نحوه مراقبت از ماهی جک دمپسی

ماهی جک که یکی از گونه های بسیار جذاب و دوست داشتنی به حساب می آید که در آکواریوم نگهداری می شود. در بازار ایران این ماهی را با اسامی متفاوتی می توان مشاهده کرد. یکی از نام های جالبی که بر روی این فیش می گذارند سیکلید می باشد.
پنجشنبه، 23 فروردين 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه مراقبت از ماهی جک دمپسی

ماهی جک دمپسی چیست؟ 

باید گفت که یکی از گونه های بسیار جذاب و دوست داشتنی به حساب می آید که در آکواریوم نگهداری می شود. در بازار ایران این ماهی را با اسامی متفاوتی می توان مشاهده کرد. یکی از نام های جالبی که بر روی این فیش می گذارند سیکلید می باشد.

از ویژگی های ظاهری ماهی جک دمپسی می توان گفت یک ماهی بسیار رنگارنگ و زیبا است و اگر عکس های این ماهی را تماشا کنید متوجه می شوید که اندام بسیار جالبی دارد و رنگ های بسیار زیبایی در این ماهی به کار رفته است البته نباید فراموش کرد که اگر استرس به این ماهی وارد شود این ماهی می تواند رنگ خودش را تغییر دهند و به رنگ مشکی تبدیل شود.

در صورتی که این ماهی در شرایط بسیار عالی نگهداری شود می توان آن را در رنگ های بسیار جذاب و دیدنی مشاهده کرد. رنگ این ماهی معمولاً با زمینه تیره است که روی آن پولک هایی با رنگ روشن کار شده است و پولک های آن همانند جواهر می‌ درخشد و زیبایی خاصی را به این آبزی بخشیده است.

ماهی جک دمپسی یکی از فیش هایی است که در دمای ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتیگراد در بهترین شرایط موجود قرار دارد. خوب است بدانید که این فیش طول حدود ۲۵ سانتی متر دارد و ماهی که به ۲۰ سانتی متر برسد بالغ شده است و می تواند آماده تولید مثل شود. این ماهی به دلیل جثه بسیار بزرگی که دارد قادر است به مدت 10 سال عمر کند.
 

رفتار ماهی جک دمپسی

بسیاری از مردم از طبیعت تهاجمی این گونه خسته می شوند. کسانی که به نگهداری ماهی های پرخاشگر عادت ندارند ممکن است در مراقبت صحیح از آنها مشکل داشته باشند، بنابراین برای مبتدیان توصیه نمی شود. یک ماهی جک دمپسی نر سعی می کند قلمرو ایجاد کند و از افراد دیگر دوری می کند. اگر غارها و شکافهای زیادی برای تشکیل مناطق مختلف دارید، اختلافات کمی در مورد قلمرو وجود خواهد داشت. آنها زمان زیادی را در این غارها پنهان می شوند، بنابراین می توانند بسیار خجالتی به نظر برسند. بیشتر آنها در سطوح میانی و پایینی مخزن باقی می مانند.
 

نگهداری از ماهی جک دمپسی

جک دمپسی یک ماهی شرور، مبارز و بی قرار است و معمولا با جوئل فیش یا جواهر ماهی مقایسه می شود.
البته گاهی اوقات او خجالتی به نظر می رسد و اگر برای پنهان کردن این ماهی در دکور آکواریوم غارهایی ایجاد کنید، ترجیح می دهد در این پناهگاه ها استراحت کند.
نگه داشتن نرهای این گونه در کنار هم در یک تانک از نظر ساختاری سنگین (مگر اینکه مخزن خیلی بزرگ باشد)
آوردن یک ماده نابالغ یا ناآماده به آکواریوم با یک نر بالغ در حین تولید مثل می تواند باعث مرگ ماده توسط نر شود.

از سوی دیگر، زمانی که نر و ماده آماده جفت گیری هستند
آکواریوم محیطی ناامن برای سایر ماهی ها (چه این ماهی ها و چه سایر گونه ها) ایجاد می کند.
زیرا با نزدیک شدن ماهی های دیگر به هچری دمپسی، سرنوشت آنها مرگ یا جراحت جدی خواهد بود.
رفتار با این ماهی ها به قدری کودک پسند است که پرورش دهندگان یک جفت از این ماهی ها را تا زمانی که بچه ها بزرگ شوند در یک آکواریوم بسیار بزرگ قرار می دهند.
باید فضای کافی برای همه ماهی ها وجود داشته باشد و هیچ دعوای بین آنها وجود نداشته باشد!

والدین فرزندان خود را به صورت گروهی مدیریت می کنند و از جدایی آنها جلوگیری می کنند تا بتوانند بهتر از آنها مراقبت کنند.
خردسالان تا زمان بلوغ می توانند با والدین خود در مخزن زندگی کنند.
در مورد تزیین مورد نظر این ماهی باید گفت که جک دمپسی و بسیاری از سیکلیدها با کندن زمین و بیرون آوردن گیاهان از قیف آن ها را از بین می برند.
بهترین مکان برای آنها یک آکواریوم سنگی با تکه های کنده و حلزون های ضعیف است.

همچنین ریشه ها و تکه های چوب زیر آب در زیستگاه طبیعی خود به وفور یافت می شود و با افزودن چنین اجسامی به آکواریوم می توان زیستگاه آنها را طبیعی تر کرد.
آنها از کوزه های سفالی نیز لذت می برند، اما باید کوزه را زیاد کنند زیرا این ماهی ها سریع رشد می کنند.
استفاده از گیاهان طبیعی بی فایده است زیرا عادت به حفر سیچلایدها در نهایت منجر به نابودی گیاهان می شود! استفاده از گیاه پلاستیکی بهتر از گیاه طبیعی است!
از ماهی هایی استفاده کنید که در صورت لزوم می توانید با دمپسی نگهداری کنید، از جمله سیکلیدهای مختلف، گربه ماهی (غذای گل یا گربه ماهی)، کوسه، پوره و مانند آن.

اما نباید فراموش کنیم که آکواریوم های جک دمپسی باید هم اندازه یا بزرگتر از خودشان باشند.
با این حال، جک دمپسی معمولاً یک ماهی شرور است و سازگاری او با ماهی های دیگر تصادفی است.
معمولا پس از معرفی جک دمپسی به یک آکواریوم عمومی، باید از یک هفته تا ده روز رفتار این ماهی را به دقت زیر نظر بگیرید تا اتفاق بدی نیفتد.
همچنین از آنجایی که جک دمپسی در حال ایجاد گودال در کف آکواریوم است، آب کدر شده و بنابراین نیاز به فیلترهای مناسب در مخزن وجود دارد.

نحوه مراقبت از ماهی جک دمپسی
 

تغذیه ماهی جک دمپسی

جک دمپسی در زیستگاه طبیعی خود از کرم ها، خرچنگ ها، حشرات و ماهی های کوچک تغذیه می کند.
اما در آکواریوم می توان آن را با غذاهای مختلف تغذیه کرد و از این نظر ماهی ها سخت گیری نمی کنند.
در دوران کودکی باید با آرتمیای زنده بزرگ و کرم های زنده تغذیه شوند.

کرم توبیفک (مکعب های کوچک) برای غذاهای خشک و منجمد استفاده می شود. همچنین کرم خونی منجمد.
رنگ ماهی به دلیل تغذیه نامناسب یا شرایط نامساعد موجود در آکواریوم می تواند کیفیت خود را از دست بدهد، بنابراین باید بهترین شرایط را برای آنها فراهم کنید.
 

تکثیر ماهی جک دمپسی به چه صورت است؟ 

با علایم بسیار زیادی مشخص می شود که این ماهی ها علاقه بسیاری به جفت گیری دارند و این علایم در اندام آن ها به چشم می خورد. یکی از آن علایم قفل کردن فک ها می باشد البته نباید از یاد برد که در مطالب پیشین نیز این نکته بیان شد که نر ها برای این که جفت گیری کنند به رنگ های تیره ‌تر تبدیل می شوند و یکی از خصوصیاتی که این آبزیان دارند این است که سطح بسیار صاف را پیدا می کنند و شروع به تمیز کردن آن می کنند تا به آن محلی که می ‌خواهند تبدیل شود.

این فیش ها بسیار تند خو و مهاجم و بد اخلاق هستند و اگرماهی ای وارد محوطه ای که او در حال تمیز کردن آن است بشود ممکن است آن ماهی را از بین ببرد. تعداد تخم هایی که ماده این فیش ها می گذارد ۵۰۰ الی ۸۰۰ تخم می باشد و والدین این تخم ها بسیار با دقت از تخم هایشان مراقبت می کنند. پس بهتر است نزدیک تخم های این ماهی ها نشوید. باید گفت که تخم های این ماهی ها ۳ الی ۵ روز زمان می برد که باز شود و بعد از آن برای مدتی والدین از تخم ها مراقبت می کنند و تا زمانی که ماهی ها بتوانند به شنا کردن بپردازند از تخم مراقبت می شود.
 

سازگاری ماهی جک دمپسی چگونه است؟ 

یکی از گونه های آبزیان است که سازگاری بسیار خوبی با محیط ندارد و همان گونه که از ظاهر این ماهی متوجه می شوید می توانید بفهمید که جک دمپسی یکی از بد خود ترین ماهی ها به حساب می آید. به شما توصیه می شود که هرگز دو جک دمپرسی بالغ را در یک آکواریوم در کنار یکدیگر نگه ندارید زیرا آسیب بسیار جدی هم به این دو آبزی و هم به آکواریوم وارد می شود شما می ‌دانید که برای نگهداری از این ماهی ها باید بسیار از نکات را رعایت کنید در غیر این صورت با مشکلات بسیاری رو به رو می شوید.
 

بیماری ماهی جک دمپسی چیست؟

این ماهی بسیار زیبا در رنگ های صورتی طلایی و آبی یافت می شود اما این جانور در اثر یک سری بیماری ها رنگ اصلی خود را از دست می دهد و دچار ناراحتی هایی می شود. از جمله بیماری هایی که می ‌توان به آن اشاره کرد این است که رنگ های صورتی و آبی و طلایی که بر روی بدن آن وجود دارند در اثر مواجه شدن با بیماری به رنگ لکه های سفید در می‌ آیند یعنی خال های ریز سفید تمام بدن جانور را فرا می ‌گیرد و جانور را دچار ناراحتی هایی می کند که گاهی این ناراحتی ها ممکن است که به مرگ این گونه حیوان منجر شود.

از دیگر بیماری هایی که مخصوص این گونه جانوری است و در بسیاری از نقاط جهان در این گونه جانوری رایج است بیماری حفره در سر است این بیماری به گونه ای است که وقتی جانور دچار چنین بیماری شود حفره یا سوراخی در سر ایجاد شده باعث می‌شود که به مرور زمان و پس از گذشت چند روز حیوان را به هلاکت و نابودی بکشاند.

یک نوع دیگر از این بیماری هایی که می توان از آن نام برد بیماری خونریزی داخل مغز است. علت اصلی این بیماری این است، در صورتی که این جانور در آکواریوم نگهداری شود انگلی که در آکواریوم وجود دارد سبب ایجاد این نوع بیماری در این جانور می شود و به مرور زمان باعث خونریزی رگ های مغز این حیوان شده و در صورتی که مراقبت های لازم و تهویه آب آکواریوم به صورت بهداشتی و مکرر وجود نداشته باشد ممکن است این جانور با مرگ شود.


منابع
https://happypet.pet
https://zood-news.ir
https://www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا