نویسنده:محمود اصغری
چكیده
امام خمینی،درعین وفاداری به آرمانها در دفاع از اسلام و ارزشهای اسلامی،آن چنان واقع گرایانه به رویدادهای اجتماعی مینگرد كه گویا یك مشاهده گر تجربه گرا آنها را ردیابی میكند.
در واقع امام بالاترین اهتمام خود را بر آن نهادند كه با حفظ آرمانهای بلند اسلامی،شرایط سیاسی زمانه را با تمام پیچیدگی های خود دریابند و بر اساس شیوههایی نو، راهی برای تحقق آرمانها بیابند.
نویسنده براین باوراست كه آن چه که نقطه ی تمایز اندیشه ی دفاعی امام خمینی(قدس سره) را تشكیل میدهد تلفیق آرمان گرایی با واقع گرایی است كه
توانست در دوران انقلاب اسلامی،به ویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس،كارآمدی خود را به خوبی به اثبات برساند؛ تا جایی كه به تعبیرخودشان «ما در جنگ ریشههای انقلاب پر بار اسلامیمان را محكم كردیم».
مقدمه
طبیعی است كه دوستیها و دشمنیها نسبت به سلسله جنبان این نهضت و میراث او، كه جمهوری اسلامیاست، به بزرگی خود نهضت باشد. جنگ تحمیلی عراق علیه نظام اسلامیایران، كه در واقع تهاجم شرق و غرب را علیه این نظام در پی داشت،بیان گر همین معناست.
پرسشهای اصلی متن، كه مركز ثقل این پژوهش را تشكیل میدهد،عبارتند از این كه: «امام خمینی چه روشی را برای دفاع از آرمانهای مقدس خود،كه همان دفاع از آرمانهای مقدس اسلامیاست،در دوران جنگ تحمیلی برگزیدند؟؛ منابع و مبانی این اندیشه ی دفاعی چیست؟ و از چه راهی راهبردهایی برای دست یابی به هدف بهره گرفتند؟».
نویسنده براین باور است كه انتخاب رویكرد دینی در دفاع توسط امام خمینی آزمونی عینی بود در كارآمدی تلفیق آرمان گرایی با واقع گرایی به عنوان مظهر نو اندیشی در فرایند تاریخی حركتهای احیاگرانه جهان در عصر كنونی. از این رو،ضرورت ایجاب میكند تا میراث عظیم فكری، عملی دفاعی این شخصیت عظیم به نسل حاضر و آیندگانی كه از پی خواهند آمد منتقل شود.
این نوشتار در دو بخش به این مهم خواهد پرداخت.
بخش اول: ماهیت، ایده و هدف
ماهیت دفاع
بار الها جوانان رزمنده ی ایران فتح را از تو میدانند و به قدرت خویش مغرور نیستند و اگر غرور و سرفرازی هست، تو نازل فرمودی و رعب و وحشت را در قلوب دشمنان آنان كه دشمنان اسلام اند انداختی (صحیفه ی نور، 1369، ج16، 100).
براین مبنا،به اعتقاد وی «این جنگ تحمیلی شكوه و عظمت ایمان و اسلام را در پهناور جهان منتشر نمود» (همان، ج16، 101).
مبنای دیدگاه امام
آیات؛قرآن كریم در آیات متعددی از جمله آیه ی 27 سوره ی مباركه نسا «اَلَّذینَ آمَنوُا یُقاتِلوُنَ فی سَبیلِ اللهِ وَ الَّذینَ كَفَروُا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ الطّاغُوت ...»؛ درآیه ی 75 همین سوره « وَ مَا لَكُمْ لا تُقاتِلوُنَ فی سَبیلِ اللهِ ...»؛ همچنین در آیه ی 111 سوره ی توبه «اِنَّ اللهَ اَشْتَری مِنَ الْمؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقاتِلوُنَ فی سَبیلِ اللهِ فَیَقْتَلوُنَ و یقتلون وَعْداً عَلیهِ حَقَاً فی التَّوْراةِ وَ الْاِنْجِیلِ ...»، تصریح بر ماهیت جهاد، كه «فی سبیل الله» باشد، نموده است.
احادیث و روایات؛احادیث و روایات اهل بیت (ع)نیز تصریح بر ماهیت الهی جهاد دارد،كه به برخی از آنها اشاره میشود.
رسول اكرم اسلام (ص)میفرمایند: « خیرالناس رجل حبس نفسه فی سبیل الله یجاهد اعداءه یلتمس الموت او القتل فی مصافه» (نوری، 1383، ج11، 17)؛
بهترین مردمان مردی است كه خود را وقف راه خدا كرده است و با دشمنان او جهاد میكند و خواستار مرگ یا كشته شدن در میدان كارزار است.
در بیانی از امام علی نیز این چنین آمده است: « ان الله القتل علی قوم و الموت علی آخرین و كل آتیه منیته كما كتب الله له فطوبی للمجاهدین فی سبیله، و المقتولین فی طاعته» (ابن ابی الحدید، 1378 ه ، ج3، 184)؛ خداوند برای گروهی كشته شدن در راه خودش را قرار داده و برای گروهی دیگر مرگ طبیعی را،و هرگروه آن چه را كه مقدر اوست به آن خواهد رسید؛پس خوشا به حال مجاهدان در راه او و كشته شدگان مسیر طاعتش.
سیره ی معصومین؛آن چه كه سیره ی اهل بیت به دست میآید، این است كه آنان هیچ كاری را جز برای رضای خدا و در راه اطاعت از او انجام نمیدادند. اولیای دین برای جهاد در راه خدا و دفاع از ارزشهای الهی سر از پا نمیشناختند و حتی آرزوی برگشت دوباره به دنیا را پس از كشته شدن در راه خدا طلب میكردند. نبی مكرم اسلام،خود در این باره چنین میفرماید: «لو ودت انی اغزو فی سبیل الله فاقتل، ثم اغزو فاقتل،ثم اغزو فاقتل»؛ دوست دارم كه در راه خدا جهاد كنم تا كشته شوم،باز هم جهاد كنم تا كشته شوم، همچنان جهاد كنم و كشته شوم.
امام مجتبی (ع)،در حدیثی در این باره میفرماید: «لقد حدثنی حبیبی جدی رسول الله(ص)ان الامر یملكه اثنا عشر اماماً من اهل بیته و صفوته، ما منا الا مقتول او مسموم» (مجلسی، 1364، ج 27، 214)؛جد محبوبم رسول خدا برای من چنین گفته است كه دوازده نفر از اهل بیت و برگزیدگان خاندانش امر پیشوایی امت را به عهده میگیرند، همه ی ما به وسیله شمشیر یا سم كشته خواهیم شد.
برهمین مبناست كه امام خمینی،دراعلامیه ای كه در چهلمین روز شهادت شهدای تهران در بیستم مهرماه پنجاه و هفت صادرنمودند،دادن خون در راه خدا و اسلام را تأسی و پیروی از سیره ی معصومین دانسته و میفرماید:
خواهران و برادران عزیز،صبور باشید و سستی و ضعف از خود نشان ندهید،راه شما راه خدا و اولیای خداست، خون شما در راهی میریزد كه خون پیامبران و امامان و اصحاب صلاحیت دار آنان ریخته شده است،شما به آنان میپیوندید و این،نه تنها غم ندارد كه شادی آوراست. (صحیفه ی نور، ج 2، 143).
ایده تفكر
رهیافت آرمان گرایانه
ایشان مبنای چنین ایده و تفكر آرمانی را سیره ی انبیا و معصومین(ع) دانسته و میفرماید:
اگرهمه ی انبیا و معصومین در زمان و مكان خود مكلف به نتیجه بودند؛هرگز نمیبایست از فضای توانایی عمل خود فراتر بروند و سخن بگویند و از اهداف كلی و بلند مدتی كه هرگز در حیات ظاهری آنان جامه ی عمل نسبت به هدف از آن شكل میدهد.خود در این باره میفرماید:
جهاد اسلام مبارزه با شركها و بی عفتی ها و چپاولها و بیدادگریهاست.
در راستای چنین بینشی نسبت به هدف از دفاع و جهاد در راه خداست كه میفرماید:
جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد،(صحیفه ی امام ،1378،ج284،21).
(امام خمینی (قدس سره) در مقایسه ی بین هدف در جنگ و جهاد در اسلام با آن چه که در جنگ های فاقد ماهیت الهی در جهان وجود دارد،میفرماید:
جنگ جهانیان برای راه انداختن شهوت و لذت حیوانی است، گو این كه کشورها پایمال شوند و خانواده ها بی سامان گردند (همان).
ازمنظرامام هدف جنگها انسانها هستند. اگر این انسان كه خود هدف است،خود را درك كند، میتواند درمقابل جنگها كه برای تحمیل اراده بر او به وجود آمده اند،ایستادگی نماید.
امام (قدس سره)به بهره گیری از جریان عاشورا، به خوبی به تبیین این مطلب میپردازد و چنین نتیجه میگیرد كه اگرچه به ظاهر سپاه بنی امیه در جریان كربلا پیروز شدند، ولی هرگز نتوانستند اراده شان را بر اصحاب و یاران ابی عبدالله الحسین تحمیل كنند. در نتیجه پیروز واقعی در آن میدان، یاران سالار شهیدان شدند.
$بهره گیری از رهیافت آرمان گرایانه
با وجود آن كه یكی از آثار و پیامدهای هر جنگ و نبردی، آن هم در طولانی مدت،مشكلات اخلاقی و اجتماعی آن است، امام خمینی بر مبنای همان رهیافت آرمان گرایانه توانست میدان نبرد را میدان سازندگی روحی و معنوی رزمندگان قرار دهد؛ به گونه ای كه افراد با شرایط مختلف و سوابق گوناگون به محض ورود به جبهه و حضور در جمع رزمندگان دچار یك انقلاب روحی و رفتاری میشدند.
در واقع رزمندگانی كه از چنین بینش عظیمیبر مبنای تعالیم امام خمینی بهره گرفتند،از مصادیق مجاهدانی گردیدند كه علی(ع) در وصف آنان میفرماید: «... حملوا بصائرهم علی اسیافهم،و دانوا لربهم بامر واعظهم» (دشتی،1379، 276)؛ آگاهی و بینش خود را بر شمشیرهای خود حمل كردند و به امر واعظ و پند دهنده ی خود به پرستش پروردگار خویش پرداختند.
امام خمینی (قدس سره)با درك چنین حقیقت و واقعیتی از دست یابی رزمندگان به ایمان والا و كامل در میدان نبرد با دشمن متجاوز،در توصیف آنان میفرماید:
این ایمان است كه اینها را این طور كرده، آن پاسدار و آن ارتشی كه در سنگر خودش نماز شب بخواند، این ارتشی مثل شیر مقاومت میكند، برای این كه برای خداست (صحیفه ی نور، ج 17، 114).
این ایمان است كه سرباز را و هر كس دیگر را، حتی در خلوت و تنهایی، از خیانت به كشور و هم میهنان باز میدارد. ایمان به خداست كه روح شجاعت و شهامت به بشر میدهد. ایمان به آن جهان و سعادت آن است كه انسان را تا دم مرگ با پشتكار خستگی ناپذیر و دلگرمیبرای خدمت به برادران خود حاضر میكند.
و خلاصه این كه: «آنچه برای این جالب غرور انگیز و افتخار آفرین است،روحیه ی بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت طلبی این عزیزان،كه سربازان حقیقی ولی الله الاعظم ارواحنا فداه هستند،میباشد و این است فتح الفتوح» (صحیفه ی نور، ج 15، 235).
نتیجه گیری
آنهایی كه دراین چند سال مبارزه و جنگ، به هر دلیل، از ادای تكلیف بزرگ طفره رفتند و خودشان و جان و مال و فرزندانشان و دیگران را از آتش حادثه دور كرده اند، مطوئن باشند که از معامله با خدا طفره رفته اند و زیان و ضرر بزرگی کرده اند كه حسرت آن را در روز واپسین و در محاسبه ی حق خواهند كشید (صحیفه ی نور، ج 20، 340).
بخش دوم: راهبردهای اساسی برای دست یابی به هدف
رهیافت واقع گرایانه
در بعد داخلی
بازنگری در استراتژی دفاعی؛تشكیل بسیج
مام خمینی در اولین بیان صریح در باب دفاع همه جانبه، بلافاصله بعد از اشاره به این راهبرد،سخن از بسیج میگوید و معتقد است:
اگر بر كشوری ندای دلنشین تفكر بسیجی طنین اندازد، چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دورخواهد گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه باشیم (ر. ك . به: صحیفه ی نور، ج 21، 52).
ایشان در چارچوب ضرورت هماهنگی و ارتباط میان نیروهای مسلح و مردم،همواره بر ریشه یابی بسیج در بطن تودههای مردمیپافشاری میكرد. زیرا این وضعیت را نقطه ی آغازین و شرط لازم شكل گیری و تقویت روحیه ی ملی برای فداكاری در مسیر آرمانهای بلند جامعه میدانست؛زیرا باور داشت «ارتش بیست میلیونی و بسیج عمومی،كه با سازماندهی خود ملت مجهز میشوند، آماده ی فداكاری در اسلام و كشور است» (ر. ك. به: صحیفه ی نور، ج13، 80-84).
در بعد خارجی
نگاهی هر چند گذرا به تاریخ اسلام، به ویژه در دوران معاصر،نشان دهنده ی آن است كه دشمنان اسلام همیشه از اتحاد و اتفاق مسلمانان ناخرسند و در نتیجه سعی در تفرقه و ایجاد تشتت در بین آنها را داشته و دارند.
در صورت تحقق اتحاد مسلمین هیچ قدرتی یارای برابری با مسلمانان را نخواهد داشت و در آن صورت است كه سرزمینهای اسلامینیز مصون از یورش قدرتهای سلطه گر خواهد بود. به تعبیر امام خمینی(قدس سره):
... اگر مسلمین و دولتهای اسلامیبا هم آن پیوند اخوتی كه خدای تبارك و تعالی در قرآن فرموده است حفظ كنند، نه افغانستان مورد هجوم واقع میشود و نه فلسطین مورد حمله واقع میشود و نه سایر كشورها ... (صحیفه ی نور، 1361، ج 15، 271).
وحدت امت اسلامیاز جمله راه بردهای اساسی از نظر امام خمینی (قدس سره)برای دست یابی به اهداف مشاركت و همكاری ملتهای مسلمان، به ویژه سران آنان،در جهت حل مشكلات مبتلا به جهان اسلام است.از این رو،حتی دولتهای تحت سلطه و چنبره ی قدرتهای بزرگ را به قطع وابستگی فراخوانده و كنگره ی عظیم حج را محل مناسبی برای بحث و مذاكره و گفتگو برای این مهم میداند:
منافع جهان خواران ایجاب میكند كه هیچ كس حق گفتن كلمه ای كه بوی تضعیف آنان را بدهد یا خواب راحت آنان را آشفته كند ندارد (صحیفه ی نور، ج 20، 230).
من به صراحت اعلام میكنم كه جمهوری اسلامیایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامیمسلمانان در سراسر جهان سرمایه گذاری میكند و دلیل هم ندارد كه مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نكند و جلوی جاه طلبی و فزون طلبی صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرد (صحیفه ی امام، 1378، ج 21،91).
2) بسیج محرومان و مستضعفان
الف-درجهان اسلام
امام(قدس سره) بر اساس آرمان بلند وحدت اسلامیو همچنین با توجه به واقعیتهای دولتهای امروزی،طرحی را پیشنهاد میكنند كه متوجه مقتضیات سیاسی زمانه است. در واقع این طرح جمع بین یك آرمان فوق زمانی با واقعیات زمان مند است و هدف از آن كسب اقتدار اسلامیبرای دفاع از امت اسلامیاست. بر مبنای چنین اندیشه و تفكری است كه امام (قدس سره)پیش بینی میكنند:
دولتهای اسلامیمنطقه و حواشی آن میتوانند یك ارتش ذخیره ی دهها میلیونی و یك ارتش بیش از ده میلیونی تحت پرچم برای دفاع از كشورهای اسلامیداشته باشند. در واقع میتوان گفت كه در آغاز قرن دهم پانزدهم هجری،جهان اسلام با تب و تاب و بیم و امید فراوان،راهی به سوی آینده ی روشن میكاود؛راهی كه با مشكلات فراوانی همچون دسیسههای استعمار غرب و عملكرد ضعیف و ناقص دولتهای وابسته رو به رو است.مسلمانان، علی رغم گذشته ی پر تفرقه و تشتت چند صد سال اخیر، به دلیل آگاهیهای جدید و در پرتو انقلاب اسلامی، به یگانگی، كسب هویت و حقوق اسلامی و احیای مجد و عظمت دیرین میاندیشند. با توجه به همین واقعیتهای زمانه است كه امام میفرماید:
همه ی اشخاصی كه از ایشان كاری بر میآید باید خودشان را مهیا كنند. هم باید تجهیزات مهیا شود و هم قوه ی ایمان باید زیاد بشود (همان 2، 158).
ب) در سراسر جهان
از این رو،از نظر امام كار ویژه ی دفاعی بسیج، به ویژه در عرصه ی بازدارندگی، منحصر به سیاستهای امنیتی جمهوری اسلامی نبوده و گستره ای فراملی و جهانی را در بر میگیرد.
من امیدوارم كه این بسیج عمومیاسلامی،الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملتهای مسلمان عالم باشد و قرن پانزدهم، قرن شكستن بتهای بزرگ تو جای گزینی اسلام و توحید به جای شرك و زندقه و عدل و داد به جای ستم گری و بیدادگری و قرن انسانهای متعهد به جای آدم خواران بی فرهنگ
باشد (صحیفه ی نور،1369،ج21،52).
در اندیشه ی امام خمینی (قدس سره)«بسیج حد نهایی عروج اندیشه ی پاك اسلامیاست كه در صحنه ی دفاع از اسلام و فرامین الهی،لباس لشكر مخلص خدا را بر تن كرده است» (صحیفه ی نور، ج52،21).
ایجاد توازن قوا
ایشان با توجه به این اصل مهم است كه در مورد سیاست دفاعی كشور بعد از قبول قطعنامه ی جنگ تحمیلی و اجرای صلح میفرماید:
با قبول و اجرای صلح كسی تصور نكند كه ما از تقویت بنیه ی دفاعی و نظامی كشور و توسعه و گسترش صنایع تسلیحاتی بی نیازشدهایم،بلكه توسعه و تكامل صنایع و ابزار مربوط به قدرت دفاعی كشور از اهداف اصولی و اولیه ی بازسازی است و ما با توجه به ماهیت انقلابمان،در هر زمان و هر ساعت، احتمال تجاوز را مجدداً از سوی ابر قدرتها و نوكرانشان باید جدی بگیریم (صحیفه ی نور، ج21، 38).
نگاه واقع گرایانه ی امام خمینی (قدس سره)به مسألهی توازن قوا،اگر نگوییم برتری قوا، واقعیتی است كه دشمنان اسلام و در رأس آنها اسرائیل كه در خط مقدم جبههی نبرد با مسلمانان قراردارد، همواره تلاش كرده است از لحاظ تسلیحاتی نسبت به همسایگان برتری داشته باشد و تجهیز این رژیم به پیشرفته ترین سلاحهادر همین راستا میباشد. شیمون پرز، در سال 1962، در مورد اهمیت برتری تسلیحاتی این رژیم میگوید:
وجود یك سیستم تسلیحاتی برتر بدین معناست كه ما میتوانیم صلح را بر دیگران تحمیل كنیم و موجودیت و هستی اسرائیل را به آنها بقبولانیم و به دنبال آن خواستههای سیاسی اسرائیل را در منطقه عملی سازیم و در نهایت با امضای موافقتنامههای صلح،صلح مورد نظر را بر كشورهای عربی تحمیل نماییم (حمیدی،1381، 41).
بر مبنای این اصل،رژیم صهیونیستی بر این باور است كه باید از چنان قدرت و اقتداری برخوردار باشد كه ترس و واهمه از قدرت آنان،مسلمانان و اعراب را از هرگونه اقدام نظامیباز دارد. براین اساس هرگاه كشوری در صدد حمله ی نظامیبه این رژیم برآید،سازمان اطلاعاتی این رژیم باید پیش از حمله با اقداماتی نظیر ضربات پیش گیرانه و تهاجم پیش دستانه، مانع عملیات نظامیدشمن شود.
افشای ماهیت دشمن
انقلاب اسلامی ما تاكنون كمین گاه شیطان و دام صیادان را به ملتها نشان داده است. جهان خواران و سرمایه داران و وابستگان آنان توقع دارند كه ما شكسته شدن نونهالان و به چاه افتادن مظلومان را نظاره كنیم و هشدار ندهیم، و حال آن كه این وظیفه ی ما و انقلاب اسلامی ماست كه در سراسر جهان صلا زنیم: كه ای خواب رفتگان ای غفلت زدگان بیدار شوید و به اطراف خود نگاه كنید كه در كنار لانههای گرگ منزل گرفته اید. برخیزید كه این جا جای خواب نیست و نیز فریاد كشیم، سریعاً قیام كنید كه جهان ایمن از صیاد نیست. (صحیفه ی نور، 1369، ج20، 237).
بی تردید مسلمانان در راه مبارزه و جهاد باید بر مظلومیت خود و سبعیت و درندگی دشمنان یقین كامل داشته باشند. اندكی امید به دشمن میتواند شور و حركت و مجاهده ی مسلمانان را تضعیف كند. بدین جهت است كه امام خمینی این گونه هشدار میدهد:
مسلمانان تمامی كشورهای جهان از آنجا كه شما در سلطه ی بیگانگان گرفتار مرگ تدریجی شده اید،باید بر وحشت از مرگ غلبه كنید و از وجود جوانان پر شور و شهادت طلبی كه حاضرند خطوط جبهه ی كفر فرار از اسارت رهایی از بردگی و یورش به دشمنان اسلام باشید كه عزت و حیات در سایه ی مبارزه است (همان، 232).
نترسیدن از دشمن
اینها به واسطه ی تبلیغات شان ایجاد خوف كرده بودند كه با همین خوف كارهای خودشان را انجام می دادند، بیشتر مردم به واسطه ی این خوف كناره می گرفتند و بی تفاوت می شدند و می ترسیدند (روزنامه اطلاعات، 1359/8/13).
بدین جهت است كه خطاب به تمامی محرومان و مستضعفان می فرماید:
شما ای مستضعفان جهان و ای كشورهای اسلامی و مسلمانان جهان بپاخیزید و حق را با چنگ و دندان بگیرید و از هیاهوی تبلیغاتی ابر قدرت ها و عمال سر سپرده ی آنها نترسید ... (وصیت نامه ی سیاسی و الهی امام خمینی، 1368).
مقاومت و پایداری
بی تردید نبی مكرم اسلام مأموریت داشت تا بشریت را از ظلمات شهوات و جهالت و استبداد و پرستش بت ها و تعصبات نژادی و طبقاتی رهایی بخشد.
این مهم جز در سایه ی صبر و استقامت و پایداری هرگز میسر نبود. مشكلات فراوانی بودند كه بر سینه ی آن حضرت سنگینی می كرد،اما آن شخصیت والا مقام تمامی آنها را با سلاح ایمان و توكل به خدا و مقاومت و پایداری پشت سر می گذاشتند. در باور امام خمینی (قدس سره)ملت ایران با تأسی و الگوگیری از چنین پیامبری پا در میدان مبارزه و دفاع از ارزش های اسلامی گذاشت و این باور را به دنیا فهماند:
آنچه را كه ملت ما به دنیا ثابت كرد این بود كه می شود با ایمان و عزم و تصمیم راسخ بر قوای شیطانی غلبه كرد.
اگر بند بند استخوان های مان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار برند،اگر زنده زنده در شعله های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزند و هستی مان را در جلو دیدگان مان به اسارت و غارت برند،هرگز امان نامه ی كفر و شرك را امضا نمی كنیم (روزنامه جمهوری اسلامی، 67/4/29).
اعتماد به نفس و خود باوری
اما این عزت و عظمت،به تدریج دراثر فقدان غیرت نسبت به نقض پیمان های الهی و فاصله گرفتن از آموزه های وحی آسمانی و غلطیدن به سوی ارزش های مادی، و طرح قومیت ها و حزب گرایی و گرایش های ناصحیح سیاسی، آن شخصیت معنوی انسانی را از دست دادند و راه را برای سلطه ی بیگانگان باز كردند و تا آن جا پیش رفتند كه بیگانگان در بلاد اسلامی استقرار یافتند و فعال مایشاء گشتند. سرزمین های اسلامی را متصرف و در خانه و كاشانه ی مسلمین اقامت گزیدند و به اسلام زدایی درونی پرداختند. و باز به تعبیر علی (ع) « فمكنتم الظلمة من منزلتكم و القیتم الیهم ازمتكم و اسلمتم امورالله فی ایدیهم ... » (همان)؛ ستم گران را در خانه هاتان تمكین داده و مستقر نمودید و افسارتان را به آنان دادید و امور الهی را در دستان آنان گذاشتید.
بدین جهت كه امام خمینی می فرماید:
اگر دول اسلامی و ملل مسلمان به جای تكیه به بلوك شرق و غرب،به اسلام تكیه می كردند و تعالیم نورانی و رهایی بخش قرآن كریم را نصب العین خود قرار داده و به كار می بستند، امروز اسیر تجاوزگران صهیونیسم و مرعوب فانتوم آمریكا و مقهور اراده ی سازش كارانه و نیرنگ بازی های شیطانی ... واقع نمی شدند. ... اطمینان داشته باشید كه اگر بخواهید می شود.
خود باوری،خود اتكایی، و اعتماد به نفس به عنوان یك نماد بارز از رهیافت واقع گرایانه و استراتژی بسیار مهم و با ارزش امام خمینی در مسأله ی راه بردهای دفاعی است. ایشان به همه ی وجود اعتقاد داشت كه مسلمانان، به ویژه مردم ایران،سعی در تقویت این باور در مردم و از بین بردن روحیه ی خود باختگی می نمود. نتایج مثبت این تفكر در تمام مقاطع و صحنه های تعیین كننده ی انقلاب و روزهای مبارزه برای پیروزی انقلاب،جنگ تحمیلی و دوران سازندگی به روشنی به چشم می خورد. خود در این باره می فرماید:
شما در این مدتی كه انقلاب كردید و قیام كردید، خودتان باورتان آمده و به دولت های مستضعف و ملت های مستضعف هم باوراندید كه می شود در مقابل امریكای جهان خوار و شوروی جهان خوارایستادگی كرد. ... اساس باور این دو مطلب است،باور ضعف و سستی و ناتوانی و باور قدرت و قوه
و توانایی. اگر ملت این باور را داشته باشد كه ما می توانیم در مقابل قدرت های بزرگ بایستیم،این باور اسباب این می شود كه توانایی پیدا می كنند و در مقابل قدرت های بزرگ ایستادگی می كنند (صحیفه ی نور، 1369، ج14، 194).
بر مبنای این خود باوری و اتكای به خود است كه می فرماید:
ما ایستاده ایم در مقابل دفاع از كشور خودمان و دفاع از اسلام عزیز،در مقابل هر مهاجم. مهاجم هر كه می خواهد باشد، می خواهد ابر قدرت باشد، می خواهد قدرت كم، فرقی در نظر ما نیست. ما واجب است بر ایمان دفاع كنیم از نوامیس اسلام و نوامیس خودمان دفاع كنیم از كشور اسلامی خودمان و تا مادامی كه در حال دفاع هستیم،با هر قدرتی كه بخواهد هجمه بكند بر ما،مقابله می كنیم و هیچ هراسی نداریم (صحیفه ی نور، 1369، ج17، 231).
جمع بندی و نتیجه گیری
ما افتخار می كنیم كه در این نبرد طولانی و نابرابر فقط با تكیه بر سلاح ایمان و توكل بر خدای بزرگ و دعای بقیة الله و اعتماد به نفس و همت دلاور و مردان و شیر زنان صحنه ی كارزار به پیروزی رسیده ایم (صحیفه ی نور، 1369، ج20، 119).
در بخش دوم،با دست یابی به این نتیجه كه انتخاب راه بردهای واقع گرایانه در اندیشه ی دفاعی ایشان توانست آرمان بلند كسب اقتدار اسلامی را برای تحقق دین خدا و پیروزی ارزش های اسلامی در دفاع مقدس هشت ساله در جهان به اثبات برساند. به تعبیر خود ایشان « جنگ ما موجب شد كه تمامی سردمداران نظام های فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت كنند ... صدای اسلام خواهی افریقا از جنگ هشت ساله ی ماست ... علاقه ی به اسلام شناسی مردم آمریكا واروپا و آسیا و آفریقا،یعنی كل جهان، از جنگ هشت ساله ی ماست» (ر. ك. به:صحیفه ی امام، 1378، ج21، 283).
امام(قدس سره)، با تكیه بر این تجربه ی گران قدر است كه دلیلی برای عدول نظام اسلامی از آرمان های به حق خود نمی بیند و معتقد است:جمهوری اسلامی ایران نباید تحت هیچ شرایطی از اصول و آرمان های مقدس و الهی خود دست بر دارد (صحیفه نور، 1369، ج19-242).
منابع و مآخذ:
1) قرآن كریم
2) امام خمینی (1369)، صحیفه ی نور، تهران، انتشارات سازمان مدارك فرهنگی.
3) امام خمینی (1378)، صحیفه ی امام، تهران مؤسسه تنظیم و نشر آثار.
4) امام خمینی (بی تا)، ولایت فقیه (حكومت اسلامی)، قم، انتشارات آزادی.
5) نوری، حسین (1383)، مستدرك الوسایل، تهران، المكتبه الاسلامیه.
6) ابن ابی الحدید، عزالدین عبدالحمید (1378 ه )، شرح نهج البلاغه، به تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، مصر، دار احیاء الكتب العربیه.
7) دشتی، محمد (1379)، ترجمه نهج البلاغه، قم، انتشارات پرهیزكار.
8 ) مجلسی، محمد باقر (1364)، بحار الانوار، تهران، دارالكتب الاسلامیه.
9) كلهر، رضا (1387)، نهضت های بسیجی و بسیج نهضت ها ...، فصلنامه ی مطالعات بسیج، ش 40 .
10) حمیدی، قناص (1381)، جایگاه تسلیحات هسته ای اسرائیل،ترجمه ی اسماعیل اقبال، تهران، دانشگاه امام حسین.
11) شهیدی، سید جعفر (1379)، نهج البلاغه، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، هفدهم.
12) روزنامه های جمهوری اسلامی، 1367/4/29 و 1367/4/30 و اطلاعات، 1359/8/13.
13) وصیت نامه ی سیاسی و الهی امام خمینی (1368)، تهران،موسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
نشریه اندیشه حوزه ،شماره 76.