تغییر رشته در ارشد کار صحیحی است؟

در حالت کلی، تغییر رشته برای کارشناسی‌ارشد گزینه قابل تاملی است که ارزش بررسی کردن دارد. در مقطع کارشناسی‌ارشد با بالاتر رفتن سن افراد در مقایسه با مقطع ورود به کارشناسی، پیداکردن تجربه و دید لازم برای تشخیص مسیر درست یا تصمیم‌گیری مستقل‌تر از خانواده، می‌توان تصمیم‌های اساسی گرفت. در این مقطع فرد می‌تواند آینده شغلی و اجتماعی خودش را بهبود بخشد.
دوشنبه، 2 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
تغییر رشته در ارشد کار صحیحی است؟
یکی از ابهاماتی که درخصوص کنکور ارشد برای داوطلبان مطرح است، این است که آیا می‌توان برای ارشد در رشته دیگری شرکت کرد و آیا این تغییر رشته، کار منطقی به حساب می‌آید؟ آیا یک داوطلب باید حتما رشته خودش در کارشناسی را برای ارشد انتخاب کند؟ اگر احساس می‌کند به رشته کارشناسی‌اش علاقه ندارد، چه کند؟

چه نکاتی برای تغییر رشته از کارشناسی به کارشناسی‌ارشد باید مد نظرش باشد؟ قبل از هر چیز باید بدانید بر اساس تصمیم‌گیری وزارت علوم و رئیس سازمان سنجش، هم اکنون ادامه تحصیل در تمامی رشته‌های ارشد برای همه داوطلبان امکان‌پذیر است. به عبارت دیگر تجانس و هماهنگی رشته به منظور ثبت‌نام و قبولی در آزمون کارشناسی‌ارشد الزامی نیست. در ادامه، نکاتی درباره مزایا و معایب این تصمیم مطرح خواهد شد.
 

شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد

شاید بسیاری از دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، به رشته تحصیلی خود علاقه نداشته باشند و یا به هر دلیلی رشته انتخابیشان مناسب آن ها نیست. در این مواقع، بهترین راه این است که دانشجویان از قانون تغییر رشته در مقطع ارشد استفاده کنند و رشته تحصیلی خود را تغییر دهند. اما موضوعی که وجود دارد، این است که آیا تغییر رشته در مقطع ارشد امکان پذیر است؟

در قوانین آموزشی مقطع کارشناسی ارشد هرگونه تغییر رشته و یا حتی گرایش در مقطع کارشناسی ارشد امکان پذیر نیست و هیچ دانشگاهی مجاز به تغییر رشته دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نمی باشد. بنابراین، لازم است که دانشجویان کارشناسی ارشد قبل از هر اقدامی در رابطه با نوع رشته انتخابی خود تحقیق کرده تا در زمان تحصیل، قصد تغییر رشته و یا گرایش تحصیلی خود را نداشته باشند.

لذا با توجه به توضیحات داده شده تغییر رشته در مقطع ارشد، امکان پذیر نیست و دانشجویان نمی توانند در هیچ از یک از دانشگاه های کشور اعم از دانشگاه های دولتی، غیردولتی، آزاد، پیام نور و ... رشته تحصیلی خود را تغییر دهند. با توجه به توضیحات داده هیچ شرایطی برای تغییر رشته در مقطع ارشد وجود ندارد. چرا که تغییر رشته در مقطع ارشد برای تمامی دانشجویان این مقطع تحصیلی ممنوع است.
 

معایب تغییر رشته در کارشناسی‌ارشد

درباره یکی از اصلی‌ترین معایب تغییر رشته در کارشناسی ارشد می‌توان به آشنا نبودن با دروس تخصصی و مهارت‌های رشته مقصد اشاره کرد. هر چند که ما از دروس کارشناسی رشته جدید مطلع باشیم، اگر نتوانیم رزومه قوی و دانش بالایی به دست بیاوریم، نمی‌توانیم در آینده چندان امیدوار به دستیابی اهداف مد نظرمان باشیم. همچنین آشنا نبودن با دروس پایه رشته جدید، نیاز به تلاش بیشتر برای موفقیت را می‌طلبد. 
 

مزایای تغییر رشته در کارشناسی‌ارشد

معمولا افرادی که تصمیم به تغییر رشته در ارشد می‌گیرند، تصور بهتری از آینده خود در آن رشته دارند. به همین دلیل می‌توانند مسیر موفقیت را با تسلط بیشتری طی کنند. همچنین دنبال کردن علاقه برای ادامه تحصیل بسیار مهم است و بسیاری از دانشجویان در دوران کارشناسی به دنبال علاقه خود نرفتند و ضرر آن را دیده‌اند پس می‌خواهند در ارشد به دنبال علاقه خود بروند.

پیدا کردن شناخت بهتر از خود بعد از ۴ سال تحصیل در مقطع کارشناسی، باعث می‌شود در تعیین رشته جدید با نگاه دقیق‌تری تصمیم بگیرند. نکته پایانی هم درباره شناخت بازار کار بعد از پایان دوره کارشناسی است. افرادی هستند که در رشته تحصیلی کارشناسی وارد بازار کار نشدند یا اگر شدند نتیجه نگرفته اند به همین دلیل تصمیم به تغییر رشته دارند و، چون شناخت بهتری از بازار کار رشته غیرمرتبط با رشته کارشناسی خود دارند، شانس موفقیت‌شان بیشتر خواهد بود.
 

۵ سوالی که قبل از تغییر رشته باید از خود بپرسید

آیا مدرک کارشناسی ارشد غیر مرتبط برای من مناسب است؟ تصمیم گیری در مورد اینکه آیا و چه زمانی باید تحصیلات پیشرفته را دنبال کنید یک تصمیم کاملاً شخصی است که اغلب تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله بودجه اهداف شغلی و روند اشتغال محلی است برای کمک به ارزیابی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد غیر مرتبط سوالات زیر را در نظر بگیرید.


۱. جهش از مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد مورد نظرم چقدر است؟ برخی از رشتههای نامرتبط نسبت به سایر رشتهها اشتراکات بیشتری دارند برای مثال از کارشناسی انگلیسی راحت تر به MBA میتوان تغییر رشته داد تا علوم کامپیوتر نحوه پر کردن شکاف از یک رشته به رشته دیگر را در این پروسه حتما در نظر بگیرید.

۲. استاد مورد نظر من به چه نوع پیش زمینهای نیاز دارد؟ با قسمت پذیرش و یا مشاوران دانشکده دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرید تا در مورد پس زمینه متقاضی ترجیحی یک برنامه ایده بگیرید بپرسید چه کاری میتوانید انجام دهند تا برای ثبت نام آماده شوید با میتوانید وبسایت دانشکده را بررسی کنید تا علاقمندی های تحقیقاتی استاد آینده خود را پیدا کنید.

3. میزان تناسب ریسرچ اینترستهای خود با آنها را ارزیابی کنید. در صورت فارغ التحصیلی از رشته مورد نظر در کارشناسی ارشد چه گزینههای شغلی در دسترس من خواهد بود ؟ قبل از ایلای تکالیف حدی را انجام دهید تا مشخص کنید کسب مدرک تحصیلات تکمیلی چه تاثیری بر آینده شما دارد چه مشاغلی موجود است؟ آیا رقابت شدید است؟ آیا پیش بینی میشود این صنعت رشد کند یا بدترکاهش باید؟

4. بازگشت سرمایه پیش بینی شده برای برنامه کارشناسی ارشد مورد نظر من چقدر است؟ مدارک پیشرفته معمولا با پتانسیل درآمد بالاتر مرتبط است اما هیچ چیز تضمین شده نیست. در مورد مشاغل و حقوق بالقوه در منطقه مورد نظر برای اشتغال تحقیق کنید تا ارزش مالی واقعی و بازگشت سرمایه کارشناسی ارشد مورد نظر خود را بهتر تعیین کنید.
 
5. آیامیتوانم دانش و مهارتهای مورد نظر خود را بدون ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کسب کنم؟ آیا شغل رویایی شما به صراحت به تحصیلات تکمیلی نیاز دارد؟ 
 

ودر پایان

برای تصمیم‌گیری درباره‌ی اینکه آیا تغییر رشته در ارشد کاری منطقی است یا خیر یا اینکه برای مطمئن‌شدن از تصمیم خود چه شاخص‌هایی را باید در نظر بگیریم، توجه به سه مقطع زمانی قبل از ورود به دانشگاه و کنکور رشته‌ی انتخابی، دوران تحصیل در رشته‌ی انتخابی و شرایط بعد از فارغ‌التحصیلی اهمیت بسیاری دارد.

درمجموع تمامی رشته‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. با توجه به تغییرات اقتصادی و اجتماعی سال‌های اخیر کشور، رشته‌هایی که توسعه‌ی فردی را محور کار قرار می‌دهند، می‌توانند فرصت‌های کاری متنوع‌تری داشته باشند.
 

منابع

https://www.yjc.ir
https://web.eitaa.com
https://cafetadris.com
https://www.heyvagroup.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.