کاربردهای سیلیکاژل،رطوبت گیر، در خانه

قطعا برای شما هم حداقل یکبار پیش آمده است که وسایل فلزی تان به مرور در گنجه تغییر رنگ داده اند یا قرص هایتان در جعبه مرطوب و بلا استفاده شده اند و بسیاری اتفاق دیگر که به علت رطوب هوای محیط به وسایل شما آسیب رسانده است که فقط با داشتن یک بسته سیلیکاژل این مشکل برطرف می شود. سیلیکاژل یک ماده شیمیایی فوق العاده جاذب در برابر رطوبت است که می تواند از هرچیزی که در کنار آن قرار داده می شود در برابر رطوبت محافظت کند. در این مقاله با هم بررسی می کنیم که ماده تشکیل دهنده سیلیکاژل چیست و چه کاربردهایی در خانه دارد؟
چهارشنبه، 23 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کاربردهای سیلیکاژل،رطوبت گیر، در خانه

سیلیکاژل چیست؟

سیلیکاژل یک ماده جاذب رطوبت با دانه هایی شفاف است که از واکنش دو ماده شیمیایی، اسید سولفوریک و سیلیکا سدیم تولید می شود. این ماده یک متخلخل است یعنی یک ساختار مشبک شکل یا پر منفذ دارد و به همین دلیل رطوبت را جذب می کند  و آن را در داخل خود نگه می دارد. ژل سیلیکا با کیفیت خوب، در شرایط مطلوب می تواند تا 50 درصد از وزن خود رطوبت جذب کند. جاذب سیلیکاژل به صورت کلی و بر اساس رنگ به دو نوع تقسیم می شود: سیلیکاژل دارای نشانگر رنگ (نارنجی و آبی) و سیلیکاژل بی رنگ (سفید). سیلیکاژل آبی و نارنجی دارای یک عامل رنگی در ترکیب اصلی خود هستند، به همین دلیل زمانی که رطوبت را جذب می کنند به آسانی قابل تشخیص هستند. بعد از جذب رطوبت رنگ آنها به ترتیب از آبی به صورتی و از نارنجی به سبز تغییر می کند. اما سیلیکاژل بی رنگ یا سفید فاقد عامل رنگی است و به همین دلیل تشخیص فعال (خشک بودن) یا غیرفعال بودن (جذب رطوبت و اشباع شدن) ژل سفید دشوار است. سیلیکازل همچنین می تواند دارای شکل منظم به صورت دانه های کروی و یا شکل نامنظم به صورت خرده های شییشه یا نبات باشد. دانه های شفاف سیلیکا کاربردهای زیادی در صنایع مختلف، مصارف خانگی و برای حفاظت از کالا در هر محیط مرطوبی را دارند.
 

کاربرد سیلیکاژل در خانه

 
1. نگهداری از برنج
در صورتی که بیشتر از میزان مصرف خود برنج خرید کرده اید و یا یک فروشنده هستید نیاز به انبار کردن مقادیر اضافی دارید. با گذر زمان برنج در اثر رطوبت آسیب می بیند و کپک می زند. بنابراین نیاز به محافظت از برنج در مقابل آسیب های رطوبت داریم. یکی از روش های متداول در بین مردم استفاده از میخ است اما این روش یک راه حل خطرناک است, زیرا ممکن است این میخ ها در اثر بی دقتی وارد شکم و روده افراد شود و سلامتی اطرافیان و عزیزان ما را به خطر بیاندازد. بنابراین نیاز به راه حل مطمئن و سالم تر داریم که پیشنهاد ما استفاده از سیلیکاژل است. با توجه به اینکه سیلیکا ژل یک ماده غیر سمی است شما می توانید با خیال راحت از بسته های سیلیکاژل داخل کیسه های برنج استفاده کنید. اندازه و تعداد بسته ها بستگی به میزان برنجی دارد که میخواهید از آن نگهداری کنید.
 
2. نگهداری از رختخواب و اجسام داخل کمد دیواری
رطوبت محیط مناسبی برای رشد باکتری ها و کپک است. ﯾﮑﯽ از ﻣﻌﻀﻼت در ﻣﮑﺎن ﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ رﻃﻮﺑﺖ ﺑﺎﻻ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ شهرهای ﺷﻤﺎلی ﮐﺸﻮر ﮐﭙﮏ ﻫﺎیی است که در اثر رطوبت ﺑﯿﻦ رﺧﺖ ﺧﻮاب ها ایجاد می شود و همچنین رطوبت باعث ﺑﻮی ﻧﻢ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻟﺒﺎس ﻫﺎ، رﺧﺖ ﺧﻮاب ﻫﺎ و محیط کمد دیواری و آسیب دیدن آنها می شود. این اتفاق برای اکثرمان رخ داده  ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از ﻣﺪﺗﯽ ﺑﻪ وﯾﻼی ﺧﻮدﻣﺎن در ﺷﻤﺎل ﺳﺮ زده ﺑﺎﺷﯿﻢ و با  لباس ها یا تشک هایی روبرو شده ایم که ﺑﻮی ﻧﻢ ﮔﺮﻓﺘﻪ اند و کپک زده اند. اگر این موضوع شما را هم کلافه کرده و دنبال راه حلی مطمئن برای آن می گردید ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺟﺬب ﮐﻨﻨﺪﮔﯽ ﺑﺎﻻی رﻃﻮﺑﺖ ﻣﯽ ﺗﻮاند راه ﺣﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮای اﯾﻦ ﻣﻌﻀﻞ ﺑﺎﺷد.  ﮐﺎفی است ﺑﺴﺘﻪ ﻫﺎی ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل (سیلیکاژل بسته ای 150 تا 200 گرمی) را داﺧﻞ ﮐﻤﺪ ﺑﯿﻦ ﺗﺨﺖ ﯾﺎ ﺑﯿﻦ رﺧﺖ ﺧﻮاب ﻗﺮار ﺑﺪهید ﺗﺎ دﯾﮕر ﻧﻪ ﮐﭙﮑﯽ ﺑﺰنند و  ﻧﻪ ﺑﻮی ﻧﻢ ﺑﮕﯿﺮند.  داﻧﻪ ﻫﺎی ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل رﻃﻮﺑﺖ را ﺟﺬب ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﻣﺎﻧﻊ از آﺳﯿﺐ دﯾﺪن وﺳﺎﯾﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.
 
3. محافظت از طلا و نقره 
ﺑﺎ ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ ﻗﯿﻤﺖ ﻃﻼ و ﻧﻘﺮه اﯾﻦ زﻧﮓ ﺧﻄﺮ ﺑﺮای ﻫﻤﻪ ﻣﺎ روﺷﻦ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ راﻫﯽ ﺑﺮای ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ از وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﺮه ﺧﻮد ﭼﻪ زﯾﻮرآﻻت و ﭼﻪ ﻇﺮوف ﺑﮑﻨﯿﻢ.  وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﺮه در اﺛﺮ رﻃﻮﺑﺖ زﻧﮓ می زنند و دﭼﺎر ﺧﻮردﮔﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ارزش خود را از دست می دهند بنابراین باید دنبال راه حلی بود تا رﻃﻮﺑﺖ ﺑﺎﻋﺚ آﺳﯿﺐ وﺳﺎﯾﻞ ﻧﺸﻮد و آنها را تخریب نکند. ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل می تواند در ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ از وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﺮه ای  نیز ﺑﻪ ﻣﺎ ﮐﻤﮏ می کند. ﭼﻨﺪ ﺑﺴﺘﻪ ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل را داﺧﻞ جعبه جواهرات یا محل نگهداری ظروف نقره قرار دهید تا داﻧﻪ ﻫﺎی ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل رﻃﻮﺑﺖ را ﺟﺬب ﮐﺮده و ﻣﺎﻧﻊ ﺧﻮردﮔﯽ و زﻧﮓ زدن وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﺮه ای ﺷﻮﻧﺪ.
 
3. اﻓﺰاﯾﺶ ﻋﻤﺮ ﺗﯿﻎ ﻫﺎی اﺻﻼح
ﺣﺘﻤﺎ ﺑﺮای ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﭘﯿﺶ آمده ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از ﻣﺪﺗﯽ ﺗﯿﻎ ﻫﺎی اﺻﻼحتان زﻧﮓ ﺑﺰند و ﮐﺎراﯾﯽ و ﻇﺎﻫﺮ خود را از دست بدهد .ﺗﯿﻎ ﻫﺎی اﺻﻼح ﺑﻪ دﻟﯿﻞ رﻃﻮﺑﺖ ﺑﻌﺪ از ﻣﺪﺗﯽ دﭼﺎر زﻧﮓ زدﮔﯽ و ﺧﻮردﮔﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و دﯾﮕﺮ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻫﺰﯾﻨﻪ ای ﺑﺮای ﺗﻬﯿﻪ ﻣﺠﺪد آنها در ﭘﯽ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. برای حل این مشکل ﯾک ﻇﺮف را از ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل ﭘﺮ کنید و ﺗﯿﻎ را ﺑﻌﺪ از اﺻﻼح داﺧﻞ آن ﻗﺮار دهید. سیلیکاژل رطوبت موجود در تیغ را جذب و ﻣﺪت زﻣﺎن  استفاده از تیغ را طولانی تر می کند.
 
4. حفظ عکس ها و نوارهای ویدئویی قدیمی
ﺣﺘﻤﺎ ﻫﻤﻪ ما ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯾﯽ از ﮔﺬﺷﺘﻪ داﺧﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﯾﻤﺎن دارﯾﻢ ﮐﻪ ﺑﺮاﯾﻤﺎن ارزش ﻣﻌﻨﻮی زﯾﺎدی دارﻧﺪ و ﺧﺎﻃﺮات زﯾﺎدی را ﺑﺮای ﻣﺎ ﺗﺪاﻋﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻋﮑﺲ ها و نوارهای قدیمی ﺑا گذشت زمان در اﺛﺮ رﻃﻮﺑﺖ ﻫﻮا ﺧﺮاب ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ . برای از بین نرفتن نوستالژی و خاطرات عزیزمان باید محیط نگه داری عکس ها و نوارهای VHS را خشک نگه داریم که یکی از بهترین راه حل ها استفاده از سیلیکاژل است . کافی چند بسته سیلیکاژل را بین عکس ها و در محل نگهداری نوارها قرار دهیم تا رطوبت آنها را جذب کند و مانع آسیب دیدنشان شود.
 
5. خشک کردن گل طبیعی
اگر دوست دارید گل های طبیعی را بدون تغییر شکل و رنگ خشک کنید و نگه دارید بهترین راه حل برای این کار سیلیکاژل است. با استفاده از ژل سیلیکا می توانید گل هایی را که به مناسبت های مختلف دریافت کرده اید و دوستشان دارید را بدون پلاسیدن نگه دارید و دور نیندازید. برای این کار کافی است یک ظرف را از سیلیکاژل پودری پر کنید و گل ها را بدون خم شدن یا تغییر حالت با فاصله از یکدیگر در داخل ظرف قرار دهید و روی گل ها را سیلیکاژل بپوشانید طوری که گل ها در سیلیکاژل دفن شوند. دقت کنید که در ظرف به صورت کامل بسته شود و امکان ورود هوا به آن نباشد. بعد از گذشت چند روز می توانید گل ها را از ظرف خارج کنید و اگر گلها نرم نبوده اند به صورت کامل خشک شده اند. مدت زمان باقی ماندن گل ها در سیلیکا ژل بستگی به میزان رطوبت آنها اندازه گلها و جنسشان دارد.
 
6. محافظت از لوازم برقی
امروزه به دلیل افزایش قیمت لوازم برقی، نگهداری از آنها اهمیت زیادی دارد. یکی از معضلات و آسیب هایی که در این زمینه  وجود دارد، خرابی لوازم برقی به دلیل رطوبت خانه است. برای جلوگیری از آسیبهای رطوبت به لوازمی مانند یخچال و گاز و... می توانید از سیلیکاژل استفاده کنید. کافی است ژل سیلیکا را در اطراف لوازم خود قرار دهید تا مانع رسیدن رطوبت به لوازم و آسیب به آنها شود.
 
7. استفاده از سیلیکاژل در جعبه ابزار
جعبه ابزار یکی از وسایلی است که تقریبا در هر خانه ای وجود دارد. یکی از مشکلاتی که ممکن جعبه ابزار شما به آن دچار شود زنگ زدگی ابزارهای داخل جعبه در اثر رطوبت محیط و رطوبت هواست. یکی از راههای مفید و کم هزینه برای محافظت از ابزارها و افزایش طول عمر آنها در مقابل زنگ زدگی, استفاده از سیلیکازل در جعبه ابزار به عنوان یک رطوبت گیر است. کافی است بر اساس ابعاد جعبه و تعداد ابزارهای داخل جعبه سیلیکاژل بسته ای تهیه نمایید و آنها را بین ابزارها و در گوشه جعبه قرار دهید.
 
8. رطوبت گیری از دیوار پشت شوفاژ
امروزه بیشتر افراد برای گرم کردن خانه ها از شوفاژ استفاده می کنند. همانطور که استفاده از شوفاژ مزایایی دارد معایبی نیز دارد. یکی از آسیب های شوفاژ وجود رطوبت و از بین رفتن دیوار پشت آن است. این رطوبت می تواند باعث زرد شدن دیوار یا ریخته شدن رنگ دیوار و یا کنده شدن کاغذ دیواری وپوشش دیوار شود. برای محافظت از دیوار باید از یک رطوبت گیر قوی استفاده کنید و پیشنهاد ما به شما استفاده از سیلیکاژل است. سیلیکاژل با قدرت جذب بالا مانند یک عایق برای دیوار شما عمل می کند و از آن محافظت می کند.برای این کار کافیست تعدادی سیلیکاژل بسته بندی را تهیه کرده و سپس آن را پشت شوفاژ قرار دهید. حتما به این نکته توجه کنید هنگامی که سیلیکاژل تغییر رنگ داد، رطوبت دیوار را جذب کرده و غیرفعال شده بنابراین نیاز است که آن را با سیلیکاژل فعال تعویض کنید.
 
9. نگهداری از آثار چوبی 
ابزار و وسایل چوبی مانند آثار نفیس چوبی و شلف ها و کتابخانه های چوبی یا گلدان چوبی شما نیاز به مراقبت و محافظت در مقابل رطوبت دارند. لوازم چوبی عمدتا قیمت های بسیار بالایی دارند که این موضوع اهمیت مراقبت از آنها را چند برابر می کند.وقتی چوب در برابر رطوبت قرار بگیرد ممکن است باد کند و شکل خود را از دست دهد یا ممکن است حیوانات ریز به داخل آن نفوذ کنند که باعث سستی چوب و در نتیجه شکستن آن شود. برای پیشگیری از این آسیب ها و مراقبت از لوازم چوبی خود در خانه، محل کار و ... می توانید از سیلیکاژل به عنوان یک رطوبت گیر قوی استفاده کنید. فقط کافی است تعدادی سیلیکاژل بسته بندی را براساس ابعاد وسیله چوبی  مد نظرتان تهیه کنید و آن را در اطراف و یا داخل وسایل قرار دهید تا از آنها محافظت کند.
 

نکات مهم درباره استفاده از  سیلیکاژل

توجه داشته باشید که این بسته ها را باید دور از دسترس کودکان قرار داده و در صورت استفاده از آن در بسته بندی محصولات غذایی، حتماً از مهر و موم بودن آن اطمینان حاصل کنید؛ زیرا اگرچه این ماده غیر سمی است؛ اما در صورت ورود به بدن تجزیه نشده و به همان شکل باقی خواهد ماند. لذا ممکن است سبب ایجاد خفگی در کودکان و بزرگسالان شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.