کالری گز چقدر است؟ + ارزش غذایی

گز از جمله تنقلات سنتی و خوشمزه ایرانی است که در طعم های مختلف در بازار موجود می باشد. شاید بیشتر افراد به واسطه ی این که گز نوعی خوراکی شیرین است آن را برای سلامتی مضر دانسته و از خوردن آن پرهیز کنند. اما باید بگوییم که این تصور اشتباه است و خواص گز بیشتر از مضرات آن می باشد.
2 ساعت و 21 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری گز چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی گز با پسته در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 424 کیلو کالری
کربوهیدرات 69 گرم
پروتئین 7 گرم
چربی 19.00 گرم
آب 1.85 گرم
فیبر 4.70 گرم
قند 51 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در گز با پسته در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 13.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 2.42 میلی گرم
ویتامین K 13.20 میکروگرم
ویتامین C 3.00 میلی گرم
تیامین (B1) 0.70 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.23 میلی گرم
نیاسین (B3) 1.37 میلی گرم
کولین (B4) 71.40میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.51 میلی گرم
ویتامین B6 1.12 میلی گرم
فولات (B9) 51.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در گز با پسته در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 100.00 میلی گرم
آهن 4.03 میلی گرم
منیزیم 109.00 میلی گرم
فسفر 469.00 میلی گرم
پتاسیم 1007.00 میلی گرم
سدیم 72 میلی‌گرم
روی 2.34 میلی گرم
مس 1.29 میلی گرم
منگنز 1.24 میلی گرم
سلنیم 10.00 میکروگرم
 

گز برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
تقویت کننده عمومی بدن
گز را می توان یکی از مواد بسیار مفید در تقویت عمومی و همچنین افزایش انرژی بدن معرفی کرد. با توجه به این که مصرف گز به افزایش هموگلوبین خون در بدن کمک می کند، از آن در درمان کم خونی استفاده می شود. در واقع گز با جبران کم خونی بدن، به افزایش تقویت عمومی کمک می کند.
 
خاصیت آنتی اکسیدانی
یکی از مهم ترین خواص گز، خاصیت آنتی اکسیدانی آن می باشد. وجود انواع ویتامین ها مانند ویتامین E و C در گز باعث شده است که از آن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی نام برده شود. این ویژگی می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و مانع از بروز بسیاری از بیماری ها همچون سرطان و بیماری های قلبی و عروقی شود.
 
بهبود عملکرد مغز
حتما شنیده اید که می گویند خوراکی های شیرین باعث بهبود عملکرد مغز می شوند. گز هم به عنوان یک خوراکی شیرین از این موضوع مستثنی نیست. از طرفی مغز های به کار برده شده در ترکیبات گز می تواند باعث بهبود عملکرد مغز شده و حافظه را تقویت نماید. برای مثال مغز های به کار برده شده در ترکیبات گز شامل پسته، بادام و گردو می باشد که هر یک از این مغز ها به نوبه ی خود در تقویت حافظه نقشی موثر دارند.
 
پیشگیری از پوکی استخوان
با توجه به این که یکی از ترکیبات گز، شهد انگبین می باشد، می توان آن را ماده ای مفید برای پیشگیری از پوکی استخوان بیان کرد. علت این موضوع را می توان مقدار بالای کلسیم در شهد انگبین معرفی کرد که در تقویت استخوان ها نقشی موثر دارد.
 
پیشگیری از یبوست با گز
یکی دیگر از خواص گز خاصیت ضد یبوست بودن آن است. با توجه به این که شهد انگبین به عنوان نوعی ملین نیز شناخته می شود، استفاده از آن در تهیه ی گز باعث شده است که این خاصیت نیز در گز وجود داشته باشد. بهترین مسهل برای افراد مسن و کودکانی است که دچار یبوست می شوند. همین خاصیت باعث شده است که خوردن گز از ابتلا به بواسیر نیز جلوگیری نماید.
 
آرامش اعصاب
با توجه به این که گز منبع عظیمی از ماده ی معدنی منیزیم می باشد می توان آن را نوعی آرامبخش معرفی کرد. همچنین گز در کنترل اضطراب و استرس های روزانه بسیار مفید می باشد. خوردن گز از این جهت برای خانم های بارداری که دچار استرس هستند توصیه می شود و خانم های باردار می توانند از این خواص گز بهره ببرند. البته خانم های باردار در خوردن گز باید جانب احتیاط را رعایت نمایند و از خوردن بیش از اندازه آن خودداری نمایند.
 
زیبایی و تقویت پوست
انواع ویتامین های موجود در گز مانند ویتامین E آن را به ماده ای مفید برای حفظ سلامتی پوست تبدیل کرده است. علاوه بر این چنین ویتامین هایی در گز باعث شده اند که از آن به عنوان یک پاک کننده بدن یاد شود. هنگامی که بدن از سموم و آلودگی ها پاک می شود اولین نشانه های آن بر روی پوست دیده می شود. بنابراین یکی از خواص گز زیبایی و تقویت پوست می باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.