همه آنچه که باید درباره روستای گرمه بدانید

گرمه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان ایران است. این روستا در دهستان نخلستان قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۲۴۴نفر بوده‌است. گرمه یکی از روستاهای حاشیه کویر مرکزی ایران است و در موقعیت جغرافیایی ۳۱/۳۳ شمالی و ۵۵ درجه شرقی استان اصفهان قرار گرفته و از سطح دریا ۷۳۵ متر ارتفاع دارد.
2 ساعت و 1 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که باید درباره روستای گرمه بدانید

مشخصات

کشور ایران
استان اصفهان
شهرستان خوروبیابانک
بخش مرکزی
دهستان نخلستان
روستا گرمه
جمعیت  ۲۴۴نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار زبان پهلوی
ارتفاع از سطح دریا ۷۳۵ متر
شرایط آب و هوا گرم و خشک
ره آورد سبدهای بافته شده از لیف خرم، شیره‌ خرما و سایر محصولات باغی

روستای گرمه از توابع شهرستان نایین، بخش خور و بیابانک محسوب می‌شود که در حاشیه کویر مرکزی فلات ایران و در شمال شرق استان اصفهان قرار دارد. این روستا در بین کوه‌ و دشت با پوششی از درختان خرما و انار واقع شده است. منطقه‌ای که روستای گرمه در آن جای گرفته پوشیده از باتلاق‌ها، تپه‌های شنی و خاک‌های رس نمکی است. این روستا از سطح آب‌های آزاد ۷۵۰ متر ارتفاع دارد و آب‌وهوای آن در اثر مجاورت کویر گرم و خشک محسوب می‌شود. در اطراف گرمه بیابان‌ها و مزارعی وجود دارد که در هر گوشه از آن دسته‌های شتر به راهپیمایی مشغول هستند. ریگ‌زارهای وسیع که شن‌های روان آن به‌هنگام باد به رقص در می‌آیند تماشایی هستند. مردمان گرمه به زبان پهلوی صحبت می‌کنند که اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین زبان ایرانیان است. مردمان بومی در زبان محلی و قدیمی خود آن را «هسب» می‌نامند. مسیر دسترسی روستای گرمه از دو طریق امکان‌پذیر است: مسیر شهر خور به‌سمت مهرنجان و یزد است که پس از طی مسافتی در حدود ۲۷ کیلومتر به جاده فرعی نیشابور و گرمه می‌رسید. پس از طی هشت کیلومتر، تابلوی نخلستان گرمه می‌بینید. مسیر شهر خور به‌سمت یزد است. پس از طی مسافتی در حدود ۱۰ کیلومتر به جاده خاکی می‌رسید که در صورت ورود به آن پس از طی مسافتی در حدود ۱۵ کیلومتر وارد روستای گرمه خواهید شد. صنایع‌دستی گرمه از برگ‌های خرما درست می‌شوند که سبدهای بافته شده از لیف خرما از جمله آن‌ها هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغات از گرمه ببرید. علاوه بر آن شیره‌ خرما و سایر محصولات باغی نیز از سوغاتی‌های این روستا به شمار می‌روند. دمای هوای این روستا در تابستان تا ۶۰ درجه و در زمستان تا ۷- درجه متغیر است. بنابراین بهترین زمان سفر به گرمه و گشت‌وگذار در این روستا فصل‌های بهار، پاییز و زمستان است. این روستا در تابستان هوای گرمی دارد. 
 

جای‌ های دیدنی روستای گرمه

 
چشمه روستای گرمه
چشمه آب معدنی آن هزاران سال است که از دل کوه می‌جوشد. در اطراف روستا قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های دیدنی آن به حساب می‌آید. چشمه آب گرم آن برطرف‌ کننده درد پا، درد کمر و آرتروز است و هر ساله مردم بی‌شماری برای استفاده از این چشمه و زیارت امامزاده مقرب به گرمه سر می‌زنند.
 
چشمه ماهی گرمه یا چشمه دکتر فیش
چشمه ماهی در روستای گرمه هم دیدنی است هم شگفت انگیز. یکی دیگر از جلوه‌های مجذوب کننده طبیعت. چشمه‌ای بسیار معروف بین گردشگران و توریست‌های خارجی. حوضچه این چشمه، ماهی‌های کوچکی دارد که نوعی درمانگر هستند. این ماهی‌ها به بی‌دندان معروفند اما جالب اینکه اتفاقاً با جویدن پوست بیمار، باعث از بین رفتن برخی بیماری‌های پوستی می‌شوند که گویا خیلی هم طرفدار دارد.
 
خانه‌ های روستای گرمه
خانه‌های گرمه که روی تپه‌های خاره ردیف شده‌اند، مشرف به نخلستان هستند. یکی از دیدنی‌های ساده‌ای که در عین ساده بودن همه را  به خود جذب می‌کند. با مردمی که به زبان پهلوی، اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین زبان ایرانیان صحبت می‌کنند. مردمان بومی در زبان محلی و قدیمی خود آن را «هسب» می‌نامند. خانه‌ها معمولا بافت بسیار زیبایی برای عکاسی دارند و در حیاط برخی آن‌ها شتر هم نگه‌داری می‌شود. سواری‌های گردشگران که از راه‌های باریک بین خانه‌ها عبور می‌کنند هم می‌تواند سوژه مناسبی برای عکاسی باشد.
 
نخلستان‌ های روستای گرمه
گذشته از آنکه نخلستان‌های سبز و آسمان آبی در اینجا به یکدیگر دوخته شده و زیبایی خاصی به وجود می‌آورد، در روستای گرمه خرمای مرغوبی هم از این نخلستان‌ها به دست می‌آید. آنقدر زیبا و پر درخت که به راحتی نمی‌توان به آنجا داخل شد. از جذابیت‌های این نخلستان پیچ در پیچ این است که درختان زرد آلود در کنار آن‌ها بار می‌دهند. باورنکردنی است و در قسمت جنوبی به سمت کوهی کشیده شده که شبیه به یک فیل است.
 
قلعه گرمه
قلعه‌ای تاریخی و دیدنی در روستای گرمه قرار دارد که یادگاری از دوران ساسانی است. در چهار طبقه که می‌گویند هم دژی نظامی بوده و هم قسمت‌های مسکونی داشته است. یک جاذبه‌ای مورد توجه در این روستا که امروز شکل و شمایل اولیه خود را از دست داده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.