همه آنچه که باید درباره روستای شیوند بدانید

محل روستای شیوند در منطقه حفاظت شده منگشت و شالو در شمال شهرستان ایذه قرار گرفته است که خود از سه روستای نوشیوند، پشت آسیاب و شیوند تشکیل شده است. این روستا به دلیل بکر بودن محیط، هر ساله افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. فاصله روستای شیوند تا ایذه ۶۷ کیلومتر است و این فاصله ۲ ساعت و ۴۴ دقیقه زمان می برد. جمعیت روستای شیوند حدودا به ۵۰۰۰ نفر می رسد که اغلب اهالی روستا را اهالی ایل بختیاری غیور تشکیل می دهد.
1 ساعت و 58 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که باید درباره روستای شیوند بدانید

مشخصات

کشور ایران
استان خوزستان
شهرستان ایذه
بخش مرکزی
روستا شیوند
جمعیت  ۵۰۰۰ نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار زبان پارسی با گویش لری
ارتفاع از سطح دریا ۱۰۵۰ متر
شرایط آب و هوا معتدل
ره آورد انار، انجیر، گردو، انگور، رب انار، مویز، برنج و ...

محل روستای شیوند در منطقه حفاظت شده منگشت و شالو در شمال شهرستان ایذه قرار گرفته است که خود از سه روستای نوشیوند، پشت آسیاب و شیوند تشکیل شده است. این روستا به دلیل بکر بودن محیط، هر ساله افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. فاصله روستای شیوند تا ایذه ۶۷ کیلومتر است و این فاصله ۲ ساعت و ۴۴ دقیقه زمان می برد. جمعیت روستای شیوند حدودا به ۵۰۰۰ نفر می رسد که اغلب اهالی روستا را اهالی ایل بختیاری غیور تشکیل می دهد. آب و هوای روستای شیوند بهشت گمشده در خوزستان به گونه ای است که در تابستان بسیار گرم است. به همین دلیل، بهترین زمان برای بازدید از منطقه به اواخر زمستان و فصل بهار اختصاص دارد. طبیعت روستای شیوند در خوزستان نیز به خاطر شرایط اقلیمی و اکوسیستم منطقه از تنوع بالای نوع گیاهی و جانوری بهره مند است. از نظر پوشش گیاهی و درختان، این محیط با انواع بوته های پونه، کتیرا و گیاهان بن سرخ و درختان بلوط، انار، گردو، بادام، گیلاس و انگور پوشیده شده است. از نظر جانوری نیز این منطقه دارای شغال، روباه، خرگوش، قوچ، میش، بزکوهی، گراز، خرس، مار و کبک و حوضچه های پرورش ماهی قزل آلا است که در صورت نیاز می توانید از این حوضچه ها ماهی خریداری کنید و غذایی تازه و مفید را برای لذت بیشتر در طبیعت داشته باشید. مردم این روستا از قوم لر، ایل بختیاری، شاخه هفت‌لنگ، دینارانی باب و طایفه اورک هستند. برای رسیدن به این روستا باید به ایذه بروید. از میدان ورودی شهر به سمت روستای رکعت بروید تا بعد از اینکه از سد کارون 3 عبور کردید وارد مسیر فرعی شوید. که بعد از 800 کیلومتر به اسکله ی رکعت برسید. زمانی که به اسکله رسیدید میتوانید از باروج یا قایق­‌های موتوری برای رسیدن به اسکله‌ی شیوند استفاده کنید. اگر قصد استفاده از باروج‌ها را دارید به ساعت حرکت آن‌ها دقت کنید. بعد از رسیدن به اسکله ی شیوند هم مسیری را با نیسان طی می‌کنید. تا در نهایت بتوانید به این روستای زیبای محبوس برسید و از فضای بهشتی آن لذت ببرید.
 

جای‌ های دیدنی روستای شیوند

 
آبشار شیوند
آبشار شیوند در روستای شیوند ایذه خوزستان که ارتفاعی برابر با ۹۰ متر دارد، از بلندترین آبشارهای خوزستان است. این آبشار از اعماق کوه های منگشت سرچشمه می گیرد و در محدوده‌ ای مال رو قرار گرفته است. برای رسیدن به این بخش باید حدود ۲ ساعت مسیری کوهستانی را طی کنید. اما، مطمئن باشید که بعد از طی کردن این مسیر سخت، با منظره ای مواجه خواهید شد که خستگی مسیر را از تن شما بیرون می کند. خنکی فضای آبشار و آبی که صخره های سخت را یکی پس از دیگری طی می کند و به سطح زمین برخورد می کند، همگی از زیبایی هایی است که با آن روبرو خواهید شد. برای رفتن به سمت آبشار، بعد از ورود به روستای شیوند، می توانید از طریق مسیر آبی یا مسیر جاده به سمت آبشار بروید.
 
آثار باستانی روستای شیوند
قدمت روستای شیوند را می توان بر اساس آثار به جا مانده در دل تاریخ برآورد کرد. قدیمی ترین آثار باقی مانده در این روستا متعلق به هزاره های سوم و چهارم قبل از میلاد مسیح است که شامل گورستان و یک قلعه است. از دیگر آثار باستانی به جا مانده می توان به کاروانسرایی از دوره صفویان، کاروانسرای عباسی، سیاه چال قدیمی با عمقی برابر با ۲۵ متر، کتیبه‌ها و نقوش برجسته و امامزاده محمد اشاره کرد.
 
منطقه حفاظت شده شالو و منگشت
منطقه حفاظت شده شالو و منگشت محیطی بسیار بکر و زیبا و برف گیر دارد. اگر می خواهید از همه استرس های روزانه به دور باشید، پیشنها می شود از این منطقه دیدن کنید. این منطقه قلمرو ایل بختیاری بوده است و رودخانه کارون از قسمت شرقی این منطقه عبور می کند.
 
سنگ نگاره کول فرح
این سنگ نگاره جزئی از آثار ملی ایران است که در ۶۳ کیلومتری آبشار شیوند در روستای شیوند واقع شده است.این سنگ نوشته به همراه ۵ سنگ نوشته دیگر به دوره عیلامی ها باز می گردد و در اطراف آن ها آثاری از تمدن های پیشین به جای مانده است. سنگ نوشته کول فرح نیز محل عبادتگاه نارسینا یکی از خدایان تمدن عیلامی ها بوده است. این سنگ نگاره ها شامل هدیه دادن شاه عیلامی، اجرای مراسم مذهبی، قربانی توسط شاه و روایاتی این چنین است.
 
قلعه تل
این قلعه که به دلیل نوع ساختارش و واقع شدن روی زیگورات عیلام کاربرد نظامی داشته است، در فاصله ۹۵ کیلومتری روستای شیوند واقع شده است. قلعه تل سال های متمادی توسط جنگجویان محلی و خان های مختلف استفاده می شده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.