استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته

متاورس در حقیقت واقعیتی مجازی است. در این فضا افراد قادرند تمام کارهایی را که در زندگی واقعی انجام می‌دهند، بسته به شرایط و پیشرفت زمانه خود، انجام دهند.
پنجشنبه، 9 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته

متاورس با هدف نوآوری در نحوه تعامل افراد با یکدیگر در اینترنت، آن هم تعامل به روشی که قبلاً فقط در داستان‌های علمی تخیلی امکان‌پذیر بود، وارد بازار شده است. اگرچه متاورس در حال حاضر تنها به اندازه اینترنت در اواخر دهه 1990 ارتقا یافته است، اما در سال‌های آینده، به لطف همگرایی فناوری‌ها، متاورس با سرعتی نمایی به اوج خود خواهد رسید. قبل از پایان این دهه، موبایل یا اینترنت اجتماعی برای ما به دنیای متاورس تبدیل خواهد شد. به این ترتیب، متاورس عصر جدیدی را آغاز خواهد کرد: عصر تخیل.
 

با سرمایه‌گذاری کشورها و مشاغل در سراسر جهان در دنیای متاورس، متاورس تکامل بعدی اینترنت پیش‌بینی شده است. متاورس یک دنیای دیجیتال است که نه تنها کل اینترنت را به هم متصل می‌کند، بلکه نحوه تعامل ما با آن را کاملاً تغییر می‌دهد

شما می‌توانید وارد دنیای جایگزینی شوید که در آن می‌توانید املاک خریداری کنید، در نمایشگاه‌های تجاری شرکت کنید و بدون نیاز به ترک خانه به مقصد رویایی خود سفر کنید.

متاورس در حالی که ارزش تعامل انسان را در نظر می‌گیرد، این فناوری‌ها را می‌سازد تا افراد بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند، در جوامع تعامل داشته باشند و کسب‌وکار خود را در ابعاد غیرقابل تصور توسعه دهند.


این اشکال جدید تعامل دیجیتال و فناوری که آ‌‌ن‌ها را به واقعیت تبدیل می‌کند، پیامدها و تهدید‌های قابل توجه‌ای برای کاربران به همراه دارد. مراحل اولیه توسعه فناوری ممکن است، بهترین زمان برای کشف آنچه که متاورس ممکن است ارائه دهد باشد.

متاورس ممکن است فرصت‌هایی را برای کشورها فراهم کند تا به جوامع خود خدمات بهتری ارائه دهند، اقتصاد را تقویت کند، دسترسی‌ها را گسترش دهد، و ارتباطات جدید را تقویت کند. در این مطلب به بررسی میزان ارتقای متاورس در کشورها و فرصت‌ها و تهدیدهایی که متاورس برای آن‌ها به همراه داشته می‌پردازیم.

 
 
استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته

آشنایی با هفت لایه متاورس

Jon Radoff، کارآفرین و نویسنده، متاورس را در هفت لایه مجزا توصیف کرده است همچنین بر این باور است که هر لایه بر یک جنبه از تجربه کاربر در دنیای متاورس تأثیر می‌گذارد:


 

لایه‌ی تجربه:

محدودیت‌های فیزیکی در این لایه حذف خواهند شد زیرا فضای فیزیکی در دنیای دیجیتال متاورس تجسم می‌شود. متاورس طیف وسیعی از تجربیات را در اختیار مردم قرار می‌دهد که در حال حاضر نمی‌توانیم به آن‌ها دسترسی داشته باشیم.
 

لایه‌ی کشف:

از طریق فروشگاه‌های اپلیکیشن، موتورهای جستجو و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها، مشتریان می‌توانند به لطف این لایه با پلتفرم‌های جدید آشنا شوند. یافتن فناوری و جوامع جدید به این مرحله حیاتی نیاز دارد.
 

لایه‌ی اقتصادی:

برای تولید دارایی‌ها یا تجربیات دیجیتال، توسعه‌دهندگان از ابزارها و برنامه‌های طراحی مختلف استفاده می‌کنند. پلتفرم‌های متعددی در طول زمان روش‌های خلاقانه‌تری را توسعه می‌دهند، به عنوان مثال، ابزارهای کشیدن و رها کردن.
 

محاسبات فضایی:

 واقعیت ترکیبی (MR)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) را با هم ترکیب می‌کند. با گذشت زمان، به یک دسته فناوری مهم تبدیل شده است که کاربران را قادر می‌سازد تا با محیط‌های سه‌بعدی برای تجارب بهتر تعامل کنند.

 
استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته

تمرکز زدایی:

هیچ مرجعی وجود نخواهد داشت که بر متاورس حکومت کند. اکوسیستم‌های مقیاس‌پذیر از صاحبان کسب و کار در ارائه طیف گسترده‌تری از اقلام دیجیتال تخصصی با گسترش Metaverse پشتیبانی می‌کنند که توسط فناوری بلاک چین فعال می‌شود.

روابط انسانی:

 لایه سخت افزاری متاورس باید شامل رابط انسانی باشد. هر دنیای مجازی می‌تواند بدن یک فرد را به عنوان یک آواتار سه بعدی و واقعی بپذیرد.
 

زیرساخت:

فناوری است که ابزارهای هر کاربر را تقویت می‌کند، آن‌ها را به شبکه متصل می‌کند و محتوا را برای آن‌ها توزیع می‌کند همچنین بخشی از لایه زیرساخت است. با گذشت زمان، شبکه‌های 5G به طور چشمگیری ظرفیت متاورس را افزایش خواهند داد.
 

مواردی در توسعه‌ی شهری در متاورس:

توسعه شهری یا برنامه‌ریزی شهری به «سوألاتی درباره نحوه زندگی، کار و بازی مردم در یک منطقه معین» پاسخ می‌دهد. ارتقای شهری در متاورس توسعه و طراحی کاربری زمین را برای تأمین شبکه‌های حمل و نقل، ارتباط و توزیع تسهیل می‌کند.

 
استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته

با در نظر گرفتن این تعریف، ما روی چند نمونه از کشورهایی که متاورس را در مراحل مختلف برای تسهیل فرآیندهای برنامه ریزی شهری به کار می‌گیرند، بررسی می‌کنیم:


مرحله 1: استفاده از متاورس برای کمک به موارد و کاربران با استفاده خاص در برنامه‌ریزی شهری، یعنی خدمات عمومی

از نوامبر 2021، کره جنوبی یکی از اولین کشور‌ها (و سئول اولین دولت شهری بزرگ) بود که متعهد به «انواع خدمات عمومی و رویدادهای فرهنگی موجود در متاورس» به مدت 2 تا 5 سال شد.

به دنبال همه‌گیری کرونا و افزایش متعاقب آن در فاصله‌گذاری اجتماعی، شهردار سئول، اوه سی هون، فرصتی را در طرح دیجیتال نیو دیل این کشور برای راه‌اندازی «یک اکوسیستم ارتباطی فراسویه برای ثبت شکایات مدنی و [دسترسی به] مشاوره‌ها در سطح شهرداری» دید که باعث بهبود شرایط و ارتقای متاورس می‌شود.

دسترسی به خدمات عمومی، به حداقل رساندن نیاز به تعاملات حضوری و حذف تشریفات اداری بوروکراتیک فعلی با استفاده از متاورس هدف از این اقدامات بود. این گام بزرگی از سوی هر دولت شهری برای به کارگیری پیشرفت‌ها در فناوری‌های دیجیتال و متاورس در حوزه عمومی است که به موجب آن، مزایای این فناوری برای عموم مردم از نظر دسترسی بهتر به کالاها، خدمات و نمایندگان عمومی به‌دست می‌آید.

همچنین این یک نمایش امیدوارکننده از استفاده از یک رویکرد تکراری‌تر برای به‌کارگیری از متاورس در برنامه ریزی شهری است. به جای اینکه ابتدا به یک فناوری نسبتاً جدید وارد شوید (اگرچه برنامه‌هایی برای استقرار متاورس در سایر جنبه‌های برنامه ریزی شهری مانند ترافیک، ایمنی عمومی، معیارهای زیست محیطی و افزایش سرمایه گذاری در پروژه های خصوصی متاورس در حال اجرا است).
 

سئول یکی از بزرگ‌ترین کاربران متاورس:

از دسامبر 2021، یکی از بخش‌های شهری شانگهای از طرح‌هایی رونمایی کرد که «شامل تشویق استفاده از متاورس در خدمات عمومی، دفاتر تجاری و سایر مناطق بود». در حالی که این طرح ابتکارات، اهداف یا جدول زمانی مشخصی را برای توسعه متاورس ترسیم نکرده بود (و برخلاف کره جنوبی، هیچ نشانه‌ی رسمی از سوی دولت چین مبنی بر سرمایه‌گذاری در متاورس وجود ندارد)،

کمیسیون شهرداری شانگهای اقتصاد و فناوری اطلاعات متاورس را به‌عنوان یک مرز کلیدی برای اکتشاف برجسته می‌کند و قصد دارد «تحقیق و توسعه فناوری‌های اساسی، از جمله حسگرها، تعامل بلادرنگ و بلاک‌چین» را افزایش دهد تا همین ارتقای متاورس را در شانگهای  تسهیل کند.

بنابراین، ما در حال حاضر شاهد این هستیم که دولت‌های شهری به طور فعال متاورس را برای موارد استفاده کلیدی در نظر می‌گیرند.

 
استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته
 

مرحله 2: استقرار متاورس برای نقشه برداری و برنامه ریزی شهری جامع

سنگاپور که به خودی خود یک شهر پیشگام است، در حال توسعه یک "دوقلو دیجیتال" یعنی یک مدل سه بعدی و پلت فرم داده از شهر است. این مدل که Virtual Singapore نامیده می‌شود، استفاده مورد نظر از این مدل «توسط بخش‌های عمومی، خصوصی، مردم و تحقیقات… توسعه ابزارها و برنامه‌های پیچیده برای مفاهیم و خدمات بستر آزمایشی، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری، و تحقیق در مورد فناوری‌ها برای حل مشکلات نوظهور و پیچیده است.

چالش‌هایی برای سنگاپور». در واقع، سنگاپور در حال کار بر روی تکرار خود در متاورس، تا حد بسیار دقیق، با استفاده از نسخه دیجیتالی آن برای تجسم و تسهیل زیرساخت‌ها و توسعه، آزمایش ایده‌ها، فناوری‌ها و قابلیت‌های جدید و شناسایی پیشرفت‌ها برای همه جنبه‌های زندگی شهری است.


سنگاپور با در دسترس قرار دادن این فناوری برای شهروندان و نه فقط شرکت‌ها و سازمان‌های مسئول ایجاد این تغییرات، شهروندان خود را قادر می‌سازد تا تأثیر تغییرات را ببینند و احساس کنند که در فرآیند برنامه‌ریزی شهری مشارکت دارند (معمولاً در شهرداری و سطوح دولتی).

در حالی که سنگاپور هم از نظر جمعیت و هم از نظر انبوه زمین کشور نسبتاً کوچکی است، تلاش‌های آن با استفاده از متاورس و دوقلوهای دیجیتال برای تجسم، برنامه‌ریزی و تسهیل برنامه‌ریزی شهری، فرصت جالبی را برای سایر شهرها فراهم می‌کند تا از فناوری‌های دیجیتالی نوظهور به شیوه‌ای مشابه استفاده کنند.

 

مرحله 3: به خدمت گرفتن متاورس برای ساختن شهرهای واقعی

در حالی که مثال‌های بالا به بررسی چگونگی استفاده از متاورس برای بهبود شهرهای موجود می‌پردازند، عربستان سعودی همچنان نیز در ارتقای متاورس پیشگام است. با استفاده از متاورس برای طراحی شهری جدید به نام NEOM از ابتدا یک قدم فراتر بروید.

با استفاده از نمونه رویکرد سنگاپور، شاخه فناوری و دیجیتال عربستان سعودی یک "متافور دوقلوی دیجیتال شناختی" به نام XVRS راه اندازی کرده است که "بازدیدکنندگان را قادر می‌سازد تا به صورت فیزیکی و مجازی، به عنوان یک آواتار یا هولوگرام، حضور همزمان در NEOM داشته باشند" و از آن‌ها استفاده کنند. تصمیم گیری در دنیای مجازی برای هدایت ساخت و ساز و برنامه ریزی شهری در دنیای واقعی است.

 
استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته

هر یک از اینها چه معنایی برای کشورهایی با اقتصاد در حال توسعه دارد؟

در حالی که استفاده از متاورس برای توسعه شهری هنوز در مرحله آزمایشی است، اجماع نمایی وجود دارد که فناوری متاورس می‌تواند از برنامه‌ریزی شهری با ارائه یک فرآیند مبتنی بر داده بیشتر برای شهرنشینی، فرصتی برای آزمایش با طرح‌های جدید، خلاقانه و پایدار حمایت کند. به طور خاص برای کشورهای در حال توسعه، در حال حاضر چند روش شناسایی شده وجود دارد که متاورس می‌تواند به تلاش‌های برنامه‌ریزی شهری کمک کند.

به عنوان مثال، در برخی از کشورهای آفریقا، همان‌طور که توسط Taner Regan در مقاله خود، "بهره گیری از پتانسیل شهرنشینی در آفریقا" اشاره شده است، نیاز مبرمی به برنامه ریزی شهری پیشگیرانه وجود دارد، همان‌طور که توسط مطالعه‌ای در Mbeya، تانزانیا نشان داده شده است.


نظم عمومی و استحکام خدمات دولت

جایی که «ساختمان‌ها در جایی که مکان‌ها و برنامه‌ریزی خدمات انجام شده بزرگ‌تر و منظم‌تر هستند» به این معنی که «از طریق برنامه‌ریزی شهری پیشگیرانه، دولت می‌تواند به سرمایه‌گذاری عمومی علامت دهد و سرمایه‌گذاری خصوصی هماهنگ در زمین را تشویق کند».

استفاده از متاورس برای هدایت برنامه‌ریزی شهری پیشگیرانه (همان‌طور که در سنگاپور و عربستان سعودی انجام می‌شود) می‌تواند به کشورهای آفریقایی کمک کند تا از مناطق شهری خود به‌ویژه کاهش «تکثیر زاغه‌ها» استفاده کنند.

به طور مشابه، کشورهایی مانند هنگ کنگ SAR، باربادوس و مالدیو که دارای سرزمین‌های طبیعی اطراف هستند، می‌توانند «دوقلوهای دیجیتالی» از کشورها و مناطق اطراف خود ایجاد کنند تا نه تنها برنامه‌ریزی شهری را تسهیل کنند، بلکه از گردشگری و حفاظت از محیط زیست نیز حمایت کنند.

کوبا که با مشارکت شهروندان در برنامه‌ریزی شهری مشکل دارد، می‌تواند از «دوقلوهای دیجیتالی» برای افزایش آگاهی عمومی، علاقه و مشارکت در طراحی و توسعه شهری استفاده کند.

کشورهای آسیب دیده از فاجعه مانند لبنان نیز می‌توانند از متاورس برای کمک به بازسازی شهرهای خود (به ویژه بیروت پس از انفجار در سال 2020) به شیوه‌ای پایدارتر و سازگارتر برای شهروندان استفاده کنند.

اگرچه ممکن است انجام چنین تلاش‌هایی در کشورهایی مانند هند و برزیل سخت‌تر باشد، با توجه به بزرگی آن‌ها، آنه‌ا می‌توانند با استفاده از روش‌های خاص برای استفاده از متاورس در برنامه‌ریزی شهری در شهرهای بزرگ کلیدی (مانند ارتباطات بخش عمومی، همان‌طور که در حال حاضر توسط چین و کره جنوبی انجام می‌شود، شروع کنند.).

 
استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته
 

استفاده از جعبه شنی برای سرمایه گذاری

اینها تنها چند نمونه بالقوه از چگونگی استفاده از متاورس برای رفع نیازهای خاص و عمومی برنامه ریزی شهری در کشورهای در حال توسعه است. اگرچه ممکن است فرصت‌ها ظاهری و امیدوارکننده به نظر برسند، اما این نیز درست است که سرمایه‌گذاری در متاورس کار کم‌هزینه یا آسانی نیست

و کشورهای در حال توسعه ممکن است از نظر عملیاتی و مالی برای حمایت از چنین سرمایه‌گذاری‌های بزرگی دچار مشکل شوند.

با این حال، چنین کشورهایی نباید خیلی عقب بمانند و می‌توانند از قابلیت‌های سرمایه‌گذاری بیشتر و اشتیاق غیرعادی کشورهای توسعه‌یافته برای مشاهده و یادگیری چیزهایی استفاده کنند که در مقایسه با آن‌چه که از تلاش‌های آن‌ها به عنوان جعبه شنی برای تشویق سرمایه‌گذاری در برنامه‌های مشابه استفاده نمی‌کنند، استفاده کنند.

علاوه بر این، با پیشروی دولت‌ها در توسعه فناوری متاورس برای برنامه‌ریزی شهری (در مقابل چنین تلاش‌هایی که توسط بخش خصوصی و غول‌های فناوری مانند متا، مایکروسافت، آلفابت و غیره انجام می‌شود)، کشورهای در حال توسعه می‌توانند تضمین کنند که هر گونه تکامل مستمر در برنامه‌ریزی شهری به نحوی انجام خواهد شد که به خوبی تنظیم شده و به نفع مردم باشد.



آیا متاورس می‌تواند مزایایی برای کشورهای در حال توسعه ارائه دهد؟

کشورهای در حال توسعه چگونه می‌توانند از این آینده در حال ظهور بهره ببرند؟

در این قسمت به بررسی این سوأل می‌پردازیم.
در ابتدا، آن‌ها می‌توانند از فناوری‌های همه جانبه در آموزش و پرورش استفاده کنند. معلمان می‌توانند در موسسات تربیت معلم در معرض آموزش همه جانبه قرار گیرند. می‌توان دانش‌آموزان را به ایجاد محتوای آموزشی در پلتفرم‌های بازی تشویق کرد. به طور مشابه، متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند با استفاده از فناوری‌های همه‌ جانبه آموزش بهتری ببینند.

متاورس همچنین می‌تواند توسعه شهری را بهینه کند. آینده طراحی معماری با جهان های مجازی همگرا خواهد شد زیرا شکل ها، تجربیات، عملکردها و ابزارهای زیبایی شناختی جدید برای طراحی محیط ها ممکن می‌شود. شهرهای کشورهای در حال توسعه می‌توانند با کمک معماران و گیمرهایی که در فضاهای متاورس همکاری می‌کنند، فضاهای شهری را بازطراحی کنند.

از طریق تجربیات همه جانبه می‌توان با ساکنان در مورد طرح‌های جایگزین مشورت کرد. فضاهای تجاری که بخشی از طراحی مجدد هستند، می‌توانند در دنیای مجازی با انتقال مالکیت به دوقلوهای فیزیکی آن‌ها پس از اجرا، فروخته شوند و در نتیجه درآمدی برای توسعه ایجاد کنند.

مهم‌تر از همه، کشورهای در حال توسعه می‌توانند استراتژی‌های ملی را در مورد دوقلوهای دیجیتال در نظر بگیرند، که در آینده به بلوک‌های سازنده متاورسها تبدیل خواهند شد. بریتانیا، نیوزلند و اتحادیه اروپا سیاست‌ها و ابتکاراتی را برای ترویج دوقلوهای دیجیتال دنبال می‌کنند. فرصت فراجهت را می‌توان در استراتژی‌های توسعه اکوسیستم داده ملی که در گزارش توسعه جهانی 2021 «داده‌ها برای زندگی بهتر» توصیه شده است، گنجاند.

 
استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته

منافع کوچک متاورس

با وجود هیاهوی فعلی و خطرات ناشی از آن، متاورس به طور بالقوه می‌تواند مزایایی را در بخش‌های مختلف، از جمله مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، و توسعه شهری ارائه دهد. به کشورهای در حال توسعه توصیه می‌شود که برای آماده‌سازی برای فناوری که احتمالاً در سال‌های آینده شتاب بیشتری پیدا می‌کند، کاوش در فواید (و خطرات) بالقوه متاورس را آغاز کنند.

 

بحران‌ها و رقابت‌های فرهنگی در متاورس:

متاورس ممکن است  به عنوان یک موجودیت یا دنیای جهانی اعلام شده باشد، اما بسیاری از کشورها مسمم به دنبال این هستند که فرهنگ ملی خود را در دنیای مجازی متاورس تبلیغ و معرفی کنند. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، بیشترین علاقه جهت سرمایه‌گذاری در متاورس از سوی اقتصادهای در حال توسعه نشان‌داده‌ شده‌ است.

به گفته تاکایوکی سوزوکی، دلیل آشکاری برای علاقه بیشتر به متاورس در اقتصادهای در حال توسعه وجود دارد. تاکایوکی سوزوکی: فکر می‌کنم مردم  کشورهای در حال توسعه، متاورس را مکانی می‌بینند که فراتر از فاصله و مرزها پیوند فرهنگ‌ها،  علم، اقتصاد و... را ممکن کرده است.

او فکر می کند که این امر منجر به پذیرش متاورس در سراسر جهان خواهد شد. "من معتقدم که پروژه‌ی متاورس بسیار بزرگ خواهد بود و زندگی ما را تغییر خواهد داد، زیرا فکر می‌کنم ما در حال حاضر در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم. جوانان در حال حاضر مدت طولانی را در این جهان‌های بازی CGI متاورس سپری می‌کنند.

همان‌طور که متاورس به مرور زمان در دسترس‌تر می‌شود و اقتصاد جهانی نیز بزرگ‌تر خواهد شد. در واقع در رونق اقتصادی در سطح جهانی است که سبب ایجاد انگیزه و تشویق همه فراد برای پیوستن، پذیرش و استفاده از متاورس خواهد شد."

 
استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته


 

استقبال از متاورس در کشورهای مختلف:

کاربردهای بالقوه بی‌شماری برای متاورس در شهرها وجود دارد. متاورس ممکن است برای برگزاری گردهمایی‌ها یا راهپیمایی‌های عمومی واقعی مجازی در آینده و مشارکت شهروندان از خانه‌هایشان استفاده شود.

به منظور کمک به شهرها در مدیریت مسئولانه و مؤثر منابع، ممکن است برای نظارت بر مصرف انرژی  نیز استفاده شود. رهبران شهرها شانس شگفت‌انگیزی برای تأثیرگذاری بر پیوند ارتقای متاورس با توسعه فناوری دارند.

اولین قدم حیاتی در پی بردن به اینکه چگونه این فناوری جدید می‌تواند بر دولت شهری در آینده تأثیر بگذارد، آموزش، فعال بودن و علاقه مندی به نحوه استفاده از آن است.در این بخش به بررسی جواب این سوأل که چگونه شهرها و کشورها در متاورس سرمایه گذاری می‌کنند؟ می‌پردازیم.

 

باربادوس و سفارت متاورس:

بر اساس اعلام Web3 که اواخر سال گذشته منتشر شد، باربادوس اولین کشور روی زمین خواهد بود که سفارت خود را در متاورس افتتاح می‌کند. افتتاح این سفارت خود نشان‌دهنده وجود بازار املاک و پتانسیل آن در دنیای متاورس است.

یکی از دلایل آن این است که بازگشایی سفارت در متاورس نشان‌ می‌دهند که لایه دیجیتالی یا واقعیت مجازی در متاورس که ما را احاطه کرده است سرزمینی مستقل است. افتتاح سفارت باربادوس آغازگر دوره جدیدی از تمرکززدایی (decentralization) است.

باربادوس و پلتفرم‌هایی مانند SuperWorld مسیری را برای سازمان‌ها و جوامع بی‌شماری در خارج ایجاد می‌کنند تا با ورود به دنیای متاورس و انجام پروژه‌هایی مانند: یافتن و خرید زمین دیجیتال و... از محدودیت‌های دنیای فیزیکی  فراتر روند.

 
استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته

سئول، اولین شهری که وارد Metaverse شد!

شهر سئول کره جنوبی با تمام جنبه‌های حکومت شهری خود، در حال ایجاد بستری برای محیطی متاورس به نام «متاورس سئول» است. این پروژه قصد دارد با حمایت از کسب و کارها و ایجاد اشتغال به عنوان بخشی از معامله نوآورانه دیجیتال خود، برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید در اقتصاد کشور، بخش متاورس را در کره جنوبی شروع کند.


این ابتکار در متاورس سه هدف کلیدی برای شهر دارد:
۱ـ هدف آن‌ها ساده‌تر کردن تعامل مردم با سایر مردم و خدمات دولتی است.

۲ـ هدف دیگر این پروژه متاورس در سئول عبور از محدودیت‌های زمانی، جغرافیایی و زبانی است.

۳ـ  بررسی رویکردهای جدید برای افزایش لذت و تجربه مصرف‌کننده در متاورس و در نهایت افزایش رضایت از زندگی است.

به منظور ارائه مهارت‌های رو به رشد در تعدادی از بخش ‌ای مهم، سئول در حال مقابله با این پروژه با یک استراتژی پنج ساله‌ است.3 4 شهر دانشگاهی از طریق یک پورتال یادگیری گرد هم آمده‌اند تا فرصت‌هایی برای شبکه سازی، مربیگری و همکاری ارائه دهند. بومی‌ها و گردشگران کشورهای دیگر می‌توانند جاذبه‌های کنونی و تفریحات تاریخی را به لطف خدمات گردشگری مجازی کشف کنند. در پایین جاده، آن‌ها در حال کار بر روی زیرساخت‌ها برای حمایت از جشنواره‌های بزرگ و نمایشگاه‌ها و موزه‌ها هستند.

 

همکاری و کمک‌های مالی دولت اسپانیا به متاورس:

دولت اسپانیا 3.8 میلیون یورو به شرکت‌های کوچک (SMEs) و پیمانکاران مستقل  مقیم اسپانیا یا اتحادیه اروپا که در ابتکارات تحقیق، توسعه و نوآوری شامل فناوری‌های Web3 و متاورس مشغول هستند، اعطا خواهد کرد. هر دو اتباع اسپانیایی و اتحادیه اروپا واجد شرایط دریافت جوایز هستند.

آن‌ها به ویژه در ابتکاراتی با یکی از اهداف زیر هدف قرار می‌گیرند:

 ۱ـ توسعه روش‌ها یا نمونه‌های اولیه برای تولید محتوای سمعی و بصری و دیجیتال.

 ۲ـ تکنیک‌ها یا نمونه‌های اولیه‌ای که فناوری Web3 و metaverse را در تغییرات اجتماعی به کار می‌گیرند.


جالب توجه است که ادغام گروه‌های محروم نیز بخشی از این امر است، به‌ویژه با توجه به شکاف جنسیتی که موجود است، توسعه فضاهای کاری آنلاین جدید برای همکاری نیز جزوی از اهداف این برنامه است. به طور کلی خلاقیت در ایجاد رویه‌ها یا مدل‌های جدیدی که فناوری متاورس را در تنظیمات مربوط به فرهنگ، بهداشت یا آموزش به کار می‌گیرد.

 
استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته

شانگهای سرمایه‌گذاری بزرگ در صنعت متاورس:

اداره شهر شانگهای از برنامه خود برای توسعه یک تجارت در متاورس به ارزش 350 میلیارد یوان (52 میلیارد دلار) تا پایان سال 2025 در ابتدای جولای رونمایی کرد. این اقدام به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر کشور در متاورس اعلام شده است.

که به درخواست پکن برای کمک در هدایت بهبود اقتصادی کشور پس از پایان همه‌گیری با بازده و رشد اقتصادی خوبی رو‌به‌رو خواهد بود. ده مورد از مهم‌ترین کسب‌وکارهای متاورس در جهان در شانگهای مستقر خواهند شد و تعداد بیشتری نیز به مرور زمان احداث خواهند شد.

تا سال 2025، کسب و کار متاورس شهر در نتیجه این پیشرفت‌ها 350 میلیارد یوان درآمد ایجاد خواهد کرد. شانگهای اولین شهرداری در کشور شد که در نتیجه این ابتکار، آن را در استراتژی بلندمدت خود گنجاند.


سرمایه‌گذاری‌های شهر در متاورس از مدرن‌سازی و دگرگونی چندین کسب‌وکار در دنیای واقعی پشتیبانی می‌کند. ربات‌ها، خانه‌های هوشمند، هدست‌های واقعیت مجازی و خودروهای هوشمند چند نمونه از فناوری متاورس در آینده‌ی شانگهای هستند.

 

متاورس در چین:

صنعت متاورس چین در حال شکل‌گیری به شکلی متفاوت از سایر نقاط جهان است. غول‌های فناوری مانند Tencent، NetEase، Bytedance، Alibaba و Baidu تلاش خواهند کرد تا بر صنعت متاورس در چین تأثیر بگذارند، در حالی که همزمان حکومت چین و قانون‌گذاران آن قصد دارند تسلط آن‌ها را محدود کنند. سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با متاورس طی سال‌های آینده در چین افزایش خواهد یافت، اما شرکت‌های فناوری باید به دستورالعمل‌های دولت پایبند باشند.
 

چین بازاری امیدوار کننده‌ای برای متاورس:

به لطف کاربران گسترده و ثروت روز‌افزون، چین یک بازار بالقوه پرسود برای متاورس اعلام شده است. فناوری‌های بزرگ چینی و استارت‌آپ‌های برجسته آن که دارای فناوری‌های توانمند می‌باشند، منبع خوبی برای پایگاه‌های مصرف‌کننده مستقر و مشارکت‌های جهانی قابل‌توجه برای ایجاد پلتفرم‌ها و گسترش متاورس محسوب می‌شوند.

برای مثال، Tencent مالک 40 درصد از Epic Games (توسعه‌دهنده Fortnite) است که پیشرو در توسعه متاورس است. بازی‌ها، رسانه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک احتمالاً بیشترین علاقه را از سوی شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان چینی در برنامه‌های متاورس بدست می‌آورند.
 

رقابت شرکت‌های چینی در متاورس:

شرکت‌های چینی در درجه اول بر اساس تجربه رقابت خواهند کرد. به عنوان مثال، انتظار می‌رود که Tencent با متاورس مخصوص بازی NetEase رقابت کند و در عین حال پیشنهاد تجارت الکترونیک علی‌بابا را نیز به چالش بکشد.

ByteDance، یک اخلال‌گر با نفوذی که روز به روز گسترده می‌شود، Tencent و Alibaba را در تجربیاتی مانند رسانه‌های اجتماعی، همکاری سازمانی و بازی به چالش خواهد کشید. در نهایت، موفقیت هر متاورس در چین به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله اینکه چگونه یک شرکت با سنت‌های محلی همسو می‌شود تا مشتریان را به خود جلب کند و از قوانین نظارتی پیروی کند.

ارزش متاورس را در مقایسه با تجربیات اجتماعی یا بازی موجود برجسته می‌کند. موضوع مهم دیگر اینکه چین چگونه  به مسائل مربوط به حریم خصوصی داده‌ها و مسائل مربوط به ایمنی می‌پردازد.
 

مقررات چین تهدیدی برای گسترش و ارتقای متاورس:

دستورالعمل‌های سختگیرانه در مورد محتوای تولید شده توسط کاربر، پیشرفت پلتفرم‌های چینی را نیز مدت‌ها است که محدود کرده است.ممنوعیت چین در مورد ارزهای دیجیتال نشان‌دهنده مخالفت این کشور با ارزهای غیرمتمرکز است.

این امر مشتریان را وادار می‌کند تا در ارزهای فیات برای تجارت NFT سرمایه گذاری کنند و به دولت اجازه می‌دهد بر معاملات نظارت کند. این موضوع جلوی گسترش متاورس که قسمتی از آن دربردارنده‌ی فناوری بلاک‌چین می‌باشد را می‌گیرد.

 
استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته


 


معرفی ۱۰ کشور برتر جهان که بیشترین آمادگی را برای متاورس دارند:

در واقع، مطالعات Uswitch که با Finbold به اشتراک گذاشته شده است، نشان می‌دهد: کشورهای پیشرو در پذیرش متاورس امتیازات بالایی را در عناصری و امکاناتی مانند سرعت پهنای باند ثابت، قیمت اینترنت، تعداد استارت‌آپ‌های مالی بلاک چین و هزینه صادرات فناوری بالا ثبت کرده‌اند.

شایان ذکر است، هلند با امتیاز کلی «آمادگی متاورس» 7.74 از 10، به‌عنوان آماده‌ترین کشور جهان برای متاورس رتبه‌بندی شده است. سوئیس با امتیاز 7.61 در رتبه دوم و پس از آن لیتوانی با 7.39 قرار دارد و مالت با 7.31 در رتبه چهارم قرار دارد. و فرانسه به ترتیب با 6.96 در رتبه پنجم قرار دارند.

در جاهای دیگر، بریتانیا با امتیاز 6.77 هفتمین کشور آماده متاورژن است، در حالی که ایالات متحده با 6.32 در رده دوازدهم قرار دارد. بر اساس معیارهای درجه بندی فردی، ایالات متحده بالاترین سرعت اینترنت را با 167.37 مگابیت در ثانیه دارد. این مطالعه نشان داد که ایالات متحده متصل ترین کشور در زمینه پهنای باند است.


جالب توجه است که، رومانی ارزان‌ترین اینترنت با هزینه 9 دلار در ماه را به خود اختصاص داده است، در حالی که قبرس دارای پیشروترین استارت‌آپ‌های بلاک چین است.

محققان فقدان مقررات ارزهای دیجیتال را به تعداد بالای شرکت‌های مرتبط با بلاک‌چین توسط Cyrus مرتبط می‌دانند. فناوری بلاک چین نقش مهمی در متاورس ایفا می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد با استفاده از ارزهای دیجیتال و NFT خرید و تجارت کنند.


 
استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته



به گفته یوسویچ، اینها برای «اقتصاد Metaverse» پیشنهادی و پیش‌نیازی ضروری هستند که متاورس امیدوار است به عنوان بخشی از این پروژه جاه طلبانه رشد کند. علاوه بر این، با 34082 جستجوی گوگل به ازای هر میلیون نفر، قبرس همچنین بیشترین جستجوهای مرتبط با متاورس را به خود اختصاص داده است.

در نهایت، جمهوری ایرلند با 8450 دلار سرانه بیشترین صادرات فناوری پیشرفته را دارد. در این راستا، این کشور میزبان برخی از شرکت‌های فناوری پیشرو، از جمله متای متاورس متمرکز است.


میزان اشتیاق کشورها در استفاده از متاورس:

یک نظرسنجی جهانی جدید که توسط Ipsos برای مجمع جهانی اقتصاد انجام شده است، نشان داده است: که حدود نیمی از بزرگسالان در 29 کشور می‌گویند که با متاورس آشنا هستند (52٪) و احساسات مثبتی در مورد درگیر شدن با واقعیت گسترده در زندگی روزمره دارند (50٪).

با این حال، این نظرسنجی به تفاوت‌های گسترده در آشنایی و مطلوبیت نسبت به این فناوری‌های جدید در بین کشورها و گروه‌های جمعیتی اشاره می‌کند. هیجان  و استقبال در مورد متاورس در کشورهای نوظهور به طور قابل توجه‌ای بیشتر از اکثر کشورهای با درآمد بالا است.


در چین، هند، پرو، عربستان سعودی و کلمبیا، بیش از دو سوم  مردم می‌گویند که احساسات مثبتی در مورد امکان تعامل با متاورس دارند. با این حال، این مورد کمتر از یک سوم مردم را در ژاپن، بریتانیای کبیر، بلژیک، کانادا، فرانسه و آلمان شامل می‌شود.


 
استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته



 
سطوح آشنایی با واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و متاورس الگوی مشابه‌ای را نشان می‌دهد. بیش از دو سوم مردم در ترکیه، هند، چین و کره جنوبی گزارش دادند که حداقل تا حدودی با متاورس آشنا هستند، که این مقدار در مقایسه با کمتر از یک سوم مردم در لهستان، فرانسه، بلژیک، آلمان و هلند است.

همچنین میزان آشنایی و علاقه نسبت به فناوری‌های جدید در میان بزرگسالان جوان، آن‌هایی که سطح تحصیلات بالاتری دارند، و مردان نسبت به افراد مسن‌تر، افراد بدون تحصیلات دانشگاهی و زنان به طور قابل توجه‌ای بیشتر است.
 
 
 
انتظارات در مورد تأثیر برنامه‌های متاورس نیز بسته به کشور و ویژگی‌های جمعیتی متفاوت است و از همان الگوی مطلوبیت نسبت به واقعیت گسترده پیروی می‌کند. با این حال، تفاوت‌ها چندان واضح نیستند، و نشان می‌دهد که، چه منتظر آن باشند و چه نباشند، بیشتر مردم انتظار دارند زندگی‌شان عمیقاً تحت تأثیر فناوری‌های جدید متاورس  در سال‌های آینده قرار گیرد.


 
استقبال از متاورس در کشورهای مختلف + کارهایی مهمی که صورت گرفته

قدرت در متاورس:

قدرت شرکت‌های فناوری همانند متاورس در دنیای امروز بسیار فراتر از دارایی‌های مالی آن‌ها اعمال می‌شود. در واقع محصولات، محتوا و الگوریتم‌هایی  این شرکت‌ها  توسط  بیش از نیمی از جمعیت جهان تجربه و مصرف می‌شود، که این موضوع یکی از اهرم‌های قدرت شرکت‌های فناوری چون متاورس است.

به‌طور دقیق‌تر، محتوایی که از طریق سیستم‌های ارائه شده توسط این شرکت‌ها توصیه می‌شود، تحت تأثیر الگوریتم‌هایی است که توسط شرکت‌های فناوری ایجاد می‌شوند .این واقعیت که این ابزارهای آنلاین میلیاردها نفر را در معرض محتوا در سطح فردی قرار می‌دهند، نشان دهنده بزرگی تأثیر شرکت‌های فناوری در دنیای امروز است.

البته، این تأثیر از طریق رسانه‌های اجتماعی مختلف، ابزارهای آنلاین و آفلاین و برنامه‌هایی اعمال می‌شود که به طور منظم توسط کاربران آنلاین در سراسر جهان استفاده می‌شود.

 

متاورس و وحشت تبدیل شدن آن به ابزاری در دست دیگران

با دانستن سرعت انتشار احساسات  و اخبار در حوزه آنلاین مشخص می‌شود که این سیستم‌های توصیه‌کننده (الگوریتم‌ها) در واقع جوامع را قطبی می‌کنند، به رهبران پوپولیست کمک می‌کنند قدرت را در دست بگیرند و بر رفاه فردی شهروندان تأثیر می‌گذارند.

در حالی که این مورد نگرانی بزرگی اعلام شده است، روش تنظیم سیستم‌های توصیه‌گری همان الگوریتم‌ها فقط برای شرکت‌های فناوری شناخته شده است، زیرا این قطعات نرم افزار نشان‌دهنده مالکیت معنوی آن‌ها (IP) است.

برخی از افراد برجسته از جامعه فناوری، از جمله آزا راسکین، تریستان هریس، و فرانسیس، از طریق سیستم‌های الگوریتم‌های هوش مصنوعی درباره تأثیر و قدرت شرکت‌های فناوری هشدار داده‌اند.

فیلم‌هایی مانند معضل اجتماعی و اقدامات افشاگر فردی، توجه عموم را از موضوع بسیار کم‌خطر کمبریج آنالیتیکا به این واقعیت معطوف کرده‌اند که شرکت‌های فناوری خودشان تأثیرگذارترین رسانه‌ها را در دنیای امروز جهانی کنترل می‌کنند.

در واقع، مدل کسب‌وکار شرکت‌های فناوری مبتنی بر تجاوزات مستمر به حریم خصوصی است که مورد تردید قرار نمی‌گیرد، اما در واقع توسط کسانی که تنها با جمع‌آوری داده‌های مخفی مخالف هستند، «عادی‌سازی» می‌شوند، مانند مورد کمبریج آنالیتیکا.

 

ابزار قدرتمند تبلیغ در متاورس

از نظر قدرت، تمایل برخی از شرکت‌های فناوری بزرگ برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی مربوط به نتایج انتخابات، انجام کارهایی است که به طور بالقوه اعمال سانسور تلقی می‌شود، و تصمیم‌گیری در مورد لغو هویت مجازی یک فرد به دلیل آنچه که آن‌ها تصور می‌کنند. این اتفاقات ایدهی ایجاد یک پلتفرم رسانه اجتماعی منبع باز جدید را برانگیخت که به اصول آزادی بیان پایبند باشد.
 
تصورات قبلی نشان می‌دهد که شرکت‌های فناوری بزرگ در مقایسه با شرکت‌های چندملیتی معمولی از حوزه‌های دیگر، از نفوذ و قدرت غیرقابل مقایسه برخوردار هستند. ایده تاثیر الگوریتمی، رسانه‌ای و پلتفرم، تحلیل قدرت اجتماعی را در زمینه جدیدی از جهان‌های مجازی - فرا وجهی - هدایت می‌کند.

 

سخن آخر:

با ادامه رکود اقتصادها، کشورها روی مفهوم فضای دیجیتال، که عموماً به عنوان "متاورس" شناخته می‌شود، شرط بندی می‌کنند. در حالی که نرخ تورم به دلیل اکوسیستم‌های غیرمتمرکز، کابوس‌های توزیع و افزایش هزینه‌های کنترل متمرکز که نیاز شدید به معماری غیرمتمرکز را تحت فشار قرار می‌دهد، به اوج خود رسیده است.

متاورس راه‌حلی برای تبدیل بحران‌ها به فرصت‌ها است.  در واقع، پیشرفت روزافزون فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، کسب‌وکارها و کشورها را وادار کرده است که پتانسیل متاورس را تشخیص دهند.

یک مثال اخیر می‌تواند «مدل شانگهای» باشد که برای بازیابی از اقتصاد در حال سقوط، بر روی متاورس سرمایه‌گذاری می‌کند. حتی کشورهایی مانند کره جنوبی نیز در حال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری 177 میلیون دلاری در پروژه‌های مرتبط با متاورس هستند.

همان‌طور که گفته‌شد متاورس پتانسیل زیادی در توسعه شهری و خدمات اجتماعی کشورها دارد. اما به همراه تمام فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی متاورس با توجه به شرایط هر کشور تهدیدهایی را هم به  همراه خود دارد. در صورت بررسی دقیق توسط مدیران متاورس، می‌تواند در کشورها به پتانسیل خود برسد. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.