از گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز چگونه مراقبت کنیم؟

گیاهان آپارتمانی از نظر نور، آب، و مراقبت‌های خاصی نیازمندی‌های متفاوتی دارند. گیاهانی مانند سانسوریا، پتوس، آلوئه‌ورا، فیکوس، و ساگو پالم، از محبوبیت بالایی در این دسته‌بندی برخوردارند. گیاهان آپارتمانی علاوه بر زیبایی افزایش اکسیژن داخل فضاهای بسته و حس آرامش را به سکونتگاه‌ها اضافه می‌کنند. در این مطلب از سایت گل گیفت با نگهداری گیاهان آپارتمانی در پاییز آشنا خواهید شد.
جمعه، 3 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
از گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز چگونه مراقبت کنیم؟
مراقبت از گیاهان آپارتمانی پاییز نسبت به دیگر فصل‌ها تفاوت‌هایی دارد. در پاییز اختلاف دمای شب و روز بیشتر و طول روز متفاوت با روزهای بلند بهار و تابستان است، در نتیجه محل نگهداری گیاه و گلدان از نظر نور و دما تفاوت‌های زیادی با تابستان دارد.

در فصل پاییز آبیاری گیاهان نیز شرایط متفاوتی دارد و باید زمانی انجام شود که گیاه شما نیاز به آبیاری دارد، در غیر اینصورت احتمال پوسیدگی و خرابی ریشه وجود دارد. در این مطلب جزئیات بیشتری را در مورد مراقبت از گیاهان آپارتمانی پاییزی ارائه خواهیم کرد، با ما همراه باشید تا با قواعد مراقبت از گیاهان در فصل پاییز بیشتر آشنا شوید
 

دما مورد نیاز گیاه در فصل پاییز

اولین نکته‌ای که جهت مراقبت از گیاهان آپارتمانی پاییز باید بدانید، دمای مناسب نگهداری گیاهان خانگی در فصل پاییز است. در فصل پاییز اختلاف دمای شب و روز بیشتر از هر زمان دیگری است. به همین دلیل دمای داخل منزل باید متعادل و مناسب باشد. بهتر است گیاه خود را در جایی قرار دهید که جریان هوا در آن ثابت بوده و تحت تاثیر اختلاف دمای فضای بیرون از خانه نباشد. در صورتی که گیاهان خود را روی بالکن، تراس یا داخل حیاط نگهداری می‌کنید، بهتر است آن‌ها را به داخل خانه منتقل کنید تا در اثر نوسان دما دچار مشکل و بیماری نشوند.
 

نور گیاه در پاییز

با ورود به فصل پاییز روزها کوتاه‌تر و شب‌ها بلندتر می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که گیاه شما نور کمتری دریافت کند و با توجه به اینکه در فصل تابستان عکس این موضوع اتفاق می‌افتاد، گیاه دچار شوک شده و دچار آسیب می‌شود. در پاییز باید گلدان را جایی قرار دهید که نور بیشتری دریافت کند. اگر در منزل پنجره جنوبی دارید، محل خوبی برای قرار دادن گلدان است و در غیراینصورت استفاده از چراغ‌های ریلی و خورشیدی تا حدی کمبود نور در فصل‌های سرد سال را جبران می‌کنند.
 

آبیاری گیاه در فصل پاییز

از دیگر اصولی که برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی پاییز باید بدانید و رعایت کنید، آبیاری به اندازه است. در فصل پاییز هوا خنک‌تر و دما پایین‌تر است، به همین دلیل گیاه نیاز کمتری به آب داشته و خاک آن مدت زمان طولانی‌تری مرطوب باقی بماند. در صورتی که آبیاری گیاه در فصل پاییز بیش از اندازه باشد به احتمال زیاد دچار پوسیدگی ریشه می‌شود. آبیاری در پاییز تنها زمانی مورد نیاز است که خاک سطح گیاه به اندازه یک بند انگشت خشک شده باشد.

از گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز چگونه مراقبت کنیم؟
 

مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز

میزان آب دادن را کاهش دهید

به خاطر اینکه گیاه با فصل پاییز خودش را وفق دهد، باید سعی کنید میزان آب دادن را به مرور کمتر کنید. انجام این کار باعث می شود که گیاه راحت تر وارد دوره استراحت شود.
اکثر گیاهان در فصل زمستان نیاز به آب زیادی ندارند و در نتیجه خطر زیاده روی در آب دادن به گیاه در این دوران بیشتر است. پس مراقب باشید که در آب دادن به گیاه در فصل پاییز هم زیاده روی نکنید. یعنی زمانی که می خواهید به گیاه آب دهید، باید خاک آن کمی بیشتر از حالت معمولی خشک شده باشد.
 

نور بیشتری به گیاه برسانید

کم کم که روز ها کوتاه می شوند، نور آفتاب کم تری به گیاهان می رسد بنابراین بسیار مهم است آنها را به جایی ببرید که نور بیشتری دریافت کنند. بهتر است که آن ها را کنار پنجره های جنوبی و آفتابی قرار دهید تا گیاه نور طبیعی بیشتری دریافت کند. اگر این پنجره ها در خانه شما وجود ندارند، می توانید با هر روشی نور را اضافه کنید و گیاه را کنار یک پنجره کاملاً آفتابی بگذارید.
 

کود دهی را قطع کنید

از آنجایی که گیاه خودش را برای فصل زمستان آماده می کند، بنابراین نباید به آن کود بدهید. البته قطع دادن کود در فصل پاییز نباید به شکل ناگهانی باشد، بلکه باید به مرور میزان آن را کم کرده و بعد قطع کنید. بعضی از گیاهان حساس تر از گیاهان دیگر هستند.

قطع کردن تدریجی کود برای گیاهان حساس توصیه می شود و باعث می شود که آن ها در شوک تغییر فصل قرار نگیرند اما در اواخر تابستان که کم کم هوا رو به سرما می رود، بهتر است که از همان اواخر تابستان میزان کود دهی را به نصف برسانید.
 

گیاه را به داخل منزل بیاورید

بهترین حالت این است که در اوایل پاییز گیاه را به داخل منزل بیاورید تا هوا به طور کامل سرد نشده باشد. قرار دادن گیاهان در سرمای بیرون از منزل در مدت زمان طولانی گیاه را از بین می برد و خطر یخ زدگی را در آن بالا می برد. پس قبل از این که دمای بیرون منزل به زیر 60 درجه فارنهایت برسد، حتما آن ها را به داخل منزل بیاورید.
 

مراقب حشرات باشید

فصل پاییز فصلی است که حشرات زیادی داخل منزل رفت و آمد می کنند و شما هم قصد دارید گیاه را به داخل بیاورید. پس باید مراقب حشرات باشید و از گیاهان بیشتر مراقبت کنید. اگر حشره پیدا کردید، هر چه سریع تر آن را دفع کنید تا به گیاه آسیب وارد نکند. روغن چریش یکی از روغن های مناسب است که می تواند حشرات را از اطراف گیاه دور کند.
 

گیاه را وارد اتاق های سرد نکنید

هنگامی که می خواهید گیاه را در فصل پاییز وارد خانه کنید، حتماً از دمای محیط خانه مطمئن شوید. دمای ایده آل برای نگه داشتن گیاهان به شکل سالم بین 60 الی 75 درجه فارنهایت است. پس مراقب باشید گیاهان را وارد اتاق های خیلی سرد یا خیلی گرم نکنید.
 

فقط در صورت نیاز گلدان را عوض کنید

فصل پاییز فصل ایده آلی برای عوض کردن گلدان نیست. عوض کردن گلدان باعث تحریک و رشد جدید گیاه می شود و بهتر است که قبل از دوره استراحت، این کار را انجام ندهید اما اگر احساس کردید که خاک خشک شده است و گیاه دچار مشکل شده می توانید گلدان را عوض کنید ، در غیر این صورت اگر نیازی نبود، این کار را نکنید.
 

رطوبت بیشتری ایجاد کنید

فصل پاییز فصل خشک تری است و هوا سردتر است بنابراین مراقب باشید که گیاه آسیب نبیند و رطوبت کافی را برایش فراهم کنید. قهوه ای شدن نوک برگ گیاه علامت این است که در معرض خشکی قرار گرفته که شما می توانید از دستگاه های بخور استفاده کرده و رطوبت را وارد منزل کنید.
 

قسمت های مرده گیاه را جدا کنید

فصل زمستان فصل ایده آلی برای هرس کردن نیست زیرا رشد گیاه را تحریک کرده و آن را از حالت استراحت در می آورد اما می توانید برگ های مرده و گل های پژمرده را جدا کنید و قسمت های خراب را دور بیندازید.
 

سخن پایانی

در پاییز، نگهداری صحیح از گیاهان آپارتمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. عدم هرس زیاد، تعویض تنها به‌دلیل فصل و استفاده از کودهای مناسب، به گیاهان کمک می‌کند تا بهترین حالت رشدی را حفظ کنند و برای فصل سرد آماده شوند. توجه به نیازهای آبیاری، رطوبت و نور نیز به طور دقیق توصیه می‌شود. با رعایت مراقبت‌های لازم، می‌توان در پاییز از زیبایی گیاهان داخل منزل لذت برد.
 

منابع

https://sarinaland.com
https://namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.