مشخصات کامل کامپیوتر کجاست؟

حتما برای خیلی از کاربران کامپیوتر پیش آمده است که بخواهند مشخصات سخت افزاری کامپیوتر خود را مشاهده کنند و آن را با سایر سیستم ها مقایسه نمایند. در این مقاله می خواهیم چگونگی دیدن مشخصات کامپیوتر را آموزش دهیم.
چهارشنبه، 4 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
مشخصات کامل کامپیوتر کجاست؟
مشخصات سیستم من چیه؟ سوالی که شاید بعد از خرید بدون تحقیق یک سیستم یا یک لپ تاپ برای شما پیش می آید و زمانی که می خواهید یک برنامه با مشخصات سخت افزاری خاصی نصب کنید برای شما سوال پیش می آید آیا سیستم من مشخصات لازم برای نصب این برنامه را دارد؟ خیلی ساده می توانید در خصوص دیدن مشخصات کامپیوتر از طریق ویندوز اقدام کنید.
 

دیدن مشخصات سیستم از طریق مای کامپیوتر

بهترین و ساده ترین راه برای دیدن مشخصات لپ تاپ و رایانه، استفاده از مای کامیپوتر است. برای این منظور باید روی گزینه This PC یا مای کامپیوتر کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب نمایید. صفحه ای باز می شود که مقدار رم، سی پی یو و… در آن نمایش داده شده اند. برای مشاهده جزئیات بیشتر و دقیق تر، بهتر است دیگر روش های مشاهده مشخصات سیستم را اجرا کنید.

مشخصات کامل کامپیوتر کجاست؟
 

مشاهده مشخصات سیستم با  System information

یکی دیگر از روش های دیدن مشخصات لپ تاپ، استفاده از قابلیت System information است. System information اطلاعات بیشتری از سیستم را در اختیار شما قرار می دهد. برای دیدن مشخصات سیستم با استفاده از سیستم اینفورمیشن، مراحل زیر را طی کنید:

منوی استارت را باز کنید.
کلمه System information را در بخش جستجو تایپ کنید.
صفحه جدیدی  باز می شود که مشخصات بسیاری از جمله قطعات مادربرد را نمایش می دهد.

مشخصات کامل کامپیوتر کجاست؟
 

دیدن مشخصات لپ تاپ از طریق  Cmd

Cmd یا همان command prompt هم یکی از ابزارهای کاربردی برای دیدن مشخصات سیستم است. با این برنامه می توانید دستورهای مختلف را در محیط ویندوز وارد کنید. نحوه کار کردن با سی ام دی برای مشاهده مشخصات لپ تاپ ایسوس و دیگر برندها به شکل زیر است:

برنامه cmd را باز کنید.
دستور Systeminfo را در آن تایپ کنید.
به همین سادگی، مشخصات کامل سیستمی که از آن استفاده می کنید برای شما نمایش داده می شود.

مشخصات کامل کامپیوتر کجاست؟
 

نمایش مشخصات سیستم با نرم افزار

برای دیدن مشخصات سیستم، می توانید از نرم افزارها و اپلیکیشن هایی که در همین زمینه طراحی شده اند هم استفاده کنید. بخشی از بهترین اپ های این حوزه عبارتند از:

برنامه CPU-Z جهت دیدن مشخصات سیستم

اپ CPU-Z  اطلاعات سیستم های کامپیوتری را نمایش می دهد. شما می توانید با استفاده از این برنامه به قابلیت هایی از جمله نمایش مشخصات کامل مادربرد، مدل کارت گرافیک و سرعت و عملکرد آن در سیستم، نمایش مشخصات کامل رم لپ تاپ و … دست پیدا کنید. این برنامه روی تمامی نسخه های ویندوز قابل اجراست و به شما کمک می کند که مشخصات لپ تاپ خود را سریع تر و راحت تر مشاهده کنید.
 

نرم افزار HWiNFO 

یکی دیگر از برنامه های کاربردی برای مشاهده مشخصات سیستم، HWiNFO است. مزیت این اپ این است که مشخصات سخت افزاری کامل تری را برای کاربر به نمایش در می آورد.
 

اپلیکیشن System Information Viewer

به عنوان آخرین گزینه در فهرست اپلیکیشن های دیدن مشخصات سیستم، باید به System Information Viewer اشاره کنیم. نرم افزاری که مشخصات کامپیوتر و لپ تاپ را به صورت کامل نمایش می دهید. تغییر آدرس Mac هم با استفاده از این برنامه امکان پذیر است.
 

پیدا کردن مشخصات کامپیوتر در سیستم‌عامل Mac

سیستم‌عامل مک از لحاظ کارایی با ویندوز تفاوت‌های بسیاری داره. برای اینکه بفهمید مشخصات کامپیوتر موردنظر چیه باید طبق مراحل زیر پیش برید. از اونجایی که سیستم‌عامل مک مثل ویندوز روش‌های مختلفی رو در اختیار کاربران قرار نداده، ماهم بهترین و کارآمدترین روش رو برای شما رفقا توضیح میدیم.

ابتدا از منوی Apple وارد قسمت About This Mac بشید.
در این صفحه 5 سربرگ برای شما قرار داره که هرکدوم از اون‌ها اطلاعاتی رو در اختیار شما قرار میدن.

Overview: در این قسمت اطلاعات پردازنده و حافظه به شما نشون داده میشه و نوع سیستم‌عامل شما مشخص میشه.
Displays: در این قسمت اطلاعات مربوط به نمایش‌گر رو مشاهده می‌کنید.
Storage: این بخش به شما اطلاعات ذخیره‌سازی رو نشون میده.

Graphics: اطلاعات مربوط به کارت گرافیک در این قسمت برای شما نمایش داده می­شه.
Support: این عبارت هم با توجه به اسمی که داره، حالت پشتیبانی رو برای هریک از کاربران به وجود میاره. شما با استفاده از این گزینه می‌تونید با شرکت سازنده ارتباط برقرار کنید.
Service: این بخش از مک، به شما اطلاعاتی راجع به سوابق سرویس‌دهی نشون میده که اطلاعات مربوط به ضمانت دستگاه هم شامل اون میشه.

همون‌طور که در بالا توضیح دادم، این روش بسیار ساده و کامله و شما می‌تونید با استفاده از اون اطلاعات کاملی رو در مورد سیستم خودتون در سیستم‌عامل مک به دست بیارید.

مشخصات کامل کامپیوتر کجاست؟
 

پی‌بردن به مشخصات کامپیوتر در سیستم‌عامل Linux

کارکردن با سیستم‌عامل لینوکس در مقایسه با مک و ویندوز بسیار متفاوته. برای پیدا کردن مشخصات کامپیوتر لازمه که از کدهای دستوری مختلفی استفاده کنیم. در مرحله‌ی اول ابتدا کد دستوری lscpu رو معرفی می‌کنم که به شما مشخصات CPU رو نشون میده. کد دستوری بعدی، More، Less و Cat هست که هرکدوم به طریقی مشخصات کامل پردازش‌گر رو برای شما نمایش میدن.

دستور بعدی مربوط به قسمت حافظه رم شماست. شما باید به منظور نمایش مشخصات رم، کد دستوری Free رو وارد کنید. دستور بعدی به مشخصات هارددیسک شما مربوطه و با کد دستوری hd شناخته میشه که مخفف عبارت هارددیسک است.

دستور آخر اختصاصی نیست و حالتی کلی از مشخصات رو در اختیارتون قرار میده. برای انجام این فرایند کافیه که کد دستوری lspci رو وارد کنید تا اطلاعات موجود به‌صورت تصویر زیر برای شما عزیزان به نمایش دربیاد.
 

ودر پایان

زمانی که می‌خواید نرم‌افزاری قوی روی سیستم خودتون نصب کنید، لازمه اطلاعات کامپیوتر خودتون رو بدونید تا مناسب با توانایی کامپیوتر خودتون نرم‌افزار رو دانلود کنید. در برخی موارد ممکنه به هر دلیلی شما این مشخصات رو فراموش کنید.

برای پی‌بردن به مشخصات کامپیوتر و لپ‌تاپ خودتون راه و روش‌های بسیاری رو در بالا توضیح دادیم تا شما بتونید به‌راحتی به این اطلاعات دسترسی داشته باشید. در انتها امیدوارم که این مقاله مشکل شما رو در پیدا کردن اطلاعات و مشخصات کامپیوترتون حل کرده باشه و ممنونم که تا آخر با راسخون همراه بودید.
 

منابع

https://www.heyvatech.com
https://asusservice.ir
https://netran.net


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.