نحوه کاشت و نگهداری از گل شمعدانی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

گل محبوب شمعدانی گیاهی یکساله، چند ساله یا پایا می باشد که از خانواده Geraniaceae و جزء گیاهان گلدار است؛ این گیاه دارای برگ های پنجه ای و پوشیده از کرک بوده و به دلیل ظاهر زیبا مورد پسند همه قرار میگیرد. نگهداری از گیاه شمعدانی نسبتاً آسان بوده و امکان نگهداری از آن هم در داخل خانه و هم در فضای آزاد وجود دارد، علاوه بر بوی خوش، در تمام طول سال گلهای رنگارنگی دارد که زیبایی خانه یا محل کار را چند برابر می کند.
يکشنبه، 2 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل شمعدانی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی که هم دارای تنوع رنگی زیاد است و علاوه بر رایحه خوبی که دارد نگهداری سهل و آسانی هم دارد گل شمعدانی است. این گیاه علاوه بر محیط آپارتمان، در فضای باز نیز به خوبی رشد می کند ،اما توصیه می‌شود که در فصل سرما گلدان های داخل حیاط و فضای باز را به محیط گرم داخل خانه که نور کافی دارد منتقل کنید.

شمعدانی یا همان ژرانیوم یا  پلارگونیوم در اوائل قرن هجدهم از جنوب آفریقا توسط یک تاجر هلندی به اروپا وارد شد. البته برخی محققان درباره نام گذاری این گیاه نظر متفاوتی دارند. آن ها می گویند که ژرانیوم وحشی که در اروپا رشد می‌کند. هرچند این گیاه شباهت زیادی به گل شمعدانی دارد ولی این دو گیاه دو گونه متفاوت از یکدیگر می باشند. 
 

نگهداری گل شمعدانی 

نور مناسب گیاه شمعدانی:

همانطور که در مطالب قبل بیان کردیم می‌توان این گل را خارج از گلدان و در فضای باز قرار داد و  به همین دلیل نیاز نوری این گیاه زیاد می باشد و به نور مستقیم خورشید نیاز دارد و در صورت قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم گلدهی آن بهتر میشود و همین طور گیاهی سرحال  و شاداب خواهید داشت اما همانطور که آفتاب شدید.

برای اکثر گیاهان مضر می باشد در این مورد هم صدق می‌کند در فصل تابستان و هنگام آفتاب شدید باید مکان گیاه تان را جابجا کنید و آن را به مکانی که دارای سایه باشد انتقال دهید اگر این گیاه را در خانه نگهداری می کنید آن را در مقابل پنجره‌های نورگیر قرار دهید پنجره های جنوبی بهترین گزینه  می باشد. اگر به گیاه نور مستقیم نرسد  فقط شاخه های آن رشد می‌کند و امکان گل دادن ندارد. در فصل زمستان برای فراهم کردن نور مورد نیاز شمعدانی می توانید از نورهای مصنوعی استفاده کنید که این امر موجب گل دهی سریعتر آن می‌شود.
 

زمان آبیاری گیاه شمعدانی:

زمان  مناسب برای آبیاری این گیاه هنگامی است که، در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک خشک شده باشد که این زمان در فصل های مختلف تغییر پیدا می کند البته به دلیل اینکه شمعدانی خیلی سریع آب را به خود جذب می کند بعضی افراد فکر می کنند که نیازی آبی آن بالا می باشد اما اگر آبیاری بیش از حد نیاز آن باشد  به گیاه آسیب میزند و باعث  پوسیدگی ریشه و کم کم  منجر به خشک شدن آن میشود. 

رطوبت  مناسب باعث رشد بهتر و سرحال شدن این گیاه می‌شود در روزهای گرم تابستان و در هنگام وزش باد تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید و در روزهای سرد زمستان آبیاری را یک بار در هفته و یا هر دو هفته یکبار انجام دهید  نکته مهم این است که باید دقت کنید که این گیاه  نباید تشنه بماند.
 

دمای مورد نیاز شمعدانی:

در مطالب قبلی اشاره کردیم که گل شمعدانی دارای گونه‌های متفاوت می باشد و دمای مناسب برای هرکدام از این گونه‌ها متغیر است، اما به طور کلی می‌توان گفت دمای  ۸ الی ۱۸  درجه برای رشد و گل دادن این گیاه مناسب می باشد. در زمستان که دمای هوا کاهش پیدا می کند بهتر است که شمعدانی را در خانه نگهداری کنید  و آن را در مقابل پنجره های جنوبی قرار دهید.

این گیاه برای مناطق ساحلی که دارای رطوبت می باشند و آب و هوای معتدل دارند مناسب تر می باشد و عکس‌العمل بهتری نشان می‌دهد. شمعدانی عطری دمای ۱۰ الی ۱۵ درجه سانتیگراد مورد پسندش می باشد.
 

خاک مناسب شمعدانی:

 به دلیل مقاوم بودن گل شمعدانی می توان از ترکیب خاک های مختلف برای این گیاه استفاده کرد و آن را به راحتی پرورش داد. توجه کنید که خاک مناسب  در رشد و گلدهی این گیاه نیز تاثیر دارد همچنین در صورت استفاده از خاک ایده آل آن عمرش افزایش پیدا می کند. این گل نیز مانند گل فردوس به خاکی با زهکش بالا احتیاج دارد  تا آب  و رطوبت زیاد به ریشه آن آسیب نزند.

یکی دیگر از نیازهای خاک آن مواد ارگانیک می باشد تا بتواند به خوبی به رشد خود ادامه دهد . شما می توانید از ترکیب خاک های معمولی و یا خاک باغچه و قسمتی خاک برگ همراه با مقدار زیادی ماسه استفاده کنید. یکی از دلایل کند شدن رشد گیاه شمعدانی استفاده از پیت ماس در ترکیب خاک گلدان می باشد زیرا این ماده دارای مواد اسیدی است  که باعث کندتر شدن رشد آن می شود.
 

گل شمعدانی و دمای مناسب:

گل شمعدانی علاوه بر اینکه شرایط راحتی در نگهداری دارد، اما یک نقطعه ضعف بسیار بزرگ دارد و آن هم سرما است. این گیاه نسبت به دمای هوا بسیار حساس است، لذا پیشنهاد می شود که در اواخر تابستان و ابتدای فصل پاییز شمعدانی ها را به داخل خانه منتقل کنیم. بهترین دمای مناسب در فصل سرما برای این گیاه بین ۱۳ تا ۱۶ درجه سانتی گراد است.
 

کود دهی مناسب برای گل شمعدانی:

کود دهی به گل شمعدانی یک مسئله مهم و دقیق است که اگر دقت کافی نداشته باشید قطعاً باعث از بین رفتن آن خواهید شد. بهترین زمان برای کود دهی به این گیاه در فصل رشد گل شمعدانی است.

این گیاه در فصل بهار و تابستان که در حال رشد می باشد نیاز بیشتری به دریافت مواد مغذی دارد لذا پیشنهاد می‌شود که در این فصل هر دو هفته یک بار شمعدانی خود را کود دهی کنید. پس به هیچ وجه در فصل زمستان که زمان استراحت این گیاه زیبا می باشد آن را کود دهی نکنید. بهترین حالت برای کود دهی نیز استفاده از کودهای محلول در آب می باشد.
 

نحوه تکثیر شمعدانی

بهترین روش تکثیر شمعدانی قلمه زدن ساقه گیاه است، ولی با قلمه برگ نیز می‌توان آن را تکثیر کرد. البته انواع شمعدانی منطقه‌ای را از طریق بذر نیز تکثیر می‌کنند.

مراحل قلمه زدن:
• یکی از ساقه‌های سالم، قوی و بدون آفت گیاه را با یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی که قبلا ضد عفونی کرده‌اید، به طول ۸ تا ۱۲ سانتیمتر جدا کنید به طوری که هر قلمه سه تا چهار گره (محل اتصال برگ به ساقه را گره و فاصله بین دو گره متوالی را میان گره می‌نامند) داشته باشد.
• انتهای قلمه را پس از جدا کردن برگ‌های پایینی برای سریع‌تر ریشه‌دار شدن، در پودر هورمون ریشه‌زایی فرو ببرید.
• قلمه را در گلدانی حاوی حاوی کمپوست بذر و قلمه با قطر دهانه ۹ سانتیمتر بکارید و تا زمان ریشده دار شدن، سطح بستر کاشت را همواره مرطوب و نه خیس و غرقاب حفظ کنید. میتوانید با ایجاد پوشش پلاستیکی روی گلدان‌ها و آبیاری منظم محیطی گرم و مرطوب برای رشد و ریشهدار شدن قلمه‌ها فراهم کنید.
• گلدان‌ها را در مکانی روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید؛ و آبیاری را به تدریج و به طور مرتب انجام دهید تا زمانی که شاخه‌های جدید بر روی گیاه ظاهر شوند. سپس میزان آبیاری افزایش می‌یابد.
• قلمه شمعدانی یک ماه طول خواهد کشید تا ریشه‌دار شود. دمای محیط را در این مدت روی ۱۸ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. زمانی که ریشه‌ها رشد کردند، گیاه را در گلدانی با قطر دهانه ۳۰ سانتیمتر، حاوی کمپوست با پایه پیت، بکارید و گلدان را در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید.
 

مزایای پرورش و نگهداری از گیاه شمعدانی 

گیاهان شمعدانی بیشتر آفات و حشرات را دفع می کنند. به همین دلیل؛ این گیاهان به یک گزینه عالی به عنوان گیاهان همراه تبدیل شده اند. به طور سنتی شمعدانی ها را در کنار گل رز پرورش می دهند. شمعدانی ها در ترکیب با سایر گیاهان مانند لاله و گل نرگس بسیار عالی به نظر می رسد. همچنین کاشت شمعدانی ها در کنار سبزیجاتی مانند کلم، ذرت و یا انگور به جلوگیری از حملات آفات به این گیاهان بسیار کمک می کند.

همچنین پرورش این شمعدانی ها در کنار گل های رز می تواند نمای خیره کننده ای را در باغ شما ایجاد کند. این ترکیب همچنین به محافظت از گل رز در برابر برخی آفات رایج کمک می کند. شمعدانی ها یک افزودنی قابل اعتماد برای هر نوع باغی هستند که شما دوست دارید صاحب آن باشید!


منابع
https://www.golator.com
https://msgol.ir
https://www.jahaneshimi.com
https://setare.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.