هاوینگ بیت کوین در سال 2024؛ چه اتفاقی برای بیت کوین خواهد افتاد

هاوینگ در الگوریتم استخراج بیت‌کوین با هدف مقابله با تورم از طریق حفظ کمیابی کوین صورت میگیرد. در تئوری، کاهش سرعت انتشار بیت کوین به این معنی است که اگر تقاضا ثابت بماند، قیمت افزایش خواهد یافت.
شنبه، 14 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
هاوینگ بیت کوین در سال 2024؛ چه اتفاقی برای بیت کوین خواهد افتاد
عرضه موجود ارزهای سنتی تحت نظر بانک های مرکزی افزایش و کاهش می یابد، اما عرضه کل بیت کوین Bitcoin ثابت و غیرقابل تغییر است. تنها 21 میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت. در حال حاضر کمی بیش از 19 میلیون استخراج شده و تنها کمتر از 2 میلیون برای استخراج باقی مانده است. پروتکل بیت کوین به طور خودکار تعداد کوین های جدید صادر شده با هر بلاک جدید را در فرآیندی به نام هاوینگ (Halving) کاهش می دهد. منبع این مقاله خبر هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ در مجله خبری نیپوتو می باشد.

یکی از مهم ترین ویژگی های بیت کوین مکانیسم عرضه و انتشار محدود آن است.

در هاوینگ بیت کوین پاداش استخراج به نصف کاهش می یابد. این رویداد هر چهار سال یک بار اتفاق می افتد.

هاوینگ در الگوریتم استخراج بیت‌کوین با هدف مقابله با تورم از طریق حفظ کمیابی کوین صورت میگیرد. در تئوری، کاهش سرعت انتشار بیت کوین به این معنی است که اگر تقاضا ثابت بماند، قیمت افزایش خواهد یافت.

هاوینگ بیت کوین چگونه انجام می شود؟

یک شبکه غیرمتمرکز از اعتبار سنج ها تمام تراکنش های بیت کوین را در فرآیندی به نام استخراج تایید می کند. ماینرها که توان پردازشی را به حل محاسبات پیچیده برای اضافه کردن گروهی از تراکنش ها به بلاک چین بیت کوین به عنوان بخشی از مکانیسم اثبات کار آن ارائه می کنند، 6.25 بیت کوین به عنوان پاداش استخراج دریافت می کنند.
این بلاک‌های تراکنش تقریباً هر 10 دقیقه یک بار اضافه می‌شوند و طبق کد بیت‌کوین پس از ایجاد هر 210000 بلاک، پاداش ماینرها به نصف کاهش می‌یابد. این تقریباً هر چهار سال یکبار در دوره هایی اتفاق می افتد که اغلب با افزایش نوسان قیمت بیت کوین همراه است.

اولین هاوینگ بیت کوین چه زمانی انجام شد؟
اولین هاوینگ بیت کوین در نوامبر 2012 اتفاق افتاد. رویداد بعدی در جولای 2016 و آخرین هاوینگ در می 2020 انجام شد.
زمانی که بیت کوین در سال 2009 عرضه شد، پاداش ماینینگ از 50 بیت کوین به ازای هر بلاک شروع شد. پس از هر هاوینگ، این مقدار به نصف کاهش می یابد. به عنوان مثال، پس از هاوینگ اول، پاداش استخراج بیت کوین به 25 بیت کوین در هر بلاک کاهش یافت.

آخرین هاوینگ در سال 2140 رخ خواهد داد. در آن زمان، 21 میلیون بیت کوین در گردش خواهد بود و هیچ کوین دیگری ایجاد نخواهد شد. پس از آن پاداش ماینرها فقط کارمزد تراکنش خواهد بود.

ریچارد بیکر، مدیر شرکت ارائه‌دهنده خدمات بلاک چین TAAL Distributed Information Technologies، اشاره می‌کند که ماینرها ممکن است پس از هاوینگ بعدی، قدرت پردازش تراکنش را از بیت کوین به شبکه های دیگر منتقل کنند زیرا آنها به دنبال کارمزد تراکنش‌های بیشتری هستند تا درآمد از دست رفته را جبران کنند.

کارشناسان می گویند، تعداد ماینرهای کمتر به معنای امنیت کمتر شبکه است.

قیمت های بالاتر انگیزه ای برای ماینرها جهت ادامه پردازش تراکنش های بیت کوین خواهد بود.


 
هاوینگ بیت کوین در سال 2024؛ چه اتفاقی برای بیت کوین خواهد افتاد



تاریخچه هاوینگ بیت کوین
تعداد بیت‌کوین‌های جدید صادر شده به عنوان پاداش برای ماینرهایی که یک بلاک جدید از تراکنش‌های معتبر را به بلاک چین بیت‌کوین اضافه می‌کنند، از سال ۲۰۰۹ هر چهار سال یک‌بار به نصف کاهش یافته است.
از زمان تولد بیت کوین، پاداش ماینینگ هر چهار سال یکبار کاهش یافت:
تاریخ هاوینگ بعدی بیت کوین
طبق الگوریتم بیت کوین، هاوینگ پس از هر 210 هزار بلاک اتفاق می افتد. هیچ کس دقیقاً نمی داند که هاوینگ بعدی چه زمانی رخ می دهد، اما کارشناسان به آوریل 2024 (فروردین تا اردیبهشت 1403) به عنوان تاریخ مورد انتظار اشاره می کنند که تقریباً چهار سال پس از آخرین رویداد است.
کارشناسان می گویند ماهیت تا حدودی قابل پیش بینی هاوینگ بیت کوین به گونه ای طراحی شده است که شوک بزرگی برای شبکه نباشد.
اما این بدان معنا نیست که هیجانات معاملاتی پیرامون هاوینگ بعدی بیت کوین وجود نخواهد داشت.
راب چانگ، مدیرعامل Gryphon Digital Mining می گوید: “از لحاظ تاریخی، نوسانات زیادی در قیمت بیت کوین پیش از رویداد و پس از آن اتفاق می افتد. با این حال، قیمت بیت کوین معمولاً چند ماه بعد به طور قابل توجهی بالاتر می رود.”
در حالی که بسیاری از عوامل دیگر بر قیمت بیت‌کوین تأثیر می‌گذارند، به نظر می‌رسد که رویدادهای هاوینگ معمولاً پس از کاهش نوسانات اولیه برای ارز دیجیتال صعودی هستند.
سرمایه گذاران باید در مورد هاوینگ بعدی بیت کوین محتاط باشند. اگرچه کمیابی می تواند باعث افزایش قیمت شود، کاهش فعالیت ماینینگ نیز می تواند باعث کاهش قیمت شود.
اما نکته کلیدی که سرمایه‌گذاران باید در نظر بگیرند، تاریخ‌های مشخص برای هاوینگ نیست، بلکه تمرکز بر رشد کلی شبکه است. تا زمانی که شبکه به رشد خود ادامه دهد، احتمال اینکه بیت کوین به عنوان یک ابزار ذخیره ارزش، به رشد خود ادامه دهد وجود دارد.
بیت کوین پس از رویداد هاوینگ
هر بار که پاداش استخراج بیت کوین نصف می شود، نرخ عرضه نیز نصف می شود. وقتی سطح تقاضا برای یک دارایی ثابت می ماند اما عرضه کاهش می یابد، ارزش دارایی افزایش می یابد.
معامله گران ممکن است به دنبال کسب سود از این پویایی با سرمایه گذاری در بیت کوین قبل از halving پیش بینی شده در آوریل باشند، به این امید که ارزش دارایی آنها افزایش یابد.
تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین در گذشته
زمانی که اولین هاوینگ در سال 2012 اتفاق افتاد، تأثیر ناچیزی بر ارزش بیت کوین داشت، اما این رویداد در روزهای اولیه ظهور بیت کوین رخ داده بود.
با این حال، در سال پیش از هاوینگ دوم در سال 2016، بیت کوین افزایش 194 درصدی را تجربه کرد.
در 12 ماه منتهی به هاوینگ ماه می 2020، بیت کوین افزایش 100 درصدی قیمت را تجربه کرده بود.
اکنون چهار ماه تا هاوینگ بعدی باقی مانده است و قیمت بیت کوین حدود 42220 دلار است.
در حالی که بیت کوین در دوره های قبل از هاوینگ قبلی رشد فوق العاده ای داشته است، داده های فعلی نشان می دهد که این دوره ممکن است متفاوت باشد. صرف نظر از این، عملکرد گذشته تضمینی برای عملکرد آینده نیست.
سوالات متداول
چرا پاداش استخراج بیت کوین نصف می شود؟
بیت کوین به گونه ای طراحی شده بود که هر چهار سال یکبار با رویداد هاوینگ کمیابی آن حفظ شود. ایده این است که کاهش عرضه در برابر تقاضای پایدار، قیمت‌ بیت کوین را افزایش دهد.

وقتی تمام 21 میلیون بیت کوین استخراج شود چه اتفاقی می افتد؟
هنگامی که آخرین بیت کوین از مجموع 21 میلیون بیت کوین استخراج شد، ماینرهایی که با موفقیت بلاک های تراکنش های معتبر را به بلاک چین اضافه می کنند، به جای بیت کوین تازه استخراج شده، با هزینه تراکنش پاداش خواهند گرفت. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۱۴۰ به سقف ۲۱ میلیون کوین برسد.

قیمت بیت کوین پس از هاوینگ به اوج خود می رسد؟
طبق الگوی قیمت بیت کوین حول رویدادهای قبلی هاوینگ، در دوره بین این رویداد در سال های 2012 و 2016 شاهد افزایش 5187 درصدی قیمت بیت کوین بودیم در حالی که در دوره چهار ساله پس از هاوینگ در سال 2016 شاهد افزایش تقریباً 3000 درصدی قیمت بیت کوین بودیم.

قیمت بیت کوین پس از رویداد هاوینگ 2020 نیز به بالاترین سطح خود یعنی 69000 دلار رسید. از این رو، این رویداد به عنوان یک محرک کلیدی برای ورود سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال و در نتیجه افزایش قیمت بیت کوین و همچنین آلت کوین ها عمل می کند.

رویداد هاوینگ بیت کوین که هر چهار سال یک بار اتفاق می افتد با هدف کاهش حداکثر عرضه بیت کوین رخ می دهد. از نظر فنی، این رویداد شامل نصف شدن پاداش بلاک به ماینرها است. پس از رویداد 2020، پاداش از 1250 واحد به 625 واحد کاهش یافت. در رویداد آینده شاهد نصف شدن پاداش به 3125 واحد خواهیم بود.

قیمت بیت کوین
به گفته تحلیلگر CrediBULL Crypto، در صورتی که قیمت بیت کوین پیش از تایید ETF قبل از ضرب الاجل 10 ژانویه 2024 از سطح 45500 دلار عبور کند، انتظار می رود که صعود کند. در غیر این صورت، ممکن است افت دیگری در منطقه 38000 تا 40000 دلاری مشاهده شود. در همین حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که یک روز کاری بعد از تایید، ETF های بیت‌کوین ممکن است مجاز به معامله باشند. در این رابطه می توانید به این خبر مراجعه کنید


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.