راه صحیح شستن لباس چرم طبیعی

چرم نسبت به انواع پارچه مقاومت بیشتری دارد. محصولات ساخته شده از چرم، دارای کیفیت و همچنین دوام بیشتری هستند. در این بین استفاده از چرم طبیعی، نسبت به انواع مصنوعی آن از محبوبیت بیشتری برخوردار است، زیرا انعطاف و خاصیت کشسانی بیشتری داشته و با مراقبت مناسب، طول عمر بالاتری نیز دارد. از انواع لباس هایی که در شستشوی آن ها باید دقت لازم را به کار برد لباس های چرمی می باشند که با توجه به نوع جنسی که دارند بسیاری از افراد با شستشوی غلط امکان دارد به آن ها آسیب برسانند.
دوشنبه، 2 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
راه صحیح شستن لباس چرم طبیعی
از انواع لباس هایی که در شستشوی آن ها باید دقت لازم را به کار برد لباس های چرمی می باشند که با توجه به نوع جنسی که دارند بسیاری از افراد با شستشوی غلط امکان دارد به آن ها آسیب برسانند. 

بنابراین باید با یادگیری اصول و نکاتی که در این زمینه وجود دارد مانع از صدمه دیدن لباس شد و آن را به بهترین و مناسب ترین روش شستشو داد. در همین راستا قصد داریم در این مطلب به جهت آشنایی و راهنمایی شما عزیزان نحوه صحیح شستن لباس چرمی را آموزش دهیم.
 

تمیز کردن چرم

اگر در حال مطالعه این متن هستید، قطعا به محصولات چرمی مانند کیف، کفش، کت، مبلمان و احتمالا دیگر وسایل چرم علاقمند هستید. لذا باید به خوبی با نحوه تمیز کردن و همچنین نگهداری چرم آشنا شوید.

درست است که با انتخاب محصولات چرم، لوازم با کیفیت‌تری را خواهید داشت اما اگر اصول مراقبت و نگهداری آن به خوبی رعایت نشود، با مشکلاتی از جمله کاهش کیفیت و عمر مفید آن‌ها روبرو خواهید بود.
 

طریقه ی شستن لباس چرم

خیلی از اوقات ممکن است هیچ لکه ای بر روی لباس چرم شما نریخته باشد اما لباستان کثیف بنظر برسد. در چنین شرایطی می توانید با استفاده از یک برس لباس و یا دستمال نرم و خشک بر روی لباستان بکشید و به عبارتی آنرا گردگیری کنید.

اما قبل از اینکه اقدام به شستشوی لباس چرمی کنید، علامت های روی برچسب لباس را بخوبی مورد بررسی قرار دهید تا نوع چرم، میزان مقاومت لباس چرمتان و اخطارهایی که در مورد نحوه شستشوی لباس چرمی شما وجود دارد مطلع شوید.

برای شستن لباس چرمی بدون اینکه لباستان آسیب ببیند به روش زیر عمل کنید:

در نحوه شستشوی لباس چرم ابتدا درون یک ظرف کمی آب گرم بریزید و مقداری محلول صابونی به آب اضافه کنید. ترکیب را بخوبی هم بزنید.
حالا یک دستمال نرم را داخل محلول آماده شده فرو ببرید و بعد از خارج کردن بخوبی بچلانید تا آب اضافی آن گرفته شود.

دستمال مطوب شده را به آرامی بر روی قسمت بیرونی لباس چرمی خود بکشید و اگر لکه هایی به شکل کف بر روی لباس باقی ماند، از یک دستمالی که تنها با آب مرطوب شده برای پاک کردن آن کمک بگیرید تا ذره های صابونی بطور کامل از روی لباس پاک شود.

برای پاک کردن صابون از روی لباس چرمی هیچ گاه لباستان را به یکباره در آب فرو نبرید و از خشک شدن کامل لباستان مطمعن شوید. بعد از شستشوی لباس چرمی از قرار دادن آن در برابر نور مستقیم آفتاب جلوگیری کنید و از گیره های فلزی را بر روی لباس چرم نزنید.

در آخر؛ لباس چرمی خود را بر روی چوب لباسی قرار دهید تا بخوبی خشک شود و بعد می توانید درون کمد لباس هایتان قرار دهید.

شاید برای اینکه لباس چرمی شما سریع تر خشک بشود تصمیم بگیرید از سشوار و یا خشک کن لباسشویی استفاده کنید. هیچ گاه این روش را امتحان نکنید چون استفاده از گرمای مستقیم و یا خشک کن لباسشویی باعث ایجاد آسیب جدی بر روی لباس چرم خواهد شد.

برای اتو کردن لباس چرم می توانید یک پارچه ضخیم نخی روی لباس قرار داده و با درجه پایین آنرا اتو کنید. همچنین می توانید در محیط مرطوب قرار دهید تا چروک های آن باز شود.
 

محلول های تمیز کننده چرم

صابون یا شامپو بچه

در روش اول از کمی صابون یا شامپو بچه (یا مواد شوینده ملایم) استفاده می‌کنیم. بدین منظور آن را با آب گرم مخلوط نمایید. اگر چرم بسیار کثیف است، استفاده ازچند قطره سرکه را توصیه می‌کنیم. در واقع این ترکیب نرم‌کننده و تمیز کننده محصول چرمی شماست که از آن در برابر لکه‌های جدید محافظت می‌کند.
 

روغن زیتون و لیمو

استفاده از روغن زیتون یا روغن گردو و نارگیل یا هر روغن دیگر گیاهی فقط برای خوراکی‌ها کاربرد ندارد، بلکه ترکیب روغن‌های گیاهی با آبلیمو، تمیز کننده بسیار خوبی برای چرم است. کافی است آن را به کمک پارچه تمیزی به آرامی روی وسیله مورد نظر چرمی کشیده تا مرطوب شود. سپس با استفاده از پارچه تمیز دیگری این محلول را از روی محصول پاک کنید.
 

سرکه سفید و آب مقطر

در این روش، از ترکیب مساوی سرکه سفید و آب مقطر استفاده می‌کنیم. بهتر است این محلول، به کمک پارچه میکروفیبر و به آرامی روی وسیله چرم مورد نظر کشیده شود تا وقتی آن را مرطوب کند. بجای سرکه سفید می‌توانید از سرکه سیب استفاده کنید.
 

صابون کاستیل

صابون گیاهی کاستیل، کاملا طبیعی بوده و عاری از مواد شیمیایی است. استفاده از این صابون برای تمیزکردن چرم ماشین انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. البته می‌توان از سایر شوینده‌های ملایم نیز بدین منظور استفاده کرد.

برای استفاده از این صابون برای پاک کردن محصولات چرم آن را به نسبت یک به پنج با آب مخلوط نمایید. سپس پارچه نرمی را به این محلول آغشته کرده و به آرامی روی صندلی‌ها بکشید. این صابون حاوی روغن زیتون بوده که سبب مرطوب شدن چرم هم می‌شود.
 

پاک‌ کننده‌های مخصوص تمیز کردن چرم

روش استفاده از پاک کننده چرم بازاری بدین صورت است که چند قطره از آن را به آب اضافه و مانند سایر روش‌های فوق، با یک پارچه تمیز روی محصول چرمی بکشید. سپس با استفاده از مخلوط آب و صابون مخصوص چرم، سایر لکه‌های باقی‌مانده را نیز تمیز کنید.
 

پاک کردن لکه‌های باقی‌مانده

با استفاده از روش‌های فوق، می‌توان اکثر لکه‌های روی چرم را تمیز کنید. اما اگر هنوز هم لکه‌ای باقی ماند، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده نمایید.
 

صابون و مواد شوینده ملایم

برای لکه‌های چسبناک، ابتدا با لبه قاشق آن را برداشته، و سپس با پارچه‌ آغشته به صابون یا هر ماده پاک کننده دیگری، با حرکات دایره‌ای کوچک لکه را پاک کنید. برای پاک کردن لکه‌های ملایم نیز، می‌توانید از یک پارچه تمیز که آن را به محلول آب گرم و صابون بچه یا صابون چرم آغشته کرده‌اید، برای تمیز کردن لکه استفاده کنید.

توجه کنید که خیس بودن پارچه سبب ایجاد لکه روی چرم می‌شود. لذا فقط آن را مرطوب کنید.
 

الکل

برای تمیز کردن لکه‌های سخت‌تر مانند لکه جوهر، از پنبه آغشته به الکل استفاده کنید. الکل را فقط روی قسمتی از چرم که لکه دارد اعمال کنید و برای رفع الکل باقی‌مانده از محلول آب و مایع شوینده مناسب کمک بگیرید.
 

خشک کردن چرم بطور کامل

پس از گردگیری و تمیزکردن لکه‌های روی وسایل چرمی، باید آن را با دقت خشک نمایید. اگر اتاق گرم است بهتر است این محصولات، با هوای اتاق خشک شوند. اما در فضاهای مرطوب، برای جلوگیری از بروز کپک، به کمک پارچه میکروفیبر تمیز چرم را خشک کنید.

راه صحیح شستن لباس چرم طبیعی
 

نکات کلیدی و مهم شستشو و مراقبت از البسه چرم :

- باید این نکته را در نظر داشته باشید که حتما پیش از شستن لباس چرم برچسب دستورالعمل شستشو را مطلعه نمایید. متناسب با نوع و جنس چرم نحوه شستشو نیز متفاوت می باشد. اغلب بر روی این برچسب مناسب ترین روش شستشو بیان شده است که بهتر است مطابق با آن عمل نمایید.

- بهتر است بدانید اهمیتی ندارد که جنس لباس چرم شما از کدامین نوع می باشد چرا که شما باید از مواد شوینده ضد آب برای شستشو و تمیز کردن ان استفاده نمایید.
- در روزهای بارانی سعی کنید تا جایی که امکان دارد لباس های چرمی خود را نپوشید چرا که آب عمر و ماندگاری چرم را کاهش می دهد.

- در صورتی که لباس چرمی شما خیس شد بهتر است که آن را از جایی آویزان نمایید تا در محیط خانه خشک شود. وسایلی که در جیب لباس چرمی شما قرار دارد را در آورده تا جیب های خیس چرمی در اثر آن ها کش پیدا نکند.

- سعی کنید که چرم را از حشره کش ها به دور نگه داشته چرا که چرم در واقع دارای توانایی جذب حشره کش ها می باشد و چنانچه این اتفاق رخ دهد لباس چرمی شما بو و سم آن را به خود می گیرد.

- توجه داشته باشید که از گیره لباس برای لباس های چرم به هیچ عنوان استفاده نکنید.
- در صورتی که می خواهید لباس چرم خود را برای مدت زمان زیادی استفاده نکنید حتما از قبل آن را به اتوشویی ببرید تا عاری از هر نوع کپک و آفت شود و بدین گونه خطر حمله آفت کش ها کم شود و به طور مرتب محلی که چرم را در آن قرار دادید چک کرده تا مطمئن شوید آفت نزده باشد.

- از این موضوع مطمئن شوید که چرم را در جایی گذاشته اید که جریان هوای آزاد در آن جا وجود دارد.
- سعی کنید که چرم را در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید.

- در صورتی که در محلی خشک قرار بگیرد ماندگاری زیادتری دارد.
- اگر داخل کمدتان گرم نیست می توانید لباس چرم خود را درون آن قرار دهید.
- به هیچ عنوان چرم را درون کیسه پلاستیکی قرار ندهید و یا این که در زیر آن ورق پلاستیکی نگذارید.
 

ودر پایان

در نهایت، رعایت روش‌های صحیح شستن لباس‌های چرمی طبیعی، می‌تواند عمر و کیفیت این لباس‌ها را بالا ببرد و از خرید مجدد آنها جلوگیری کند. به یاد داشته باشید که هرگز از مواد شوینده سخت و سنگین استفاده نکنید و همیشه با توجه به نوع لباس چرمی، روش مناسب شستشو را انتخاب کنید. این رعایت‌ها به شما کمک خواهند کرد تا لباس‌های چرمی طبیعی خود را بهترین شکل ممکن نگه دارید.
 

منابع

https://www.modiseh.com
https://arga-mag.com
https://chatgpt.com
https://ibolak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
play_arrow
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
play_arrow
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
play_arrow
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
play_arrow
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان
انواع تزریق ژل لب
انواع تزریق ژل لب
غزه امروز مسئله اول دنیا است؛ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید
play_arrow
غزه امروز مسئله اول دنیا است؛ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید
الگوهای جامعه معلمین باید به عنوان قهرمان معرفی شوند
play_arrow
الگوهای جامعه معلمین باید به عنوان قهرمان معرفی شوند
نان‌آورانی که جان می‌بخشند
play_arrow
نان‌آورانی که جان می‌بخشند
فرآیند تولید آدامس در یک کارخانه مشهور
play_arrow
فرآیند تولید آدامس در یک کارخانه مشهور
از مزایای ادامه تحصیل در اروپا چه می دانید؟
از مزایای ادامه تحصیل در اروپا چه می دانید؟
عملیات استشهادی در قدس اشغالی
play_arrow
عملیات استشهادی در قدس اشغالی
حمله موشکی سرایا القدس به نیروها و ادوات جنگی اشغالگران در "نتساریم"
play_arrow
حمله موشکی سرایا القدس به نیروها و ادوات جنگی اشغالگران در "نتساریم"
اعترافات عضو بازداشت‌شده گروهک تروریستی انصارالفرقان
play_arrow
اعترافات عضو بازداشت‌شده گروهک تروریستی انصارالفرقان
وظایف معاونت پرورشی در بیان رهبر انقلاب
play_arrow
وظایف معاونت پرورشی در بیان رهبر انقلاب