نحوه کاشت و نگهداری از گل یخی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

گل یخ یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی و زینتی می باشد که برخی آن را با نام ناز یخی هم می شناسند، پرورش و کاشت گل یخ یکی از متداول ترین راه ها برای زیبا سازی منزل و لذت بردن از سرسبزی آن حتی در ایام سرد سال می باشد.
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل یخی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
گل یخ درختچه‌ای کوچک با غافلگیری‌های بزرگ است. این گیاه در طول فصل رشد (بهار تا تابستان) فقط برگ‌هایی سبز و زیبا تولید می‌کند اما در اواسط تابستان شروع به شکوفه زدن می‌کند و گل‌های زیبایش فضای اطراف را پر از عطر دلنشین می‌کند و درختچه‌ای محبوب در سرزمین مادری‌اش یعنی چین است. این گیاه در قرن 17 وارد ژاپن شد و با نام السپایس ژاپنی شناخته شد. پس از آن این گیاه راه خود را به کره، اروپا، استرالیا و آمریکا و البته ایران باز کرد.

گل یخ گیاهی پایا است که در پاییز برگ‌هایش می‌ریزد و با وجود اینکه یک درختچه است اما می‌تواند تا پنج متر رشد کند. برگ‌های این گیاه به رنگ سبز است اما در پاییز شروع به زرد شدن می‌کند و می‌ریزد، کمی بعد شکوفه‌های زیبای این گیاه بر روی شاخه‌های لخت آن ظاهر می‌شوند.
 

نکته مهم نگهداری گل یخی

مطمئن شوید که محل کاشت گیاه شما دارای نورگیری زیاد و خاک با زهکشی خوب است. گیاهان را در فواصل ۳۸ تا ۴۵ سانتی‌متری از هم قرار دهید، زیرا آن‌ها به سرعت پخش می‌شوند تا فضای خالی را پر کنند. هر بهار، ساقه‌های مرده در زمستان را هرس کنید.

نور

گل یخی به مقدار قابل توجهی از نور کامل آفتاب نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که گلدهی فراوانی دارند. گیاهانی که دچار کمبود نور آفتاب هستند، تمایل به رشد ضعیف از ساقه دارند. پس مطمئن شوید که گیاه را روزانه حداقل شش ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.
 

خاک

خاک خشک با زهکشی عالی برای گل یخی ضروری است. این گیاه در شرایطی که دائماً مرطوب است رنج می‌برد و در خاک رسی متراکم به هیچ وجه رشد نمی‌کند. خاک‌های شنی و ماسه‌ای برای این گیاه ایده‌آل هستند. همچنین خاک نیازی به غنی بودن از مواد مغذی ندارد.
 

آب

پس از کاشت، گل یخی خود را در طول فصل رشد به مقدار کم آبیاری کنید. هر دو هفته یک بار آبیاری باید در دوره‌‍‌هایی که بارندگی وجود ندارد کافی باشد، اگرچه ممکن است در هوای گرم یک آبیاری هفتگی لازم باشد. بگذارید گیاه یخی شما قبل از زمستان خشک شود، بنابراین بهتر است در خاکی که خیلی مرطوب است قرار نگیرد. اگر احتمال پوشش برف در منطقه شما وجود دارد، گیاه یخ را با یک مالچ خشک مانند کاه مالچ کنید تا برای زمستان خشک بماند.
 

دما و رطوبت

همه انواع گیاهان یخی، از جمله انواع به اصطلاح “مقاوم”، به دمای سرد حساس هستند. مطمئن شوید که محدوده مقاومت را برای هر گل یخی جدیدی که می‌خواهید به عنوان یک گیاه چند ساله پرورش دهید، بررسی کنید. اگر در آب و هوای برفی زندگی می‌کنید، مالچ پاشی زمستانی ممکن است توصیه شود. اما آن‌ها در آب و هوای خشک بهترین رشد را دارند.
 

کود

افزودن کمپوست یا کود آهسته رهش تولید شده برای گل‌ها با پیروی از دستورالعمل‌های برچسب هنگام کاشت می‌تواند مفید باشد. البته گل یخی بدون هیچ گونه تغذیه با کود نیز به خوبی رشد کنند. با این حال، گیاهان یخی که در کانتینر رشد می‌کنند احتمالاً به تغذیه با کود نیاز دارند، زیرا مواد مغذی خاک در گلدان‌ها سریع‌تر از خاک باغ تخلیه می‌شود. رشد ضعیف یا فقدان شکوفه می‌تواند نشانه‌ای از نیاز به تغذیه گیاه با کود باشد.
 

نحوه پرورش و کاشت گل یخ

کاشت گل یخ به چندین روش قابل انجام می باشد، این روش ها شامل کاشت گل یخ از طریق بذر، کاشت از طریق پاجوش، کاشت از طریق خوابانیدن و کاشت از طریق قلمه که یکی از ساده ترین روش های کاشت گل یخ می باشد و می توانید به سادگی در منزل آن را انجام دهید.

کاشت از طریق قلمه

برای کاشت گل یخ بهتر است اینکار را در اواخر فصل زمستان انجام دهید.
۱٫ برای کاشت گل یخ از طریقه قلمه باید از ساقه های گل یخ استفاده کنید، ساقه ای سالم به طول ۶ سانتی متر توسط یک چاقو تمیز از گیاهتان جدا کنید، برگ هایی که در انتهای ساقه وجود دارد را بکنید چرا که از میزان ریشه دهی آن کم می کند و فقط ۲ عدد برگ بر روی ساقه باقی بماند.
۲٫ سپس باید قلمه ای که از گیاه جدا کردید را در یک بستر مرطوب و حاوی خاک مناسب بکارید، ترجیحا خاکی که استفاده می کنید حاوی کوکوپیت، ماسه و پرلیت باشد و همچنین از میزان و قدرت زهکشی گلدانتان مطمئن شوید.
۳٫ توجه داشته باشید که انتهای قلمه ای که از گیاه اصلی جدا کردید به صورت اریب باشد. در صورتی که می خواهید ریشه دهی قلمه تان به سرعت اتفاق بی افتد می توانید از هورمون ریشه زایی استفاده کنید سپس آن را درون خاک بکارید. قلمه را طوری درون خاک بکارید که تا ۳ سانت آن داخل خاک فرو رود.
۴٫ در طول مدتی که زمان می برد تا قلمه ریشه دارد شود هر روز خاک را چک کنید چرا که باید همیشه مرطوب باشد (نه خیس)، شما می توانید برای اینکه به ریشه دهی قلمه تان کمک کنید محیطی گلخانه ای فراهم نمایید، این کار را می توانید با استفاده از کشیدن پلاستیک بر روی گلدان و ایجاد کردن چند سوراخ برای تهویه مطلوب انجام دهید.
۵٫ بعد از انجام دادن عملیات کاشت گل یخ باید گلدان را به مکانی با نور غیر مستقیم و دمایی مناسب انتقال دهید.
۶٫ بعد از آنکه قلمه هایتان ریشه دار شدند باید کیسه پلاستیکی را از روی گلدان کنار بکشید، و آن را در مقابل نوری ملایم قرار دهید، توجه داشته باشید که باید از میزان و دفعات آبیاری بکاهید.
۷٫ بعد از گذشت چند روز کمی از ساقه های جدیدی که تولید می کند ببرید زیرا اینکار ریشه های جوانه را قوی تر می کند.
 

کاشت از طریق بذر

• بهترین زمان برای کاشت از طریق بذر فصل بهار است، و تا فصل زمستان به مرحله گلدهی می رسد.
• برای کاشت گل یخ از طریق بذر باید از چند بذر استفاده کنید طوری که ۳ الی ۴ عدد بذر باهم کاشته شود، بذر گل یخ کاملا ریز می باشد به همین دلیل ممکن است با عدم جوانه زنی روبرو شوید.
• شما می توانید در ابتدا یک گلدان بزرگ را برای کاشت چندین بذر در نظر بگیرید و زمانی که این بذر ها صاحب ۵ تا ۶ برگ شدند زمان آن است که در محیط بیرون و هوای آزاد قرار بگیرند.
 

مشکلات گل یخ

گل یخ نیز مانند دیگر گل ها درگیر مشکلاتی همچون پژمردگی، پوسیدگی و آفات است که در ادامه به بیان آنها می پردازیم.
پژمردگی برگها:
کوددهی بیش از اندازه یکی از مهم ترین دلایل پژمردگی برگها در گیاه گل یخ است.

پوسیدگی ریشه:
در صورتی که خاک گیاه ناز یخی سنگین باشد و یا آبیاری بیش از اندازه انجام شود پوسیدگی ریشه رخ می دهد. همچنین عدم زهکشی مناسب گلدان هم یکی دیگر از دلایل پوسیدگی ریشه است. زهکشی گلدان را چک نموده و آبیاری را کاهش دهید.

شپشک های سفید روی برگها:
هر چند گیاه گل یخ گیاهی مقاوم در برابر آفات است اما یکی از مهم ترین آفات این گیاه بیماری های قارچی مثل شپشک آرد آلود است. برای مبارزه با آفت شپشک سفید می توانید از سم مالاتیون و دیازینون رقیق شده استفاده کنید.

عدم گلدهی:
نبود نور کافی یکی از مهم ترین دلایل عدم گلدهی گیاه است. گلدان را به مکانی پر نور منتقل کنید.

رشد کند گیاه و فاصله زیاد بین برگها:
گیاه نیازمند تغذیه مصنوعی و کوددهی است.
 

سخن آخر

گل یخی از گل های زیبا و اصالتاً مربوط به مناطقی از کشور چین است. با نام گل ناز یخی هم معروف می باشد. گل هایی ریز با رنگ زرد دارد که باعث ایجاد جلوه ای خاص و چشم نواز شده است.


منابع
https://www.golsetan.com
https://booyegol.academy
http://sabzaneh.com
https://bazrshop.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.