لکه انار را چگونه از لباس پاک کنیم؟

برای پاک کردن لکه انار از روی وسایل و البسه، روش‌های بسیار ساده و کاربردی وجود دارد که در این مطلب از پرتال فرهنگی راسخون به آن‌ها پرداخته خواهد شد.
شنبه، 16 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
لکه انار را چگونه از لباس پاک کنیم؟
انار به خاطر خواصی که برای سلامتی دارد مشهور است. به احتمال زیاد که تا به امروز تلاش کرده اید که یکی از آن ها را باز کنید، تا دانه های سالم را بدون اینکه آب آن روی لباس بپاشد و لکه ایجاد کند بیرون آورده و بخورید تمیز کردن لکه از روی لباس ها بسیار دشوار است. در زیر چند روش ساده برای از بین بردن لکه های انار از لباس وجود دارد.

همانند پاکسازی اکثر لکه‌ها، پاک کردن لکه انار کار سخت و دشواری نیست و تنها موردی که باید در نظر داشت این است که به محض لکه شدن لباس با انار باید سریعا دست به کار شوید و اقدام به حذف لکه نمایید.

افراد معمولا پس از لکه شدن لباس‌هایشان، بلافاصله سعی می‌کنند آن را با استفاده از اسپری‌های لکه بر پاک کنند. این روش معمولا روش سریع و راحتی است اما اسپری‌ها همیشه در دسترس نیستند و در برخی مواقع راه حل‌های مناسبی نیستند زیرا ممکن است به بافت لباس آسیب بزنند و یا حتی لکه را به خوبی پاک نکنند.

 

چطور لکه انار را از روی لباس پاک کنیم ؟

پاکسازی لکه انار با صابون و مایع ظرفشویی

همانطور که قبلا گفتیم، برای پاک‌کردن لکه‌های انار هرچه زودتر اقدام کنید، لباس راحت‌تر و با کیفیت بیشتری تمیز می‌شود. اگر بلافاصله پس از لکه شدن لباس با انار، آن را با آب سرد بشویید، معمولا لکه پاک می‌شود.

در غیر این صورت، مقداری مایع ظرفشویی یا صابون را بر روی لکه بریزید و به صورت نوسانی آن را بسابید. سپس به مدت ۳۰ دقیقه لباس را درون آب سرد و مایع شوینده‌ای که استفاده کردید، قرار دهید و بعد از آن، لباس را با آب سرد آبکشی نمایید یا به سادگی در ماشین لباسشویی قرار دهید و به مدت نیم ساعت بشویید.

 

پاکسازی لکه انار با جوش‌شیرین

ابتدا یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را داخل آب‌جوش بریزید و در آن حل کنید. محلول را داخل ظرف مناسبی بریزید و لباس را داخل آن قرار دهید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا لکه‌های انار کاملا برطرف شود، سپس لباس را با آب سرد آبکشی کنید و اجازه دهید خشک شود.

در نظر داشته باشید جوش‌شیرین یک ماده پاک کننده قوی می‌باشد و ممکن است به بافت لباس آسیب زند. اگر لباس شما حساس است، از سایر روش‌هایی که معرفی کردیم استفاده نمایید.

 

پاک کردن با استفاده از لیموترش

یک روش آسان و طبیعی که برای انواع لکه‌ها جواب می‌دهد شستشوی لباس‌ها با لیموترش است. ابتدا آب لیموترش را روی اسفنج بریزید و آن را به آرامی و به صورت دورانی روی لکه بکشید. این کار را چند مرتبه تکرار کنید تا لکه به طور کامل پاک شود. سپس لباس را با آب سرد آبکشی کنید و اجازه دهید تا لباس خشک شود.

 
لکه انار را چگونه از لباس پاک کنیم؟
 

پاک کردن لکه انار با نمک

نمک برای پاکسازی لکه‌های سخت بسیار موثر است. در این روش ابتدا لباس و محل لکه را با آب سرد خیس کنید. سپس مقداری نمک روی لکه بریزید و با دستمال پارچه‌ای تمیزی، محکم روی آن بکشید و سپس با آب ولرم بشویید. این مرحله را آنقدر تکرار کنید تا لکه به طور کامل از بین برود.

در نظر داشته باشید که استفاده از آب ولرم برای پارچه‌های سفید موثر است. اگر لباس شما رنگی بود، می‌توانید یک قاشق چایی‌خوری آب ژاول را در یک لیتر آب سرد مخلوط کنید و لباس رنگی خود را به مدت نیم ساعت در آن قرار دهید تا به خوبی تمیز شود.
 

پاکسازی با هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه)

هیدروژن پراکسید یا همان آب اکسیژنه یک پاک کننده قوی و موثر است. این ماده شوینده برای هر نوع لباسی توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است به بافت و الیاف لباس آسیب برساند. بنابراین پیشنهاد می‌شود ابتدا از روش‌های قبل استفاده کنید و اگر آن‌ها جواب نداد، از این روش استفاده نمایید.

از آنجایی که ممکن است آب اکسیژنه رنگ لباس را از بین ببرد، ابتدا روی قسمتی پنهان از لباس امتحان کنید. در صورتی که تغییر رنگی صورت نگرفت، مقداری از این محلول را روی لکه لباس بریزید و ۳ دقیقه صبر کنید. سپس لباس را به طور کامل آبکشی کنید و اجازه دهید خشک شود.

 
لکه انار را چگونه از لباس پاک کنیم؟


 

پاک کردن لکه انار با عصاره لیموترش

این هم یک روش آسان و کاملا طبیعی است که برای بسیاری از لکه‌ها جواب می‌دهد. آب لیموترش را روی یک اسفنج یا دستمال تمیز ریخته و روی لکه بکشید. چند بار این کار را تکرار کنید تا لکه به طور کامل برطرف شود. پس از آن لباس را با آب سرد آبکشی کرده و خشک کنید.

نکته: استفاده از آب لیموترش برای پاک کردن لکه‌های سیاه از دست هم کارساز است. برای این منظور کافی است حداکثر ۱۰ دقیقه دست‌های خود را در کاسه‌ای حاوی آبلیموی تازه قرار دهید. این محلول بلافاصله لکه‌های سیاه انار را از بین خواهد برد.
 

پاک کردن لکه انار با استفاده از آب و آمونیاک

اگر لباس شما الیاف مصنوعی دارد، استفاده از محلول آب و آمونیاک می‌تواند روشی موثر و ایمن باشد. مقداری از این محلول را روی لکه آب انار ریخته و کمی صبر کنید. سپس لباس را با آب سرد آبکشی کنید.

لکه انار را چگونه از لباس پاک کنیم؟
 

چگونه لکه های انار را از فرش و رومبلی پاک کنید:

مواد مورد نیاز :
• سرکه سفید
• مایع صابون
• کاسه
• آب سرد
• لباس های سفید نرم
انار را تا حدی که می توانید از سطح فرش یا رومبلی پاک کنید یک قاشق چای خوری مایع صابون را با یک فنجان آب سرد در یک سطل یا کاسه مخلوط کنید اسفنج را در مخلوط خیس کنید و روی سطح بکشید و ضربه های آرامی بزنید از یک پارچه تمیز دیگر با سرکه سفید برای تمیز کردن قسمت لک شده استفاده بکنید.
اینکار را ادامه دهید تا لکه پاک شود بعد از تمیز کردن لکه انار، از پارچه و آب تمیز برای محو کردن لکه باقیمانده استفاده کنید.
 

سخن آخر

امیدواریم اطلاعات این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در پایان باز هم تاکید می‌کنیم که لکه‌های انار، جزء لکه‌هایی هستند که بر اثر ماندگاری، سخت شده و دیر از بین می‌روند. بنابراین در اسرع وقت نسبت به پاک کردن لکه انار اقدام کنید. همان‌طور که گفتیم در اکثر موارد، استفاده از آب سرد، موثرتر است. شاد و سلامت باشید.
 

سخن پایانی

در مقاله امروز پرتال فرنگی راسخون، درباره چگونگی پاک کردن لکه انار مفصلا صحبت کردیم برای از بین بردن لکه انار باید سریعا اقدام کنید تا رنگ انار به تار و پود لباس سرایت .

نکند به طور کلی برای برطرف کردن هر لکه ای از روی لباس مانند بادی ،زنانه ،فرش مبل دیوار و سرامیک و موزاییک بهتر است تا رنگ تازه است دست به کار شد. اگر لکهای قدیمی باشد کمی کار سخت تر میشود نمک یکی از راهکارهای ساده و آزموده شده میباشد که برای از بین بردن لکه انار به کار برده میشود.

 
لکه انار را چگونه از لباس پاک کنیم؟



برای دستهای اناری خود نیز کافیست آن را با نمک ماساژ داده و پس از چند دقیقه با آب و صابون بشویید جوش شیرین از دیگر لکه برهای رنگ انار است. از پاک کننده های شیمیایی که تقریبا تمامی لکه ها را از بین میبرد پراکسید هیدروژن میباشد

برای استفاده در لباسهای رنگی از ماده با احتیاط عمل کنید چرا که امکان سفید کنندگی لباس وجود دارد برای لکه بری لباسهای رنگی آب ژاول نیز گزینهای مناسب است. در صورت مصنوعی بودن پارچه لباستان برای برطرف کردن انواع لکه های میوه میتوان از محلول آمونیاک استفاده کرد

منبع : تحریریه و بخش تغذیه‌ی پرتال فرهنگی راسخون



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.