رجیستری موبایل چیست و چرا ضرورت دارد؟

رجیستری به این معنی‌است که اصالت محصول ارتباطی که خریداری کرده‌اید در سامانه همتا ثبت شود. در طرح مذکور، هر دستگاهی که از سیم‌کارت بهره می‌برد، باید جواز دریافت سرویس را از سامانه همتا کسب کند و در صورتی که دستگاه قادر به دریافت جواز نباشد، اپراتورهای داخلی فقط برای ۳۰ روز خدمات و سرویس‌های خود را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. بعد از گذشتن این مدت، تمام دسترسی‌ها قطع می‌شوند.
يکشنبه، 12 فروردين 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
رجیستری موبایل چیست و چرا ضرورت دارد؟

رجیستری گوشی چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت که رجیستری گوشی یعنی ثبت کردن رسمی IMEI گوشی با یک شماره موبایل در سامانه همتا. گفتنی‌است که تنها محصولاتی قابل رجیستری هستند که به صورت قانونی وارد کشور شده باشند.

برای درک بهتر این موضوع باید توضیح دهیم که کد IMEI چیست. IMEI برای هر گوشی موبایل به صورت اختصاصی ایجاد می‌شود و دارای 15 عدد است. از این کد می‌توان به‌عنوان شناسه گوشی نیز یاد کرد. IMEI درواقع مخفف International Mobile Equipment Identity است و با توجه به اختصاصی بودن کد IMEI هر اسمارت‌فون، بهترین راه جهت ردیابی محصول و دسترسی به برخی از اطلاعات است.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا رجیستری گوشی اجباری است یا می‌توان از ثبت کردن دستگاه ارتباطی در سامانه همتا خودداری کرد. باید گفت که پس از روشن کردن گوشی هوشمند برای اولین مرتبه، دستگاه در سیستم شناسایی می‌شود و بعد از تشخیص دستگاه توسط سیستم، حدود یک ماه فرصت دارید تا برای رجیستری گوشی اقدام کنید. اگر در این مدت زمان اصالت گوشی خود را در سامانه همتا ثبت نکنید، امکان استفاده از سیم‌کارت وجود ندارد و نمی‌توانید تماس بگیرید یا پیام ارسال کنید.

البته، باید این نکته را به‌خاطر بسپارید که رجیستری گوشی فقط مربوط به سیم‌کارت می‌شود و دستگاه‌های رجیستر نشده، فقط به امکانات ارتباطی مثل تماس، ارسال پیام یا اینترنت سیم‌کارت دسترسی ندارند؛ در حالی که سایر بخش‌ها و خدمات دستگاه قابل استفاده خواهد بود. همچنین، می‌توانید گوشی‌های رجیستر نشده را با وای فای به اینترنت متصل کنید.

طرح رجیستری با هدف جلوگیری از قاچاق و کوتاه کردن دست دلال‌ها از بازار گوشی اجرا شد. اما برخی از ابعاد این طرح، گریبان‌گیر کاربرانی می‌شود که قصد خرید گوشی آیفون را دارند. برای مثال، گوشی‌های غول تکنولوژی آمریکایی، یعنی سری آیفون ۱۴ و ۱۵ رجیستر نمی‌شوند و عملا دست کاربران از خرید این گوشی‌ها کوتاه می‌ماند.
 

مزایای طرح رجیستری گوشی موبایل

با گذشت تقریباً ده سال از تلاش‌های ناکام برای اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل در کشور، در سال ۱۳۹۶، دولت مصمم به احیای این طرح شد. اهداف اصلی این طرح عبارتند از جلوگیری از قاچاق گوشی‌های موبایل به کشور و کنترل بهتر تجارت این دستگاه‌ها.

از دیگر مزایای اجرای این طرح می‌توان به کاهش تعداد گوشی‌های دزدی و بدون جعبه اشاره کرد. این طرح، واردکنندگان را مجبور به پرداخت حقوق گمرکی و مالیات بر طرح‌های خود می‌کند، که قبلاً بسیاری از آن‌ها این امر را نادیده می‌گرفتند.

از طرف دیگر، با اجرای این طرح، بازار گوشی‌های قاچاق کاهش می‌یابد و گوشی‌های با مجوز وارد شده به همراه گارانتی در بازار به فروش می‌رسند. این اقدام باعث اطمینان بیشتر خریداران از کیفیت و اصالت دستگاه‌های موبایل می‌شود و به طور مستقیم برای آن‌ها، امکان دستیابی به دستگاه‌های با کیفیت و با گارانتی فراهم می‌شود.
 

ثبت گوشی در رجیستری

پیش از ثبت گوشی، اطمینان حاصل کنید که تلفن همراه شما در گمرک ثبت شده باشد یا خیر. برای این منظور، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:
1. به تنظیمات (Settings) دستگاه خود بروید.
2. وارد بخش “درباره تلفن/دستگاه” (About Phone/About Device) شوید.
3. بخش “وضعیت” (Status) را پیدا کنید.
4. به اطلاعات IMEI دستگاه دسترسی پیدا کنید.
 

معرفی اپلیکیشن همتا و راهنمای ثبت نام

این نرم‌افزار رایگان است و روی هر دو سیستم عامل اندروید و iOS قابل نصب است. اپلیکیشن همتا دارای تمامی امکانات موجود در وب‌سایت نیز هست.
1.  بعد از دانلود و نصب برنامه، آن را اجرا کنید. در مرحله اول، باید شماره همراه خود را وارد کنید.
2. کد نصبی که برای شما پیامک شده است را در کادر مشخص شده وارد کنید.
3. در صفحه اصلی، گزینه‌هایی مانند “استعلام اصالت”، “فعالسازی تلفن همراه”، “انتقال مالکیت” و … را مشاهده می‌کنید. حال می‌توانید هرکدام را که نیاز دارید انتخاب کنید.

رجیستر گوشی موبایل در سامانه همتا
آموزش رجیستری گوشی در سامانه همتا هم مانند هرکار دیگری نیاز به یک سری پیش‌نیاز دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. ابتدا، باید روی جعبه گوشی موبایل خودتان به‌دنبال برچسب رجیستری بگردید و از وجود آن اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، خرید این گوشی موبایل کار چندان عاقلانه‌ای نیست و توصیه نمی‌شود. بعد نوبت به استعلام کد IMEI (شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل) گوشی مورد نظر می‌رسد.

برای استعلام کد یکتای IMEI فقط کافی است که کاراکترهای این شناسه را بدون احتساب خط تیره یا هر چیز دیگری از طریق پیامک به شماره 7777 ارسال کنید. برای انجام این کار می‌توانید از کد دستوری #7777* یا اپلیکیشن سامانه همتا هم کمک بگیرید و از این طریق روند استعلام گوشی‌تان را دنبال کنید. بعد از انجام این مرحله، پیامکی از شماره 7777 برای شما ارسال خواهد شد که شامل مدل و اطلاعات گوشی شماست.

این اطلاعات را با گوشی مورد نظرتان مطابقت دهید و اطمینان حاصل کنید که آیا همه‌چیز سر جای خودش است یا نه. قبل از این‌که به سامانه همتا بروید و عملیات رجیستر کردن را شروع کنید، اول برای یک‌بار هم که شده IMEI اصلی گوشی خودتان را با شناسه‌ای که روی جعبه حک شده مطابقت دهید. برای به دست آوردن IMEI نیازی به انجام هیچ کار پیچیده‌ای ندارید.

فقط کافی است کد دستوری *#06# را شماره‌گیری کرده تا در عرض چند ثانیه IMEI اصلی گوشی شما نمایش داده شود. حالا این کد را با IMEI روی جعبه مقایسه کرده و اطمینان حاصل کنید که جعبه‌ای که در دست دارید متعلق به گوشی است که قصد خرید آن را دارید. بعد از انجام این مراحل، آماده رجیستر کردن گوشی‌تان در سامانه همتا هستید.
 

دلیل اجرای گام به گام طرح رجیستری موبایل چیست ؟

شاید برای همه سوال باشد که دلیل اجرای گام به گام طرح رجیستری موبایل چیست و چرا این طرح به صورت یکپارچه و در یک مرحله اجرا نمی‌شود. در پاسخ به این سوال باید گفت که بسیاری از فروشندگان موبایل در بازار، به ارائه گوشی‌های قاچاق می‌پردازند.

بنابراین با اجرای یکدفعه این طرح، تمامی مدل‌ها و برندهای گوشی نیز در نظر گرفته می‌شوند و با این کار فروشندگان گوشی‌های موبایل قاچاق، دچار ضرر و زیان زیادی خواهند شد.
بنابراین ستاد مبارزه با قاچاق کالا، وزارت ارتباطات و اصناف تصمیم گرفته‌اند تا این طرح به صورت گام به گام اجرا شود. همچنین با توجه به تضمین انجمن واردکنندگان موبایل و توان و اعتمادی که بین آنها وجود دارد، برای تامین بازار پس از اجرای طرح رجیستری موبایل ، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.
 

مشکلات بازار موبایل با اجرای طرح رجیستری تلفن همراه

حتی زمزمه‌های اجرای طرح رجیستری باعث نارضایتی فروشندگان موبایل شده است، چه برسد به اجرای این طرح! اما در ادامه، اجرای طرح رجیستری موبایل باعث التهاب بیشتر بازار و افزایش مشکلات شد.

اجرای این طرح هم برای فروشندگان و هم برای خریداران نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. فروشندگانی که تاکنون به ارائه گوشی‌های قاچاق پرداخته‌اند، بعد از اجرای این طرح دیگر نمی‌توانند گوشی‌های خود را بفروشند و از این بابت نگرانند که باید ضرر زیادی را متحمل شوند.

همچنین اجرای این طرح برای خریداران نیز شاید در ابتدا و در صورت نداشتن آگاهی کافی نگران کننده باشد، زیرا ممکن است خریدارانی که هیچ اطلاعی از اجرای این طرح ندارند، گوشی را خریداری نمایند که مشمول این طرح است.

اجرای این طرح در کل باعث ایجاد محدودیت برای فروشندگان موبایل می‌شود و نگرانی آنها در این زمینه بیشتر است، اما بهتر است خود را کم کم با این شرایط جدید پیش آمده وفق دهند.
 

مزیت اجرای طرح رجیستری موبایل چیست ؟

تمامی کالاهای دارای سیم‌کارت در کشورهای توسعه‌ یافته، از مبدا تا مقصد، یعنی از گمرک تا مصرف‌کننده نهایی، رجیستر شده و تمامی افراد می‌توانند به راحتی آنها را ردیابی کنند. به گفته مسئولین اجرای این طرح، بیشتر به نفع مردم است.

• در ابتدا باید گفت که اگر از این پس گوشی موبایلی دزدیده شود، دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت و می‌توان تمام گوشی‌های تلفن همراه را به صورت آنلاین رهگیری نمود. این مورد در واقع یکی از مزیت‌های اصلی اجرای این طرح است.

• مزیت بعدی جلوگیری از ورود گوشی‌های تلفن همراه قاچاق به کشور است. در صورتی که کالایی به صورت قاچاق به کشور وارد شود، دولت نمی‌تواند از درآمدهای گمرکی و مالیاتی نفع نبرد و این مسئله به نفع حاکمیت نیست.

• اجرای این طرح راه را برای افزایش بودجه عمومی کشور نیز باز می‌کند، زیرا در این شرایط دولت خواهد توانست تا کسری بودجه خود را تامین کند و این حالت نیز در واقع به نفع مردم خواهد بود.

• با اجرای طرح رجیستری تلفن همراه، از ورود کالاهای قاچاق به اسم برندهای معتبر نیز به کشور جلوگیری می‌شود. پس در این حالت مردم با اطمینان خاطر بیشتری خرید می‌کنند و دیگر دغدغه‌ای بابت کیفیت، اصالت و خدمات پس از فروش نخواهند داشت.

منابع
https://meghdadit.com
https://tobix.co
https://techrato.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا