کالری چغندر چقدر است؟ + ارزش غذایی

چغندرها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی ضروری هستند که بسیاری از آنها خواص دارویی دارند. این مقاله فواید تغذیه ای و سلامتی و همچنین مضرات احتمالی خوردن چغندر را پوشش می دهد. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا افزودن چغندر به رژیم غذایی شما برای شما مناسب است یا خیر و در این صورت، چگونه از آن استفاده کنید.
چهارشنبه، 25 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری چغندر چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی چغندر در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 44 کیلوکالری
کربوهیدرات 9.96 گرم
پروتئین 1.68 گرم
چربی 0.18 گرم
آب 87.06 گرم
فیبر 2.00 گرم
قند 7.96 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در چغندر در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 2.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.04 میلی گرم
ویتامین K 0.20 میکروگرم
ویتامین C 3.60 میلی گرم
تیامین (B1) 0.03 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.04 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.33 میلی گرم
کولین (B4) 6.30میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.15 میلی گرم
ویتامین B6 0.07 میلی گرم
فولات (B9) 80.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در چغندر در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 16.00 میلی گرم
آهن 0.79 میلی گرم
منیزیم 23.00 میلی گرم
فسفر 38.00 میلی گرم
پتاسیم 305.00 میلی گرم
سدیم 77.00 میلی گرم
روی 0.35 میلی گرم
مس 0.07 میلی گرم
منگنز 0.33 میلی گرم
سلنیم 0.70 میکروگرم
 

چغندر برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
فشار خون را کاهش می دهد
برخی از ترکیبات فعال زیستی در چغندر که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند نیترات نام دارند. هنگامی که نیترات های غذایی را از غذاهایی مانند چغندر مصرف می کنید، بدن شما آنها را به اکسید نیتریک تبدیل می کند، ترکیبی که رگ های خونی را شل و گشاد می کند و به کاهش فشار خون کمک می کند. این موضوع برای سلامت قلب مهم است زیرا فشار خون بالا و مزمن کنترل نشده یک عامل خطر شناخته شده برای ابتلا به بیماری قلبی است.
 
با التهاب مبارزه می کند
خوردن چغندر ممکن است به بدن شما کمک کند تا به التهاب واکنش نشان دهد و آن را مدیریت کند. التهاب سیستمیک یک عامل خطر برای بیماری های مزمن مختلف است. خوردن یک رژیم غذایی غنی از ترکیبات ضد التهابی یک شیوه زندگی است که می تواند التهاب را کاهش دهد. چغندر حاوی رنگدانه هایی به نام بتالین است که به دلیل توانایی آنها در کمک به کاهش التهاب مورد مطالعه قرار گرفته است. یک مطالعه نشان داد که وقتی شرکت کنندگان روزانه ۲۵۰ میلی لیتر آب چغندر را به مدت دو هفته مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در نشانگرهای التهابی را تجربه کردند.
 
سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد
مهم است که تا حد امکان از سلامت گوارش خود حمایت کنید، زیرا تحقیقات نشان می دهد که باکتری های سالم روده برای سلامت کلی حیاتی هستند. خوردن یک رژیم غذایی غنی از فیبر یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار است. فیبر فقط در غذاهای گیاهی مانند چغندر یافت می شود. بررسی‌ها نشان داده است که بیشتر بزرگسالان در ایالات متحده حداقل مقدار توصیه شده روزانه فیبر حدود ۳۰ گرم را مصرف نمی‌کنند. در هر نصف فنجان چغندر آب پز و خلال شده حدود ۲ گرم فیبر خواهید یافت.شما همچنین می توانید از سبزی های پخته شده چغندر لذت ببرید، که ۲ گرم فیبر در هر وعده نصف فنجان (۷۲ گرم) فراهم می کند.
 
از سلامت مغز پشتیبانی می کند
نیترات موجود در چغندر از سلامت مغز حمایت می کند. این امر به ویژه مهم است زیرا بسیاری از عملکردهای ذهنی به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد، اما خوردن یک رژیم غذایی غنی از نیترات می تواند مزایای محافظتی داشته باشد. از آنجایی که نیترات ها رگ های خونی را برای کاهش فشار خون گشاد و شل می کنند، به افزایش گردش خون و انتقال اکسیژن به مغز نیز کمک می کنند.برخی تحقیقات نشان داده اند که آب چغندر به افزایش جریان خون در لوب فرونتال، بخشی از مغز که مسئول حافظه فعال و تصمیم گیری است، کمک می کند.
 
به پیشگیری از سرطان  کمک میکند
چغندر حاوی رنگدانه بتاسیانین است که می تواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند. چغندر همچنین برای جلوگیری از سرطان های کولون، ریه و پوست مؤثر است. نیترات های که به عنوان مواد نگهدارنده در گوشت استفاده می شوند، ممکن است که با ترکیب شدن در بدن منجر به تشکیل ترکیبات نیتروزامین شوند که در بدن به سرطان تبدیل می شوند. آب چغندر به کاهش یا جهش سلول های ناشی از این ترکیبات کمک می کند.
 
سیستم ایمنی را تقویت می کند
خوردن میوه ها و سبزیجات رنگارنگ فراوان، مانند چغندر، راهی عالی برای تقویت ایمنی طبیعی شماست. چغندر سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به محافظت از سلامت سلولی و ترکیبات ضد التهابی کمک می کند که به سلامت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. همچنین شواهدی وجود دارد که برخی از ترکیبات موجود در چغندر ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشند، که نشان می‌دهد این ترکیبات به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.
 
از بیماری های قلبی و سکته جلوگیری می کند
غذاهای غنی از نیترات های رژیم غذایی، مانند چغندر، با گشاد کردن رگ های خونی به افزایش جریان خون کمک می کنند. این به کاهش فشار خون کمک می کند و تحقیقات نشان می دهد که اکسید نیتریک می تواند خطر حملات قلبی و سکته را کاهش دهد.
 
استقامت را افزایش می دهد
ورزشکاران استقامتی از چغندر و آب چغندر برای کمک به افزایش عملکرد و استقامت ورزشی خود استفاده می کنند.این به دلیل اثرات نیترات های رژیم غذایی و تبدیل آنها به اکسید نیتریک در بدن است. شواهد نشان می دهد که نیترات ها به آرامش و گشاد شدن رگ های خونی کمک می کنند و جریان خون و اکسیژن را به قلب، مغز و سایر اندام ها و بافت ها افزایش می دهند. نیترات ها همچنین از عملکرد موثر میتوکندری ها (منبع انرژی سلول ها) در طول فعالیت های شدید پشتیبانی می کنند. بهترین اثرات زمانی رخ می دهد که چغندر یا آب چغندر در عرض دو ساعت پس از فعالیت مصرف شود، زمانی که سطح نیترات خون به اوج خود می رسد.
 
عوارض احتمالی مصرف چغندر
در حالی که چغندر فواید مختلف تغذیه ای و سلامتی را ارائه می دهد، افراد با عوامل فردی خاص ممکن است نیاز به اجتناب از مصرف چغندر یا کاهش آن داشته باشند. به طور کلی، چغندر برای اکثر افراد سالم است. اگر به خوردن چغندر عادت ندارید، ممکن است متعجب شوید که روز بعد ادرار و مدفوع شما را صورتی یا قرمز می‌کند، پدیده‌ای که به نام Beeturia شناخته می‌شود. افرادی که در معرض خطر بالاتری برای ایجاد سنگ کلیه هستند ممکن است بخواهند مصرف چغندر خود را محدود کنند. هنگامی که سطح اسید اگزالیک (یک ترکیب گیاهی) بالا باشد، می تواند به مواد معدنی مانند کلسیم متصل شود و منجر به تشکیل سنگ کلیه در افرادی شود که مستعدتر هستند یا سابقه سنگ کلیه دارند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.