بهترین روش پخت شلغم در سرماخوردگی

به احتمال زیاد شما هم شنیده‌اید که شلغم یک آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود. این پنی سیلین طبیعی دوای هر درد ناشی از سرماخوردگی است. البته روش پخت صحیح شلغم هم اهمیت دارد. شما می‌توانید آن را برای درست کردن سوپ و آش استفاده کنید. روش‌های دیگر پخارپز کردن و یا پختن همراه با نمک و فلفل سیاه است. اگر می‌خواهید روش پختن شلغم برای درمان سرماخوردگی را یاد بگیرید، با ما همراه شوید.
دوشنبه، 25 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
بهترین روش پخت شلغم در سرماخوردگی

مواد لازم برای روش پخت صحیح شلغم در سرماخوردگی


شلغم: یک کیلوگرم

آب: دو لیوان

نمک و ‌فلفل سیاه: به مقدار کافی

آبلیمو: یک قاشق مرباخوری
 

شلغم با پوست یا بدون پوست ؟

برای پختن شغلم نیازی باید به کوچک بودن یا بزرگ بودن جثه آن نگاه کنید. در مورد شغلم‌های کوچک باید بگوییم که پوست آن‌ها نازک است و بنابراین نیازی به گرفتن آن نیست. زمان پخت هم به راحتی می‌توانید از گوشت جدا کنید. اما اگر شلغم درشت باشد، در این صورت بهتر است پوست آن را بگیرید. همچنین اگر می‌خواهید مدت زمان پخت شغلم را کمتر کنید، بهتر است پوست آن را بگیرید و ۴ قسمت کنید.
 

چگونه شلغم بپزیم که سفید باشد ؟

برای پختن شلغم به صورت زیر عمل کنید:

بدون اینکه سر و ته آن را بزنید (اگر کوچک و متوسط است)، تمیز بشویید. سپس به اندازه ۲ لیوان آب روی شلغم بریزید. نمک و فلفل سیاه را در مرحله آخر اضافه کنید. اگر می‌خواهید شلغم پخته شما سفیدرنگ باشد، زمان پخت به آن یک قاشق مرباخوری آبلیمو هم اضافه کنید. ابتدا شعله زیاد باشد تا آب به جوش بیاید و سپس شعله را کم کنید. وقتی شلغم پخته شد، به آن کمی نمک و فلفل سیاه هم بزنید. حالا می‌توانید آن را همراه با آبش مصرف کنید. آب شلغم هم حاوی خواص بی‌شماری است. بهتر است یک شلغم را با گوشتکوب له کنید و داخل آب آن بریزید. یک ساعت صبر کنید تا شلغم آب بیندازد و سپس آن را میل کنید. خوردن این معجون قبل از خواب از گلودرد صبحگاهی و سرفه‌ ناشی از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند.
 
طرز تهیه پنی سیلین طبیعی شلغم
یک روش پخت صحیح شلغم پختن آن و سپس ترکیب با عسل است. برای درست کردن این آنتی بیوتیک خانگی به صورت زیر عمل کنید:

شلغم: ۳ عدد

آب: ۲ لیوان

عسل طبیعی: ۳ قاشق غذاخوری

برای پختن شلغم با پوست یا بدون پوست ابتدا آن را تمیز بشویید. برای این کار از یک اسکاج و مایع ظرفشویی استفاده کنید. سپس شلغم را درون قابلمه بریزید و یک لیوان آب اضافه کنید. شعله را کم کنید تا با حرارت کم و با بخار بپزد. وقتی شلغم نرم شد، با چاقو آن را خرد و یا داخل آن را گود کنید. برای هر یک شلغم، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی کافیست. مصرف این معجون به عنوان یک پنی سیلین قوی عمل می‌کند.
 
طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی
یک روش دیگر برای پختن شلغم، استفاده از سایر سبزیجاتی مثل هویج، کرفس، کدو و سیب زمینی است. برای درست کردن این سوپ رژیمی و خوشمزه به صورت زیر عمل کنید:

شلغم: ۲ عدد متوسط

کرفس: یک شاخه

هویج: یک عدد

سیب زمینی: یک عدد

کدو خورشتی: یک عدد

پیاز: یک عدد متوسط

سیر: ۲ حبه

روغن: یک قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار کافی

آبلیمو: یک قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری
 
مرحله اول: تفت پیاز
ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده داخل قابلمه تفت دهید. سپس زردچوبه را هم به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. همین که پیاز شفاف و طلایی شد، سیر رنده شده را هم اضافه کنید و هم بزنید. سپس رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و برای ۱۰ دقیقه هم بزنید.
 
مرحله دوم: اضافه کردن سبزیجات
برای درست کردن این سوپ رژیمی باید سبزیجات شامل شلغم، کدو خورشتی، کرفس و سیب زمینی را حبه‌ای خرد کنید. ابتدا شلغم، سیب زمینی و هویج را با پیاز داغ تفت دهید و بعد از ۱۰ دقیقه کدو خورشتی و کرفس را هم داخل مواد بریزید و برای ۱۰ دقیقه دیگر تفت دهید.
 
مرحله سوم: اضافه کردن آب جوش
برای روش پخت صحیح شلغم وقتی رنگ سبزیجات تغییر کرد، روی آن ۴ لیوان آب جوش بریزید. سپس درب قابلمه را ببندید تا جوش بزند و بعد شعله را کم کنید. در ۱۰ دقیقه آخر به آن نمک و فلفل سیاه هم بزنید. این غذای رژیمی را می‌توانید برای فصل زمستان مصرف کنید.
 

فواید شلغم برای سرماخوردگی

مهم ترین خواص شلغم برای سرماخوردگی شامل:

تقویت سیستم ایمنی بدن

کاهش دوره سرماخوردگی

کاهش التهابات گلو

صاف کننده سینه

کمک به درمان سرفه

حفظ رطوبت مخاط‌ها

کاهش عفونت های مرتبط با سرماخوردگی
 
تقویت کننده‌ ی سیستم ایمنی با شلغم
شلغم به عنوان یک منبع غنی از ویتامین C شناخته می‌شود که نقش کلیدی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. این سبزی مغذی با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون و آنتی‌بادی‌ها، به بدن در مقابله با بیماری‌های مختلف از جمله سرماخوردگی و حتی برخی انواع سرطان‌ها کمک می‌کند. خواص شلغم پخته برای سرماخوردگی به ویژه می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی موثر در دوران نقاهت مورد استفاده قرار گیرد.
 
شلغم؛ موثر در برابر سرفه و عفونت‌ ها
علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، شلغم خاصیت صاف کنندگی سینه دارد و می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه مورد استفاده قرار گیرد. این سبزی پرخاصیت همچنین دارای خواص ضدباکتری و ضدویروسی است که در مبارزه با عفونت‌های تنفسی، به ویژه سرماخوردگی، نقش مهمی ایفا می‌کند. شلغم با داشتن مواد ضد التهابی مانند فلاوونوئیدها، به کاهش التهابات ناشی از سرماخوردگی کمک شایانی می‌کند.
 
شلغم؛ محافظ طبیعی رطوبت بدن
یکی دیگر از فواید بی‌نظیر شلغم برای مقابله با سرماخوردگی، نقش آن به عنوان محافظ طبیعی رطوبت بدن است. در فصول سرد، خشکی بینی و گلو می‌تواند زمینه‌ساز عفونت‌های بیشتر شود. مصرف شلغم به حفظ رطوبت مخاط‌ها کمک کرده و از این طریق، خطر تشدید عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. طبق بررسی های انجام شده، شلغم نه تنها به عنوان یک ماده غذایی مغذی بلکه به عنوان یک عنصر درمانی در برابر بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی مطرح می‌شود و می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی روزانه ما داشته باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.