دمنوش هایی که برای تنظیم قاعدگی مفیدند

یکی از مشکلاتی که همه خانم ها با آن درگیر هستند قاعدگی و عارضه های مربوط به آ است. بیشتر اکثر خانم ها در دوران قاعدگی ، به خصوص در روزهای اول،‌ با مشکلات ریادی دست و پنجه نرم میکنند. علت این مسئله می‌ تواند شامل: دردهای جسمی و انقباضات رحم و به‌ هم‌ریختگی خلقی و حساس‌ تر شدن آن‌ ها نسبت به مسائل مختلف باشد. یکی از راهکارهای مفید در این دوره استفاده از دمنوش‌ های گیاهی می باشد. در مقاله زیر،‌ بهترین دمنوش های دوران قاعدگی را معرفی کرده و خواص هریک را توضیح داده ایم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 17 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دمنوش هایی که برای تنظیم قاعدگی مفیدند

دلایل تاخیر در قاعدگی یا پریود نامنظم

سیکل قاعدگی خانم‌ ها به صورت معمول بین 21 تا 35 روز طول می‌ کشد. اگر در زمان مقرر پریود نشوید، بهتر است که ابتدا علت آن را پیگیری کنید
 

علل پریود نامنظم عبارت‌ اند از:

بارداری

فشارخون

وزن کم یا اضافه‌ وزن بالا

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

داروهای ضدبارداری هورمونی

بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا بیماری سلیاک

برخی از بیماری‌های حاد

اختلالات تیروئید، مانند کم‌کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید

مشکلات هورمونی، مانند مواردی که توسط غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس ایجاد می‌شوند.

یائسگی

تومورهایی که بر تخمدان‌ها یا غده هیپوفیز تأثیر می‌گذارند.

تخمک گذاری نامنظم

افزایش سطح هورمون محرک فولیکول (FSH)

هیپرپرولاکتینمی یا سطوح بالای هورمون پرولاکتین

مشکلات غده هیپوفیز
 

روش‌ های باز کننده قاعدگی قوی

روش‌ های متعددی برای زودتر پریود شدن، کنترل و تغییر چرخه قاعدگی، وجود دارد. برخی از این روش ها شامل: استفاده از قرص‌ های ضد بارداری هورمونی، رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش و کاهش استرس می باشند. در ادامه مطلب  به بررسی این موارد پرداخته ایم:
 

1. روش‌ های هورمونی کنترل بارداری برای نظم قاعدگی

یکی از راه های تنظیم قاعدگی استفاده از  قرص های هورمونی است که از ترکیبات استروژن و پروژسترون تشکیل شده اند. این قرص‌ ها جزو روش‌‌ های باز کننده قاعدگی قوی به شمار می آیند و سبب تنظیم شدن پریود نیز می‌ گردند. نحوه مصرف قرص‌‌ های ضدبارداری به این شکل است که اول باید آن را به مدت 21 روز استفاده کنید، سپس به مدت 7 روز استفاده از آن را قطع کنید تا پریود شوید. اگر مصرف قرص‌ های هورمونی را زودتر قطع کنید، باز شدن پریود زودتر اتفاق می‌ افتد. روش‌ های جلوگیری از بارداری هورمونی نظیر قرص‌ های ضد بارداری و حلقه، در مقایسه با دیگر  روش‌‌ های قاعده آور، مطمعن تر  هستند.
 

2. ورزش برای نظم قاعدگی

ورزش ملایم موجب شل شدن عضلات می‌ گردد که به زودتر پریود شدن کمک شایانی  می‌ کند. اما، مدارک علمی، تاثیر این روش را به‌ عنوان باز کننده قاعدگی قوی فعلا تایید نکرده اند. از طرفی بعضی از افراد به خاطر فعالیت‌ های ورزشی شدید، دچار پریودهای نامنظم نیز می‌ شوند. ولی به‌ صورا کلی ، ورزش در حد متعادل، می‌ تواند سبب تعادل هورمون‌ ها و نظم چرخه قاعدگی شود.
 

3. حفظ آرامش برای نظم قاعدگی

مطالعات علمی مشخص کرده اند که استرس بر پریود و نظم آن بسیار تاثیر میگذارد. ‌‌ پیدا کردن راه‌ کارهایی برای آرامش و کم شدن میزان استرس میتواند به زودتر پریود شدن کمک بسیاری  کند. از جمله روش های حفظ آرامش میتوان به: یوگای ملایم، تکنیک‌‌ های نوشتن افکار، مدیتیشن و وقت گذراندن با دوستان اشاره کرد.
 

4. ارگاسم برای نظم قاعدگی

یکی دیگر از راهکارهای موثر در تنظیم چرخه قاعدگی رابطه جنسی و ارگاسم می باشد. ترکیبی از هورمون‌ های تولید شده در طول فعالیت جنسی و انقباضات رحمی در زمان ارگاسم، میتواند به گشاد شدن دهانه رحم کمک کند و سبب تخریب دیواره داخلی آن گردد.
 

5. کیسه آب گرم برای برای نظم قاعدگی

حمام آب گرم یا کیسه آب گرم یکی از راهکارهای مفید در کاهش انقباض عضلات و استرس می باشد. اگر مقداری روغن معطر آرامش‌ بخش به وان خود اضافه کنید تاثر دوچندان دارد. به علاوه ، استفاده از کیسه آب گرم به‌ عنوان باز کننده قاعدگی قوی بسیار تاثیرگذار می باشد. چرا که، گرما سبب ایجاد آرامش در شما میشود و از این طریق موجب افزایش جریان خون میگردد؛ در نتیجه، به‌ آرامی به باز شدن پریود و تسریع چرخه قاعدگی کمک می‌ کند.
 

6. دمنوش‌ های گیاهی برای نظم قاعدگی

یکی دیگر از راهکارهای باز کننده قاعدگی قوی، گیاهان دارویی می باشند. اگر بخواهیم به برخی از  گیاهان قاعده آور اشاره کنیم می‌ توان به بابونه، رزماری، مریم‌ گلی و پونه کوهی اشاره کرد. بعضی دیگر از این دمنوش‌ ها شامل انار، پاپایا، کاسنی و گزنه میشوند. در ادامه مطلب بهترین داروی گیاهی برای تنظیم قاعدگی را معرفی کرده ایم:

 
1. زعفران
زعفران یکی از دمنوش های گیاهی موثر در پریود شدن سریع، کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی و درد پریود می باشد. زعفران با بالا بردن سطح سروتونین که پیش از پریود کاهشم یابد، موجب بهتر شدن خلق‌ و خو و افسردگی میگردد. در نتیجه، اگر به دنبال بهترین دمنوش برای تنظیم قاعدگی هستید، از مزایای این گیاه خوش عطر غافل نشوید. هم چنین، این دمنوش، در  درمان سردرد پریودی، هوس و درد قاعدگی نیز نقش بسزایی دارد. برای تنظیم قاعدگی، یک هفته پیش از شروع پریود، مقدار کمی زعفران را در آب خیس کنید و صبح‌ ها میل کنید.
 
2. جعفری
جعفری دارای مقادیر بسیار زیاد از ویتامین C و آپیول می باشد که می‌ تواند موجب تحریک انقباضات رحمی شود. اما به یاد داشته باشید که، آپیول در مقادیر مشخصی به‌ خصوص در دوران بارداری سمی و خطرناک می باشد. به علاوه، اگر در دوران شیردهی هستید یا از مشکلات کلیوی رنج می برید، نباید چای جعفری مصرف کنید. برای تهیه دمنوش جعفری، یک فنجان آب جوش را روی دو قاشق غذاخوری جعفری تازه بریزید و اجازه دهید حدود 5 دقیقه دم بکشد و سپس میل کنید.
 
3. زردچوبه
زردچوبه یکی دیگر از درمان‌ های موثر و باز کننده سریع  در قاعدگی به شمار می آید که از طریق تاثیر گذاری بر سطوح استروژن و پروژسترون کیتواند سبب تنظیم چرخه قاعدگی شود؛ البته تحقیقات علمی برای اثبات تاثیر این راهکار، تا به‌ امروز انجام نشده است ولی متخصصان طب سنتی بر این باور هستند که زردچوبه تاثیر فوق العاده ای در تنظیم قاعدگی دارد. روش های بسیاری برای اضافه کردن زردچوبه در رژیم غذایی وجود دارد. شما می‌ توانید برای بهره مندی از مزایای زردچوبه آن را به ادویه کاری، برنج یا غذاهای دارای سبزیجات اضافه کنید. همچنین می‌ توانید با اضافه‌ کردن زردچوبه به آب، شیر یا دیگر ادویه‌ ها و شیرین‌ کننده‌ ها، آن را به‌ صورت نوشیدنی گرم، میل کنید.
 
4. جینسینگ یا دونگ کوآی
جینسینگ یا دونگ کوآی، یک گیاه بومی چین است و برای تنظم چرخه قاعدگی بسیار مفید می باشد. قدمت استفاده از این گیاه به صدها سال پیش باز میگردد که برای تسکین علائم مرتبط با یائسگی و قاعدگی خانم‌ ها مورد استفاده قرار میگرفته است. جین سینگ موجب بهبود جریان خون در لگن میشود و همچنین با تحریک ماهیچه‌ های رحم و بالا بردن انقباضات آن سبب زودتر  پریود شدن میگردد. به یاد داشته باشید که از استفاده این گیاه در دوزهای بسیار زیاد یا در دوران بارداری یا شیردهی جدا خودداری فرمایید. برای استفاده از جینسینگ، می‌ توانید آن را در آب داغ در کنار گیاهان دیگر، دم کنید و بنوشید.
 
5. کوهوش سیاه
کوهوش سیاه، یکی دیگر ازگیاهان دارویی موثر در تنظیم چرخه قاعدگی می باشد که کمک بسیاری در این زمینه به بانوان میکند. طبق نظر متخصصان طب سنتی این گیاه موجب تقویت رحم شده و باعث ریزش پوشش داخلی آن میشود. استفاده کوتاه‌ مدت از این گیاه، به نظر بی‌ خطر می باشد؛ اما این نمته را نیز مد نظر داشته باشید که کوهوش سیاه با بسیاری از داروها تداخل دارویی دارد. پس بتر است قبل از مصرف خودسرانه با پزشک مشورت کنید. اگر عارضه هایی همچون فشارخون یامشکلات کبدی دارید یا از داروهای قلبی استفاده می‌ کنید، به هیچ عنوان از این دمنوش مصرف نکنید.
 
6. دارچین
دارچین از گیاهان موثر بر چرخه قاعدگی به شمار می آید. بر اساس مطالعات انجام گرفته، دارچین،  دارای ویژگی‌ های ضد اسپاسم می باشد که به تسکین گرفتگی عضلات و دردهای قاعدگی کمک شایانی  می‌کند. افزون بر این، به‌ عنوان یک گشاد کننده عروق، موجب بهبود گردش خون در ناحیه رحم میگردد. این مزایا، دارچین را به یک داروی گیاهی برای تنظیم چرخه قاعدگیو مشکلات مربوط به آن تبدیل میکند. به علاوه دارچین موجب  شروع زایمان در بانوان باردار  میگردد. از دیگر مزایای  دارچین برای خانم ها کاهش درد، خونریزی قاعدگی، حالت تهوع و استفراغ رامی باشد و استفاده مداو از آن بی خطر است و عواضی را در پی ندارد.
 
7. دمنوش گشنیز
گشنیز جزو چاشنی های معطر می باشد که در غذا مصرف می‌ گردد. استفاده از این گیاه در مقادیر بالا موجب تنظیم چرخه قاعدگی به شمار میرود. این گیاه، سبب تنظیم هورمون‌ های چرخه قاعدگی میشود و موجب میگردد که زمان پریود تنظیم شود. به‌ عبارت‌ دیگر، دانه گشنیز با تاثیر بر روی سطح FSH سبب کاهش آن شده و چرخه قاعدگی را تنظیم میکند. این هورمون سبب خونریزی قاعدگی می‌ شود. گشنیز همچنین در کاهش درد قاعدگی نقش مهمی دارد.
 
8. دمنوش رازیانه
رازیانه یا گیاه بانوان چیزی بیش از یک چاشنی و طعم‌ دهنده می باشد. استفاده از آن سبب بالا رفتن میزان تخمک گذاری می‌ شود و به تنظیم تعادل هورمونی کمک زیادی می‌ کند. این گیاه‌‌ غنی از کاروتن و ویتامین C می باشد و در ریزش دیواره‌ های رحم و پریود شدن سریع بسیار موثر است. دانه‌ های رازیانه به‌ اندازه پاراستامول و ایبوپروفن در کاهش درد تاثیر دارند. در واقع، مطالعات و نتایج آن نشان می‌ دهد که 30 میلی گرم عصاره رازیانه در درمان دیسمنوره یا قاعدگی‌های دردناک نقش بسزایی دارد.
 
9. دمنوش دانه شنبلیله
شنبلیله به خواص دارویی نظیر ضد دیابت، ضدسرطان، مدیریت هیپوکلسترولمی، آنتی‌ اکسیدان و افزایش ایمنی بدن، معروف می باشد. متخصصان طب سنتی، تاثیر تخم شنبلیله را به‌ عنوان باز کننده قاعدگی قوی تایید کرده‌ اند. این گیاه سبب بالا رفتن انقباضات رحم می‌ شود و‌‌ آن را برای باز شدن پریود تحریک می‌ کند. دانه‌ های شنبلیله به‌ عنوان یک دارو برای کنترل دردهای قاعدگی نیز مصرف می‌ شوند.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.