منظور از بلیط کنسلی هواپیما چیست؟

این روزها باوجود افزایش پی‌درپی هزینه سفرهای هوایی، پیدا کردن بلیط ارزان‌قیمت هواپیما به دغدغه‌ی مشترک اغلب مسافران تبدیل شده است. دراین‌بین اخیراً عبارت بلیط کنسلی هواپیما به‌عنوان یک گزینه جذاب در میان عده‌ی زیادی از مسافران شنیده می‌شود ...
دوشنبه، 15 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
منظور از بلیط کنسلی هواپیما چیست؟
این روزها باوجود افزایش پی‌درپی هزینه سفرهای هوایی، پیدا کردن بلیط ارزان‌قیمت هواپیما به دغدغه‌ی مشترک اغلب مسافران تبدیل شده است. دراین‌بین اخیراً عبارت بلیط کنسلی هواپیما به‌عنوان یک گزینه جذاب در میان عده‌ی زیادی از مسافران شنیده می‌شود و طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر این سؤال به ذهن شما هم خطور کرده است که منظور از بلیط کنسلی هواپیما چیست؟ و چطور میتوان این نوع بلیط را برای مقاصد گوناگون خریداری کرد با ما همراه شوید تا ضمن پاسخ به این سؤال‌ها، موضوعات مرتبط با آن را با هم بررسی کنیم.
بلیط کنسلی هواپیما چیست؟
آن‌هایی که تجربه سفر با اتوبوسهای بین‌شهری را دارند اغلب به یاد میآورند که در گذشته وقتی مسافری در اتوبوس حضور پیدا نمیکرد در لحظات آخر امکان خرید بلیط برای آن صندلی با قیمت پایینتر برای دیگران فراهم میشد. قیمت ارزان این دسته از بلیطها موجب شده بود که برخی از مسافران صرفاً به دنبال خرید بلیط کنسل شده باشند. در سفرهای هوایی نیز دستهای از مسافران به دنبال آن هستند تا بلیطی که قبلاً توسط مسافر اصلی کنسل شده است را با قیمت پایینتری خریداری کنند؛ بنابراین از نظر این دسته از مسافران خرید بلیط کنسلی هواپیما نیز به معنای خرید بلیط پروازی است که پیشتر توسط مسافران دیگر کنسل شده و ازآنجاکه مسافر قبلی جریمهای بابت این کار پرداخت کرده، قیمت آن نیز برای خریداران بعدی ارزانتر تعریف شده است.
کنسلی هواپیما
خرید بلیط کنسلی هواپیما
قبل از آنکه به موضوع امکان خرید بلیط کنسلی هواپیما بپردازیم بهتر است ابتدا این مسئله را بررسی کنیم که در صورت انصراف مسافر از سفر و درخواست برای کنسلی بلیط چه اتفاقی برای بلیط کنسل شده میافتد؟ در پاسخ باید گفت شرایط کنسلی بلیط هواپیما در درجه اول به نوع بلیط بستگی دارد. بلیط هواپیما در دو دسته کلی بلیط سیستمی و چارتری قرار دارد. بلیط چارتری هواپیما به‌ندرت شامل کنسلی میشود و این بلیط در کل غیرقابل استرداد است. در مقابل مسافران با پرداخت جریمه کنسلی میتوانند بلیط سیستمی را کنسل کنند. درست است که بلیط سیستمی در صورت کنسلی دوباره به چرخه فروش وارد میشود؛ اما قیمت آن به همان صورت اولیه خواهد بود؛ بنابراین با در نظر گرفتن همه این موارد باید گفت به‌طور کل چیزی به نام بلیط کنسلی هواپیما به این منظور وجود ندارد بلکه این عبارت میتواند معنای دیگری داشته باشید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
بلیط هواپیما
بلیط چارتری همان بلیط کنسلی هواپیما است؟
تا اینجای مطلب به این موضوع پرداختیم که منظور از خرید بلیط کنسلی هواپیما درواقع خرید بلیطهای کنسل شده قبلی نیست. در حقیقت میتوان گفت آنچه مسافران به آن بلیط کنسلی میگویند دستهای از بلیطهای هواپیما است که به آن‌ها بلیط چارتری هواپیما گفته میشود و قیمت ارزان این دسته از بلیطها موجب شده است تا عده زیادی از مسافران این تصور اشتباه را در ذهن داشته باشند که این بلیط قبلاً توسط مسافر دیگری کنسل شده است و حالا با قیمت پایینتر عرضه شده است؛ درحالی‌که بلیط چارتری درواقع به دلیل تکمیل نشدن ظرفیت پرواز و باهدف پیشگیری از خسارت مالی شرکتهای اجاره کننده هواپیماها با قیمت ارزان ارائه میشوند. با همه‌ی آنچه گفتیم میتوان خرید بلیط چارتری را معادل خرید بلیط کنسلی هواپیما بدانیم.
بلیط لحظه آخری یا بلیط کنسلی هواپیما؟
دسته دیگری از بلیط هواپیما نیز وجود دارد که درست مانند بلیط هواپیما چارتری در اغلب مواقع با قیمت ارزانی به فروش میرسند و مسافران زیادی با تصور خرید بلیط کنسلی هواپیما به سراغ آن‌ها میروند. این دسته از بلیطها همان بلیط لحظه اخری هواپیما هستند. بلیط لحظه آخری درواقع همان بلیط چارتر است که در فاصله اندکی مانده به پرواز عرضه میشود و ازآنجاکه فرصت کمی برای فروش آن وجود دارد معمولاً قیمت فوق‌العاده ارزانی دارد. نکته مهمی که در خرید بلیط لحظه آخری هواپیما وجود دارد فرصت محدودی است که برای خرید آن‌ها وجود دارد؛ زیرا این بلیطها معمولاً به‌محض آنکه عرضه میشوند با استقبال فراوان همراه می‌شوند و به‌سرعت به فروش میرسند ازاین‌رو بهتر است برای پیدا کردن آن‌ها از موتورهای جست‌وجوی پرواز قوی مانند سفرمارکت استفاده کنید تا بتوانید به‌موقع از عرضه آن‌ها مطلع شوید و از رزرو آن‌ها جا نمانید.
بلیط هواپیما
کلام آخر
در این مطلب به مفهوم بلیط کنسلی هواپیما پرداختیم و با همه توضیحاتی که ارائه شد به این نتیجه رسیدیم که بلیط کنسلی هواپیما درواقع همان بلیط چارتری یا زیرمجموعه آن یعنی بلیط لحظه آخری هواپیما است که به‌اشتباه با عنوان بلیط کنسلی هواپیما در میان مسافران هوایی رواج پیدا کرده است. دلیل به‌کارگیری عبارت بلیط کنسلی هواپیما به‌جای بلیط چارتری این است که در بیشتر مواقع این دسته از بلیطها قیمت ارزان‌تری دارند؛ بنابراین برای تجربه یک سفر هوایی مقرون‌به‌صرفه به‌جای خرید بلیط هواپیما کنسلی لازم است خرید بلیط چارتری را در اولویت قرار داد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.