کالری لوبیا پلو چقدر است؟ + ارزش غذایی

لوبیا پلو یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار پر طرفدار ایرانی است که با مواد غذایی متنوعی تهیه می شود. لوبیا پلو را به سلیقه خود می توانید به همراه گوشت قرمز یا گوشت مرغ درست کنید، این غذای خوشمزه دارای خواص، ویتامین ها، مواد معدنی بسیاری است که در مطلب زیر به برخی از آنها اشاره کرده ایم.
چهارشنبه، 20 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری لوبیا پلو چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی لوبیا پلو در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری
کربوهیدرات
پروتئین
چربی
آب
فیبر
قند
کلسترول
 

ویتامین های موجود در لوبیا پلو در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A
ویتامین D
ویتامین E
ویتامین K
ویتامین C
تیامین (B1)
ریبوفلاوین (B2)
نیاسین (B3)
کولین (B4)
پانتوتنیک اسید (B5)
ویتامین B6
فولات (B9)
ویتامین B12
 

مواد معدنی موجود در لوبیا پلو در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم
آهن
منیزیم
فسفر
پتاسیم
سدیم
روی
مس
منگنز
سلنیم
 

لوبیا پلو برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
سلامت دستگاه گوارش
لوبیا سبز به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از فیبر طبیعی می باشد برای سلامت و بهبود عمکلرد دستگاه گوارش بسیار مفید است. با قرار دادن لوبیا سبز در رژیم غذایی خود خود را در مقابل مشکلاتی مثل یبوست، زخم معده،  رفلاکس اسید معده و بواسیر بیمه کنید.
 
جوان سازی پوست
لوبیا سبز حاوی مقادیر غنی از انواع آنتی اکسیدان ها می باشد و به همین دلیل می تواند به کنترل رادیکال های آزاد مخرب که یکی از اصلی ترین دلایلی چین و چروک روی پوست هستند کمک کند. علاوه بر این مواد مغذی موجود در لوبیا سبز برای شادابی پوست ضروری هستند. یکی دیگر از دلایلی که باید از لوبیا سبز برای جوان سازی پوست استفاده کرد این است که این گیاه حاوی مقادیر غنی از ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، پتاسیم، فولات و پروتئین های طبیعی می باشد، که همگی این مواد برای سلامت پوست ضروری هستند.
 
کمک به بهبود ایدز
ویروس ایدر یکی از انواع ویروس هایی است که پس از آلوده شدن فرد، به کمک آنزیم وارونویس خود را باز تولید می کند که در طولانی مدت می تواند کشنده باشد. لوبیا سبز از گیاهانی است که خاصیت ضد رتروویروسی دارد و به همین جهت می تواند از باز تولید ویروس ایدز در سلول های بدن جلوگیری کند.
 
سم زدایی بدن
لوبیا سبز به دلیل اینکه یک دورتیک طبیعی محسوب می شود می تواند به پاک سازی بدن کمک کند. سموم بدن معمولا از طریق ادرار از بدن خارج می شوند و به همین برای پاک سازی و سم زدایی بدن توصیه می شود از لوبیا سبز استفاده کنید.
 
درمان ناباروری
یکی دیگر از خاصیت های جالب لوبیا سبز این است که می تواند به درمان ناباروری کمک کند. لوبیا سبز هم مانند دیگر حبوبات علاوه بر مواد مغذی، دارای منبع غنی از فولات، آهن و شاخص پایین گلیسیمی می باشد و به همین دلیل می تواند به درمان ناباروری کمک کند.
 
تقویت استخوان ها
مصرف لوبیا سبز علاوه بر تقویت استخوان ها می تواند از ابتلا به بیماری های شایع استخوانی مثل پوکی استخوان نیز جلوگیری کند. لوبیا سبز دارای مقادیر غنی از ویتامین K می باشد و به همین دلیل باعث می شود روند جذب کلسیم در بدن افزایش یابد.
 
سلامت چشم
مصرف لوبیا سبز برای سلامت کلی چشم ها بسیار مفید است و می تواند باعث پیشگیری از بیماری های چشمی نیز شود. لوبیا سبز حاوی مقادیر غنی از کاروتنوئیدها می باشد و به همین دلیل می تواند به تقویت بینایی و درمان شب کوری کمک کند.
 
مفید برای دیابت
لوبیا سبز یکی از مواد غذایی محسوب می شود که برای دیابتی ها بسیار مفید می باشد. لوبیا سبز به دلیل شاخص پایین گلیسیم باعث می شود که حساسیت به انسولین تا حد زیادی کاهش یابد. علاوه بر این مصرف لوبیا سبز می تواند به کاهش سطح قند خون نیز کمک کند.
 
مفید برای دوران بارداری
لوبیا سبز یکی از مواد غذایی محسوب می شود که برای دوران بارداری بسیار مفید می باشد. یکی از دلایلی که در دوران بارداری باید از لوبیا سبز ایتفاده شود این است که لوبیا سبز حاوی مقادیر غنی از اسید فولیک است و برای رشد طبیعی جنین بسیار مفید است. یکی دیگر از دلایلی که لوبیا سبز برای دوران بارداری توصیه می شود این است که مصرف لوبیا سبز باعث کاهش خطر نقص در لوله عصبی جنین می شود. البته توصیه می شود قبل از اضافه کردن هر گونه مواد غذایی جدید به رژیم غذایی خود در دوران بارداری با پزشک متخصص مشورت کنید.
 
کنترل فشار خون
برنج مقدار بسیار اندکی سدیم دارد. و همان طور که می دانید استفاده زیاد از منابع دارای سدیم سبب انقباض رگ ها و افزایش فشار خون و در نتیجه فشار بر قلب و خطر بیماری های قلب و عروق می شود. بنابراین مصرف منابعی که سدیم اندکی دارند می تواند سبب کنترل فشار خون و جلوگیری از مشکلات مربوط شود. برنج هم یکی از این منابع است که باداشتن سدیم بسیار ناچیز مصرف آن  توصیه می شود.
 
کاهش خطر سرطان
دانه های برنج دارای فیبر نامحلول می باشند که این فیبر می تواند از بدن در برابر انواع سرطان ها محافطت کند.طبق گفته محققان دانه های برنج و به ویژه برنج قهوه ای مقادیر خوبی از این نوع فیبر نامحلول را دارند که در جلوگیری از دگردیسی و رشد سلول های سرطلانی موثر است. علاوه بر این مورد می تواند عملکرد روده را بهبود بخشیده و از سرطان روده هم ممانعت کند. افزون بر فیبر دانه های برنج آنتی اکسیدان هایی از جمله ویتامین آ و ویتامین ث و فلاونوئیو وفنولیک دارند که رادیکال های آزاد را کنترل می کنند و به این صورت به سلامت بدن کمک می نمایند. همان طور که در بحث های قبلی اشاره شده است رادیکال های آزاد حاصل واکنش های سلولی هستند. که می توانند به ارگان های مختلف حمله کرده و رشد سلول ها را خارج از شکل معمول و به شکل غده های سرطانی سبب شوند. بنابراین دانه های برنج با آنتی اکسیدان هایشان می توانند از این روند جلوگیری نموده و مانع از ابتلا به سرطان شوند.
 
بهبود عملکرد سیستم عصبی
برنج با دارابودن ویتامین های مختلف B به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می کند و سبب تولید انتقال دهنده های عصبی که بسیاری از فرایندهای بیولوژیکی بدن را تنظیم می کنند، می شود.
 
بهبود متابولیسم
برنج دارای ویتامین D، آهن، کلسیم، فیبر،تیامین،  نیاسین و ریبوفلاوین است. که تمام این موارد برای بدن مفید هستند. ویتامین های ذکر شده پایه و اساس بهبود متابولیسم بدن وکمک کننده به تسهیل عملکرد ارگان های مختلف هستند و هم چنین در تامین سلامت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط