در مصرف آن زیاده روی نکیند چرا که مصرف بیش از حد آن خود سبب افزایش فشار خون میشود. بهتر است مویز را با دستور پزشک در برنامه غذایی خود قرار دهید.
 
تاثیر گذار در  آرامش روح و روان
اگر شما هم از نظر روحی احساس آشفتگی و اضطراب میکنید مصرف مویز به شما پیشنهاد می شود. چرا که مویز دارای مقادیر بسیار زیاد منیزیم است و این ماده می تواند سبب بازگردانی آرامش در شما شود. در روزهایی که احساس بدی دارید حتما از مویز استفاده کنید تا احساس خوب به شما دست دهد. علاوه بر این مویز سبب کاهش دردهای عضلانی در بدن می شود.
 
درمان یبوست 
همان طور که میدانید فیبر نقش بسزایی در رفع و پیشگیری یبوست دارد. خشکبار مویز به خاطر داشتن فیبر فراوان یک گزینه عالی برای رفع این مشکل به شمار می آید. مویز  با حفظ وضعیت متابولیسم بدن در ا توجه به میزان فیبر بالای موجود در مویز، این میوه می‌تواند یک راه حل خوب برای درمان یبوست باشد. فیبر به حفظ وضعیت متابولیسم بدن کمک می‌کند. 
 
تقویت واکنش‌ های عصبی 
مویز، دارای پتاسیم بسیار است. همان طور که می دانید پتاسیم نقش بسیار مهمی در حفظ سیستم عصبی بدن ما دارد. سیستم عصبی، موجب وصل شدن مغز و اعصاب به هم می شود و امکان ارتباط بخش‌ های مختلف بدن را فراهم می‌ کند. پتاسیم در این فرآیند بسیار حائز اهمیت است چرا که سبب ایجاد ارتباطات الکتریکی در مغز شده و بدین وسیله آن را با بقیه بدن مرتبط می‌کند،  پس نتیجه می گیریم مویز به دلیل داشتن  پتاسیم زیاد ، یک منبع عالی برای تقویت عملکرد سیستم عصبی محسوب می شود.
 
بهبود عملکرد تنفسی 
مویز، یک منبع تغذیه ای موثر از منگنز می باشد. منگز موجب  بهبود عملکرد سیستم تنفسی در بدن میگردد و به همین خاطر یکی از مواد معدنی مهم در بدن به شمار می آید. منگنز موجب تسهیل در تنفس و افزایشاکسیژن‌ دهی به خون توسط شش ها میگردد.  افرادی که از حساسی تهای فصلی رنج می برند و دائما از مشکل ابریزش بینی گلایه داند بهتر است که از مویز در برنامه غذایی خود حتما استفاده کنند چرا که منگنز موجود در آن سبب رفع و کاهش ابریزش بینی می شود.
 
ایجاد چاقی
مویز به دلیل داشتن انرژی زیاد موجب چاقی می شود به همین خاطر برای افراد دارای اضافه وزن مناسب نیست. ولی اگر دوست دارید وزن خود را مقداری بالا ببرید و از لاغری بدنتان ناراضی هستید مویز یک منبع تغذیه ای سالم برای بدن محسوب میشود که بدون عوارض میتواند شما رادر افزایش وزن کمک کند. 


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.