نحوه کاشت و نگهداری از گل پپرومیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

پیرومیا یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه زیبا، انواع بسیار مختلفی دارد؛ از جمله پپرومیای هندوانه‌ای و پپرومیای قاشقی. نگهداری از پپرومیا راحت است و با کمی مراقبت می‌توانید گل‌های زیبایی داشته باشید. تکثیر پپرومیا هم کار سختی نیست و می‌توانید این گلدان زیبا را به عزیزان خود هدیه کنید.
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل پپرومیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

پپرومیا چیست؟

پپرومیا نام خانواده‌ای از گیاهان گرمسیری است که بومی مکزیک، منطقه‌ی کارائیب و آمریکای جنوبی هستند. این گیاه محبوب بیش از ۱۰۰۰ گونه‌ی شناخته‌شده دارد که همگی آن‌ها برگ‌هایی گوشتی و ضخیم دارند. این برگ‌ها به گیاه کمک می‌کنند تا در برابر کم‌آبی مقاوم باشد. اگر درباره‌ی گل‌دهی گیاهان آپارتمانی تجربه‌ی موفقی نداشته‌اید، پپرومیا ساقه و برگ‌هایی زینتی دارد که ظاهری جذاب را به نمایش می‌گذارند.

گونه‌های مختلف پپرومیا تنوع زیادی در شکل، اندازه و رنگ برگ‌ها دارند. پپرومیا می‌تواند برگ‌هایی با سطح بافت‌دار یا کاملاً صاف، برگ‌هایی به رنگ سبز، قرمز، بنفش، توسی یا چند رنگ، برگ‌هایی ساده یا رگه‌دار و برگ‌های قلبی‌شکل بزرگ یا بسیار کوچک داشته باشد.گیاه قاشقی یکی از انواع پپرومیا است.

گونه‌های مختلف پپرومیا ممکن است تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داشته باشند. گاهی این تفاوت به اندازه‌ای است که تشخیص اینکه دو گیاه از یک خانواده هستند دشوار می‌شود. اما همه‌ی گونه‌های پپرومیا به مراقبت‌های کمی نیاز دارند، آهسته رشد می‌کنند و در همه‌ی فصول سال می‌توانید برای تکثیر آن‌ها اقدام کنید.
 

شرایط مناسب نگهداری پیرومیا 

نور مناسب

بهترین شرایط نور برای پپرومیا، نور متوسط است، مانند نوری که در یک پنجره شمالی یا شرقی تابیده می‌شود. همچنین می‌توان این گیاه را به راحتی درزیر چراغ‌های فلورسنت پرورش داد و از آن به عنوان به یک گل برای دفاتر اداری استفاده کرد. بنابراین اگر در آپارتمان‌تان دچار مشکل نورهستید، این گل می‌تواند گزینه خوب و مناسبی باشد. ضمن اینکه می‌توانید از آن به عنوان گل اتاق خواب هم استفاده کنید.
 

شرایط آب دهی

یکی از حساس‌ترین موارد در نگهداری گل پپرومیا و حفظ آن، رطوبت خاک است. خاک این گیاه در طول فصل رشد باید مرطوب نگه داشته شود. در فصل پاییز و زمستان صبرکنید تا خاک خشک شود و سپس آن را آبیاری کنید. به خاطر داشته باشید که فقط باید خاک آن را مرطوب نگه دارید و نیازی به غرق کردن گل در آب زیاد نیست.
 

دما و رطوبت

گیاه پپرومیا در محیط نسبتاً خنک اکثر خانه‌ها و آپارتمان به خوبی رشد می‌کند و تمایل چندانی به هوای خشک ندارد. شرایط دمایی ایده آل برای آن محدوده بین ۶۵ فارنهایت تا ۷۵ درجه فارنهایت است که معادل با ۱۸ درجه سانتیگراد تا ۲۴ درجه سانتیگراد می‌شود. رطوبت نسبتاً بالا به همراه سمپاشی می‌تواند ایده خوبی برای بالا بردن طول عمر آن باشد.
 

کود

دو بار در هفته در فصل بهار گل پپرومیا را با کود مایع رقیق شده تغذیه کنید. در آغاز فصل رشد هم اگر از کود گلوله‌ ای کنترل شده استفاده کنید به رشد آن کمک می‌کند. این گیاه در فصل زمستان نیاز به کود ندارد و بهتر است که این کار را نکنید.
 

تعویض گلدان و خاک مناسب پپرومیا

هنگامی که گیاه پیرومیا به اندازه کافی رشد کرده و ریشه ها از سوراخ های زیر گلدان بیرون زده اند اقدام به تعویض گلدان نمایید و از یک گلدان بزرگ تر با سوراخ های زهکش مناسب استفاده نمایید.

گیاه پیرومیا به خاک گلدان غنی و با زهکشی خوب نیاز دارد. می توانید از کوکوپیت یا خزه های ریز، پرلیت یا ماسه، یا هر ترکیبی از این سه را با خاک سنگین تری مخلوط کنید و برای پیرمیا از آن استفاده کنید. مانند ساکولنت ها، گیاه پپرومیا هندوانه ای با آبیاری زیاد خوب عمل نمی کنند و نیاز به زهکشی مناسب دارند، مطمئن شوید که آنها را در یک گلدان کوچک دارای سوراخ زهکشی بکارید و هرگز اجازه ندهید خاک غرقاب شود.
 

تکثیر پپرومیا                               

گل پپرومیا از سه طریق بذر،قلمه برگ،قلمه ساقه و تقسیم بوته قابل تکثیر است که با توجه به نوع  ابلق یا سفید بودن و یا انواع دیگر آن نوع تکثیر باید مناسب باشد انواع ابلق یا سفید ی آن از طریق تکثیر غیر جنسی یعنی تکثیر با قلمه های برگ و ساقه و یا تقسیم بوته قابل افزایش است تا رنگ آن حفظ شود پپرومیای برگ چروکیده کاملاً متفاوت با گیاهان دیگر این خانواده است و آن را به کمک برگ های کاملش تکثیر می کنند و انواع پپرومیای برگ سبز یا معمولی از طریق بذر،قلمه برگ و ساقه و نیز تقسیم بوته قابل افزایش است.

برگ های بالغ را که هنوز شاداب هستند قطع نموده آن ها را در مخلوطی از کمپوست و شن بکارید پس از ریشه زایی آن ها را به گلدان های کوچک محتوی کمپوست و خاک برگ منتقل نمایید.

برای تکثیر از طریق برگ بهتر است برگها را با دمبرگ، از اواسط بهار تا اواسط تابستان جدا کنید و دمبرگ رابا حفظ حدود ۵/۲تا ۳ سانتیمتر از طول آن با یک چاقوی تیز ببرید.سپس برگها را در یک ظرف مسطح حاوی کمپوست  فرو کنیدو بعد از آن یک آبیاری سبک انجام دهید. پهنک برگ باید با خاک تماس داشته باشد اما به زیر خاک فرو نرود.

قلمه ها ی برگی پپرومیا را در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد و در نور مناسب نگاه دارید. برگهای پژمرده و فاسد، باید بلافاصله خارج شوند. ریشه دهی تا دو ماه طول خواهد کشید و گیاه جدید در محل اتصال برگ به دمبرگ به وجود می آید. زمانی که گیاه به اندازه ۳ تا ۵ سانتیمتر رشد کرد آن را بیرون آورده و درگلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید.
 

عوارض و آفات و بیماری های گل پپرومیا

کپک خاکستری از مهم ترین بیماری های گل پپرومیاست که قارچ بوتری تیس عامل ان است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است وبا سم قارچ کش گیاه را سمپاشی و گلدان را به محل گرمتری منتقل نموده و غبارپاشی را تا رفع علائم متوقف و ابیاری را کاهش دهید.

اگر رنگ برگ ها زرد و سطح زیرین آنها پوشیده از تارعنکبوت است عامل آن کنه ی ریز قرمز  است که باید گیاه را هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید و غبارپاشی در کاهش افت مثر است.

از عوارض مهم گل پپرومیا میتوان به این موارد اشاره کرد اگر بنظر می رسد که برگ ها دارای تاول هستند  خاک گلدان باتلاقی شده است، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک و سپس ابیاری نمایید، آبیاری های بعدی را با میزان کمتری شروع کنید، آب زیر گلدانی را خالی و زهکش را بازدید کنید. اگر برگ  ها خم می شوند گیاه تشنه است و هوا خشک است،فورا آبیاری نمایید،بهتر است گلدان را ۱۵ دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،گلدان را به محل خنکتری منتقل نموده.

اگر برگ ها رنگ پریده و رشد گیاه متوقف شده است گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک گلدان در رنج است، هر دو هفته یکبار با کودهای مخصوص طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید اگر برگ ها کمرنگ و روبه سفیدی هستند بعلت شدت نور زیاد است، گلدان را به محل کم نور تری منقتل نموده اگر نقاط زرد مانندی روی برگ ها نمایان است بدلیل استفاده  از مواد براق کننده شیمیایی است که بجای آن با غبارپاشی  و استفاده از پارچه و اسفنج مرطوب برگها را تمیز کنید.

اگر برگ های گیاهتان چروک می شود و می ریزد چون هوا خیلی گرم است، گلدان ها را به مکان خنک تری منتقل نموده و اگر قسمتی از برگ گیاهتان و قاعده ساقه آن سیاه شده و پوسیده بعلت آبیاری بیش از اندازه عامل ان است، اجازه دهید سطح خاک گلدان بین دو ابیاری خشک شود سپس با میزان کمتری ابیاری را شروع کنید و اگر فقط ریزش برگ دارید چون هوا سرد است گیاهتان را به محل گرمتری منتقل کنیداگر گیاهتان از طرقه پوسیده بدلیل ابیاری زیاد میباشد آبیاری را کاهش دهید و اگر برگ ها سوخته و ترک برداشته و شکننده شده است بخاطرنور مستقیم و یا خشکی هوا و ریزش ناگهانی آب در خشکی هوا روی برگ هاست.

اگر برگ های پایینی گیاهتان زرد شده است هر پیزی که باعث آسیب رسیدن به ریشه شود میتواند دلیل زردی برگ  هاشود که ابیاری زیاد مهمترین ورایج ترین دلیل آن است و در گونه های ابلق و دو رنگ اگر نوارهای رنگی ازین رفته اند بعلت نور کم و یا نور خیلی زیاد می باشد اگر برگ ها پیچیده می شود بعلت تشنگی ،خشکی و گرمای هوا می باشد که باید غبارپاشی و ابیاری را بیشتر کنید.
 

نکات خاص در نگهداری از پیرومیا

✓ به یاد داشته باشید که منشأ پپرومیا مناطق گرمسیری است، بنابراین به هیچ وجه سرما را تحمل نمی کند، دمای زیر 10 درجه باعث می شود آنها زنده نخواهند بود، بنابراین باید آنها را در داخل خانه نگهداری کنید، به خصوص در پاییز و زمستان.
✓ زمانی که برگ ها رنگ پریده و رشد گیاه متوقف شده است، به معنی این است که گیاه دچار کمبود مواد غذایی شده و باید آن را با کود مخصوص پپرومیا کود دهی کنید.
✓ پپرومیا برای حیوانات خانگی یا بچه ها سمی نیست.

✓ اگر برگ های پیرومیا هندوانه ای محو شوند، کدر شده یا تضاد سبز و نقره ای عمیقی ندارد، ممکن است به دلیل دریافت نور زیاد باشد. نور مستقیم (یا حتی نور غیرمستقیم بیش از حد روشن) می تواند منجر به کم رنگی برگ ها شود. از طرف دیگر نور خیلی کم می تواند باعث پژمردگی گیاه شود، اما احتمالاً مشکلات دیگری مانند افتادگی برگ و ساقه نیز وجود خواهد داشت.
✓ اگر افتادگی گل قاشقی با چیز دیگری مانند پژمرده شدن برگ ها، خاک سنگین یا کمبود نور همراه باشد، احتمالاً به دلیل آبیاری زیاد یا کم است. اگر خاک واقعاً خشک است، به طور کلی آبیاری بیشتر به گیاه کمک می کند و اگر خاک خیلی مرطوب و سنگین باشد، ممکن است گیاه دچار پوسیدگی ریشه شود.
✓ اگر برگهای پپرومیا در حال زرد شدن هستند، به احتمال زیاد در حال آبیاری بیش از حد هستید، در نتیجه ممکن است لکه های قهوه ای نیز ایجاد شوند، در اینصورت باید آبیاری را کاهش دهید و برگ های آسیب دیده را کوتاه کنید.


منابع
https://www.digikala.com
https://www.golator.com
https://www.gol.gift
https://nahalekaraj.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.